بازدید 5733

کاهش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش سهام و تقویت دلار در بازارهای بین المللی

روز سه شنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه کاهش یافت. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری کاهش ارزش سهام و تقویت دلار در بازارهای بین المللی عنوان شده است. 
کد خبر: ۷۷۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ 06 February 2018

کاهش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش سهام و تقویت دلار در بازارهای بین المللیروز سه شنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه کاهش یافت. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری کاهش ارزش سهام و تقویت دلار در بازارهای بین المللی عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۷۱ سنت (۱.۱ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۶.۹۱ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۶۹ سنتی (۱.۱ درصد) بشکه ای ۶۳.۴۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که قیمت کنونی نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب ۴ و ۳ دلار کمتر از بالاترین قیمت ثبت شده در ماه ژانویه ی سال جاری است.

کاهش قیمت نفت آمریکا با کاهش ارزش سهام و تقویت دلار در بازارهای بین المللی 

گفته می شود که از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری فروش گسترده ی سهام در بازار های بین المللی، فروش بیشتر نفت و افزایش ارزش دلار است. به گفته ی یکی از تحلیلگران بازار، با تقویت ارزش دلار مردم به خرید ارز برای در امان ماندن از نوسانات قیمتی بازار پناه آورده اند و این امر به خودی خود کالاهای اساسی را گران تر می کند و در نتیجه ی آن فروش آتی نفت گسترش می یابد.  همچنین، ارزش سهام در آمریکا به دلیل نگرانی بازار از افزایش نرخ تورم و نرخ بهره کاهش یافته است. به طور مثال در روز دوشنبه شاخص سهام داوجونز با کاهشی ۴.۶ درصدی مواجه شده که از آگوست سال ۲۰۱۱ تا کنون این امر بی سابقه بوده است. 

گفته می شود یکی از دلایلی که موجب می شود قیمت نفت خام در بازارهای جهانی توسط اوپک و همپیمانان آن افزایش نیابد افزایش میزان تولید نفت شل آمریکا و در نتیجه ی آن کافی بودن میزان عرضه ی نفت در بازار است. بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان تولید نفت آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته رکوردی تاریخی را به نام خود ثبت کرده و برای نخستین بار از سال ۱۹۷۰ میلادی تا کنون از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز گذشته است. عبور میزان تولید نفت آمریکا از ۱۰ میلیون بشکه در روز به این معنا است که در حال حاضر این کشور پس از روسیه (با تولید ۱۰.۹۸ میلیون بشکه در روز) بزرگترین تولید کننده ی نفت در دنیا شده است. افزون بر این، گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۲ فوریه آمریکا با افزودن ۶ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۷۶۵ عدد رسانده است. همچنین، مجموع دکل های نفتی و گازی فعال در این بازه ی زمانی ۸۷۶ عدد بوده است. تعداد فعلی دکل های نفتی فعال در آمریکا در بالاترین حد خود از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ تا کنون قرار دارد.

همچنین، گفته می شود که در سال ۲۰۱۸ به اندازه ی کافی در بازار های بین المللی تقاضا برای نفت وجود خواهد داشت. بانک گلدمن ساکس در این خصوص پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱.۸ میلیون بشکه نفت بر میزان تقاضای جهانی افزوده شود که ۴۰ درصد از آن از سوی هند و چین خواهد بود.

به طور کلی یکی از عواملی که در هفته ها و ماه های اخیر باعث شده بود که قیمت نفت افزایش یابد ادامه ی پایبندی نهاد اوپک و همپیمانان آن به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت است. در این رابطه، باید خاطر نشان گردد که بر اساس اطلاعات منتشر شده، در ماه ژانویه به طور کلی میزان تولید نفت اوپک و به طور خاص میزان تولید این محصول توسط عربستان و نیجریه افزایش یافته است. پیش از این میزان تولید نفت توسط اوپک به کمترین حد خود از ۸ ماه گذشته تا کنون رسیده بود. یکی از دلایل افزایش تولید نفت توسط اوپک کاهش تولید این محصول توسط ونزوئلا عنوان شده است.  گفته می شود که در ماه ژانویه اوپک و همپیمانان آن با افزایشی ۱۰۰،۰۰۰ بشکه ای در مقایسه با ماه دسامبر سال گذشته روزانه ۳۲.۴ میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کرده اند. همچنین، بر اساس نظر سنجی هایی که رویترز انجام داده است، میزان پایبندی اوپک و همپیمانان آن در ماه ژانویه ۱۳۸ درصد بوده است. 

لازم به ذکر است که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار