بازدید 3431
اقتصاد در گذر زمان

از تقدیم لایحه مجازات مرتکبین قاچاق به مجلس تا آزادسازی مجدد حساب های دفتر حفاظت منافع ايران در واشنگتن

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.  
کد خبر: ۷۶۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ 31 January 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

11 بهمن 1307، لایحه مجازات مرتکبین قاچاق تقدیم مجلس شد.

11 بهمن 1331، دولت دکترمصدق با هدف پایان دادن به شایعه احتمال تنزل نرخ برابری ریال (بالا رفتن بهای پول‌ های خارجی و سکه طلا) که مردم را نگران ساخته و دارندگان پس ‌انداز را به فکر خرید سکه و ارز انداخته بود اعلام داشت که به‌ رغم اعلامیه قبلی مبنی بر تثبیت بهای طلا، از امروز سکه یک تومان ارزان‌تر و به ۷۴ تومان عرضه خواهد شد که در طلافروشی ‌ها با احتساب دستمزد فروشنده ۷۴ تومان و ۵ قران خواهد بود. در اعلامیه دولت، گزارش روزنامه ‌های تهران تکذیب شده بود که نوشته بودند دولت برای جبران کسری بودجه می ‌خواهد نرخ سکه و ارز را با کاهش نرخ برابری ریال بالا ببرد و تاکید شده بود که این عمل مغایر منافع ملی است و بودجه کشور تنها با اعمال سیاست‌ های اقتصادی متناسب وضعیت کشور از جمله افزایش مالیات بر درآمدهای بالا و تعرفه گمرکی برخی اقلام وارداتی لوکس و کاهش هزینه‌ های دولت باید متوازن شود نه تغییر بهای سکه و ارز. نرخ سکه و ارز از آن روز تا سال ۱۳۵۷ به مدت ۲۶ سال تقریبا ثابت مانده بود. این تصمیم از همان روز به اجرا درآمد.

11 بهمن 1335، لوله ‌كشي نفت اهواز به پايان رسيد. طول اين لوله 1200 كيلومتر و هزينه آن نيز 12 ميليون پوند اعلام شد.

11 بهمن 1336، درآمد ایران از محل فروش نفت هفتادوشش میلیون لیره اعلام شد.

11 بهمن 1352، بانک بیمه بازرگانان به علت ورشکستگی منحل شد و امور آن به طور موقت برعهده بانک ملی قرار گرفت.

11 بهمن 1354، برای رسیدگی به جرائم و تخلفات وزیران و معاونین آنها، استاندارها، شهرداران و روسای سازمان ‌های دولتی کمیسیونی ویژه تعیین شد. این کمیسیون وظیفه دارد موارد اتهامی را رسیدگی کند. چنانچه قابل تعقیب تشخیص داد به مراجع قانونی پرونده را احاله کند. اعضای این کمیسیون عبارت بودند از: جمشید آموزگار، وزیر کشور- هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی- صادق احمدی، وزیر دادگستری- ناصر یگانه، رییس دیوان عالی کشور- ارتشبد حسین فردوست، رییس بازرسی شاهنشاهی.

11 بهمن 1357، ساعت 5/3 بعد از نيمه شب امام‌خميني با يك فروند هواپيماي ايرفرانس فرودگاه پاريس را به مقصد تهران ترك كردند ميليونها استقبال كننده در مسير حركت امام‌‌خميني (ره) در انتظار هستند. همچنین امام خمینی(ره) در آستانه عزیمت به ایران به نزدیکان خود گفتند: من بیعت خود را از شما برمی‌ دارم ما به طرف کار بزرگی می‌ رویم شما هم جانتان را به خطر نیندازید. در این روز، روند خروج آمریکایی ‌ها از ایران شتاب بیشتری به خود گرفت و بختیار نیز اعلام کرد دولت نمی‌ تواند تحمل کند که صدها هزار جوان بیکار به تحریک بیگانگان همه روز آشوب و اغتشاش در مدارس و دانشگاه‌ها راه بیندازند و وی در مصاحبه با بی‌بی‌سی هشدار داد که با هرگونه کوشش در جهت ایجاد دولتی دیگر شدیدا مقابله خواهد کرد.

11 بهمن 1368، برنامه اول توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.

11 بهمن 1377، پس از 12 سال كار و تلاش، قطار برقي تهران، كرج امروز به راه افتاد.

11 بهمن 1381، حسابهاي دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن كه از روز 28 آذر 1381 به دستور يك دادگاه آمريكايي مسدود شده بود، مجدداً آزاد شد. 

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان