بازدید 34823
۱

شاهرود یا سمنان؛ پایتخت جدید ایران ؟

کاظم جلالی در پاسخ به این سئوال که آیا انتخاب شاهرود به عنوان یکی از گزینه های پایتخت شدن در طرح انتقال پایتخت صحت دارد یا خیر به خبرنگار مهر گفت: نام شاهرود در مطالعات اولیه انتقال پایتخت ایران به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه ها مطرح شده است.
کد خبر: ۷۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۷ 14 December 2009
نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در حالی از شهرستان شاهرود به عنوان یکی از گزینه ها برای جابجایی پایتخت خبر داده است که پیش از این از سمنان به عنوان یکی از مکانهای احتمالی انتقال پایتخت نام برده می شد.

کاظم جلالی در پاسخ به این سئوال که آیا انتخاب شاهرود به عنوان یکی از گزینه های پایتخت شدن در طرح انتقال پایتخت صحت دارد یا خیر به خبرنگار مهر گفت: نام شاهرود در مطالعات اولیه انتقال پایتخت ایران به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه ها مطرح شده است.

این اظهارات در حالی از سوی جلالی مطرح می شود که اسدالله عباسی عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس سال گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر از بررسی طرحی در مرکز پژوهشهای مجلس خبر داده بود که براساس آن بخشی از پایتخت به سمنان منتقل می شود.

با این همه نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که چند گزینه برای پایتخت شدن در نظر گرفته شده است، گفت: در مطالعات اولیه طرح انتقال پایتخت، سه گزینه برای انتقال پایتخت در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نامی از گزینه ها به میان نیاورد.

موضوع انتقال پایتخت برای اولین بار در سال 1364 و همزمان با دویستمین سال پایتختی تهران مطرح شد و پس از جنگ تحمیلی در سال 1368 بار دیگر این طرح به طور جدی تر مطرح شد.

طرحی که با تصمیم دولتمردان وقت مبنی بر ارجحیت ساماندهی تهران کنار گذاشته شد. این موضوع در سالهای نخستین دهه 70نیز مطرح شد که پیگیری آن بی نتیجه ماند. اخیراً مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع انتقال احتمالی پایتخت ایران را تصویب کرده است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس در خصوص ویژگیهای مکانی برای انتقال پایتخت گفت: پایتخت باید به محلی انتقال داده شود که مشکلات قبلی در آن وجود نداشته باشد. همچنین تمایل به گسترش در محدوده شهری و مشکلات شهرهای بزرگ را نداشته باشد، بر این اساس شاهرود گزینه ای مناسب در این زمینه است.

تهران با بیش از 12 میلیون نفر جمعیت با مشکلات عدیده ای از جمله گرانی مسکن، ترافیک، آلودگی هوا و ... دست و پنجه نرم می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۱
انتشار یافته: ۱
شیراز مناسبترین گزینه برای اینکار است
پایتخت ببرند کویر که چه بشود بهتر از آن نبود؟
بعید می دونم این طرح جابجایی پایتخت هیچوقت اجرا شود
پس گرمسار چي ؟
سمنان که انقدر کناره نشین روستایی داره که کافیه چنین فرضیه ای عملی بشه تا همه شهرستانها اطرافش خالی بشه و در عرض کمتر از دو ماه چند میلیون نفر به جمعیتش اضافه بشه . در واقع روستاهاش خالی از سکنه میشه .
هر شهری به غیر از تهرا ن برای پایتخت شدن خوب است فقط به فکر مردم و مشکلات تهرا نشینان باشید . شهر در حال انفجار است از هر جهت باید فکری و کاری کرد.
آخجون ما سمنانیا میشیم بچه پایتخت!!!! چه عیبی داره؟؟؟
به نظر من پايتخت جديد بايد جايي غير از شهر هاي موجود و در مكاني كاملا واجد الشرايط كه امكانات موردنياز و پتانسيلهاي آن توسط كارشناسان متخصص بررسي شده واقع شود. براي اين شهر جديد (پايتخت جديد) بايد پيش بيني تامين همه امكانات و امنيت و دسترسي اسان براي همه استانها وصدها گزينه ديگر بايد بررسي شود و سپس بهترين مكان بايد انتخاب گردد.
تبديل يكي از شهرهاي موجود به پايتخت يعني ايجاد شهري بزرگ با مشكلات تهران براي 20-3- سال اينده.
شما را بخدا كمي برنامه ريزي شده عمل كنيد
همه جای دنیا پایتخت شان یک شهر با قدمت کهن است مثلا آلمانها با هزینه زیاد پایتخت خودشان را مجددا از بن به برلین تغییر دادند ، بهتره به جای این کار ها مشکلات تهران با کار کارشناسی بر طرف بشه و اینقدر دنبال از این شاخه به اون شاخه نباشیم ، اگه هم قراره پایتخت تغییر کنه باید یک شهر با هویت قدیمی مانند همدان باشه
با سلام
انتقال پايتخت امري بسيار مهم و حياتي است و بايد فورا" انجام شود. در اكثر كشورهاي پيشرفته جهان پايتخت سياسي و اقتصادي متفاوت هستند. شهر تهران بدليل تجمع تقريبا" همه امكانات در آن؛ به مرز غيرقابل سكونت شدن نزديك مي شود..... اما اين كار نيازمند كارشناسي دقيق در مواردي از قبيل ذيل مي باشد:

- آب و هواي مناسب و معتدل (بارش كافي و باندازه؛ فاقد گرماي شديد مثل خوزستان يا سرما و يخبندان مانند آذربايجان)
- نزديك نبودن بيش از حد به مرز از لحاظ مسايل امنيتي از قبيل حمله نظامي كشورهاي همجوار
- منابع طبيعي كافي (آب و ...)
- امكان توسعه فيزيكي (محصور نبودن در كوه و ...)
- زمينه كافي صنعتي و كسب و كار جهت اشتغال ساكنين
- زيرساخت هاي ارتباطي و ترابري كافي
- غالب نبودن قوميت خاص در منطقه
- .....

با توجه به جميع موارد به نظر مي رسد سمنان؛ شيراز؛ قزوين؛ و چند شهر ديگر گزينه هاي قابل بررسي باشند....
امیدوارم که این طرح در این دولت اجرا نشه!! آخه این کار، کاریه که باید کارشناسی بشه و سلیقه ای انجام نشه
ببين داداش من .اينها همه درحد حرف خواهد ماند تا1000سال ديگر هم امكان پذيرنيست چون وقتي ميخواهند يك كوچه راآسفالت كنند بيشتر از 10سال طول ميكشد تاتصميم بگيرند كه چه كنندچه برسد به تغيير پايتخت غيرممكن است
""شاهرود یا سمنان؛ پایتخت جدید ایران ؟""حتماً یکی از مابهتران زمین بیابان های آنجا را قبلا خریده و حالا با این صحبت ها میخواهند با قیمت بالاتر بفروشند(تحقیق با تابناک)!!؟
به نظر من بهترین شهر برای پایتخت شدن اراک است چون هم خیلی به تهران نزدیکه و هم به سایر شهرستانها چون استان مرکزیه با راه اندازی یک قطار سریع السیر هم میتونند فاصله این شهر تا تهران رو به حداقل برسونند شهر اراک صنعتی و قشر تحصیل کرده هم در اون زیاده از همه مهمتر روی گسل زلزله هم وجود نداره
به این میگن فرار از مشکل. لابد بیست سال دیگه هم که سمنان یا شاهرود به بحران خورد پایتخت رو جابه جا میکنند می برند اهواز!
بابا یه برنامه ای برای حل این بحران ترتیب بدین نه اینکه صورت مسأله رو خط بزنید!
من نمي دانم اين انتقال پايتخت چطوري امكان پذير مي شود؟ما اين همه وزارتخانه، بيمارستانهاي بزرگ ، هتل،فرودگاه . كتابخانه ملي و ساختمان مجلس و...... در طول اين سالها ساختيم آيا آنها را رها مي كنيم و باز در شاهرود و سمنان دوباره مي سازيم و يا ما اينها را از جا مي كنيم و يك شبه مي بريم آنجا؟؟؟؟ و اگر پايتخت را انتقال بدهيم باز عرض دو سال شاهرود يا سمنان يا هرجاي ديگر تهران ديگري مي شود با شرايط بدتر.
بهتراست ما به مركز استانها و شهرستانها امكانات بدهيم تا مردم به خاطر نبود امكانات به تهران نيايند به نوعي ايران به چند ايالت بزرگ با امكانات و اختيارات تقسيم شود و ديگر اينكه 2 تا پايتخت داشته باشيم تجاري - اقتصادي و اداري -سياسي كه تهران به عنوان پايتخت اداري- سياسي با توجه به امكاناتش باقي بماند . و شاهرود يا يكي از شهرهاي جنوبي به عنوان پايتخت تجاري - اقتصادي انتخاب شود.
مثل ساير كشورها
نامبردن گزينه هاي انتقال پايتخت و رسانه اي كردن چنين چيزي آنهم در مقطعي كه به قول معروف" نه به بار است نه به دار" جز هجوم زمينخواران به آن منطقه و بالابردن قيمت زمين و ملك نتيجه اي نخواهد داشت. بهتر است چنين سخناني وقتي مطرح شود كه طرح در حال نهايي شدن است.
بهتر است پايتخت به جزيره كيش منتقل شود چون 1- قوانينش با پايتخت نشينان جور است 2-وزرا و وكلاي ميلياردر مي تونن زود زود به ويلاهاشون دوبي و اوبوظبي سر بزنن.3 اطرافش خيلي روستا و دهات نيست كه به پايتخت سرازير بشن4-اماراتيها حساب كار مياد دستشون و كلي مي ترسن. 5 همه هم باید خطوط قرمز و رعايت كنند وگرنه...
باتوجه به اینکه مشهد مقدس پایتخت معنوی ایرانه وسالانه ظرفیت پذیرائی از 30میلیون مسافر رو داره وبه برکت امام هشتم هیچگونه کمبودی در اونجا حس نمیشه واز نظر آب وهوایی هم بسیار مناسبه واز طرفی جای رشد بسیاری داره بهترین گزینه پایتختی ایران اسلامیه
بهترين گزينه زنجان مي باشد چون اولا"بيشتر از 2.5 الي 3 ساعت با تهران فاصله نداره ثانيا" جاده بين المللي اتوبان و فرودگاه هواپيماي پهن پيكر هم دارد
بهتر نیست که پایتخت را بین همه استانها تقسیم کنیم : مثلا پایتخت هنری ، پایتخت صنتعتی ، پایتخت سیاسی ، پایتخت مذهبی ، پایتخت بازرگانی ، پایتخت پژوهشی و پایتخت..... داشته باشیم و از تمرکز پرهیز کنیم .
وقتی امکانات و همه چی تو تهران هست خوب معلومه که شلوغ میشه باید امکانات و و رفاه را به کل کشور تسری داد
در آخرين مطالعات انجام شده براي جابجايي پايتخت تهران، چهار گزينه از بين حدود نه گزينه انتخاب شده بود كه گزينه بسيار مناسب و ترجيحي آن مطالعات، منطقه اي بين شهر ميمه و دليجان از توابع شهرستان گلپايگان و ميمه با عنوان، «دشت موته» بوده است.
حرف مفت و مطلقا غیر عملی. بیست باره این جنجال در 40 سال گذشته ، انتقال پایتخت!! عنوان می شه. هنوز بعد بوقی شهر بم رو با این همه حمایت جهانی نتونستیم باز سازی کنیم و مخروبه است.
10 - 15 ملیون ادم برن شاه رود ( هنوز چطور شا هش رو برنداشتن؟) . اولین نیاز بودن یک رودخانه عظیم کنار یک پایتخت احتمالی یه. نکنه قرار رودخونه هم در شاهرود بسازن؟

فکر نکنم کسی گول بخوره و بره اون جاها زمین بخره. همون ماجرای جاده شمال که قرار بود بره نور، و زمین های منطقه گران شد.
جابجا کردن پایتخت در شعار اسان و در عمل تقریبا غیر ممکن است اما با نگرش علمی به چارت سازمانی شرکتها و ادارات عریض و طویل در تهران همچون زیر مجموعه های وزارت نفت و دیگر وزارتخانه ها و ... و استفاده بهینه از نیروی انسانی تعداد زیادی از انها را می توان به استانهاتی دیگر انتقال داد مثلا چه لزومی دارد پالایشگاهها - پتروشیمیها - نفت مرکزی - نفتخیزجنوب - فلات قاره - ملی نفتکش- گاز - حفاری و...در تهران دفاتر عریض و طویل داشته باشند و...
"شاهرود" بهترين گزينه براي انتقال پايتخت است به علت فاصله مناسب با تهران و مشهد و امكانات و زمين مناسب جهت وزارت خانه هاي مختلف
چرا شهری از نو نمی سازند زمین که زیاد است !
اگر شهرهای توسعه یافته را انتخاب کنند که مشکل به قوت خود باقیست و اگر شهرهای خلوت را انتخاب کنند که باز سر به فلک می کشد مهاجرت به آنجا ولی باید محلی را در نظر بگیرند و تمام ساختمانها و ادارات لازم برای پایتخت را دولت همانجا بسازد و همچنین مسکن برای کارمندان دولت و عملا شهری برای کارهای اداری شود با تمام استانداردهای روز دنیا امنیتی محیط زیست خدمات شهری تفریحی توریستی و وسعت ...
nدر دنياي امروز كه عصر ارتباطات هستش بي معنيه كه بخوايم دوباره تمام ادارات و وزارتخانه ها و دواير دولتي رو در يك شهر جا بديم . بهترين پيشنهاد اينه كه مثلا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت فرهنگ به اصفهان ، امورخارجه و كشور و اطلاعات و اقتصاد و اموردارايي در تهران ، كار و تعاون سمنان ، صنايع و معادن و بازرگاني زنجان،دفاع و بهداشت و درمان قزوين ، وزارت مسكن و وزارت نيرو هشتگرد كرج، سازمان حج و اوقاف به قم و و ..... البته با تمام امكانات روز دنيا و جلسات هيات دولت بيشتر بصورت ويدئو كنفرانس برگزار بشه و البته مجلس و نهاد رياست جمهوري و چند وزارت خانه مهم ولي كم تردد و كم ارباب رجوع در تهران بمانند. به نظر هم از تمركز جلوگيري ميشه و هم بهره وري رو افزايش ميده. يا حق
سمنان به چند دلیل بهترین گزینه برای انتقال پایتخت میباشد
-وسعت زیاد
-جمعیت کم
-داشتن زیرساختهای لازم
-نزدیکی به تهران
-همسایگی با چهار استان پهناور تهران-مازندران-خراسان-قم
قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم
داشتن مردمی فهیم ،باسواد و سخت کوش
-عدم وقوع زلزله با ریشتر بالا در صد سال اخیر
فكر ميكنيد چه اتفاقي مي افته اونوقت؟
هيچي . شاهرود يا هر شهر ديگه اي كه انتخاب بشه .بعد از 10 سال ميشه يك تهران ديگه!!!!! غير از اينه. بجاي اين كارها بياييد كارآفريني كنيد.شغل ايجاد كنيد تا مردم مجبور نشن از كوره دهات.روستا و شهرهاي كوچك و بزرگ مهاجرت كنن به تهران و بعدش اين ناهنجاريها اتفاق بيفته.
پايتخت بايد در مركز ايران قرار بگيرد ترجيحا كاشان.
البته شاهرود جاي بدي هم نيست من پارسال رفتم اونجا.هواي خوب دسترسي به كوههاي شمالي ؛،نزديكي به مشهد مقدس ،فضاي خوب براي گسترش شهر و بويژه جنگل ابر حكم فيلتر هوارو داره.
اصلا و ابدا دولت مردان ودست اندرکاران که اکثرا از جمله پولداران هم هستند راضی به از دست دادن بهترین نقاط مسکونی و تفریحی در اختیار با بهترین آب و هوا نخواهند شد. بنا بر این تا آنها نخواهند کاری هم انجام نخواهد شد.این هم یکی از آن حرفها برای سرگرمی است.
خدابه دادمردم اين دوشهربرسدهنوزهيچي نشدزمين گران خواهدشدوهزاران مصيبت ديگر......
آنهایی که ایده تغییر پایتخت را مطرح میکنند آیا به فکر هزینه های آن هم هستند . بنظر میرسد اگر این هزینه ها را در تهران صرف کنند ، عمده مشکلات آن حل میشود و نیازی به جابجایی پایتخت نخواهد بود. کشور برزیل نمونه عینی از شکست طرح جابحایی پایتخت است.
دوستان دقت کنند که تهران همچنان تهران خواهد ماند
در این بین تنها مسائل امنیتی ( زلزله و ...) باعث جابجایی شده است.
تهران پایتخت اقتصادی خواهد ماند.
آیا بهتر نیست بجای تحمیل هزینه هنگفت به کشور فقط نیمی از آن هزینه ها صرف شود تا مشکلات فعلی پایتخت حل شود؟ چه بسا سمنان، شاهرود یا هر جای دیگری که بعنوان پایتخت درنظر گرفته شود روزی به مشکلات تهران دچار شود.
پايتخت رو هر جا بردن مهم نيست .
مهم اينه كه چه برنامه اي براي مهار افزايش بي رويه جمعيت در پايتخت جديد دارن. وگنه با اين كار فقط يك تهران ديگه با همان مشكلات در عرض كمتر از ده سال ايجاد ميشه.
درست مثل ايه كه براي بهبود هپاتيد كودكي در خانواده يك كودك ديگر به دنيا بياوريم.
پایتخت باید1- نسبت به کلیه شهرهای کشور مرکزیت داشته باشد .2- امکان توسعه داشته باشد 3- از نظر تامین آب و سیستم فاضلاب مشکلی نداشته باشد 4- راههای ارتباطی به آن آسان و زیاد باشد .5- زلزله خیز نباشد 0 6- آب و هوای مناسب داشته باشد .00000 اطراف اصفهان دارای شرایط بهتری می باشد 0
گرمسار هم از چندين نظر مناسب پايتخت شدنه
هنوز این ذهنیت را نمی توانیم از خود دور کنیم که هرگاه مشکل بزرگی داریم می خواهیم صورت مسئله را پاک کنیم. کدام دولت درست و حسابی در برابر مشکلات جمعیتی پایتخت، آن را به جای دیگری منتقل کرده است؟ انگلستان ، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ... همه مشکل افزایش جمعیت پایتخت و گرانی را داشته اند ولی بجای فرار از مشکل آن را حل کرده اند. آنهایی هم که چنین کاری کرده اند (برزیل، پاکستان، ...) که البته همه از همقطاران جهان سومی ما هستند، با این کار هیچ مشکلی را حل نکرده و بلکه مشکلات جدیدی ایجاد کرده اند. تغییر پایتخت یعنی فرار مقامات دولتی از ترافیک و هوای آلوده به یک شهر خوش آب و هوا و راحت و باقی گذاردن مردم اکثرا مسضعف تهران با این مشکلات. با تغییر پایتخت نه جمعیت تهران کم می شود و نه مشکلاتش کم می شود. بهتر است مشکلات را حل کنیم. هرگاه بجای میلیاردها دلار سوبسید بنزین که همه سوخته و به هوا رفته بخشی از آن را به ساخت مترو در شهرهای بزرگ اختصاص می دادیم، اکنون در تهران 200 کیلومتر مترو داشتیم و بخش بزرگی از مشکل ترافیک حل می شد. لذا خواهشمند است سعی نکنید مشکلات مدیریتی خود را با طرح اینگونه شعارها حل کنید. مردم را تا این حد ساده فرض نکنید.
كرج گزينه اي خوب وايده آل براي پايتخت
اينطور كه من ميدانم شهرستان شاهرود جزو شهرهاي منحصر بفرد از نظر تنوع اب و هوايي و اب كافي و منابع مختلف است و از نظر وسعت دومين شهرستان ايران است .
باید شهری جدید احداث بشه و همه جوانب امر و شرایط اطراف در نظر گرفته بشه و یک شهر سازی مدرن در آنجا صورت بگیره وگرنه شاهرود و سمنان مشکل رو حل نمی کنه و اصلا گزینه های خوبی نیستند
ما که از بچه تهرونی بودن فایده ای نسیبمون نشد
ببرند پایتخت رو بقیه هم بشن بچه تهرون
'شاهرود بهتر است
اینو مطمئن باشید تهران برای همیشه پایتخت میماند وهیچ گزینه ای بهتر از خود تهران هم نیست و اینا همه اش مزاح و شوخی بیش نیست
جون هر کس دوست دارید ببرید هر جا که خواستید. فقط سریعتر. تهران دیگه جای زندگی نیست
سمنان شهر مناسبی واسه پایتخت شدنه.هم نزدیکه تهرانه هم شرایط امنیتی خوبی داره
دلتون رو خوش نكنيد اولا اين پرو‍ژه شعارجابجايي پايتخت چندين ساله كه بين مسئولين مملكت در گردشه . دوما احتمالا اين آقايان مقداروسيعي از زمين هاي اين دوشهر را از قبل خريداري كردند وحالا براي بالا بردن قيمت زمين دراين دوشهر اين شعار رو ميدن وقتي زميناشون فروش رفت و بواسطه فروش زمينها ملت اين دوشهر از نظر مسكن دچار بحران شدند ميگن قابل اجرا نيست باور نميكنيد ؟ از فردا يه سري به بنگاه هاي املاك اين دوشهر بزنيد
شيراز شهر بسيار مناسبي براي پايتختي ايران است -فرهنگ غني -سابقه تاريخي زياد -آب و هواي بسيار عالي -مردمان شاد -امكانات كشاورزي فراوان-زير ساخت اقتصاد قوي و ......
نه بابا شیراز، شهر مارو پایتخت نکنین که خراب میشه ولی پایتخت نباید بیاد به سمت وسط مملکت؟
این جنوبی ها هم یه کمی حق دارنا، ندارن؟
به نظر من بهترین گزینه شاهروده چون که آب و هواش خیلی خوب از طرف دیگه چای زیادی برای توسعه داره ولی شهرهایی مثل سمنان آب و هوای بسیار گرم و خشک و آب شور داره که نمیتونه گزینه مناسبی برای پایتختی باشه چرا که با کمبود آب هم مواجه میشه
هر شهری را که پایتخت کنند ظرف چند سال تهران دیگری خواهد شد زیرا مردم دوست دارند برای درامد بیشتر وزندگی بهتر به مرکز قدرت که همانا مرکز و پایتخت کشور است نزدیک باشند
بنظر من بهترين گزينه خود تهران است اما بايد درست مديريت كرد
حالا خدایی من چون خودم سمنانی هستم نمیخوام طرفداری کنم ولی خداییش فاصله تهران تا سمنان خیلی کمه و بعد از شهرهای کرج و قم نزدیک ترین مرکز استان به تهرانه شما تشریف بیارید سمنان اگر نظرتون عوض نشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل