بازدید 5886

بالاخره کسری بودجه در سال 96 داریم یا نداریم؟

در اوایل شهریور ماه سال جاری بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از کسری چند هزار میلیارد تومانی بودجه سال 96 رونمایی کرد و عنوان نمود باید راهکاری برای حل این موضوع پیدا کنیم. حالا بعد از گذشت چند ماه رئیس جمهور روحانی به صراحت در نشست خبری خود از عدم وجود کسری بودجه در سال 96 می گوید!
کد خبر: ۷۷۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰ 07 February 2018

بالاخره کسری بودجه در سال 96 داریم یا نداریم؟در اوایل شهریور ماه سال جاری بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از کسری چند هزار میلیارد تومانی بودجه سال 96 رونمایی کرد و عنوان نمود باید راهکاری برای حل این موضوع پیدا کنیم. حالا بعد از گذشت چند ماه رئیس جمهور روحانی به صراحت در نشست خبری خود از عدم وجود کسری بودجه در سال 96 می گوید!

به گزارش تابناک اقتصادی، در چند روز اخیر خبرهای بودجه ای بسیار بوده است. از یک سو گزارشات دیوان محاسبات پیرامون تفریغ بودجه سال 95 خبر از تخلفات صورت گرفته در این بودجه را می داد و از سوی دیگر تقریباً در همان روزها کلیات لایحه بودجه سال 97 برای اولین بار بعد از انقلاب در صحن علنی مجلس رد شد و دوباره جهت بررسی به کمیسیون تلفیق مجلس ارجاع داده شد. حالا و بعد از نشست خبری رئیس جمهور روحانی در مورخ 17 بهمن 1396، بودجه سال 96 نیز با ابهاماتی همراه شده است.

در حالی که در اوایل ماه پایانی تابستان 96، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از کسری بودجه سال 96 رونمایی کرد، دیروز مورخ 17 بهمن 96 رئیس جمهور روحانی از عدم وجود کسری بودجه در سال 96 سخن گفت.

محمدباقر نوبخت در مورخه 1 شهریور 1396 و در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: با توجه به اینکه در بودجه امسال قیمت نفت ۵۰ دلار در نظر گرفته شده است، اما با توجه به اینکه شاهد افت قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم و امروز به حدود ۴۷ دلار رسیده است، پیش بینی ما این است تا پایان سال به پایین تر از این رقم می رسد، بنابراین بودجه ۳۴۶ هزار میلیارد تومانی را که در قانون آمده است عملا پیش بینی ما آن است که در حد ۳۰۹ هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا کند. وی ادامه داد: امروز سازمان برنامه و بودجه موظف بود راهی را برای جبران کاستی ها از طریق صرفه جویی در هزینه های جاری پیدا کند تا بتوانیم بدون کسری بودجه، سال را به پایان برسانیم.

در مورخ 17 بهمن 1396 در حالی که حسن روحانی در نشست خبری شرکت کرده بود در پاسخ به سئوالی پیرامون افزایش نرخ ارز و دست داشتن دولت در این افزایش برای جبران کسری بودجه سال 96 گفت: اشاره کردید می‌گویند دولت خود می ‌خواهد ارز را گران بکند، این موضوع زمانی معنا می ‌یابد که دولت حداقل کسری بودجه داشته باشد در حالی‌که امسال کسری بودجه نداریم، یعنی همان بودجه ‌ای که در ماه‌ های اولیه در دولت تصویب شده، ان ‌شاء‌ الله همان رقم و عدد محقق خواهد شد و آمار ۱۰ ماهه گذشته نیز همین را نشان می ‌دهد و امسال یکی از سال ‌های خوب دولت است چون در سال‌ های قبل همیشه در ماه دی و بهمن مشکلاتی برای تامین نیازهایمان داشتیم و امسال این‌چنین نیست.

سئوالی که در این بین مطرح می شود این است که دولت چگونه توانسته است در کمتر از 5 ماه کسری بودجه 37 هزار میلیارد تومانی خود را جبران کند؟ آیا این کار از طریق صرفه جویی در هزینه های جاری صورت گرفته است یا اینکه درآمدهای دولت از طریق افزایش قیمت نفت و متعاقب آن درآمدهای نفتی افزایش یافته است و این کسری را جبران نموده است؟ و یا اینکه دولت از طریق افزایش نرخ ارز در این ماه ها این کار را صورت داده است علیرغم آنکه روحانی این موضوع را تکذیب می کند؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر