بازدید 4800

افزایش قیمت نفت آمریکا با کاهش موجودی این محصول

روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه افزایش یافت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری گزارش های غیر رسمی منتشر شده توسط موسسه ی نفت آمریکا در خصوص کاهش موجودی نفت در این کشور عنوان شده است.
کد خبر: ۷۷۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 07 February 2018

افزایش قیمت نفت آمریکا با کاهش موجودی این محصولسیدمحمدعلی علوی- روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه افزایش یافت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری گزارش های غیر رسمی منتشر شده توسط موسسه ی نفت آمریکا در خصوص کاهش موجودی نفت در این کشور عنوان شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۵۳ سنت (۰.۸ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۷.۳۹ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۴۶ سنتی (۰.۷ درصد) بشکه ای ۶۳.۸۵ دلار صورت گرفت.

از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری گزارش های غیر رسمی موسسه نفت آمریکا عنوان شده است که بر اساس آن در هفته ی منتهی به ۲ فوریه موجودی نفت خام آمریکا به میزان ۱.۱ میلیون بشکه کاهش یافته و به مجموع ۴۱۸.۸ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که به اعتقاد برخی تحلیلگران اقتصادی قیمت نفت در روزهای آینده کاهش خواهد یافت. به گفته ی آنان، از دلایل کاهش قیمت نفت در روزهای آینده افت اخیر در ارزش شاخص سهام در بازارهای بین المللی و کاهش فصلی میزان تقاضای جهانی نفت به خصوص از سوی نیمه ی شمالی کره ی زمین خواهد بود. همچنین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در پیش بینی های سابق خود در خصوص میزان تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ تجدید نظر کرده و آن را از ۴۷۰،۰۰۰ بشکه به ۴۵۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است.

گفته می شود یکی از دلایلی که موجب می شود قیمت نفت خام در بازارهای جهانی توسط اوپک و همپیمانان آن افزایش نیابد افزایش میزان تولید نفت شل آمریکا و در نتیجه ی آن کافی بودن میزان عرضه ی نفت در بازار است. بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان تولید نفت آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته رکوردی تاریخی را به نام خود ثبت کرده و برای نخستین بار از سال ۱۹۷۰ میلادی تا کنون از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز گذشته است. عبور میزان تولید نفت آمریکا از ۱۰ میلیون بشکه در روز به این معنا است که در حال حاضر این کشور پس از روسیه (با تولید ۱۰.۹۸ میلیون بشکه در روز) بزرگترین تولید کننده ی نفت در دنیا شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است که میزان تولید نفت خام توسط این کشور در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب ۱۰.۵۹ و ۱۱.۱۸ میلیون بشکه در روز باشد.

لازم به ذکر است که به طور کلی یکی از عواملی که در هفته ها و ماه های اخیر باعث شده است که قیمت نفت افزایش یابد ادامه ی پایبندی نهاد اوپک و همپیمانان آن به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت است. در این رابطه، باید خاطر نشان گردد که بر اساس اطلاعات منتشر شده، در ماه ژانویه به طور کلی میزان تولید نفت اوپک و به طور خاص میزان تولید این محصول توسط عربستان و نیجریه افزایش یافته است. پیش از این میزان تولید نفت توسط اوپک به کمترین حد خود از ۸ ماه گذشته تا کنون رسیده بود. یکی از دلایل افزایش تولید نفت توسط اوپک کاهش تولید این محصول توسط ونزوئلا عنوان شده است. گفته می شود که در ماه ژانویه اوپک و همپیمانان آن با افزایشی ۱۰۰،۰۰۰ بشکه ای در مقایسه با ماه دسامبر سال گذشته روزانه ۳۲.۴ میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کرده اند. همچنین، بر اساس نظر سنجی هایی که رویترز انجام داده است، میزان پایبندی اوپک و همپیمانان آن در ماه ژانویه ۱۳۸ درصد بوده است.

همچنین، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل