بازدید 8287
۱

۱۰اشتباه بزرگ تاریخ جام جهانی قبل از داور ویدئویی

در ژانویه ۲۰۱۸، فیفا اعلام کرد که در جام جهانی روسیه از داور ویدئویی استفاده خواهد شد. اگر این امکان وجود داشت که از آغاز تاریخ جام جهانی داور ویدئویی وجود داشته باشد، تاریخچه مسابقات خیلی متفاوت می شد.بزرگترین اشتباهات داوری تاریخ جام جهانی و تاثیر داور ویدئویی بر آنها را مرور کنید.
کد خبر: ۷۷۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲ 05 February 2018

۱- آرژانتین - انگلیس، ۱۹۸۶؛ کارت زرد برای دست خدا
بزرگترین اشتباه داوری تاریخ جام جهانی را قطعا می توان به دیگو مارادونا مربوط دانست. ستاره آرژانتینی، در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶، با دستش توپ را وارد دروازه پیتر شیلتون کرد. اگر داور ویدئویی وجود داشت آن گل مردود اعلام می شد، مارادونا کارت زرد می گرفت و شاید مدافعان انگلیس با هوشیاری بیشتری دقایقی بعد از آن گل می توانستند جلوی حرکت مارپیچ و گل به یاد ماندنی مارادونا را بگیرند.

۲- آلمان غربی - انگلیس، ۱۹۶۶؛ زخم ۵۲ ساله
در سال ۱۹۹۶، محققان فوتبالی دانشگاه آکسفورد در لندن پس از بررسی و تحقیقات طولانی به این نتیجه رسیدند که گل سوم انگلیس در فینال جام جهانی ۱۹۶۶ مردود بوده چرا که توپ از خط رد نشده است. انگلیس بعد از گل تساوی آلمان، به حریف فشار آورد. شوت جف هرست، پس از برخورد به تیرک افقی روی خط دروازه فرود آمد اما توسط داور گل اعلام شد. اگر داور بازی آن گل را مردود اعلام می کرد شاید جریان بازی طور دیگری پیش می رفت و انگلیس هرگز به قهرمانی نمی رسید.

۳- ایتالیا و اسپانیا - کره جنوبی، ۲۰۰۲؛ محافظت در خانه
هواداران انتظار دارند تا داور ویدئویی جلوی هر گونه اشتباهی را بگیرد. یکی از ویژگی های داور ویدئویی می تواند کمک به داور باشد تا آنها تحت تاثیر فشار تماشاگران قرار نگیرند. کره جنوبی به لطف تعداد زیادی از اشتباهات داوری تا نیمه نهایی جام جهان ۲۰۰۲ نیز پیش رفت تا به عنوان میزبان جام جهانی تبدیل به موفق ترین آسیایی تاریخ جام جهانی شود. آنها در دو بازی جنجالی ایتالیا و اسپانیا را اوت کردند. بایرون مورنو داور اکوادوری بازی ایتالیا و کره جنوبی بعد از آن قضاوت با محرومیت طولانی مدت مواجه شد.

۴- هلند - اسپانیا، ۲۰۱۰؛ نجات نایجل!
هاوارد وب، داور انگلیسی داور کم اشتباهی بود اما در آن بازی نایجل دی یانگ باید به علت ضربه کاراته ای خود به ژابی الونسو اخراج می شد. اگر داور ویدئویی دخالت می کرد، دی یانگ در آن بازی اخراج می شد. البته اسپانیا در نهایت قهرمان شد و شاید اخراج بازیکن هلندی در نتیجه تاثیری نمی گذاشت، اما شاید خیلی زودتر از این ها تکلیف بازی مشخص می شد.

۵- آرژانتین - انگلیس، ۱۹۹۸؛ سول گل پیروزی را می زد
در آن بازی جای خالی داور ویدئویی به وضوح حس می شد. شاید در تکرار صحنه مشخص می شد که بکام باید به جای اخراج شدن، کارت زرد بگیرد. از سویی دیگر هیچ کس نفهمید که چرا کیم میلتون نیلسن، داور دانمارکی گل سول کمپل را در آن بازی مردود اعلام کرد. گلی که می توانست باعث برد انگلیس شود.

۶- فرانسه - آلمان غربی، ۱۹۸۲؛ شوماخر اخراج می شد
بعضی اشتباهات داوری در تاریخ فوتبال آن قدر واضح بودند که حتی به داور ویدئویی هم نیاز نداشتند. دندان های پاترین باتیتسون پس از برخورد با تونی شوماخر، دروازه بان آلمان هنوز روی زمین بود اما داور نه تنها شوماخر را اخراج نکرد، بلکه خطا هم نگرفت! در تکرار آن صحنه داور ویدئویی قطعا حکم اخراج را صادر می کرد.

۷- آرژانتین - انگلیس، ۲۰۰۲؛ شیرجه اوون
در سال ۱۹۹۸ ، مایکل اوون با حرکات سرعتی خود خط دفاع آرژانتین را ازار داده بود اما در سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفت از مهارت دیگرش استفاده کند و با تیزهوشی از پوچتینو پنالتی گرفت. دیوید بکام در آن بازی که از مرحله گروهی برگزار می شد پنالتی را گل کرد اما احتمالا داور ویدئویی آن گل را مردود اعلام می کرد و چه بسا اوون به خاطر شیرجه زدن کارت زرد می گرفت.

۸- آرژانتین - مکزیک، ۲۰۱۰؛ به مانیتور نگاه کن!
در یکی از مضحک ترین اشتباهات داوری تاریخ جام جهانی، کارلوس توز در موقعیتی آفساید در بازی مرحله یک هشتم مقابل مکزیک صاحب توپ شد و تیمش را به گل رساند. مشخص نبود که داور چطور آن صحنه را ندید چرا که حتی بدون تکرار صحنه در تلویزیون نیز آفساید مشخص بود. با وجود اعتراض مکزیکی ها به کمک داور، گل سالم اعلام شد در حالی که همه می دانستند داور اشتباه کرده است.

۹- انگلیس - آلمان، ۲۰۱۰؛ گل لمپارد مردود نمی شد
اگر داور ویدئویی وجود داشت گل انگلیس مردود اعلام نمی شد. سپ بلاتر یکی از مخالفان اصلی ورود داور ویدئویی به فوتبال بود. در آن شب آلمان دو گل زودهنگام زده بود. آپسون یکی از گلها را جبران کرد و لمپارد با یک ضربه تماشایی گل بعدی را به ثمر رساند. توپ از خط رد شد اما داور آن را مردود اعلام کرد. با وجود داور ویدئویی نتیجه در نیمه اول مساوی می شد و انگلیس با انگیزه بیشتری در نیمه دوم حاضر می شد. در هر صورت آلمان برد آسانی را در آن بازی کسب کرد.

۱۰- فرانسه - ایرلند، مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰؛ هند آنری
درست است که این اتفاق در جام جهانی رخ نداده است اما آنقدر مهم است که نمی توان از آن عبور کرد. قطعا فیفا دوست داشت فرانسه به جای ایرلند به جام جهانی برسد و گلی که با هند آنری ثبت شد نیز به این هدف کمک کرد. آنری با هندی واضح به ویلیام گالاس پاس گل داد. فرانسه جام جهانی اسف باری داشت و در قعر جدول مرحله گروهی قرار گرفت. در صورتی که داور ویدئویی وجود داشت، ایرلند شانس بیشتری برای حضور در جام جهانی داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آلمان قهرمان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان