بازدید 3483

بررسی بودجه فرهنگی از نگاه دو نماینده مجلس

شب گذشته (۱۰ بهمن) بودجه فرهنگی کشور در سال ۹۷ با حضور احمدمازنی، احمد امیرآبادی فراهانی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و قاضی‌زاده هاشمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۷۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲ 31 January 2018
شب گذشته (۱۰ بهمن) بودجه فرهنگی کشور در سال ۹۷ با حضور احمدمازنی، احمد امیرآبادی فراهانی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و قاضی‌زاده هاشمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، مازنی در ابتدای برنامه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بودجه فرهنگی کشور، گفت: من ابتدا از برنامه‌ای که شما برای دفاع از حوزه مظلوم فرهنگ پیش‌بینی کردید تشکر می‌کنم همچنین شهادت حضرت زهرا (س) را تسلیت می‌گویم.

وی افزود: حوزه فرهنگ جریانی است که همه ابعاد زندگی انسان را در برمی‌گیرد، اما نه در سال ۹۷ و در کل در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ای که هر سال دولت تهیه و به مجلس ارائه می‌کند و تصویب می‌شود، معمولاً نسبت بودجه فرهنگ به سایر حوزه‌ها بسیار نسبت کمتری است و نسبت به کل بودجه کشور اعم از بودجه عمومی و شرکت‌ها و بانک‌ها بین شش تا هفت دهم درصد است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: بودجه عمومی کشور شامل امور دهگانه است، مانند امور معیشت، رفاه، محیط زیست، سلامت، دفاعی و امنیتی و فرهنگی که امور فرهنگی خود اعم از فرهنگ دینی، گردشگری، تربیت‌بدنی و ورزش، سینما، تئاتر موسیقی و همه این‌ها است که مجموعا هفت هزار و ٨٨٧ هزار میلیارد می‌شود که نسبت به بودجه کل کشور و امور دهگانه که ۲۷۰ هزار میلیارد نسبت بسیار کمی دارد.
مازنی همچنین اظهار کرد:بودجه فرهنگی کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته که این کاهش در بخش‌های مختلف بوده و در بعضی از بخش‌ها بودجه کاهش یافته، اما در بعضی بخش‌ها افزایش داشته است.

وی ادامه داد:وقتی که بنده در دوره دهم وارد مجلس شدم فهمیدم که دو نظر راجع به اعتبارات کمک به فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد البته همه جدول ۱۷ فرهنگی نبوده و بخش عمده آن فرهنگی بود. یک نظر این بود که ما کل این جدول را حذف کرده و این پول‌ها را پرداخت نکنیم که همین موضوع موج‌های منفی در سطح جامعه ایجاد کرد.

این عضو فراکسیون امید همچنین گفت:نظر دیگر این بود که ما باید اتفاقاً بیشتر هم پرداخت کنیم، چون آن‌ها خدمات و کار‌هایی انجام می‌دهند که در نوع خود ضروریست و بعضا به مسائل امنیت ملی و اجتماعی مربوط می‌شود. فقط بحث نفوذ این نهاد‌ها و موسسات فرهنگی مطرح نبوده و این موضوع گفته می‌شود که بودجه بعضی از این موسسات توسط دولت تامین نمی‌شود و کمیسیون فرهنگی و مجلس تصمیم گرفت به بخش‌های موثر در کشور، تحت عنوان کمک، بودجه‌ای مستقیما بدهد.

مازنی یادآور شد: موجی که اخیراً به صورت گسترده در فضای مجازی که الان فضای حقیقی است و تعداد فراوانی از افراد در آن حضور دارند، ایجاد شده این است که گویی تمام مسائل و مشکلات کشور در اینجاست که اعتبارات و پول کشور در حوزه فرهنگ و به خصوص فرهنگ دینی صرف می‌شود که بعد هم این انتقادات سراغ مساجد و حوزه‌های علمیه رفته است.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان یک وظیفه اینجا هستم که بگویم ما نباید دنبال موج‌ها راه بیفتیم به خصوص که اتفاقا باید افراد تاثیرگذار در کشور باشیم و جریان‌های سیاسی و فرهنگی کشور را هدایت کنیم و نباید دنبال موج‌ها راه بیفتیم بلکه باید موج ایجاد کرده و موج‌ها را مدیریت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: اولین مسئله این است که باید ببینیم حوزه فرهنگ در مجموع چقدر پول دارد. کلیه بودجه فرهنگ ۶ دهم درصد است.

مازنی در ادامه گفت: شما گفتید که پول حوزه علمیه و پول مساجد و فرهنگ و سینما را به اشتغال بدهید من هم می‌گویم باشد همه آن را به اشتغال بدهیم، اما کدام یک از مشکلات اشتغال، محیط زیست و رفاه مردم را حل می‌کند. مسئله را بسیار بزرگتر از آنچه که هست جلوه دادند و همین باعث شد مردم احساس کنند همه گرفتاری‌ها و بدبختی‌ها و مشکلات‌شان این است که پول‌های کشور صرف موسسات دینی و موسسات فرهنگی می‌شود درحالی که در این جدول از حوزه علمیه، مساجد، سینما و تئاتر هستند و جریان سیاسی خاصی نیز در آنجا نبود و همه جریانات بودند و همه شان هم کار فرهنگی می‌کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این رابطه دو پیشنهاد و نظر مطرح بود: اول اینکه این جدول را حذف کرده و این پول‌ها را پرداخت نکنیم و نظر دیگر این بود که اتفاقاً باید بیشتر پرداخت شود که این هم نوعی افراط بود. ما سال گذشته پیشنهاد کردیم که نباید کار فرهنگی و کمک را حذف کرد بلکه دولت و مجلس باید وظیفه نظارتی خود را درست انجام دهند. اولین قدم این بود که ما به جای اینکه در یک جدول به طور مستقیم یک ریال، دو ریال و ده ریال توزیع کنیم، آن‌ها را بین سازمان‌های رسمی پاسخگو تعریف کنیم. به همین دلیل بعضی از آن‌ها را زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعضی را ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی و مواردی از این قبیل بردیم. اولین قدم این بود که آن‌ها را زیر مجموعه یک مجموعه پاسخگو کنیم، اما آقای امیرآبادی با افتخار می‌فرمایند که، چون آن‌ها ارا هم برداشتید باید در همان وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات می‌گذاشتید.
امیرآبادی نیز در پاسخ گفت که نمایندگان به این پیشنهاد رای ندادند.
مازنی خطاب به او اظهار کرد: جنابعالی که سینه چاک فرهنگ هستید و گفتید که فرهنگ مظلوم است چرا چندرغازی که اینجا بود را به جای دیگر می‌برید؟
امیرآبادی گفت که این‌ها کمک بود و من با کمک مخالف هستم، چون حساب و کتاب و نظارت ندارد.
مازنی ادامه داد: بخشی از معضلات فرهنگی ما این است که فرهنگ گفتگوی ما نیز مشکل دارد و در درجه اول باید اول حرف را کامل و با تمام وجود گوش داد و بنا نداشته باشید که گوش دهید تا جواب دهید.
وی تاکید کرد: در شان حوزه فرهنگ کشوری با قدمت فرهنگی ایران و با نظام جمهوری اسلامی نیست که حوزه فرهنگ‌اش این قدر ضعیف باشد. در عین حال اگر اعتبارات حوزه فرهنگ در جایی هزینه می‌شود که پاسخگو نیستند آن‌ها را به جای ببریم که پاسخگو باشند. نه اینکه آن‌ها را متهم کنیم و با اتهاماتی که دیگران می‌زنند نیست همراه شویم و بعد همه کل این اعتبارات را به جای دیگر ببریم.

امیرآبادی فراهانی خطاب به مازنی گفت: اگر این موسسات فرهنگی پول گرفتند و برای این مملکت از نظر فرهنگی کارآیی داشتند پس این چه وضع فرهنگ ماست؟ این سوال را جواب دهید.

مازنی اظهار کرد: آیا حوزه فرهنگ فقط متاثر از این کمک مختصری است که به این چند موسسه داده می‌شود؟ حوزه فرهنگ از مسائل اقتصادی، رفتار‌های سیاسی، استفاده ابزاری از دین، استفاده ابزاری از ارزش‌های انقلاب، از سوء نیت و رفتار دشمن تاثیر می‌پذیرد و همه عوامل تاثیر می‌گذارند تا فرهنگ شکل بگیرد و اینطور نیست که فرهنگ تحت تاثیر این مختصر مبلغ باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد که هزینه‌ای که از این بودجه فرهنگی به جای دیگر برده شده، برای تقویت بخش فرهنگی به بخش‌های دیگر فرهنگی اختصاص یابد.

امیرآبادی نیز تاکید کرد که علیه این موسسات تبلیغات منفی ایجاد می‌شود، اما نه این دولت و نه دولت‌های قبل این اعتبار را پرداخت نمی‌کردند و می‌شد آش نخورده و دهان سوخته.

مازنی همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با اینکه آیا بودجه قرآنی کشور تغییری پیدا کرده است یا خیر، گفت: من، چون در تلفیق نبودم به صورت جزئی اطلاع ندارم، اما به صورت کلی وقتی بحث فرهنگ از مسجد، قرآن و حوزه علمیه را شامل می‌شود تا تئاتر، سینما و موسیقی و واقعاً خجالت آور است که بگوییم این اعتبارات در چه سطحی است.

امیرآبادی نیز گفت: اینکه ما بیاییم دو میلیارد تومان به فردی بدهیم که موسسه‌ای تشکیل داده و کنترل و نظارتی هم نباشد، درست نیست.
مازنی در پایان خاطرنشان کرد: راه حل معضل فرهنگی این نبوده که با این شکل با حوزه فرهنگ برخورد شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار