بازدید 5026

نقشه شوم آمریکایی‌ها در افغانستان

کد خبر: ۷۷۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ 04 February 2018
صبح روز سه‌شنبه (۱۰ بهمن)، رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج خود، درباره‌ی حوادث تروریستی اخیر افغانستان، واکنش نشان داده و درباره‌ی آن فرمودند: «همان دست‌هایی که داعش را به وجود آوردند -چه در عراق، چه در سوریه- و آن جنایات را به وسیله‌ِی داعش مرتکب شدند و داعش را ابزاری قرار دادند برای آن همه ظلم بزرگ به مردم، همان‌ها باز دارند داعش را منتقل می‌کنند به اینجا، [یعنی] به افغانستان؛ آنجا شکست خوردند، می‌خواهند اینجا دوباره شروع کنند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب، واقعیت این است که شرایط امنیتی در افغانستان بعد از گذشت ۱۷ سال از حمله آمریکا به این کشور، همچنان در حالت اضطراری قرار دارد. در سطح داخلی شکنندگی حکومت وحدت ملی، تشدید رقابت‌های سیاسی و البته تقویت مواضع نیروهای افراطی قابل مشاهده است. هم‌زمان شدن موج جدید نابسامانی‌ها در داخل افغانستان با شکست داعش در عراق و سوریه نیز این احتمال را تقویت می‌کند که افغانستان همچون دوران طالبان و القاعده، بار دیگر به پایگاه اصلی گروه‌های تروریستی مانند داعش تبدیل شود. امری که از دید تحلیلگران سیاسی- امنیتی پنهان نمانده است.

دیمتری نیرسیسوف، تحلیلگر روس در مجله‌ی "پراودا" در این‌باره می‌نویسد: "اقدامات اخیر آمریکا در افغانستان و پاکستان توطئه‌ای برای حفظ هرج و مرج امنیتی در منطقه است. موقعیت جغرافیایی افغانستان بسیار مناسب این است که پایگاهی نظامی علیه کشورهای ایران، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی باشد. ایجاد بحران در افغانستان علاوه بر ایجاد بهانه‌ی کافی برای حضور نظامی آمریکا در منطقه می‌تواند فشار روانی بر جبهه‌ی مقاومت و حامیانش را افزایش دهد. " پیش از این برخی چهره‌های مطرح سیاسی از جمله "حامد کرزی"، رییس‌جمهور سابق افغانستان، آمریکا را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده بود.

آنچه این گمانه را بیش از پیش تقویت می‌کند پیوستگی منافع ملی آمریکایی‌ها با بقای تروریسم در غرب آسیا است. چراکه سیاست خارجی آمریکا در سال‌های گذشته به دنبال برنامه‌ریزی برای حضور سه دهه‌ای در عراق به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم بود، اما حالا شکست نهایی داعش، منافع راهبردی آمریکا برای مداخله‌جویی در عراق را با تهدید مواجه کرده است. بنابراین این روزها واشنگتن با جدیت برای ایجاد "بحران جدید" در منطقه تلاش می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل