بازدید 10900
عقبگرد با سرعت بی‌سابقه در تبادلات مالی روزمره؛

پول کاسب‌ها را نمی‌دهند تا از «جیب مردم» شبکه مالی را «امن» کنند!

به رغم آنکه اصناف با ۲۴ ساعته شدن تسویه حساب‌ها در شاپرک مخالفند و مردم خود را در معرض مشکلاتی جدید و البته وسیع می‌بینند، مدیران بانک مرکزی قصد عقب نشینی از تصمیم خود را ندارند؛ این را می‌شود از موارد مندرج در دستورالعمل ایشان دریافت که به نوعی امنیتی‌ است!
کد خبر: ۷۷۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ 05 February 2018
به رغم آنکه اصناف با ۲۴ ساعته شدن تسویه حساب‌ها در شاپرک مخالفند و مردم خود را در معرض مشکلاتی جدید و البته وسیع می‌بینند، مدیران بانک مرکزی قصد عقب نشینی از تصمیم خود را ندارند؛ این را می‌شود از موارد مندرج در دستورالعمل ایشان دریافت که به نوعی امنیتی‌ است!

به گزارش «تابناک»؛ پس از چند روز دیرکرد در واریز مبالغ پرداخت شده با کارت‌های بانکی به حساب صاحبان حساب و در حالی که شایعاتی در این خصوص به گوش می‌رسید، مدیران بانک مرکزی دستورالعملی منتشر کردند که حکایت از اعمال تغییراتی جدید در شبکه شاپرک داشت؛ تغییراتی از جنس تأخیر رسمی در واریز وجوه در شبکه شتاب که ظاهرا قرار است دائمی باشد.

بر اساس این دستورالعمل، علت دیرکرد ۲۴ ساعته در واریز وجوه شتابی، این گونه بیان شده است: «بانک مرکزی به منظور اعمال کنترل دقیق‌تر بر مبادلات پولی بین بانکی، فراهم آوردن زمان و امکانات لازم برای رهگیری تراکنش‌ها، جلوگیری از انجام انتقالات مشکوک به کلاهبرداری و پولشویی و از میان برداشتن زمینه سوء‌استفاده از زیرساخت‌های پرداخت و تسویه برای فعالیت‌های سوداگرانه، تغییراتی در سامانه‌های بین بانکی اعمال کرد.»(مشروح این دستورالعمل را اینجا بخوانید.)


آن گونه که از مقدمه یاد شده برای تغییرات جدیدِ رقم خورده برمی‌آید، دلیل این دیرکرد چیزی نیست جز افزایش امنیت؛ امنیت مبادلات پولی بین بانکی که قرار است با فراهم آوردن زمان لازم برای رهگیری تراکنش‌ها صورت گیرد و ظاهرا این زمان مورد نیاز، دست کم ۲۴ ساعت است. مدت زمانی که مدیرعامل شرکت شاپرک معتقد است در قیاس با کشور‌های دیگر، بسیار کمتر، یعنی نصف آن در نظر گرفته شده است!

تصمیمی که البته مورد تأیید شاغلان در کسب‌وکار‌های مختلفی که با پوز‌ها سر و کار دارند نیست و تا اینجای کار موجب شده، بسیاری از اصناف به آن اعتراض کرده و حتی از آن فراتر، رئیس جایگاه‌داران سوخت از برچیده شدن دستگاه‌های پوز و فروش نقدی سوخت خبر دهد؛ اتفاقی که چند روزی ا‌ست در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت در دستور کار قرار گرفته و مراجعان را به مشکلات زیادی دچار کرده است.

عقبگردی بزرگ که ظاهرا به سرعت در حال رقم خوردن است و دیر نیست جامعه را با مشکلات جدی روبه رو کند؛ مشکلاتی از جنس کمبود نقدینگی در جامعه که با توجه به سقوط ارزش پول در کشورمان در سال‌های گذشته و محدودیت‌های فراوان دریافت وجه نقد از بانک‌ها، بیش از یک عقبگرد جلوه می‌کند و به شدت نگران کننده است.

 

تنها کافی‌ است الزام به پرداخت خرید نقدی برای کلیه امور روزمره، از خرید‌های روزانه تا خرید پوشاک، لوازم منزل، هزینه امور خدماتی و مواردی از این دست را تجسم کنیم تا دریابیم که مخالفت اصناف با دستورالعمل بانک مرکزی و برچیده شدن پوز‌های فروشگاهی، چه وضعیتی پیش رویمان قرار خواهد داد؛ پوز‌هایی که حتی دست فروشان و فروشندگان دوره گرد نیز در اختیار دارند و اگر قرار به برچیده شدنشان باشد، مشکلات فراوانی پیش روی مردم قرار خواهد گرفت.

اتفاقی که رقم خوردن آن، ولو نیت مسئولان تأمین امنیت شبکه تبادلات پولی باشد، تعبیری جز تحمیل هزینه این امنیت از جیب مردم نخواهد داشت. تأمین امنیتی که یا هزینه آن را کاسب‌ها باید با خوابیدن پول خود در بانک‌ها بپردازند و یا مردم با الزام به مراجعه به بانک‌ها و دریافت پول نقد به ازای اتلاف وقت و هزینه‌های جانبی آن.

این در حالی است که ماجرا عجیب‌تر از اینهاست و به تحمیل هزینه‌های تأمین امنیت شبکه مالی و پولی به جیب مردم محدود نمی‌شود. این را می‌شود از دقیق شدن در دستورالعمل بانک مرکزی دریافت که هیچ اشاره‌ای به اشکالات موجود در شاپرک و حجم آن نکرده است. همان اشکالاتی که ظاهرا آنقدر وسیع است که موجب شده تأخیر ۲۴ ساعته برای رصد و رهگیری تراکنش‌های مشکل دار و جلوگیری از انجام انتقالات مشکوک به کلاهبرداری و پولشویی تجویز شود!

به عبارت بهتر، اگر بپذیریم که دلیل اعمال تأخیر ۲۴ ساعته در شاپرک، موارد مشکوک و اشکال دارِ پرشمار است، چرا میزان این اشکال بیان نشده تا همگان با طیب خاطر به این تأخیر تن در داده و با این دستورالعمل همکاری لازم را نشان دهند؟ آیا میزان بروز این دست اشکالات، بسیار است یا اندک و ناچیز؟ اگر زیاد است، چرا این موضوع مهم به اطلاع عموم نمی‌رسد و اگر اندک است، چرا برای رفع آن با شیوه‌های کم هزینه‌تر اقدام نمی‌کنند؟

ابهامی که می‌شود آن را تکمیل‌تر کرد و پرسید راهکار مقابله با این مشکلات چیست؟ آیا می‌توان بناگاه دیرکرد ۲۴ ساعته را در دستور کار قرار داد، بی آنکه راه جبران این دست اشکالات را برای عموم باز کرد؟ به راستی اگر یک تراکنش پرداخت دچار اشکال باشد، فردی که در نتیجه آن تراکنش دچار زیان شده (چه صاحب کارت باشد که کارت بانکی یا اطلاعاتش مورد دستبرد قرار گرفته و چه صاحب پوز باشد که به ازای دریافت وجه، کالایی فروخته یا خدماتی ارائه کرده) چه راهی برای احقاق حقوق خود در اختیار دارد؟ آیا با تأخیر ۲۴ ساعته، حقوق این افراد محفوظ خواهد شد و دیگر زیانی متوجه شان نخواهد بود؟

اصلا روند استیفای حقوق با توجه به این تغییر ۲۴ ساعته در واریز چه تغییری کرده است؟ آیا بانک مرکزی مجوز یافته که در صورت یافتن اشکالی، بی اذن قضایی در حساب‌های بانکی دخل و تصرف کند یا این تأخیر برای دریافت مجوز‌های قانونی لازم به این منظور در نظر گرفته شده است؟ اگر این گونه است، چگونه است که در این دستورالعمل هیچ اشاره‌ای به هماهنگی قضایی صورت گرفته برای پشتیبانی از آن صورت نگرفته است؟

آیا با وجود چنین ابهام‌ها و تردیدهایی، تصمیم برخی اصناف به انجام مبادلات روزمره با پول نقد و نگرانی از فراگیر شدن این تصمیم، دور از انتظار است؟ رویگردانی مردم از انجام امور روزمره با کارت‌های بانکی و شبکه‌های تبادل مالی که ظاهرا انواع و اقسام مشکلات امنیتی، آن هم به میزان زیاد دارند چه؟ آیا این دست باور‌هایی که در جامعه در حال ریشه دواندن هستند، با تصمیمات کلان مالی و پول در کشور همخوانی دارد یا قرار است به بهانه تأمین امنیت بالاتر، همه چیز تحت الشعاع قرار گرفته و شعار‌های فراوان «الکترونیک» محور یکباره فرو بریزند و رنگ ببازند؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۹
علت را جلوگیری از کلاهبرداری اعلام کزدند در صورتی که همان لحظه کارت کشیدن متوجه کلاهبرداری هم بشی تا دستور قضایی گرفتن چند روز فرصت لازمه و این راهکارش نیست
به زودی خبر اغاز مذاکرات برحام دو در باره موشک و منطقه با سفر ماکرون به ایران اعلام خواهد رسید و برای چند سال دیگر همه به امید برجام دو دست نگه خواهند داشت و دولت هم خواهد گفت ما در تثبیت نرخ ارز و تورم عالی کار کردیم و فقر و بیکاری مانند چند سال اخیر بیش از پیش گسترش خواهد یافت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این وسط 4 تا شعار سیاسی هم بده . تو راست میگی برجام خیلی بده و مردم به خاطر برجام بدبخت شدند و اگر برجام نبود ایران گلستان شده بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
، بيكاري كم ميشه ، نرخ ارز گل و بلبل ميشه

کذب ممنوع
اینکار فقط برای کنترل بازار ارز است. بمب نقدینگی اغاز به قعالیت کرده و دولت می داند که هیچ چاره ای برای جلوگیری از ان نیست پس به دنبال به حداقل رساندن و مدیریت انفجار ان است
سيف بانکها و موسسات اعتباري را به ورطه نابودي کشانده با اين ترفند و هزينه از جيب ملت مي خواهند بانکها را نجات دهند ايشان اصلا تخصص اداره يک اداره را ندارند چگونه با اتصال به اتاق بازگانيها و ...بر مسند بانک مرکزي نشسته اند. دولت اگر ميخواهد از تيغ تيز انتقادات رهايي يابد بايستي سيف را بردارد
هرچی بخواهد درست شود بالاخره برخی مخالفت می کنند ولی دولت باید سفت بایستد
هرچی بخواهد درست شود بالاخره برخی مخالفت می کنند ولی دولت باید سفت بایستد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
دولت سفت وايسه چي رو درست كنه بابا چي فكر كردي
شما تصور کنید که این تاخیر 24 ساعت میتونه چه حجمی از فساد ایجاد کنه.بانک ها همیشه میتونند حجم کل تراکنش یک روزشون رو به مردم بدهکار باشن،بدون اینکه منع قانونی داشته باشه.و این میشه یه پشتوانه بزرگ مالی برای بانک های در حال ورشکستگی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
این دستورالعمل بنوعی اختلاس بنظر میاد که عده ای می خواهند از سود بانکی آن 24 ساعت بنفع خود استفاده کنند!!
"مدت زمانی که مدیرعامل شرکت شاپرک معتقد است در قیاس با کشور‌های دیگر، بسیار کمتر، یعنی نصف آن در نظر گرفته شده است!"
این فرمایش کاملا صحیح است. در آلمان واقعا بیش از اینها زمان می خواهد؛اما جناب مدیر عامل شاپرک "نمی داند" در آلمان قیمت دلار هر لحظه تغییر نمی کند! و ارزش پول ملی در خطر دائمی سقوط نیست.
بعد هم این نکته که در این قبیل موارد فورا با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنند ولی هیچگاه نشده در مواردی مثل بیمه درمانی، ایران را با اروپا مقایسه کنند که زیر میزی و رومیزی ندارند. گرانترین جراحیها را انجام می دهند و بیمار اصلا خبردار نمی شود بیمه چقدر باید پرداخت کند.
نکته بعدی: وقتی قرار باشد همه و همیشه نقد پرداخت کنند، بینوا " کیف قاپها" چقدر باید اضافه کاری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
کیف قاپها رو خوب اومدی
من دو تا سوال دارم و می خواهم که جوابشون را به طور دقیق بدانم:
زمانی که پول از کارت من کشیده میشه، 24 ساعت بعد به حساب طرف میره. در طول این 24 ساعت از حساب من برداشته شده ولی به حساب فروشنده نرفته. در سیستم بانکی ما چند نوع حساب برای «مردم عادی» وجود دارد: قرض الحسنه (پس انداز ، جاری) و سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت. سوال اینه که بانک مرکزی این پول را دقیقا در چه حسابی نگهداری میکند؟ از نوع جاری است یا از انوع سود دهی کوتاه مدت؟ آیا در عرض این 24 ساعت حد اقل 30 میلیون نفر آدم تو ایران در هر دقیقه و ساعت و روز چند بار خرید میکنند و در اون حسابی که بانک مرکزی «مثلا داره پولهای رو چک میکنه» یک حجم عظیمی پول جمع میشه! و این در عرض یک روز کم نمیشه! یعنی اگر حجم تبادلات مردم عادی و کسبه رو بانک مرکزی به طور متوسط در روز بدونه (که میدونه!) پس در این حساب «پا در هوایی» در یک روز یک حد اقل سرمایه ای وجود داره!!! و این سرمایه خیلی زیاده. خوب این سرمایه برای بانک مرکزی «سود ساز» نیست؟ من این رو نمی دونم که در این 24 ساعت با این پول من چی کار میکنه بانک مرکزی. ولی من خوشم نمیاد که بدون اجازه من و فروشنده شما در عرض 24 ساعت داری با پول من کار میکنی!!! با این تفاضیل از خود پرداز یه پول بر میدارم و کمتر از پوز استفاده میکنم!
سوال بعدی که به وجود میاد اینه که آیا این دستور العمل در جهت رفع کسری بودجه نیست!؟؟ یعنی ما در کشور اینقدر کارتل اسلحه و مواد مخدر بین الملل داریم و اینها اونقدر پولشویی میکنند که حالا شما میخواهید کنترل کنی!؟ والا مردم عادی اصلا معنی پول شویی رو هم نمی دونند! نکنه....
متاسفانه دولت به دلیل پیر بودن دچار رخوت و عقب گرد است.البته کاریش هم نمیشه کرد چون مردم این را خواستند و انتخاب کردند و باید پاش هم وایسند. تمام ایده ها و راهکارها به سمت سویی میرودکه آسان ترین راه است و نه بهترین و خلاق ترین راه. وزیر ارتباطات فردی جوان و نو اندیش هست و عملکرد مثبت او در زمینه های گوناگون از جمله اینترنت و همچنین انتخاب بهترین روش برای مسدود کردن کانال مجازی ترویجخشونت را همه دیدیم و تحسین کردیم .اما متاسفانه در دیگر زمینه ها از نیروهای جوان و البته کارآمد استفاده نمی شود و دچار عقبگرد شدید هستیم. در دولت قبل دولت الکترونیک به سرعت بسیار گسترده و وسیع شد از جمله پرداخت اینترنتی و خدمات الکترونیکی و پلیس +10 وپیشخوان دولت و خیلی موارد دیگر و روز به روز گسترش یافت ولی حالا روز به روز محدودتر می شود. دولت باید در این زمینه جوابگو باشد که در این چند سال در این زمینه هیچ پیشرفتی نداشته است و حالا هم که با اینکار قوز بالا قوز می شود. چند وقت پیش هم که قصد داشتند در قبال هر تراکنش مبلغی از مردم کم کنند که الهی شکر موفق نشدند. ان شاء الله که مردم و اصتاف با اتحادشون مانع از این طرح اشتباه شوند.
من فقط با دلار كار ميكنم !
به نظرم باید حساب کنیم ببینیم این تاخیر واریز چه میزان اسکونت به نفع بانک و شاپرک ایجاد می کند.
خداوکیلی این به اصطلاح مدیران چه فکری کرده اند با این طرح من درآوردی ؟؟؟
اصلا فکر هم می کنند ؟؟؟؟
یا اول طرح آزمون و خطا میدهند و اگر هم نشد هزینه اش را از جیب دیگران می پردازند ؟
من کاسب ، اگر کارت شخصی را کشیدم و جنسی را فروختم و بعد معلوم شد که کلاهبرداری بوده و کارت برای شخص دیگری است ، پولم را از کی باید بگیرم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بهترین راه همونی است که شما گفتید !!!!!!
جمع آوری کارت خوان ها و دریافت پول نفد مثل عهد عتیق !!!!!!!!!!!!!!
فرض کنید یکی کارت منو برداشت و از جایی خرید کرد، منم رفتم شکایت کردم، تکلیف صاحب مغازه چیه؟
بنظر با تنظیم دادنامه ای در دیوان عدالت اداری بتوان این بخشنامه را ملغی کرد.
دوستان حقوقدان نظر دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
شكايت از كي پيش كي ببريم
پزشکها که خیلی وقته برای فرارکردن ازمالیات کارتخوانهای خودشون رو برداشتن
فقط یک دلیل داره : مردم آزاری
ماکه همینجوریشم تو این چند ساله به اندازه یک قرن از دنیا عقب افتادیم این هم روش
دوباره به زمان با پول نقد خرید کردن و پول خرد و جاسازی کردن پول توی جوراب و کیسه و همیان بر میگردیم.
مدیرایرانی مثل مربی ایرانی میمونه یعنی به دردنمیخوره.مدیریت روبدین دست اروپاییهابذارین مردم اززندگیشون لذت ببرند.
علتش سکوت رسانه ها و دستگاههای نظارتی در برابر اقدامات عجیب دولت است
اگر با حذف کارت بنزین برخورد میشد
اگر با حذف شبا برخورد میشد
اگر...
هم هزینه ها برای آن فرهنگسازیها از بین نمیرفت
هم دست رانت و فساد باز نمیشد
هم دولت جرات پیشروی برای موارد جدید پیدا نمیکرد
متاسفم
با تشكر از سايت وزين تابناک، اما اين خبر شما متأسفانه غير كارشناسى است، به عنوان يک بازرگان ايرانى مقيم خارج از كشور، اين رويه در كليه كشورهاى دنيا كه داراى سيستم هاى پيشرفته مالى هستند رايج است، مهمترين فايده اين كار داشتن فرصت كافى جهت جلوگيرى از كلاهبردارى هاى احتمالى متعددى است زيرا در طى فرصت 24 يا 48 ساعت مى توان اقدامات زيادى را انجام داد كه در روش قبلى، امكان اتخاذ اين اقدامات وجود ندارد. فايده ديگر اين كار كاهش بسيار زياد هزينه هاى مالى سيستم پاياپاى است، لطفا فراموش نكنيد كه بانكدارى در ايران چند برابر استانداردهاى بين المللى هزينه دارد و براى متصل شدن بانکهاى ما به شبكه بانكدارى بين المللى بانكهاى ايرانى بايد سطح كيفيت سيستم ها و همچنين ايمنى فعاليت و ميزان سوددهى خود را افزايش دهند. لطفا براى منفعت عمومى اين كامنت را منتشر كنيد.
شماها كه هم چيز رو باغرب مقايسه ميكنينن اونجا هم همينطوره وحتي با تاخير بيشتر
یکی از دوستان چند ماه قبل در هنگام خرید یک چراغ راهنما برای پراید از دستگاه پوز فروشنده استفاده کرد .فردای ان روز متوجه شده بود که مبلغ 20 میلیون تومان از حسابش کسر شده است.با گرفتن پرینت حساب متوجه شد که مبلغ کسر شده دقیقا در همان فروشگاه و قبل از خرید اصلی بوده .الان 6 ماه هست که از صاحب فروشگاه شکایت کرده و به پول خود نرسیده است!!!!!از دادگاه گرفته تا پلیس فتا و روزها گرفتاری در دادگاه و دادسرا ها مختلف ولی هنوز به پول خود نرسیده است.این حرف های بانک مرکزی همه کشک است.پول از حساب خارج شد برای بدست اوردنش باید کفش اهنی به پا کنید تا دو باره بدستش بیارورید.جالب اینکه صاحب فروشگاه اول قبول نکرده ولی الان میگه ایشون از من یه خرید 20 ملیونی کرده!!!!کلا جالب این مملکت ما!
سلام اینجانب تو مغازه من در روز 10 میلیون خرید کرده بودن بعد اخر شب رفته مرغ بگیرم نه پول نقد داشتم ونه پول تو کارتم اومده بود شما باشید چیکار میکنید
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
از 10 میلیونی که روز قبلش کاسبی کردی استفاده می کنی!!! مگه اینکه در طول سال فقط یک روز کار کنی!!!
راه نجات اقتصاد کشور اینه که مثل بیشتر کشورهای دنیا معامله با دلار را جایگزین ریال کنند و با اینکار هم خودشونو راحت میکنند هم‌مردم را
درواقع با اینکار تورم به معنای واقعی از بین میره چون ارزش دلار همزمان با ترزش کالا بالا پایین میشه
.یک روز دلار را گران میکنند یک روز مایات بر ارزش افزوده را درست میکنند یک روز عوارض خروج از کشور را چند برابر میکنند یک روز تبصره های اب و برق و گاز را اضافه میکنند یک روز ترفندهای جدید مالیاتی درست میکنند یک روز از حذف یارانه ها حرف میزنند یک روز از گرانی حاملهای انرژی سخن میگویند و الی اخر .نه سرمایه گذاری نه توریستی نه صنعت حمل و نقلی .کلا هیچ چشم اندازی وجود ندارد جز تحریم و تحریم
1-لطفا هیچ چیز این مملکت رو با دیگر کشورها مقایسه نکنید یا اگه بنا بر مقایسه باشه خیلی چیزهای دیگه باید مقایسه بشه
2-اگر این تاخیر 24ساعته برای مبارزه با پولشوییه باید طوری برنامه ریزی کنن که فقط مبالغ درشت تاخیر داشته باشه نه مبالغ کوچیک-هیچ کس با خرید یه سطل ماست تو مغازه محل یا زدن یه باک بنزین دنبال پولشویی نیست
هرچی بلاتکلیفی مردم دارن فقط و فقط و تنها فقط باعث و بانیش حضرت سیف هستش ایشون متاسفانه با کارها و تزهای آزمون و خطا موسسات و مردم و سپرده گذاران را بخاک سیاه نشانده و اصلا و ابدا صلاحیت ریاست بانک مرکزی رو ندارن
پولمون که بی ارزشه ،کارتخوانها هم که دارن جمع میشن بنظر من مبادله کالا به کالا انجام بشه بهتره ، از فردا باید یه کیسه گندم با خودمون همراه داشته باشیم که بتونیم باهاش خرید انجام بدیم
این هم یک سناریو جدید هست که بتوانند کارمزد تراکنشهای خرید را بگیرند. همون چیزی که چند سال پیش هم مطرح شد که هر کسی با پوز خرید میکنه یک مبلغی را اضافه تر به عنوان کارمزد پرداخت کنه و چون مخالفت شد حالا دارند این کار را میکنند که همه راضی بشن کارمزد را پرداخت کنند.
هدف در اختیار گرفتن مبلغ کل گردش یک روز است
این کارش درست نباشه حساب وکتابش درسته...
بالاخره از افراد با سابقه وتجربه بالای دولت انتظاری بیش از نمیشه داشت.
قربون جيب مردم كه هروقت كم ميارن يا كارش لنگ ميشه سريع ترين روش و راه حله
چرا به کشورهای دیگر و نظام بانکداری مدرن توجه نمیکنید به یک روش بسیار ساده همه تراکنش های بانکی امن میشود و کلاهبرداری و سرقتهای اینترنتی صفر میشود و ان ارسال کد تایید تراکنش به موبایل صاحب حساب است این یک روش عالی بانکداری ایست که روسها در بانک وب مانی اجرا کردند نتیجه هم درخشان بود
هدف اصلیشون چیه دقیقا
کشور اسلامی
میگه کشورهای خارجی بیشتر طول میکشه زمان واریز
اولا فقط برای کارت اعتباری مثل visa و master این اتفاق میفته
ثانیا پول از حساب دارنده کارت برداشت نمیشه تو حساب خودش بلاک میشه تا زمان تسویه که به حساب پذیرنده واریز بشه
شما کارت اعتباری بده دست مردم که قدرت خریدو افزایش بده شما visa و master وصل کن به شتاب که چند میلیارد کارت دنیا قابل استفاده بشه یک هفته ای تسویه کن با پذیرنده
فقط تو پول گرفتن‌ها و محدودیت‌ها یاد اروپا و آمریکا می‌افتن وقتی تسهیلات 30 درصدی می‌دن اروپا یاد کسی نمیاد.
نباید احساسی اظهار نظر کرد آیا دو یا چند نفر نمی توانند بااستفاده از دستگاه پوز میلیاردها پول کثیف را جا بجانمایند که می شو د اما مسولین می بایست با اطلاع رسانی قبلی وگفتگو باتجار وکسبه اقدام می کردند تا این چنین مقاومت منفی وحالت بحرانی پدید نمی آمد.
دولت تدبیر و امید
به عقب بازنمی گردیم

خخخخخخخخخ
به خداوندیه خدا که این تصمیم هم یک تصمیمه سودجویانه همانند سایر تصمیماته بی منطق(لبته ما گمان می کنیم بی منطق) از جمله بستن سایت ثبت سفارش خودرو می باشد که هدف از آن را فقط خودشان و در ذهنه مبارک!!خودشان می دانند.ولی هر تصمیمی که هست بدون شک تماما به ضرر مردم چه کاسب و چه خریدار می باشد.
هر روز بدتر ازدیروز یک عده مدیر بی کفایت جز مشکلات برای مردم هنر دیگری ندارند
اگر برای مبارزه با پولشویی هستش:
عزیز من چقدر آدم بیاید و تجارتهای نامناسب را شناسایی کنید مثلا" در پمپ بنزین چه پولشویی وجود داره ؟
این بانک ها هم عجب ترفندهایی دارن ؟
اگر برای پولشویی هستش اول بیایید ربای بانکی رو درست کنید بعد همه جا به نوبت؟
مردم همه چیزو میفهمن برای چی اینکارها رو میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس