بازدید 3135

5 سال حبس برای انتقاد از پادشاه کامبوج

دولت کامبوج برای نخستین بار قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن منتقدان پادشاهی، به جرم توهین به سلطنت، گناهکار و به پنج سال حبس محکوم می‌شوند.
کد خبر: ۷۷۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷ 03 February 2018

دولت کامبوج برای نخستین بار قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن منتقدان پادشاهی، به جرم توهین به سلطنت، گناهکار و به پنج سال حبس محکوم می‌شوند.

به گزارش ایرنا، برخلاف دیگر کشورهای منطقه از جمله تایلند که توهین به پادشاهی می‌تواند با محکومیت بیش از 10 سال زندانی همراه باشد ، کامبوج قانونی مبنی بر مجرمانه بودن انتقاد از پادشاه نمادین خود نداشت.

تصویب این قانون در جلسه روز گذشته کابینه دولت به ریاست «هون سن» انجام شد که خود 32 سال است به عنوان نخست وزیر کامبوج قدرت را در اختیار دارد و با رکورد بیشترین طول نخست وزیری در جهان، از سلطه گر ترین رهبران دنیا به شمار می‌رود.

«فای سیفان» سخنگوی دولت کامبوج در بیانیه ای که در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر کرده، هدف تصویب قانون جدید را «تقویت و محافظت از سابقه نام سلطنت» در این کشور اعلام کرده است.

سخنگوی دولت کامبوج افزود: توهین کنندگان به پادشاهی، بین یک تا پنج سال حبس خواهند شد و در کنار آن باید 2 هزار و 500 دلار جریمه نقدی نیز بپردازند.

« نورودم سیهامونی» پادشاه کنونی کامبوج که از سال 2004 (1383) پس از پدرش به مقام پادشاهی رسیده، به عنوان چهره ای نمادین و در حاشیه شناخته می‌شود که بر خلاف پدرش تأثیری در مناسبات سیاسی این کشور نداشته است.

با این که «سیهامونی» چهره‌ای فراسیاسی و مورد احترام مردم کامبوج محسوب می‌شود، فعالان مدنی کامبوج ابراز نگرانی کرده اند که این قانون در واقع اقدامی برای سرکوب بیشتر مخالفان «هون سن» باشد.

به نوشته پنوم پن پست،«کینگزلی ابوت» عضو کمیسیون حقوقدانان جهان، ابراز نگرانی کرده که این قانون با سوء استفاده دولت کامبوج به سرکوب و خفقان بیشتر مخالفان دولت منجر شود.

دولت کامبوج همچنین خبر از تصویب اصلاحیه‌ جدید قانون اساسی داده که هدف آن «توقف دخالت خارجی‌ها در امور داخلی» عنوان شده است.

اقدامات دولت کامبوج برای سلطه بیشتر بر فضای سیاسی، در حالی انجام می‌شود که این کشور در سال جاری (2018) انتخابات سراسری را پیش رو دارد.

«هون سن» نخست وزیر کامبوج اعلام کرده که 10 سال دیگر می‌خواهد در قدرت بماند و این در حالی است که دادگاه عالی کامبوج حزب مخالف دولت ،«نجات ملی کامبوج» را منحل کرده و «کیم سوخا» رهبر این حزب، به جرم خیانت بازداشت شده و بسیاری دیگر از اعضای حزب از کشور گریخته اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر