بازدید 1784

معرفی "بایکوت اسراییل" برای جایزه صلح نوبل

یکی از اعضای پارلمان نروژ، جنبش بین‌المللی بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم (BDS) را برای نامزدی جایزه صلح نوبل امسال معرفی کرده است.
کد خبر: ۷۷۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵ 04 February 2018

یکی از اعضای پارلمان نروژ، جنبش بین‌المللی بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم (BDS) را برای نامزدی جایزه صلح نوبل امسال معرفی کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از تلسور، جنبش بین‌المللی بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم موسوم به (BDS) به دنبال تلاش برای پایان دادن به اشغال فلسطین و نقض حقوق بشر از جانب اسرائیل از طریق فشار اقتصادی، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است.

نامزدی این گروه توسط "بیورن مکسنس" صورت گرفت که یکی از اعضای پارلمان نروژ و رهبر حزب سرخ است.

مکسنس اظهار کرد: به عنوان یکی از اعضای پارلمان نروژ، با افتخار از اختیار خود به عنوان مقام برگزیده برای اعلام نامزدی جنبش بایکوت،  عدم سرمایه‌گذاری و تحریم به دلیل فعالیت در زمینه حقوق فلسطینی‌ها، برای دریافت جایزه صلح نوبل استفاده می‌کنم.

مکسنس با اشاره به اهداف این جنبش از جمله حفاظت از حق بازگشت آوارگان فلسطینی اظهار کرد: هدف جنبش بایکوت و تحریم (BDS) و آرمان آن برای برای حقوق بشر اساسی غیرقابل سرزنش است. این اهداف باید بدون در نظر گرفتن هیچ گونه ملاحظاتی از جانب همه افراد و کشورها که دارای عقاید دموکراتیک هستند، حمایت شود.

بسیاری از نهادها از نامزدی این جنبش برای دریافت جایزه صلح نوبل استقبال کرده‌اند. نهاد "صدای یهودی برای صلح" هم در توییتر خود نامزدی جنبش بایکوت را "یک خبر فوق‌العاده" دانست.

با رشد جنبش بایکوت و تایید آن از جانب چهره‌هایی نظیر دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل، راجر واترز، موزیسین مطرح و نیز اتحادیه‌ها و گروه‌های دیگر، مدیران آن با واکنش‌های شدیدی روبه‌رو شده‌اند.

در اوایل ماه ژانویه، دولت تل‌آویو، ۲۰ گروه حامی جنبش بایکوت را از جمله نهاد صدای یهودی برای صلح، در فهرست سیاه قرار داد و ورود آنان به اسرائیل را ممنوع اعلام کرد.

اسرائیل همچنین برای قانونگذاری‌ها علیه فعالان و نهادهای حامی این جنبش در آمریکا و فرانسه لابی‌گری کرده است. با این وجود، این اقدامات تاثیر اندکی در حمایت‌ها از این جنبش داشته است.

مکسنس همچنین در اظهارات خود گفت: اهدای جایزه صلح نوبل به جنبش بایکوت، نشانه‌ای قدرتمند از پایبندی جامعه بین‌الملل به حمایت از صلح عادلانه در خاورمیانه و استفاده از راه‌های صلح‌آمیز برای پایان دادن به حاکمیت نظامی و گسترش نقض قوانین بین‌المللی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل