بازدید 16840
گزارش لحظه به لحظه ششمین روز جشنواره فیلم فجر؛

تنگه ابوقریب غوغا به پا کرد؛ برترین فیلم جشنواره با اختلاف فاحش / تحسین «تنگه ابوقریب» توسط فاطمه معتمدآریا: مردانی که قهرمان می‌مانند

بازیگران همان ها هستند که در اکثر فیلم های جشنواره می بینی اما این بار لحن عامیانه آنان شکل پرخاش و گاه توهین آمیز در فیلم و به تماشاگر ندارد، لحن آنان مهر انسانی دارد؛ همان لحنی که بهرام توکلی در این فیلم به جنگ و قهرمانانش دارد. نه اعتراض می کنند نه شعار می دهند اما در انتهای فیلم تا شهید شدن آخرین رزمنده قلبت کیپ می گیرد و دلت می خواهد همیشه به یاد نوجوان به پا خاسته و به جا مانده فیلم باشی!
کد خبر: ۷۷۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 07 February 2018

نوبت رونمایی از «سرو زیر آب»، «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»در ششمین روز جشنواره فیلم فجر، «سرو زیرآب»، «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک» رونمایی شد و در نهایت پس از شش روز، بهت و حیرت تماشاگران با تماشای تنگه ابوقریب باقی ماند، تشویق‌های ممتد تماشاگران حرفه‌ای کاخ جشنواره مشتمل بر منتقدان و روزنامه نگاران سینما برای این فیلم ثبت شد و بدین ترتیب مشخص شد بهترین فیلم جشنواره سی و ششم، تازه ترین اثر بهرام توکلی است.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در این دوره با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 3 فیلم کوتاه داستانی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن از امروز پی گرفته خواهد شد و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 در آغاز سال جدید سینمایی برانداز می‌شود. «تابناک» همچون ادوار پیشین به پوشش لحظه به لحظه رویدادها و تحلیل کوتاه آثار و نقد و بررسی وقایع و حواشی این رویداد می‌پردازد. اگر جزو تماشاگران جشنواره فیلم فجر هستید، از اینجا می‌توانید جدول نمایش فیلم‌ها در سالن‌های مختلف را بیابید و کاتالوگ پی ادی اف برنامه جشنواره را نیز از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

در روز ششم جشنواره فیلم فجر، تماشاگران ابتدا «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر را می‌بینند؛ سپس «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان رونمایی خواهد شد و بدین ترتیب دو رقیب جدی برای سیمرغ‌های بلورین جشنواره در معرض قضاوت تماشاگران حرفه‌ای در سینماملت قرار می‌گیرند. در آخر نیز فیلم «اتاق تاریک» اثر تازه روح الله حجازی رونمایی خواهد شد.

 

با جزئیات این فیلم‌ها بیشتر آشنا شوید: 

 

سرو زیر آب

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: سیدحامد حسینی
کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر
نویسنده: محمد علی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر
فیلمبردار: علیرضا زرین دست
بازیگران: بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان، هومن برق نورد، رضا بهبودی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی شهرام حقیقت دوست
خلاصه داستان: راز جهانبخش کرامت فاش می شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی‌گناهی‌اش و بازگشت آرامش سفربلندی را آغاز می‌کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آنها را تغییر می‌دهد... .

 


تنگه ابوقریب

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: سعید ملکان و سازمان اوج
کارگردان: بهرام توکلی
نویسنده: بهرام توکلی
فیلمبردار: حمید خضوعی ابیانه
بازیگران: جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی
خلاصه داستان: در 21 تیرماه 1367، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است، تنگه ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده … تنگه ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود... .

 

اتاق تاریک

ترکیب و جزئیات فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده: روح‌الله حجازی
کارگردان: روح‌الله حجازی
نویسنده: روح‌الله حجازی
فیلمبردار: پیمان شادمانفر
بازیگران: ساره بیات و ساعد سهیلی
خلاصه داستان: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسایل جدیدی قرار می دهد... .

 


کاهش تعداد سأنس‌های فوق‌العاده

بامشخص شدن فیلم های پرمخاطب و اعلام نتایج آرای تماشاگران سانس های فوق العاده برای فیلم های جشنواره کمتر شد. روز گذشته تنها با 12 سانس فوق العاده برای فیلم ها روبرو بودیم. 

از سوی دیگر با مشخص شدن فیلم های پرمخاطب عوامل فیلم ها کمتر برای دیدن فیلم ها در کنار مردم به سالن های سینما مراجعت می کنند. کم کم تب جشنواره فروکش می کند و همگی برای داوری ها آماده می شوند. 

سینما آزادی روز گذشته پذیرای گروه عوامل سینمایی «دارکوب» بود. سارا بهرامی و بهروز شعیبی در این سینما حاضر شده و در کنار مخاطبان فیلم را دیدند. 

در پردیس سینما آزادی فیلم سینمایی «به وقت شام» به سانس فوق العاده رسید و 3 سانس فوق العاده برای فیلم «بمب یک عاشقانه» در نظر گرفته شد. 

پردیس مگامال پذیرای عوامل فیلم کامیون شد و کامبوزیا پرتوی برای اکران فیلم به این سینما رفت. 

لاله مرزبان در پردیس مگامال به دیدن فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» نشست و «نازنین بیاتی» در این سینما فیلم «به وقت شام» را با مخاطبان دید. 

پردیس مگامال فیلم «به وقت شام» را در سانس فوق العاده به نمایش درآورد. 

رضا عطاران، مسعود سلامتی و مهران احمدی برای فیلم «مصادره» به پردیس کورش رفتند. 

عوامل فیلم «اتاق تاریک» از جمله ساعد سهیلی و روح الله حجازی فر در پردیس کورش به تماشای فیلم نشستند. 

در پردیس کورش ساعت 21 و 23:30 برای فیلم «لاتاری» سانس فوق العاده در نظر گرفته شد. «مصادره» هم در این سینما به سانس فوق العاده رسید. 

سینما فرهنگ برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» و «چهارراه استانبول» سانس فوق العاده در نظر گرفت.

سینما جوان برای «مصادره» سانس فوق العاده در نظر گرفت

پردیس باغ کتاب شب گذشته پذیرای حضور ابراهیم حاتمی کیا، امین حیایی، نرگس آبیار شد. 

 

آمار جدید از آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر

نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز ششم سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر سه شنبه ۱۷ بهمن ماه، توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. لازم به توضیح است فهرست فیلم ها بدون اولویت است.

نوبت رونمایی از «سرو زیر آب»، «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»

اسامی فیلم ها به شرح ذیل است: «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «چهار راه استانبول» به کارگردانی محسن کیایی، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی. فیلم سینمایی «سرو زیر آب» محمدعلی باشه آهنگر که در پنجمین روز از جشنواره ملی فیلم فجر در این لیست قرار داشت، در روز ششم از لیست فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران حذف شد

 

مدیرعامل فارابی: ایجاد صندوق سرمایه گذاری فیلم زیر نظر بورس

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با مهر درباره حمایت های فارابی از سینماگران از طریق اعطای وام و تغییراتی که قرار بود در این زمینه اعمال شود، عنوان کرد: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یک مرجع فرهنگی در سینما به سهم خود اقداماتی به منظور بهبود شرایط اقتصادی حاکم بر سینمای کشور انجام داده که یکی از این اقدامات تغییر در شیوه های حمایتی بنیاد برای رسیدن به یک نقطه تعادل در اعطای وام ها بوده است.

نوبت رونمایی از «سرو زیر آب»، «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»

وی ادامه داد: شیوه هایی که طی سه دهه گذشته پیموده شده متناسب با شرایط اقتصاد سینمای ایران نیست و محدودیت بودجه کفاف حمایت از همه فیلم ها را نمی کند در حالی که لازم است سالانه تسهیلاتی را برای تولید آثار سینمایی در حد مقدور فراهم کنیم.

تابش درباره شرایط اعطای وام به پروژه های سینمایی اظهار کرد: گروهی از پرونده های سینمایی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر معرفی می شوند، برخی از فیلم ها نیز براساس سیاست ها و اولویت های فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی به صورت مشارکتی با این بنیاد تولید می شود و گروهی از فیلم ها هم هستند که بنیاد فارابی به دنبال تامین همه سرمایه آن است که این گروه سوم سقف حمایتی بنیاد فارابی است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره یک اتفاق جدید در تامین بودجه تولید فیلم ها اعلام کرد: اقدام دیگر بنیاد فارابی غیر از تغییر شیوه های حمایتی جدید سرمایه گذاری، ایجاد صندوق سرمایه گذاری فیلم زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار است و ما در شرف صدور موافقت حصولی این صندوق توسط بورس هستیم. همه فعالیت ها در این صندوق مطابق قوانین جاری کشور در بورس خواهد بود و از جمله مزیت های این صندوق معافیت مالیاتی و شفافیت است که شفافیت از ارکان اقتصاد مقاومتی هم به شمار می رود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه شیوه جدید کاهش هزینه های دولت را در پی داشته باشد، اضافه کرد: مردم هم می توانند از طریق خرید سهام فیلم در تولید فیلم های سینمایی شرکت داشته باشند و زمان مشخصی هم اعلام می شود که بتوانند پذیره نویسی کنند. امروز به دلیل شرایط موجود ضرورت تاسیس صندوق سرمایه گذاری فیلم بیش از گذشته احساس می شود چون متاسفانه الگوهای رایج دنیا در حوزه چگونگی تامین مالی تولیدات هنوز در نهادهایی مثل بنیاد سینمایی فارابی رایج نشده است. البته بنیاد فارابی در راه اندازی صندوق سرمایه گذاری فیلم به صورت مشترک با یکی از موسسسات فعال در بورس و همچنین صندوق اعتباری هنر همکاری می کند و این سه نهاد موسسان صندوق سرمایه گذاری فیلم خواهند بود.

تابش بیان کرد: غیر از تامین مالی که مقوله مهمی است ما به مولفه های فرهنگی هم توجه داریم و در مسیر شکل گیری این صندوق اهالی سینما مشارکت خواهند داشت و به ویژه مشارکت سرمایه گذاران حاضر در سینمای کشور هم جلب خواهد شد که این امر از الزامات پایه گذاری صندوق هم بوده است.

 

خبرنگار «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به ایران آمد

نورالحللی خبرنگار جنگی که مستند «زنانی با کوشواره‌های باروتی» ساخته رضا فرهمند درباره او و محوریت زنان و کودکان ساخته شده است برای حضور در اکران‌های مردمی و سینمای مطبوعات در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به ایران آمد تا به تماشای این فیلم به همراه مخاطبان سینمای ایران و اهالی رسانه، بنشیند.

نوبت رونمایی از «سرو زیر آب»، «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»

او شب گذشته ۱۷ بهمن پس از تماشای این فیلم برای اولین بار درباره این مستند، گفت: از دیدن این فیلم تحت تاثیر قرار گرفتم. من با این فیلم هم خندیدم و هم گریستم و مطمئن هستم مردم عراق نیز با دیدن این فیلم، حالی را خواهند داشت که من در هنگام تماشای آن داشتم.

مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی رضا فرهمند درباره خبرنگار عراقی به نام نور است که مشغول تهیه گزارش از نبرد با داعش است و به همین واسطه با زنان مختلف داعشی و غیر داعشی مواجه می شود. در بخشی از «زنانی با گوشواره‌های باروتی»، زنان داعشی عرب، غیر عرب و زنانی را که قربانی داعش شده اند، می بینیم که نورا با آنها مواجه می‌شود.

رویکرد این مستند پرداختن به زنان و کودکانی است که در جنگ با داعش بودند. از همین رو برای اولین‌بار تصاویری از این زنان در یک اثر نشان داده می‌شود که تا به حال در هیچ مستند یا رسانه‌ای نمایش داده نشده است.

 

واکنش فاطمه معتمدآریا به «تنگه ابوقریب»: مردانی که قهرمان می‌مانند

فاطمه معتمدآریا بازیگر تئاتر و سینما که سابقه داوری جشنواره های هنری را نیز در کارنامه دارد در ایام برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به تماشای فیلم «تنگه ابوقریب» به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی نشست.

تنگه ابوقریب غوغا به پا کرد؛ برترین فیلم جشنواره با اختلاف فاحش / تحسین «تنگه ابوقریب» توسط فاطمه معتمدآریا: مردانی که قهرمان می‌مانند

وی پس از تماشای اثر در یادداشتی که در اختیار مهر قرار داد نگاه خود را درباره این اثر جنگی اینگونه نوشت: «تنگه ابوقریب» مثل هیچ فیلم جنگی دیگری نیست، مثل خود خودش و مثل موضوع خود فیلم ساده و پرقدرت است؛ قدرت در شعور و کاردانی کارگردان و ساده در نمایش قهرمان هایی که همه زمینی اند. قهرمان هایی که تیر می خورند، مجروح می شوند و شهید می شوند بی آن که کار عجیب و دور از تصوری بکنند، از خودشان دفاع می کنند، می گریزند مجروح جمع می کنند، تشنه می مانند، بر پا می خیزند و قهرمان می شوند و قهرمان می مانند در ذهن ما تا لحظه ای دلمان نخواهد چشم از دیدنشان برداریم...

آنها را دوست داریم و دنبال می کنیم، قهرمانان واقعی می شوند با واقعیتی که بر آنان گذشته است،  بی آن که به تو تحمیل کنند که از آسمان و فضا آمده اند و جهان را اصلاح و دگرگون می کنند!

بازیگران همان ها هستند که در اکثر فیلم های جشنواره می بینی اما این بار لحن عامیانه آنان شکل پرخاش و گاه توهین آمیز در فیلم و به تماشاگر ندارد، لحن آنان مهر انسانی دارد؛ همان لحنی که بهرام توکلی در این فیلم به جنگ و قهرمانانش دارد. نه اعتراض می کنند نه شعار می دهند اما در انتهای فیلم تا شهید شدن آخرین رزمنده قلبت کیپ می گیرد و دلت می خواهد همیشه به یاد نوجوان  به پا خاسته و به جا مانده فیلم باشی!

 

 

زرین دست: بعد از فیلمبرداری «سرو زیر آب» وزن کم کردم

علیرضا زرین دست فیلمبردار سینمای ایران که درباره ویژگی‌های منحصر به فرد فیلمبرداری «سرو زیر آب» تازه‌ترین ساخته‌ی محمدعلی باشه آهنگر توضیحاتی ارائه کرد. این هنرمند در ابتدا با اشاره به مقوله جنگ تصریح کرد: جنگ عوارض و ترکش‌های مختلف دارد؛ در خط مقدم کشور متخاصم، دشمن محسوب می‌شود و به همین دلیل از کشورمان دفاع می‌کنیم که البته این دفاع کردن یک قیمت دارد و قیمت آن هزاران شهید است.

تنگه ابوقریب غوغا به پا کرد؛ برترین فیلم جشنواره با اختلاف فاحش / تحسین «تنگه ابوقریب» توسط فاطمه معتمدآریا: مردانی که قهرمان می‌مانند

وی اضافه کرد: در میان هزاران شهید، پیکرهایی هستند که شناسایی آنها کار بسیاری دشواری است. بعضی از آنها بخش‌هایی از بدن مانند سر را ندارند. خیلی از شهیدان پلاک ندارند؛ به همین دلیل عده‌ای به صورت داوطلب به پیکرها ظاهر و فرم می‌دهند و سپس به بستگانشان تحویل میدهند، این داوطلب‌ها بسیار ارزشمند هستند زیرا دست به کار نادر و استثنایی می‌زنند.

زرین دست با اشاره به فیلم «سرو زیر آب» که به موضوع تفحص شهدا مربوط است، اظهار کرد: باشه آهنگر کارگردان فیلم مدت‌ها برای این فیلم تحقیق و پژوهش انجام داده است. در «سرو زیر آب» جزئیاتی از تفحص شهدا را که در نهایت منجر به شناسایی پیکر می‌شود، می‌بینیم، خطایی که در این تفحص صورت می‌گیرد، ساختار کلی فیلم را تشکیل می‌دهد.

فیلمبردار فیلم‌هایی همچون «جشن دلتنگی» که امسال در جشنواره حضور دارد، اشاره کرد: وقتی درباره خود جنگ صحبت می‌کنیم از فلز سخن گفته‌ایم زیرا در جنگ هیچ گاه از عنصر نرم استفاده نمی‌شود و شروع و پایان جنگ با آهن است.

زرین دست درباره «سرو زیر آب» ادامه داد: ترکیب، کنتراست و نورپردازی به گونه‌ای در این فیلم انجام شد که به مرور زمان و پس از گذشته 10 دقیقه از فیلم، تماشاگر تحت تاثیر قرار بگیرد. بدون تردید این تصاویر را بنده به تنهایی خلق نکردم و نیروی دیگری نیز در این تصویرها به کمک من برای خلق آنها آمده است. طراحی صحنه کار خیلی درخشان است که کمک کننده زیادی به تصاویر است.

وی از تعامل ویژه خود در فیلم "سرو زیر آب" با کارگردان اثر گفت و اظهار کرد: سر صحنه‌های فیلمبرداری تقریبا با هم حرف نمیزدیم و یا خیلی کم حرف میزدیم. انرژی که برای حرف زدن باید صرف میکردیم برای خلق کردن پلان می گذاشتیم اما قبل از فیلمبرداری، مراوده و گفتگوهای زیادی را انجام میدادیم، این رابطه‌ای که به عنوان کارگردان و فیلمبردار داریم، از فیلم «فرزند خاک» به وجود آمده است که به نظرم فیلمنامه بینظیری دارد، در واقع فیلمنامه آن را می‌توان یک بار دیگر ساخت.

فیلمبردار سینمای ایران از ابتکارات خود در این فیلم گفت و بیان کرد: وسیله‌ای ساختم که می‌توانستیم دوربین را در آن بگذاریم و بسیاری از پلان‌ها از این طریق فیلمبرداری شده است.

وی فیلمبرداری فیلم «سرو زیر آب» را کار بسیار سختی دانست و اظهار کرد: وقتی فیلمبرداری این فیلم را شروع کردم 83 کیلوگرم بودم اما وقتی تمام شد، به 75 کیلو رسیدم اما در فیلم «جشن دلتنگی» فیلمبرداری بعد از پایان فیلمبرداری وزنم تغییری نکرد. سکانس هایی که در سوله در فیلم «سرو زیر آب» فیلمبرداری شده است در زمان زمستان سال گذشته بود؛ اگر بیرون دما سه درجه بالای صفر بود داخل آن سوله پنج درجه زیر صفر بود

 

باشه‌آهنگر: ۱۶ مرتبه فیلم‌نامه بازنویسی شد

پس از نمایش فیلم سینمایی «سرو زیر آب»، نشست رسانه‌ای این فیلم به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای مراسم باشه‌آهنگر کارگردان فیلم گفت: اگر زیبایی در فیلم بود متعلق به همکارانم است و اگر ضعفی را شاهد بودید به عهده بنده است و از همه نظرات شما استفاده می‌کنم.

وی در باره پرداخت کاراکترهایش گفت: می‌توان فیلم‌نامه را هرطور نوشت. نگارش برخی پیشینه‌ها می‌تواند پیچیدگی‌هایی را حاصل کند. اضافه کردن مطالب مختلف باعث تاثیر‌گذاری بر همدیگر می‌شود نبود مواردی از این دست دلایلی داشت که عنوان کردیم.

باشه آهنگر گفت: ۱۶ بار فیلم‌نامه بازنویسی شد که نفس ما را گرفت. این فیلم خیلی گران نشده است آن هم با توجه به هزینه‌ای که برای برخی آثار شده است. ما یک تیم ۱۲۰ نفره بودیم و ۹ هزار متر دکور ساختیم. بنابراین این اثر یکی از ارزان‌ترین فیلم‌های دفاع مقدسی بود. برای ورود قطار به صحنه ما ریل‌گذاری کردیم و ریل گذاشتیم و قطار را به آنجا آوردیم و این بی‌سابقه بوده است.

باشه‌آهنگر گفت: چرا باید ۵ سال معطل بمانم و در آخر هم روی‌پیشانی من هم بخورد که سه ارگان آمدند و حمایت کردند. در آخر می‌ترسم بگویند که تو از ما پول می‌گیری و فیلم خودت را می‌سازی. دعا کنید بخش خصوصی توانمند شود و از این فیلمنامه‌ها هم حمایت کنند.

کارگردان «سرو زیر آب» گفت: در حین ساخت این فیلم من را بسیار اذیت کردند طوری که می‌خواستند ببینند من بیشتر ملی‌گرا هستم یا شیعه؟! این مسیر را دوست دارم و امیدوارم بتوانم خوب کار کنم و مجبور نشوم هر 6 سال یک بار فیلم بسازم.

باشه‌آهنگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در ادامه چرا باید ساخت این فیلم این قدر زمان ببرد و چرا سازمان‌ها و... با شما همکاری نمی‌کردند، گفت: واقعا نمی‌دانم بگویم یا نه. دو تا از اسامی فیلم یعنی سیاوش و جهانگیر را می‌گفتند باید عوض کنیم. من نمی‌دانم چرا باید این کار را کنم؟ مسئله دیگر کار بحث ادیان ما بود. من شش سال قبل هم بحث ادیان در کشور را مطرح کردم. این کشور برای همه ما است. در یک نسبت‌بندی مربوط به آن زمان شهدای زرتشتی ما خیلی زیاد بودند. شهدای کلیمی و مسیحی کم نداشتیم.

 

 

رونمایی از تنگه ابوقریب / ماجرای گردان عمار مثل خیلی از وقایع دوران جنگ گم شده است

عصر چهارشنبه 18 بهمن ماه پس از نمایش فیلم «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی نشست خبری این فیلم با حضور عوامل آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. موضوع این فیلم درباره واقعه گردان عمار لشگر 27 حضرت محمدرسول‌الله در روزهای پایانی جنگ تحمیلی است.

در این نشست دبیر فرهنگی تابناک از بهرام توکلی پرسید آیا برای ساختن این فیلم به مستندهای موجود از دفاع مقدس توجه بیشتری شده یا فیلم‌های روز سینمای دنیا؟ پاسخ داد: قطعاً فیلم‌های روز دنیا که می‌بینیم در ما ته نشین شده است اما مهمترین منبع ما مستندهایی است که در دسترس است و تکیه ما هم در این فیلم بر مستندهای جنگی بود. اما برای همه صحنه‌های این فیلم فیلتری که در ذهنم وجود داشت این بود که صحنه‌ها حتما به جنگ خود ما نزدیک باشد.

این کارگردان درباره ناخوشایند بودن برخی از صحنه‌ها گفت: قصد آزار دادن مخاطب را نداشتیم. طراحی صحنه‌ها برای نزدیک شدن به صحنه‌های جنگی و اتفاقی بود که رخ داده است. طبیعی است که وقتی می‌خواهیم فیلم جنگی ببینیم با این صحنه‌ها مواجه می‌شویم.

در ادامه سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم درباره ساخته شدن تنگه ابوقریب گفت: ماجرای گردان عمار مثل خیلی از وقایع دوران جنگ گم شده است. ماجرای این فیلم چند سال در ذهن من بود که پس از گفت‌وگو با کسانی که در این واقعه حضور داشتند تحقیقات درباره آن با با مشارکت خود بچه‌های گردان عمار آغاز شد.

او گفت: مهمترین اتفاقی که باعث شد در یک تایم کوتاه این فیلم ساخته شود همراهی تیمی بود. انگیزه ما از ساخته شدن این فیلم این بود که فیلم به درد امروزمان می‌خورد و امروز هم به نوعی تنگه‌های ابوقریب وجود دارد. باید با وحدت ملی این تنگه‌ها را حفظ کنیم.

در ادامه سوالی درباره تحقیقات درباره روز واقعه که 21 تیرماه سال 67 است، پرسیده شد که توکلی در جواب گفت: این روز آنقدر مهم است که تا به حال راجع به آن سه رمان نوشته شده است. جوانب خیلی گسترده‌ای داشت که هیچ فیلمی نمی‌توانست همه جزئیات آن را نشان بدهد. من برای ساختن این فیلم برداشت آزادی از آن واقعه داشتم.

در ادامه خبرنگاری درباره نقش‌آفرینی مهدی قربانی به عنوان شخصیت نوجوانی که در فیلم حضور دارد و سختی این کار از او سوال کرد که او پاسخ داد: بچه که بودم دوست داشتم جنگ را از نزدیک ببینم. موقع شروع این فیلم آنقدر فضا برایم جذاب بود که من در آنجا واقعا جنگ را تجربه کردم و آن تصویری که در کودکی از جنگ داشتم در اینجا دیدم.

در ادامه توکلی درباره کمرنگ بودن موسیقی در این فیلم توضیح داد: قصد ما در این فیلم نزدیک شدن به روایت مستند بود. در جاهایی که موسیقی حضور دارد هدفمان نزدیک شدن به شخصیت‌هاست.

حامد ثابت آهنگساز فیلم نیز در این باره گفت: موسیقی فیلم 22 دقیقه است که زمان کمی نیست اگر زمان موسیقی بیشتر از این می‌شد از فیلم بیرون می‌زد.

جواد عزتی بازیگر این فیلم نیز درباره نقش‌آفرینی خود در فیلم گفت: تنگه ابوقریب جزء معدود فیلم‌هایی بود که وسط آن آرزو کردم کاش در آن نباشم و مثل بقیه مخاطبان فیلم را می‌دیدم و زار می‌زدم. تلاش دوستان در این فیلم ادای دین کردن به افرادی بود که این روز را رقم زدند، روزی که در تاریخ گم شده است.

در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید: برخی منتقدان معتقدند شما نگاه پوچ‌گرایانه‌ای دارید. مواجه شما با جنگ با این نگاه چگونه بود؟ که توکلی گفت: فیلمی که دیدید مواجه من با جنگ است و به نظرم توضیح دیگری لازم نیست. درباره‌ی نگاه پوچگرایانه هم باید بگویم این حرف نگاه منتقدان نیست بلکه عده‌ای هستند که هر کسی شبیه خودشان نباشد آن را نهیلیست می‌دانند که کاملا بی‌پایه و اساس است.

همچنین محسن روزبهانی درباره جلوه‌های ویژه بصری این فیلم در توضیحی گفت: تنگه ابوقریب تنها فیلمی بود که برایم آنقدر سخت بود چون همه فیلم به صورت سکانس پلان رعایت می‌شود.برای تولید این فیلم همه چیز مهیا بود و آرامش باعث شد ما کارمان را درست انجام بدهیم.

در ادامه این نشست درباره بازی حمیدرضا آذرنگ و تفاوت نقشش در این فیلم با دیگر فیلم‌هایی که بازی کرده پرسیده شد که او هم گفت: من قبلا فیلم جنگی بازی کرده بودم ولی در این فیلم بخصوص میان همه این بی‌نظمی‌هایی که جنگ به وجود می‌آورد نظمی وجود داشت که باید آن را رعایت می‌کردیم که سختی همه چیز را بیشتر می‌کرد. گاهی برای این فیلم ما بیش از سه ساعت در حال گریم شدن بودیم که کار به شدت سختی بود.

همچنین امیر جدیدی دیگر بازیگر فیلم درباره ایفای نقش در این اثر گفت: اگر در این فیلم یک نفر از صددرصد توانش استفاده نمی‌کرد کار به خوبی پیش نمی‌رفت. من در این فیلم بازی نمی‌کردم بلکه فکر می‌کردم باید بجنگم. درباره کاراکتری که در فیلم بازی می‌کنند با آقای توکلی ابتدا به یک جمع‌بندی رسیدیم و بعد دیگر می‌جنگیدیم.

همچنین مهدی پاکدل دیگر بازیگر این فیلم در سخنانی گفت: کار ما در این فیلم شبیه بازیگری نبود بلکه خیلی واقعی بود.

او افزود: دیروز وقتی در کنار مردم در سینما فرهنگ فیلم را دیدم دختر 16 ساله‌ای را در پارکینگ در حال گریه کردن دیدم. او جمله‌ای گفت که فکر می‌کنم هدف ساخته شدن فیلم هم این است. او به من گفت بعد از دیدن این فیلم برای اولین بار بخشی از هویت ایرانیم را پذیرفتم.

بهرام توکلی در ادامه درباره روند جلو رفتن فیلمنامه و ساخت این فیلم گفت: حضور تهیه‌کننده در سینمای ایران گاهی دکوراتیو است. تهیه‌کننده سرمایه جذب می‌کند و حتی اگر لوکیشن فیلم دور باشد سر فیلمبرداری حضور پیدا نمی‌کند یا نکاتی می‌گوید که غالباً آرتیستی هم نیست اما در این فیلم سعید ملکان که خودش یک آرتیست است ابتدا اطلاعاتی از این روز خاص به من داد. در ادامه تمام مراحل تحقیقات فیلم با او جلو رفت و تمام جزئیات جلوه‌های ویژه بصری توسط او چک می‌شد. فکر می‌کنم سینمای ایران به تهیه‌کننده آرتیست نیاز دارد و آنها باید با عشق جلو بیایند و نه صرفاً تامین‌کننده سرمایه باشند.

توکلی همچنین درباره سینمای مستقل و حمایت‌های دولتی نیز گفت: سینمای مستقل در ایران وجود ندارد. این مساله دلایل پنهانی دارد که مشخص نیست. چرایی دارد که مفصل است اما در ایران سینمای مستقل نداریم.

همچنین سعید ملکان در پاسخ به سوالی درباره میزان بودجه این فیلم گفت: برآورد اولیه ما برای این فیلم پنج میلیارد تومان بود ولی احتمالا کمی بیشتر می‌شود. رقم 20 میلیاردی که گفته‌اند برای این فیلم صرف شده است شایعه و شوخی است.


 

کارگردان فیلم «اتاق تاریک»: دوست داشتم در سطح نمانم

شامگاه چهارشنبه 18 بهمن‌ماه نشست خبری فیلم «اتاق تاریک» به کارگردانی روح‌الله حجازی پس از نمایش این فیلم، در پردیس ملت با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.

در این نشست از کارگردان این فیلم پرسیده شد که آیا وجود صحنه‌های کمیک با صحنه‌های هولناک برای تلطیف صحنه‌ها بوده است یا نه که او در جواب گفت: در فیلم‌های قبلی‌ام نیز این صحنه‌های کومیک وجود داشته است که البته من نام آن را کومیک نمی‌گذارم. به نظرم صحنه‌هایی که باعث خنده مخاطب می‌شود به خاطر همزادپنداری مخاطب است چون جنس آنها شبیه به لحظاتی از زندگی همه ماست و ما تجربه این لحظات را داریم وگرنه من برخی از دیالوگ‌ها را برای خنداندن مخاطب در فیلم قرار نداده‌ام.

حجازی همچنین درباره فیلم «اتاق تاریک‌» که به موضوع کودک‌آزاری می‌پردازد و همچنین سختی‌های کار در این زمینه گفت: متاسفانه در سینمای ما، خیلی کمتر به سمت ساختن فیلمی با این موضوعات می‌روند و معمولا کارگردان‌ها ریسک نمی‌کنند. مشکلی که در ساخت فیلم‌هایی با چنین موضوعی وجود دارد ممیزی است. ضمن اینکه نمی‌توان برخی از مسائل را مطرح کرد بنابراین فیلمساز باید تلاش کند به زبانی برسد که به مشکل برخورد نکند و در عین حال بتواند موضوع مورد بحث را مطرح کند.

او افزود: درباره این فیلم دوست داشتم صرفاً در سطح باقی نمانم و در موضوع عمیق شوم.

در ادامه خبرنگاری درباره طولانی بودن فیلم و اینکه به نظر او باید 30 دقیقه از فیلم کوتاه شود از کارگردان سوال پرسید که حجازی به خاطر اینکه خبرنگار سوال‌کننده از رسانه‌های اصولگرا بود اینگونه پاسخ داد: خوشحالم از اینکه برخی از رسانه‌ها قبلا مضمون فیلم را می‌زدند اما بعد از مدتی یاد گرفتند که از تکنیک ایراد بگیرند. مشکل این رسانه‌ها این است که بین مردم نیستند در صورتی که من با مردم این فیلم را دیده‌ام و همه آنها تا انتها فیلم را دیده‌اند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. مشکل دوستان فاصله داشتن با مردم است. این رسانه‌ها همین حرف‌ها را درباره فیلم «آقا و خانم میم» هم می‌گفتند اما همین فیلم در زمان اکران ششمین فیلم پرفروش سال شد.

حجازی افزود: چند روز قبل یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا متنی منتشر کرده بود که چند رسانه اصولگرای دیگر آن را بازنشر کرده بودند. متن در واقع نقد خجالت‌آوری به فیلم بود که من وقتی پیگیر شدم متوجه شدم این متن با اسم مستعار نوشته شده است. در اینجا می‌خواهم به این رسانه‌ها بگویم حرمت قلم را پاس بدارید.

 

زنگ خطر در کاخ جشنواره

در اواسط برگزاری نشست فیلم «سرو زیر آب» برای چند ثانیه زنگ خطر در سالن نشست فیلم ها به صدا درآمد که برای چند لحظه باعث بر هم خوردن نشست شد اما به نظر می رسید این اتفاق به صورت سهوی رخ داده و خطری، اهالی رسانه را تهدید نمی کند.

تنگه ابوقریب غوغا به پا کرد؛ برترین فیلم جشنواره با اختلاف فاحش / تحسین «تنگه ابوقریب» توسط فاطمه معتمدآریا: مردانی که قهرمان می‌مانند

بخش دیگری از ایرداتی که به ما می‌گرفتند این بود که چرا درباره شهدای زرتشتی صبحت می کنیم در حالی که تعداد زرتشتی ها در جنگ بسیار زیاد بوده است و ما علاوه بر شهدای زرتشتی، شهدای مسیحی، کلیمی و... نیز داشتیم. معتقدم که نباید از بیان این واقعیت ها بترسیم و باید به آشتی مسالمت آمیز بین ادیان دامن بزنیم.

بعد از برگزاری این نشست رسانه ای متاسفانه یکی از عکاسان با یک خبرنگار درگیر شدند و شروع به کتک کاری و دعوا کردند که با وساطت تعدادی از اهالی رسانه، این درگیری ختم به خیر شد.

تنگه ابوقریب غوغا به پا کرد؛ برترین فیلم جشنواره با اختلاف فاحش / تحسین «تنگه ابوقریب» توسط فاطمه معتمدآریا: مردانی که قهرمان می‌مانند

یکی دیگر از اتفاقات جالب توجه در ششمین روز از جشنواره ملی فیلم فجر حضور بهرام توکلی کارگردان «تنگه ابوقریب» در کاخ جشنواره بود چون توکلی معمولا کمتر در نشست های رسانه ای فیلم هایش شرکت می کند. به نظر می رسد به دلیل اینکه فیلم «تنگه ابوقریب» پروداکشن سنگینی داشته و بازخوردهای مثبتی نیز از سوی منتقدان و اهالی رسانه دریافت کرده است توکلی علاقه مند شده که درباره این اثر صحبت کند.

در نشست رسانه ای این فیلم، جواد عزتی یکی از بازیگران کار با اشاره به اینکه «تنگه ابوقریب» جزو معدود فیلم هایی بوده که او دوست نداشته در آن حضور پیدا کند، گفت: من دوست داشتم در فیلم نبودم و به جایش گوشه ای می نشستم و زار می زدم. دم آقای توکلی گرم که باعث شد من احساس نکنم در فیلم خودم هستم. دوستان در این فیلم ادای دین کردند به روزی که در تاریخ گم شده است.

 

 

 

پیش بینی خوشبینانه فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی

بخش فرهنگی «تابناک» تا پایان جشنواره، با توجه به کیفیت و مخاطب پسند بودن آثار، فروش فیلم‌های سینمایی در اکران عمومی را با خوشبینانه‌ترین ارزیابی ممکن پیش بینی می‌کند. این پیش بینی‌ها تا روز پایانی با در نظر گرفتن نظر منتقدان و میزان استقبال از فیلم‌ها و همچنین کشف هزینه تولید فیلم‌ها بازنگری می‌شود. این پیش بینی فروش فیلم‌های به نمایش درآمده تا ششمین روز جشنواره است:

تنگه ابوقریب غوغا به پا کرد؛ برترین فیلم جشنواره با اختلاف فاحش / تحسین «تنگه ابوقریب» توسط فاطمه معتمدآریا: مردانی که قهرمان می‌مانند

جمع بندی روز ششم جشنواره: تنگه ابوقریب

در ششمین روز جشنواره فیلم فجر، تنگه ابوقریب سطح توقعات مخاطبان حرفه‌ای را نسبت به سینمای جنگ ارتقاء داد. بهرام توکلی کارگردان تنگه ابوقریب با همراهی سعید ملکان تهیه کننده مولف و باهوش سینمای ایران نشان داد می‌توان بدون شعار دادن فیلم جنگی ساخت و به گونه‌ای دفاع مقدس را به تصویر کشید که هر رزمنده‌ای با دیدنش حیرت کند. فیلم مجموعه‌ای از بهترین‌ها از تصویربرداری، کارگردانی، مجموعه بازیگران و... را در اختیار دارد و بدون شک اگر به هر فیلمی به جز این اثر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اهدا شود، درباره داوری‌ها پرسش‌های جدی مطرح می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار