بازدید 3377

بسیاری از کاربران فضای مجازی را دانشگاهیان تشکیل می‌دهند

کد خبر: ۷۷۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ 01 February 2018

مدیر گروه مطالعاتی رسانه و فرهنگ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، سواد رسانه‌ای را نیازمند مشارکت بین بخشی دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی فتوره‌چی مدیر گروه مطالعاتی رسانه و فرهنگ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در کارگاه ائمه جماعات دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران که در سالن فارابی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، گفت: دانشجویان، ائمه جماعت و اساتید مرجع هستند و باید جامعه دانشگاهی که تریبون در اختیار دارند، سواد رسانه‌ای را فرا گیرند و به اقشار گوناگون اعم از کودک، خانواده‌ها و دانشگاهیان انتقال دهند.

وی افزود: امروزه در بحث فضای مجازی خانواده‌ها عقب هستند و خیلی از افراد جامعه اطلاعات ضعیفی از سن در دسترس قرار گرفتن انواع رسانه‌ها به کودکان دارند و خیلی از والدین نمی‌دانند که کودک تا سه سالگی نباید هیچگونه وسیله ارتباطی داشته باشد و از یک تا 12 سالگی نیز در بهره‌گیری از رسانه‌ها اعم از تلویزیون و اینترنت و غیره باید نظارت والدین حاکم باشد اما در عرصه تعلیم و تربیت امروزه خانواده‌ها این سواد رسانه‌ای را ندارند.
انتقال سواد رسانه‌ای یک رسالت جهاد گونه‌است

فتوره‌چی اظهار کرد: سواد رسانه‌ای نیازمند مشارکت بین بخشی است و باید مربیان آموزش و پرورش، والدین، دانشگاهیان و سایر نهادهای آموزشی بحث سواد رسانه‌‌ای را جدی بگیرند و با به روز رسانی اطلاعات سواد رسانه‌ای آن را به مخاطبین جامعه انتقال دهند.

وی بحث سواد رسانه‌ای در میان ائمه جماعات دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران را موضوعی ضروری عنوان کرد و افزود: حتی به اعتقاد بنده علما و روحانیون می‌توانند به جای حکم شرعی بین 2 نماز، سواد رسانه‌ای را مطرح کنند و انتقال سواد رسانه‌ای یک رسالت جهاد گونه‌است و به عموم جامعه توصیه می‌کنیم، گذشته‌ از تحصیلات و تخصص مرتبط و غیر مرتبط سواد رسانه‌ای را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه 48 میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی فعالیت می کنند، اظهار کرد: اکثر کاربران فضای مجازی دانشگاهیان هستند، ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای وظایف دانشگاهیان را 2چندان می‌کند که خوشبختانه طی 2 سال گذشته حدود 48 واحد درسی در شبکه‌های مجازی و تلگرام ارائه شده است و باید سهم آموزش مجازی را در میان دانشگاهیان ارتقا دهیم.
در بحث سواد رسانه‌ای نمره قابل قبولی نداریم

مدیر گروه مطالعاتی رسانه و فرهنگ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران گفت: به اعتقاد بنده در بحث سواد رسانه‌ای نمره قابل قبولی نداریم و برخی مواقع دیده می‌شود افراد با تخصص ارتباطات و روانشناسی نیز مهارت‌های سواد رسانه‌ای را باید افزایش دهند و این موضوع به صورت فرهنگ جا بیافتد و به دیگران آموزش داده شود.

وی اظهار کرد: جاذبه‌های قدرت بصری فضای مجازی در رسانه‌ها نباید والدین و متولیان آموزش را غافلگیر کند بلکه باید با افزایش سهم سلامت و بومی‌ سازی محتوای فضای مجازی بتوانیم در دانشگاه‌های کشور موثر واقع شویم.

فتوره‌چی افزود: ائمه جماعات دانشگاه‌های کشور نیز باید بدانند که دانشگاهیان قشری پرسشگر و مطالبه‌گر هستند و از آنجایی که سواد رسانه‌ای یک فرآیند است و مقطعی نیست باید آ‌موزش مهارت‌های آن توسط این گروه‌ها به مخاطبین داده شود.

گفتنی است؛ کارگاه ائمه جماعات دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با حضور 150 تن از ائمه جماعات دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران، بیمارستان‌ها و مراکز تابعه با موضوع اخلاق عملی و سواد رسانه‌ای به کار خود پایان داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر