بازدید 2299

آمریکا سودان جنوبی را تحریم تسلیحاتی کرد

در پی نگرانی‌های دولت واشنگتن بابت تداوم جنگ داخلی در سودان جنوبی، آمریکا علیه این کشور آفریقایی ممنوعیت صادرات سلاح و خدمات دفاعی وضع کرد.
کد خبر: ۷۷۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 03 February 2018

در پی نگرانی‌های دولت واشنگتن بابت تداوم جنگ داخلی در سودان جنوبی، آمریکا علیه این کشور آفریقایی ممنوعیت صادرات سلاح و خدمات دفاعی وضع کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، از آنجا که آمریکا هیچ سلاحی به سودان جنوبی نمی‌فروشد، این ممنوعیت تاثیر چندانی ندارد. اما این نخستین گام از سوی آمریکا در اعمال اقدامات بیشتر برای متوقف کردن ورود سلاح به سودان جنوبی است که در جنگ داخلی این کشور ۱.۵ میلیون تن در آستانه قحطی قرار دارند.

روانه شدن سلاح به سودان جنوبی اگرچه از طریق آمریکا صورت نمی‌گیرد اما کشورهای همسایه از شرق اروپا این تسلیحات را به سودان جنوبی وارد می‌کنند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، دولت واشنگتن به زودی اقداماتی را که در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال ممنوعیت جهانی سلاح علیه سودان جنوبی مطرح شده بود، از سر می‌گیرد.

وی ادامه داد: پیام ما به سودان جنوبی کاملا مشخص و واضح است؛ آمریکا، منطقه و جامعه جهانی به کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه در سودان جنوبی بی‌تفاوت نیست.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز اخیرا خواستار ممنوعیت تسلیحاتی علیه سودان جنوبی شده بود. وی در اکتبر به این کشور آفریقایی رفته و وزارت امور خارجه آمریکا نیز بررسی‌های وی را در این باره مدنظر قرار داد.

لیندا توماس-گرینفیلد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آفریقا در دوران ریاست جمهوری اوباما گفت: من از بابت این که می‌بینم دولت کنونی آمریکا در این مسیر قرار گرفته، خشنود هستم و فکر می‌کنم که نیکی هیلی نیز رهبر این جنبش است.

دولت اوباما در سال ۲۰۱۱ به سودان جنوبی کمک کرد تا پس از استقلال از سودان رشد کند و پس از آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۳، دولت آمریکا از سالوا کر، رئیس جمهوری این کشور حمایت کرد.

در جریان درگیری‌های داخلی در این کشور نوپا، بیش از دو میلیون تن مجبور به فرار به کشورهای همسایه شدند و ده‌ها هزار تن دیگر نیز کشته شدند. این رخدادها در حالی اتفاق افتاده که ۱۷ هزار تن از نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در این کشور حضور دارند.

این تحریم‌های تسلیحاتی به نظر دال بر این مساله است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صبر خود را در قبال طرف‌های درگیر در سودان جنوبی از دست داده و این مساله پس از نقض مکرر آتش‌بس میان طرف‌های متخاصم در این کشور آفریقایی شدت گرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر