بازدید 5322
۱
رشد ۲۶ درصدی صادرات کالا در دی ماه؛

تراز تجاری بهبود یافت

آمارهای منتشره پیرامون صادرات و واردات دی ماه 96 نشان می دهد، میزان صادرات در دی ماه نسبت به ماه قبل رشد 26 درصدی داشته و این در حالی است که رشد واردات نسبت به ماه قبل تنها 2 درصد بوده است. به همین سبب، تراز تجاری در دی ماه نسبت به آذر ماه سال جاری بهبود یافته است.
کد خبر: ۷۷۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ 04 February 2018

تراز تجاری بهبود یافتآمارهای منتشره پیرامون صادرات و واردات دی ماه 96 نشان می دهد، میزان صادرات در دی ماه نسبت به ماه قبل رشد 26 درصدی داشته و این در حالی است که رشد واردات نسبت به ماه قبل تنها 2 درصد بوده است. به همین سبب، تراز تجاری در دی ماه نسبت به آذر ماه سال جاری بهبود یافته است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ امروز مطلبی را در نقد صحبت های اخیر مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در مورد مثبت شدن تراز تجاری کالاهای غیرنفتی در ماه های اخیر در سایت تابناک اقتصادی تهیه و منتشر نمودیم. در آن مطلب اشاره شده بود که این اتفاق در نه ماهه نخست امسال رخ نداده و تراز تجاری در این مدت منفی بوده و احتمالاً در این میان اشتباهی رخ داده است.

با انتشار این مطلب وزارت اقتصاد طی پیامی اشاره نمود که این موضوع و مثبت شدن تراز تجاری کالاهای غیرنفتی اشتباه سهوی خبرنگار بوده است. با انتشار آمارهای مربوط به صادرات و واردات کالا در دی ماه 96 مشخص شد که تراز تجاری همچنان منفی بوده اما نسبت به ماه قبل بهبود یافته است.

تراز تجاری بهبود یافت

کارنامه تجارت خارجی در نخستین ماه زمستان که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، نشان می دهد، در ده ماهه منتهی به دی ماه سال ‌جاری ۳۰ میلیون و ۴۹۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار وارد کشور شده و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، به لحاظ وزنی بیش از ۱۰ درصد و به لحاظ ارزشی حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است. همچنین واردات در دی ماه نسبت به آذر ماه سال جاری رشد حدود 2 درصدی را تجربه کرده است.

کارنامه صادرات کالاهای ایرانی نیز نشان می ‌دهد، در ده ماهه منتهی به دی ماه سال ‌جاری، صادرکنندگان توانسته ‌اند ۹۹ میلیون و ۳۰۹ هزار تن کالا را به ارزش ۳۵ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر کنند.

مقایسه صدور کالا در ده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از افت بیش از ۷ درصدی در وزن کالاهای صادراتی و افت بیش از ۲ درصدی در ارزش آنها خبر می ‌دهد. همچنین صادرات کالا در دی ماه نسبت به آذر ماه سال جاری با رشد بیش از 26 درصدی رو به رو بوده است.

با توجه به آمار صادرات و واردات کالا، تراز تجاری در دی ماه منفی یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار بوده است. این در حالی‌ است که تراز تجاری آذر ماه یک میلیارد و ۹۹۹ میلیون دلار بوده است. بهبود تراز تجاری در دی ماه نسبت به آذر ماه به این دلیل اتفاق افتاده که سرعت رشد واردات در دی ماه نسبت به آذرماه امسال، کند‌تر از سرعت رشد صادرات بوده است.

امید است، در ماه های آینده رشد صادرات از رشد واردات بیشتر باشد و تراز تجاری نیز به همین سبب بهبود یافته و مثبت شود

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
گمرک اعلام کرده تو 10 ماه گذشته واردات 22% رشد داشته . ضادرات 1.7% چرا انقدر تناقض تو اخبار اقتصادی ایران وجود داره . نتیجش میشه این بی ثباتی که الان باهاش مواجهیم . بعضی خبرها چنان از رشد کشور میگن که اگه واقعیت داشت الان ایران باید جزو 10 قدرت اول میبود اما واقعیت چیز دیگری میگه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان