بازدید 3716

کمبود ۶۰ تا ۶۵ قلم دارو در کشور

کد خبر: ۷۷۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲ 06 February 2018

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر بین ۶۰ تا ۶۵ قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد که قابل برطرف شدن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری به مناسبت دهه فجر گفت: اگر دهه چهارم انقلاب را با گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که در زمان انقلاب اکثر شرکت‌های دارویی خارجی بودند و بعد از انقلاب از کشور خارج شدند. بعد از انقلاب داروسازان و نیروهای تحصیل کرده داروسازی توانستند چرخه دارو را بچرخانند و امروزه بیش از ۹۰ درصد از داروها را از لحاظ تعداد در داخل کشور تولید می‌کنیم.

او ادامه داد: دارو یک ابزار استراتژیک در جهان است و تولید دارو در کشور یکی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. امیدواریم در سایر حوزه‌ها نیز مانند دارو عمل کنیم. به طور مثال در حوزه آرایشی و بهداشتی عقب هستیم و کمتر از ۵۰ درصد نیاز کشور را تولید می‌کنیم. الان ۳۰ درصد رقم ریالی بازار به داروهای خارجی اختصاص دارد.

⁣اصغری افزود: در بخش‌های زیادی علاوه بر تامین نیاز داخل کشور توانستیم به صادرات نیز نگاهی داشته باشیم و امیدواریم بخشی از بازار کشورهای منطقه را به دست بیاوریم.

او درباره کمبود داروی بیماران مبتلا به پارکینسون، گفت: یکی از مواردی که سازمان رصد می‌کند آمار کمبودهای دارویی است. این کمبودها به سه روش انجام می‌شود و در حال حاضر بین ۶۰ تا ۶۵ قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد. این رقم قابل برطرف شدن است.

اصغری افزود: اقلام دارویی به دسته تقسیم می‌شوند. یکی از این موارد داروهایی هستند که تولید داخل و وارداتی هستند و برخی از بیماران و پزشکان اصرار دارند که داروی خارجی را مصرف کنند.داروی پارکینسون تولید داخل نیز دارد و مشکل بیمار را برطرف می‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست سازمان این است که برای تقویت تولید داخل، داروهای داخلی که به میزان کافی تولید می‌شوند را به داروهای خارجی ترجیح بدهد و داروی خارجی ۱۰ درصد سهم بازار را داشته باشند. با ۱۰ درصد سهم بازار قطعا کمبود داروهای خارجی احساس می‌شود و اصرار بر مصرف آن نیز باعث می‌شود بیماران کمتری بتوانند از آن استفاده کنند.البته به شکلی هم تبلیغ می‌شود که داروی خارجی بهتر از داروی ایرانی است.

او افزود: برخی از اقلام دارویی نیز در توزیع مشکل دارند. به طور مثال در هفته گذشته به علت بارش برف و وضعیت جوی، برخی اقلام دارویی در زمینه توزیع دچار مشکل شدند. سیستم مانیتورینگ برای محاسبه موجودی داروها وجود دارد که نظارت مناسبی بر زنجیره تامین دارو وجود داشته باشد.

اصغری خاطر‌نشان کرد: اقلام دیگر نیز داروهایی هستند که کمبود واقعی دارند و سیستم در تنظیم بازار دچار مشکل می‌شود و به هر دلیل مصرف آن‌ها افزایش پیدا می‌کند یا ماده اولیه آن نرسیده یا در گمرک و هنگام ترخیص دچار مشکل شده است. داروهای حیاتی با حساسیت بیشتری بررسی می‌شوند که اقلام مشخصی هستند. همواره تلاش می‌شود ذخیره کافی از داروهای حیاتی در داخل کشور وجود داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر