بازدید 14164
اسناد ABC افشا کرد؛

توافق دوجانبه و سری استرالیا با امارات برای تقابل نظامی با ایران

یکی از اسنادی که در جریان افشاگری ABC از اقدامات و توافقات سری دولت استرالیا بیرون آمده است، مربوط به گزارشی سری با نام «طرح ریزی دوجانبه با امارات متحده عربی برای دفاع از این کشور در صورت تهاجم و تخاصم ایران» است.
کد خبر: ۷۷۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 05 February 2018

رسانه‌های داخلی در استرالیا طی بیش از یک هفته گذشته، بخش مهمی از اخبار خود را در شبکه خبری ABC به موضوع افشای گزارش‌ها و برخی اسناد سری مربوط دولت قبل استرالیا ـ که در یکی از ساختمان‌های بایگانی در پایتخت این کشور نگهداری می‌شده ـ اختصاص داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ این اسناد شامل اسنادی فوق سری است که تا همین‌جا افشای آن‌ها تبعات جدی برای دولت استرالیا داشته و منجر به آن شده که احزاب سیاسی در این کشور با جدیت موضوع افشای آن‌ها و همچنین مسأله امنیت اطلاعات در نهادهای اطلاعاتی و ضد جاسوسی این کشور را دنبال کنند.

یکی از اسنادی که در جریان افشاگری ABC از اقدامات و توافقات سری دولت استرالیا بیرون آمده، مربوط به فهرستی از گزارش‌های سری است که در این فهرست، نام گزارشی با تیتر «طرح‌ریزی دوجانبه با امارات متحده عربی برای دفاع از این کشور در صورت تهاجم و تخاصم ایران» نیز دیده می‌شود. از اصل گزارش خبری نیست و کسی تاکنون این گزارش را ندیده، ولی عنوان آن در این فهرست که در طبقه‌بندی گزارش‌های فوق سری دولت استرالیا قرار داشته، آمده است.

توافق دوجانبه و سری استرالیا با امارات برای تقابل نظامی با ایران

عنوان این توافق دوجانبه سری به‌خوبی از ماهیت ماجرا خبر می‌دهد و می‌توان حدس زد که در این گزارش چه احتمالات و تصمیماتی مطرح شده است. تاریخ این سند به قبل از تاریخ تعهد استرالیا برای مبارزه با داعش بازمی‌گردد و عنوان آن دقیقاً مشخص نمی‌سازد که این سند از چه نوعی است (گزارش، توافق دیپلماتیک یا قرارداد نظامی).

پرسش های فراوانی که درباره این گزارش در رسانه‌های استرالیا مطرح‌شده از این جمله‌اند: آیا این سند مستقیم به دست شورای امنیت ملی یا کابینه دولت استرالیا رسیده یا تنها در دست نهادهای امنیتی قرار داشته؟ آیا این گزارش تنها شامل اطلاعاتی است که قبلاً در خصوص آن‌ها تصمیم‌گیری شده، یا این‌که مجوزی است برای اقدام به توافقی با این مضمون با امارات متحده عربی؟

البته در سال‌های گذشته استرالیا چندین قرارداد دوجانبه در ابعاد امنیتی و اطلاعاتی با امارات متحده عربی امضا کرده بوده است. در سال 2003 و در جریان تهاجم آمریکا به عراق استرالیا به دنبال پایگاه‌های نظامی در منطقه بود تا عملیات‌های خود را از آنجا هدایت کند. از آنجایی ‌که طرح استرالیا برای ایجاد پایگاه در عمان به نتیجه نرسید، امارات به ‌عنوان میزبان نظامی استرالیا انتخاب شد و بعدازآن نیز نیروهای استرالیایی و اماراتی عملیات‌هایی در افغانستان داشته‌اند. در سال 2009 مرکز کنترل و فرماندهی استرالیا در امارات پایه‌گذاری شد.

اما طبیعتاً در قبال این میزبانی، امارات متحده قراردادها یا توافق‌هایی نیز با استرالیا داشته که قطعا می‌توان حدس زد مابه ازای این میزبانی برای امارات، بخشی شامل نگرانی‌های این کشور در خصوص ایران و فعالیت‌های ایران در خلیج‌فارس می‌شده است. بااین‌حال استرالیا همواره از متعهد سازی خود به این‌گونه قراردادهای اجباری و تجویزی خارج از دکترین امنیت ملی خود خودداری کرده است.

هرچند استرالیا با امارات متحده عربی قرارداد همکاری دفاعی دارد، این قرارداد دفاعی هیچ تعهدی برای دفاع دوجانبه یا حمایت نظامی در زمان بروز تعارض ندارد. بااین‌حال امارات همان‌گونه که در مورد کانادا نشان داد، معمولاً از میزبانی‌های این‌چنینی خود به‌عنوان اهرمی برای گرفتن امتیازات متفاوت بهره می‌برد. در مورد کانادا میزبانی نیروهای نظامی و پایگاه نظامی این کشور از سوی ابوظبی منجر به امتیازات فراوانی برای خطوط هوایی امارات در سال 2010 شد.

بنابراین، می‌توان حدس زد که عنوان گزارش مربوط به ایران، مقصود نهایی استرالیا را مشخص کرده است: اعطای امتیازی به امارات متحده عربی، اما تنها در حد کمک به طرح‌ریزی نظامی علیه ایران و نه ایجاد تعهد مستقیم نظامی برای دفاع دوجانبه از ابوظبی. یا می‌توان حدس زد که این عنوان تلقی‌کننده قصد استرالیا برای بررسی موضوع دفاع دوجانبه از امارات در شرایط مذکور بوده است.

اسنادی که از سوی ABC منتشر شده است مربوط به پنج سال پیش می‌شود. اکنون البته شرایط متفاوت شده و روابط میان دو کشور ایران و استرالیا بعد از توافق هسته‌ای به‌شدت رو به بهبود گذاشته و دیدار مستقیم وزرای خارجه دو کشور نیز این موضوع را تأیید می‌کند. می‌توان به‌ خوبی حدس زد این گزارش سری که مربوط به پنج سال گذشته بوده است، اکنون موضوعیت خود را برای استرالیا از دست ‌داده باشد. بااین‌حال این گزارش سری نشان از آن دارد که بازیگرانی همچون استرالیا و کانادا نیز در شرایط مقتضی با بازیگران غیر دموکراتیک نیز وارد قراردادهای دوجانبه سری نظامی و امنیتی می‌شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
خخخخخخخخ
این چشم آبی ها خوب با این توافقات صدتا یه غاز عرب های خلیج فارس رو می دوشند.
اینطور موضوعات باعث میگردد تاایران برد موشکهارا هرچه میتواند زیاد کند
دشمن اصلی ما همین کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که برای ما دشمنان بزرگ تولید میکنند و سایر کشورها را با پول علیه منافع ما تحریک میکنند.
بیچاره بورس
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
آقای ناظر نمیدونم چرا این نظر رو مداوم منتشر میکنی
خب الان چه ارتباطی به بیچاره بورس داره ؟
ایشون دلال ملکی بزرگ یا خریدار ارز هستند
با پمپاش نا امیدی به نهادهای اقتصادی بخش زیادی از مردم متضرر می شوند
خواهشا یکم دقت کنید
خوب چیه؟ اگر کشوری بهشون حمله کنه کمک میگیرن. عاقلن!
آنوقت یک عده می گند اینکه برجام سایه جنگ را از سر ایران دور کرد ، اشتباه است
همان کسانی که امیرکبیر را کشتند به بهانه حفظ کشور و منافع عالیه پادشاهی این کار را کردند، در صورتیکه دقیقا مخالف آن عمل کردند، کسانی هم که بر خلاف برجام حرف زدند مثل کسانی بودند که بر علیه امیرکبیر اقدام می کردند ...
عجب! دیپلماسی و گفتگو همه جور برا ملت ما میوه دوستی داشت



:/
اینم از دوری سایه جنگ

خخخخخ
استرالیا !!!!!!! داخل آدم اینا با قرادادهای اینجوری دنبال سرکیسه کردن عربها و دوشیدن گاوها فربه خلیج فارس هستن اگه نه استرالیا دماغشو نمیتونه جمع کنه میخواد برای امارات چکار کنه !؟
ر دم از اين باغ بري ميرسد
هر دم از این باغ بری می رسد . آخه استرالیا دیگه چرا ؟
ضمن مراقبت بر اخبار جهان باید گفت امارات این فرمانداری نفتی غربی ها از به اصطلاح ائتلاف با همسایگان لمرتجع و شیطان بزرگ طرفی نبسته و اینک خود را با دلجویی از آن سر دنیا تسکین می بخشد.
جالبتر اینجاست که بعلت سرمایه گذاری بعضی تو امارات اجازه هیچ عکس العملی علیه این کشور کوچلو نمیدن .حتی یک اخطار کوچیک .
وزیر دفاع استرالیا از ایران خواسته بود اجازه بده سربازاش کنار ایرانی ها علیه داعش بجنگندند اونوقت این میخواد با ما بجنگه؟
هه
خدا رو شکر همه دنیا با ما دوست هستند و ما هم دلیل این دوستی فوق العاده رو نمی دونیم
استرالیا کشوری است که همواره روابط بسیار خوبی با ایران داشته و خواهد داشت. نمونه آن در زمان حمله عراق به ایران بود که بیش از 48 کشور دنیا از دولت صدام حمایت کردند. اما دولت استرالیا از معدود کشورهایی بود که در این جنگ بیطرفی کامل داشت. اخیرآ نیز دولت استرالیا و ایران در بحٍث نابودی داعش همکار بسیار مناسبی داشته اند.

دولت استرالیا برای پناه جویان ایرانی که بصورت غیر قانونی از طریق دریا و با بخطر انداختن جان خود به آنجا مهاجرت غیر قانونی داشتند مبلغ 25000 دلار آمریکا هزینه جهت بازگشت داوطلبانه به آنها پرداخت کرده است.

انشالله روابط بین ایران و استرالیا از این هم بهتر خواهد شد.
اخ جون استرالیا هم به لیست کامل دشمنان ملت صلحجوی ما اضافه شد
از دست این آنگلو ساکسونها ، همه جای دنیا هم هستند
آقای فرهاد شما حتی از روستای خودت هم تا حالا خارج نشده باشی لااقل تو اینترنت سرچ کن تا ببینی فاصله این کشور استرالیا با ما به لحاظ شاخصه های رفاهی و علمی و زیست محیطی چقدره.هیچ استرالیایی علاقه ای به سفر به ایران نداره اما همه ساله جمعیت کثیری ایرانی پشت دروازه های استرالیا درانتظار پذیرش درخواست مهاجراتشان هستند.و واقعیتها را ببینید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر