بازدید 18291

مافیای آبی که این استاد یاد می کند، شناسایی و به مردم معرفی کنید!+ فیلم

مافیایی که برای چندین دهه و در میان بی توجهی های مردمی برای خود قدرت و ثروت سرشاری رقم زده اند، قطعاً به سادگی شناسایی نخواهند شد، اما به هر حال، باید مسئولان اجرایی و دستگاه های نظارتی میان منافع ملی و آینده روشن ایران با منافع شخصی مافیای آب و آینده تاریک ایران، یکی را انتخاب و برای تحقق آن تلاش کنند.
کد خبر: ۷۷۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱ 03 February 2018

مافیای آبی که این استاد یاد می کند را شناسایی و به مردم معرفی کنید! بحران آب ایران به روزهای نگران کننده خود رسیده و به زعم بسیاری از کارشناسان، تابستان سال 1397 برای بسیاری از ایرانیان شرایط بسیار سختی به وجود خواهد آمد. در این شرایط اسفناک، آنچه بر نا امیدی هر ایرانی می افزاید، حضور و فعالیت مافیا آبی است که گفته می شود، با فراغ بال منافع مادی خود را دنبال می کنند و هیچ کس نیز عزمی برای برخورد با آنها ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ در دورانی که خشکسالی و بارش های اندک سرتاسر جغرافیای ایران را در برگرفته است، یکی از معدود راه های موجود برای ادامه حیات در این جغرافیای دیرین، مدیریت درست منابع آب و مصرف بهینه آن خواهد بود؛ موضوع مهمی که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نه تنها نشانه ای از آن در مدیریت منابع آب ایران نیست، بلکه این حوزه مهم در اختیار برخی منفعت طلبان است که جز تأمین منافع حداکثری خود به چیز دیگری نمی اندیشند.

تا کنون و در رابطه با مدیریت های غلط منابع آبی در ایران، بسیاری از اساتید و کارشناسان لب به سخن گشوده اند و آنچه هم اکنون به عنوان بحران آب در ایران پدید آمده است، حاصل همین اشکال بزرگ می دانند؛ اما با این حال، همچنان مدیریت سنتی و پر اشتباه منابع آب در جریان است و هیچ نشانه ای از اصلاح در آن دیده نمی شود؛ حقیقت تلخ و دردناکی که استمرار آن ایران را تا مرز نابودی خواهد کشید و بزرگ ترین تهدید آینده نزدیک کشور بدل خواهد شد.

از جمله افرادی که در این رابطه بارها سخن گفته و در رابطه با تهدیدات منابع آبی ایران هشدار داده است، می توان به دکتر محمد حسین پاپلی یزدی، استاد دانشگاه مدرس اشاره کرد؛ استادی که به دلیل مطالعات تخصصی در حوزه جغرافیا و ارتباط با دانشگاه های معتبر جهانی در این حوزه، از اعتبار علمی قابل قبولی برخوردار است.

پاپلی بزرگ ترین مشکل بحران آب ایران را نه کاهش بارندگی و رخدادهای طبیعی همانند تغییر اقلیم، بلکه حضور مافیا آب در ساختار وزارت نیروی کشور می داند که برنامه های کلان و کوتاه مدت خود را بر اساس منافع شخصی تنظیم می کنند و به اجرا می گذارند.

این استاد دانشگاه عقیده دارد، مافیا آب با علم بر منافذ بزرگی که در اقتصاد آب ایران وجود دارد و با حمایت برخی نهادهای حاکمیتی، مسیر افزایش منافع شخصی را بر پایه افزایش مصرف شهروندان دنبال می کنند و این افراد هیچ علاقه ای به کاهش مصرف آب در ایران ندارند، چون افزایش مصرف آب شهروندان ایرانی برای این افراد، معادل افزایش منافع مادی خواهد بود.

پاپلی یزدی برای اثبات ادعای خود به جزئیات بودجه سالیانه وزارت نیرو در سال های گذشته اشاره می کند و می افزاید: تنها 3 درصد کل بودجه وزارت نیرو به منابع آب زیرزمینی و مطالعه و برنامه ریزی در این حوزه اختصاص دارد و 97 درصد مابقی بودجه سالیانه این وزارتخانه به مدیریت، برنامه ریزی و اجرای طرح های کلان در حوزه آب های سطحی اختصاص دارد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به طرح های عظیم آبی کشور همچون تونل های انتقال آب، سد، کانال و... که در سال و دهه های گذشته اجرایی شده و خروجی چندان مثبتی در محیط زیست کشور نداشته، می افزاید: این طرح ها به قدری برای مجریان منافع مادی داشته که آنها از توجه به برخی مسائل اصلی و مهم همچون مدیریت و برنامه ریزی صحیح مصرف در رابطه با آب های زیر زمینی غافل شده اند.

وی در رابطه با اصرارهای گاه و بیگاه برخی نمایندگان مجلس برای اجرای طرح های عظیم آبی چون پروژه های انتقال آب و احداث سد، می افزاید: در شرایطی که مافیا آب ایران بدون لحاظ کردن منافع جمعی و مصالح آینده ایران، برنامه های خود را پیش می برند، در این میان، برخی مقامات سیاسی مثل نمایندگان مجلس نیز تلاش می کنند، با همراهی با آنها از این منافع موجود بهره ببرند.

پاپلی با اشاره موردی به قیمت تمام شده تأمین آب شهر مشهد در سال1394 ـ که هر متر مکعب 3800 تومان تمام می شود، اما به دست مردم با قیمت 500 تومان می رسد ـ اضافه می کند: در این مورد برای هر مترمکعب آب، دولت به مافیا آب 3300 تومان یارانه می دهد که این خود به خوبی گویای آن است که این افراد از مصرف بیشتر استقبال خواهند کرد، چون افزایش مصرف توسط شهروندان به معنای افزایش یارانه برای مجریان طرح های عظیم تأمین آب نیز خواهد بود.

در دورانی که تقریباً سوء مدیریت در حوزه منابع آبی برای همگان روشن شده و خسارات سنگین و ملی این نابخردی ها و سوء استفاده ها جغرافیای کهن ایران را به روزهای غم انگیز و ترسناک نزدیک می کند، دیگر فرصت آن است که نیروهایی دلسوز و میهن پرست وارد ماجرا شوند و با شناسایی مافیا آب ایران و معرفی آنها به مردم، نسبت به مجازات آنها اقدام کنند.

این موضوع قطعاً کار آسانی نیست و مافیای که برای چندین دهه و در میان بی توجهی های مردمی برای خود قدرت و ثروت سرشاری رقم زده اند، قطعاً به سادگی شناسایی نخواهند شد، اما به هرحال باید مسئولان اجرایی و دستگاه های نظارتی میان منافع ملی و آینده روشن ایران با منافع شخصی مافیا آب و آینده تاریک ایران، یکی را انتخاب و برای تحقق آن تلاش کنند؛ مسأله ای بسیار مهم که در تاریخ به قضاوت ابعاد مختلف آن خواهد نشست.

تعداد بازدید : 740

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۰
مافیای فوتبال، مافیای شکر، برنج، دارو، دست بیل، اسمارتیز، آب. بابا چه خبره؟ کی به کیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
تابناک عزیز، تو این مملکت طرف دزدی کرده و به خارج کشور فرار کرده بازم رسانه ها با حروف اختصار (ب. ز.، م. ج ....) از این افراد اسم برده میشه و عکسشون رسانه ای نمیشه، اونوقت شما میگی مافیا رو شناسایی و به مردم معرفی کنید!
عبود خصاوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
اضافه کن مافیای گوشت کوب
یا خدا
کجا داریم میریم ما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه ممکنه در دهه فجر از این خبرها نگذارید افسرده میشیم
مافیای ابی وسیاه وقرمز را ول کنید مافیای خودی هارا نابود کنید
این که هر جا سود باشه ایجاد انگیزه میکنه کاملا درسته
اما اینکه مثلا آب رو منتقل نکنند هم که میشه دست رو دست گذاشتن
در هر کار تجاری که از جیب مردم هزینه میشه بایستی هزینه ها زیر زره بین باشه و مختص آب نیست
راه حل درست مصرف بهینه همه چیزه
سلام

درود بر استاد پاپلی

اوباید وزیر می شد نه بعضی مدیران کم سواد
اگر می خواهیم سراغ فسادی برویم باید با برنامه ریزی و دست پر برویم ، چون مطمئنا طرف مقابل از اطلاعات و امکانات بیشتری برخوردار است و این کار ما صرفا لوث کردن مساله است همان گونه که در موارد مشابه مثل حقوهای نجومی و ادعای بودن لیست مفسدین اقتصادی در جیب بعضی افراد شاهد بوده ایم . ونکته کوچک دیگر این که واحد اندازه گیری آب متر مکعب است نه متر مربع و این خود ضعف استدلال نویسنده را نشان می دهد
من چند بار گوش دادم برداشتم اینه استاد عزیز تو عمرشون حتی یک پروژه اجرایی انجام نداده اند و فقط تئوری تدریس کرده اند. متاسفانه اساتید صاحب نام ما برخلاف سایر کشورها رابطه ای با بخش صنعت و اجرا ندارند و عملا مباحثشون چیزی از توش بیرون نمیاد.
نمونه بارز آن وقتی وزارت راه در زمان احمدی نژاد به بزرگترین استاد راه ساز کشور جناب دکتر بهبهانی محول شد ثابت کرد عملکرد اجرایی ایشان کارایی لازم را ندارد.
این افراد شبیه علی کریمی هستند که از همه طلبکارند و معتقدند همه چیز باید آنطور که آنها ادعا دارند باشد تا بتونند مدیریت کنند در صورتیکه کار اجرایی هزار پیچ و خم دارد و فقط مدیران شایسته عملگرا میتونند در این مسیر پرتلاطم حرکت کنند.
پاسخ ها
تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
ببخشید آقای جهان : یک محقق و پژوهشگر نباید ولازم نیست کار اجرائی
اانجام دهد این وظیفه میدیر اجرائی قوی است که با ابتکارات مدیریت خود
محصول تحقیقات نخبگان را اجرائی کند
و مشکلات پیش آمده را به نخبگان انتقال بدهد یک مدیر اجرائی یک پژهشگر و یک محقق و پژوهشگر
یک مدیر اجرائی نمی تواند باشد
هر کشوری که در پژوهش و تحقیقات پیشگام بوده موفقتر بوده. قبول دارم و طبیعی است که تئوری در عمل با
تناقصاتی مواجه است و دقیقآ همین
جاست که نقش مدیر اجرائی مهم
و با ابتکارات مدیریتی راه را باید هموار
کند به این میگن نبوغ مدیریتی
تابناک عزیز
ما تو واردات سگ دست و سیفون هم مافیا داریم چه برسه به اینا.کار از این حرفا گذشته.
باید خیلی از طرح های اجرا شده مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرند و در صورت وجود فساد یا رانت باید شدیدترین برخورد با مسببان آن صورت بگیرد.
یعنی شما نمی دانید؟ به عنوان مثال سمت روستاهای سبزوار بخش داورزن بروید ببینید کدام ارگان یا نهاد با حفر چاه عمیق آب را از دل زمین بیرون می کشد و به کشاورزان می فروشد(اسم نهاد را نمی گویم تا بتوانید چاپ کنید).
باسلام واحد حجم آب متر مکعب است نه مترمربع
به موضوع بسیار مهمی پرداخته شده است. امید است نظرات بدون ملاحظه کاری، همه ارایه و یک گزارش جمع بندی و آسیب شناسی هم توسط خود تابناک، تهیه و ارایه گردد.
یعنی می فرمایی نمی شناسیدشان؟؟؟
کاملا" با نظر تخصصصی جناب دکتر پاپلی موافقم و علاوه بر فرمایش ایشان دو پیشنهاد که باید حتما" توسط دولتها در ایران پیگیری شود ارایه می کنم.
1 - سرمایه گذاری کلان در شیرین سازی آب دریا
2 - افزایش آب بهای مصرفی مردم
برای بی آبی همه مناطق کشور ایران راه حل وجود دارد . برای همه هم معلوم و دانسته است. چه کسی اجرا میکند ؟
بگم بگم
نمونه اش انتقال اب زرینه روذ از اذربایجان غربی به تبریز برای صنعت.آبی که می توانست دریاچه ارومیه را سیراب کند و اب شرب و کشاورزی بوکان و شاهین دژ و میان دواب و تکاب را تامین کند
همینه من میگم دور باطل انتقال آب به شهرهای کویری .. جمعیت زیاد میشه نیاز بیشتر میشه باز باید طرح انتقال آب بدن غیر اقتصادی . باید اگه نمیشه با مافیا برخورد کرد اونا رو سوق بدیم به تصفیه آب که البته اونم کار کم سودیه واسشون
چشم همگی به مافیای آب روشن !! همین یک قلم را کم داشتیم .
من متوجە جمله استاد کە میفرمایند هر متر مربع!(مکعب) اب 500 تومان بدست مصرف کنندە میرسد درصورتیکە 3800 تومان برای دولت تمام میشود یعنی بابت هر متر مکعب 3300 تومان بە مردم یارانە پرداخت میشود، احیانا مقصود استاد از مافیای اب مردم نیستند؟ من نمیفهمم دولت کە با قیمت کمتر و با استفادە از سوبسید اب بە دست مصرف کنندگان میرساند در این بین سود مافیای ان کە ظاهرا بە قول استاد در وزارت نیرو هستند چە میشود لطفا اگە ممکنە ایشان توضیح بدن این مورد را، البتە من بود یا نبود مافیای اب را کار ندارم ولی مثالی کە استاد در این زمینە بە ان اشارە نمودند مبهم میباشد.
ممنون از دکتر پاپلی یزدی و سایت تابناک که بلاخره این موضوع را رسانه‌ای کردند. به واقع روزگار وحشتناکی در مساله آب در ایران جاری است در حالی که همه چسبیدند به نفت. بنده چندین پایان نامه در این خصوص انجام داده ام. همین مافیا حتی از دادن آمار و ارقام ( نه آمار مالی و اطلاعات طبقه بندی شده)هم سر باز میزنند!!!!!

لطفا به یاد یاورید حرکت آن پیرمرد را در فیلم کمی دور کمی نزدیک!!
داستان سنباد و غولی که جلوی آب را گرفته بود!! و
اخیرا کارتونی را دیدم که اسمش یادم نیست داستان یک مارمولک بود در یک شهر دورافتاده که با ماری درافتاد و پیرامون موضوع آب بود!!
اینها دارد به واقعیت میپیوندد!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام، متاسفانه مشکلات شفاف سازی نمی شوند.
1- قطر لوله های (احتمالا 2 لوله باشند) که آب زرینه رود را به تبریز انتقال می دهند در ابعادی است که قبل از تکمیل این لوله، قاچاقچیان کالا با موتور از داخل آن قاچاق سیگار انجام می دادند.
2- پل شهید کلانتری بر روی دریچه ارومیه؟ چنین پلی وجود ندارد بلکه دریاچه با سنگ و بتن پر شده است اسفالت شده و فقط در وسطها شما یک پل چند صد متری مشاهده می کنید (باید از این مسیر عبور کنید تا سخنان اینجانب را باور نمایید)؟
لذا دریاچه ارومیه خفه خواهد شد و دریاچه ها دیگر نیز نابود خواهند شد.
لذا با شعار نمی شود کاری کرد. گاو نر خواهد و مرد کهن
اینجانب یکی از کارشناسان بخش آّب وآبفا وزارت نیرو با 20 سال سابقه کار در عرصه های اجرایی ومدیریتی و دارای مدرک دکترای مهندسی منابع آّب از معتبرترین دانشگاه تهران هستم.سخنان جناب دکتر پابلی را دیدم.نکته اینجاست ایشان انسان فوق العاده دلسوز وصادقی است البته نتوانسته یا نخواسته به معنای واقعی مافیای آّب را معرفی نمایند اما بنده در یک جمله خلاصه و بر اساس تجارب وهزاران ساعت حضور در جلسات مربوطه با قاطعیت عرض میکنم بسیاری از نمایندگان مجلس به غیر از نمایندگان شهر تهران در هر دوره ای واز هر جناحی به اتفاق مدیران منطقه ای آّب وابفا با تاکید بر توقعات محلی وقبیله ای جهت ایجاد سد یا حفر چاه ویا حذف اب بهای بخش غیر بهره ور کشاورزی این مافیا را درست کرده اند وصد واضح است پیمانکاران و مشاوران هم دنبال این لاشه مفت شکار می ایند !!!!واجازه کار کارشناسی به امثال ما داده نمی شود و در حد یک کارمند روزمره زمان را به بطالت می گذرانیم.
به همین دلیل قسمت عمده کارشناسان متخصص وصاحبنظرمان سالعاست که به دیار کفر!!!یعنی کاندا وامریکا والمان وهلند و... کوچیده اند.
سلام
چرا در همه دنیا برای تامین مصرف آب شرب آب دریا را شیرین می کنند یا از انتهای رود که کمترین ضربه به محیط زیست میزنه اقدام می کنند ولی در ایران این فجایع درست کردن خدا شاهد اگه کسی زمان جنگ یا 10 سال پیش اومده بود خوزستان و الان مجددا بیاد خوزستان اشک از چشماش خارج میشه واقعا مسولین محترم با این همه اشتباهات و فجایع محیط زیستی شب می تونن راحت بخوابن ای خدااااااااااااااااااا انتقام مردم خوزستان از این مسئولین بگیر
سلام دوستان صحبت های استاد را دقیقا توجه نمایید ساختن یک سد چه میزان از سرمایه کشور را در بر می گیرد وبعد از ساخت آن تازه دنبال راهکاری برای برون رفت از مشکلاتی که به وجود آمده می گردند تا زمانی که رابطه ها حاکم باشند انتظار اصلاح امری غیر معقول وانجام ناشدنی است ....
خدایا این کشور را از همه دزدها که برای هر کالاومنابعی وجود دارد محفوظ کن وجامعه را ازوجود آنرا محروم کن الهی آمین
دزد اب برق نفت گاز دکل قاچاق رانت گرانفروشی دریچه فاضلاب سیم برق و...........
تو ده ما یکی هست خونش چاه زده و آبش به قیمت بالا میفرشد .
چنان میگید مافیا انکار میوه فروش سر کوچه است . مافیا کیه مگه خود مسئولین نیستند ؟!
بدبختی از اونجا بود که بعضی از وزرا و نمایندگان که صاحب نفوذ بودند و منافع ملی رو قربانی منافع قومی قبیله ای خودشون کردند و صنایع بزرگ رو بردن به شهرشون و جمعیت شهرشون زیاد شد و بعد دچار کمبود آب شرب و و آب برای صنایع شدند و با نفوذشون اینبار آب رو از یک حوزه آبی به حوزه آبی خودشون بردن و مشکل موقتا حل شد ولی حالا همه حوزه های آبی دچار مشکل شدند.
با كاهش مصرف در بخش كشاورزي اب اضافي هم خواهيم داشت مشكل راندمان آبياري كمتر از 40 درصد در كشور است. اگر راندامان به بيش از 90 درصد برسد مازاد آب به تالاب ها و مصارف شرب و صنعت ميرسه ضمنا سدسازي تنها راه مبارزه با كم آبي و سيل در كشور خشن ايران است. شلوغش نكنيد صنعت سدسازي انتخابات نيست كه شو اجرا كنيد. حالا چهار تا سد هم مثل بقيه پرو‍ژه ها الكي بوده دليل نميشه بكوبينش
تا وقتی پیمانکاران میتوانند در انتخاب وزیر و مهر ه های مهم اثر گذار باشند وضع همین است و نگاه کنید ببینید وزرا کلا چقدر وقت خود را صرف مذاکره با پیمانکاران و ایادی داخلی انها در وزارتخانه ها میکنند البته این بیماری واگیر دار هم هست و اخیرا جامعه دانشگاهی را هم مبتلا کرده محض اطلاع اقای پاپلی یزدی مشهدی
چه باید کرد کجا هستند افرادی که جوانان وطن را بسیج می کردند برای جلوگیری از اشغال کشور توسط دیوان ه به ظاهر که قطعا مهربان تر بود به ملک وطبیعت .ولی امروز همه اهل دانش وحتی افراد عادی می نالند ای کاش جای می شد ثبت کرد قانون کرد که به خدا ما وامثالهم درد مند تر زخم های دفاع از کشور ناچیز تر بلکه یک شکنجه ای به مدت یک عمر ازاین بی تدبیری حاکم است یکی باید کاری بکند آنچه مسلماست این شعار های از استقلال حربه ای یست چون آنهایی که پشت این قضایا هستند خودشان فهمیدند که دیگر کار از کار گذشته بلکه به فکر غارت اموال هستند والا همه می دانند وقتی صحبت گرانی بنزین است نه این صرفه جویی در مصرف باشد و منابع دیگر هم همین است
دست ایتالیا و صد کشور مافیایی دنیا را از پشت بستن....
ای کاش مستشار خارجی می آوردیم
درست است بحران آبی جدی است مسئولان در خواب است آینده بر سر آب درگیر خواهند بود در منطقه خاور میانه
در کشور چقدر شعبده باز داریم
عزیزان برای نابودی مافیا ثروت و قدرت فقط فقط خصوصی سازی تمام امور کشور هست . یعنی حتی خانه سازی مردم که دولت هیچ دخالتی نباید داشته باشد . اگر میبینید که بعضی از صنایع و مراکز اقتصادی در بورس عرضه نشده اند بخاطر این هست که اکثر ردیف بند 17از همان جاها بودجه میگیرند . اگر شرکتها خصوصی و منابع در امد و خرج کرد ان خصوصی باشد یک ریال هم حساب و کتاب دارد نمیتوان پول را از صندوق خصوصی برداشت .
سياستگذاري هاي چهار دهه قبل با توجه به فشارها و تحريم ها و محدوديت شديد منابع، نزديک بيني سياستگذاري ها و دولتمردان و اشتباهات در اهداف استراتژيک مختلف، به سمت برنامه هاي کوتاه مدت، مسکن براي تحمل درد، گمراه کننده و با ساختار ناسالم، هزينه بر، درمان در زمان بحران، دخالت دولتي، ايجاد نهادهاي غير پاسخگو و با تعريف نامشخص و امثال آن برده شده است. درصورتيکه سياستگذاري هاي صحيح و بلند مدت و معماري هاي با ساختار درست، توجه به توسعه پايدار، پيشگيري از خطرات و مشکلات، تسهيل کسب و کارها و حمايت هاي قانوني، ايجاد شرايط رقابت سالم و جلوگيري از رانت و انحصار، جلوگيري از اشتباهات در جهت دهي بخش خصوصي، نظارت بر حسن اجراي امور، وضع استانداردهاي درست و اجراي صحيح آن، تعريف مشخص روابط بين الملل وامثال آن ميتواند جايگزين روشهاي غلط گذشته شوند.
مثالهايي از اشتباه در سياستگذاري بدليل نزديک بيني ساختاري:
حمل و نقل جاده اي : هزينه بالاي پيمانکاري خاک ريزي و بسترسازي جاده در نتيجه: بلند شدن ارتفاع جاده ها. توجه نکردن به ريل
آب و فاضلاب : هزينه کم در سفره هاي زيرزميني و هزينه بالا در سد و آبهاي سطحي در نتيجه : توجه بيش از حد به سد و شبکه سطحي
بهداشت: ارزان بودن مسکن ها و نبود پيشگيري ارزان و گران بودن درمان نتيجه: توجه بيشتر به مسکن ها و راه کارهاي ضد درد
مخابرات : به کارهاي اساسي زيرساختي کم توجهي شده.
برق : بجاي سرمايه گذاري هاي زيرساختي، برنامه ريزي براي انرژيهاي نوين در آينده، توجه به سيستم هاي توليد و انتقال با صرف هزينه زياد و کم بازده که مشکلات را در کوتاه مدت حل مي کند و بهره گيري از مزيت هاي اساسي را به تعويق مي اندازند. مثلا مصرف داخلي آب و برق و گاز و بنزين کشور، چند برابر کشورهاي اروپايي است و چيزي براي سرمايه گذاري و صادرات نيست.
ساختمان : اساسا بجاي ساختارهاي صرفه جويانه و منظم و ساختمان سازي اصولي، با به هدر دادن منابع و مصالح ارزشمند، هرکسي به سليقه و ميزان دقت و توان خودش، ساختماني غير هماهنگ و از نظر استحکام غير استاندارد (زيادي سنگين يا ضعيف ) مي سازد و به معماري و سبک صحيح شهرسازي توجه نمي شود.
کشاورزي: بجاي شناخت صحيح از مزيت هاي درست و امکانات و سيستم هاي اصولي، برعکس با روشهاي تامين آب به هر قيمتي و اسراف آن، با از بين بردن ساختارهاي آبي و ايجاد خشکسالي هاي خودساخته، به توليد محصولاتي که نه نياز داريم و نه به صرفه است و با تاکيد بر خودکفايي از در اشتباه، نيروي کشاورزي هم به گمراهي و عادات اشتباه سوق داده است.
آموزش و پرورش: با روشها و نيروي انساني ضعيف، تکيه بر آموزش شديد درسي و تستي و بي دليل و غفلت از آموزشهاي صحيح اجتماعي و هدف مند و سودمند، کم توجهي به پرورش نسل ها و ايجاد سياستهاي کسب نمره قبولي و از يادبردن پس از قبولي و تنفر پراکني نسبت به علم و فن و درس.
در وضعيت کلي کشور :
نزديک بيني در مهندسي کشور و سياستگذاري براي راضي نگهداشتن اقشار ضعيف که خود سيستم آن را ساخته است
کارهاي زيربنايي و زيرساختي کمتر- کارهاي سطحي و موقتي بيشتر
پيشگيري و آمادگي براي جلوگيري از بحران کمتر – درمان همراه با درد در بحران بيشتر
کارهاي کوتاه مدت و زود بازده و غير اصولي براي رفع نياز جاري بيشتر
ان كارگراني كه در كارخانجات و سازمان ها و ادارات سرويس بهداشتي ها را مي شويند 100 برابر كل ان سازمان اب مصرف مي كنند انها را كنترل كنيد و اموزش دهيد
کل ابهای اقیانوسهای دنیاروبه کویرایران انتقال دهند این کویرسیراب نخواهد شد،پس چرا صنایع پرمصرف رودرکویراحداث میکنند ؟ این یکی ازعوامل دستکاری درمحیط زیست وخشک شدن آبهای کشور است این همه حاشیه درهای خلیج فارس ودریای عمان وقتی هورهویزه وتالاب شادگان خشک شدندورطوبت ازبین رفت ودیگرخاک رطوبت نداشت ورطوبتی نبود برای بارورشدن ابرها وبارش خوب مملکت بسوی خشکسالس وخشک شدن پیش میرود،هم چنین ساختن سدهای بی خاصیت وبی رویه ،.....
وضعیت آب بسیار بسیار وحشتنکاک و نگران کننده است
یادمه تو یکی از قسمتهای کارتون سند باد ی آدم چاه آب روستا را خشکانده بود وبه جای اون آب به روستاییای بدبخت میفروخت ....
هرپروژه ای که با مصرف منابع طبیعی سروکار داشته باشد باید ملی باشد سر مایه گذاری بخش خصوصی در منابعی مانند انرژی خورشیدی کارساز است نه فروش منابع ملی
کجایی اسکندر مغول که رویت سفید شد!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر