بازدید 10967
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «اولین معامله حمل ۳ هزار تن گندم با بیت کوین» تا «فراخوان بانک‌ چینی به برخی از ایرانی‌ها»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به کف کانال 99 هزار واحد سقوط کرد،  تداوم سوددهی در سهام آسیایی، کاهش نسبی قیمت نفت، سوآپ نفتی ایران و عراق هفته آینده آغاز می‌شود، دلار آمریکا در بازار تهران بازهم گران شد، منابع یارانه نقدی به ۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، حرکت «تسه»‌ها زیر کف ۷۲ هزار تومانی و طلای جهانی از صعود بازماند را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 30 January 2018

از «اولین معامله حمل ۳ هزار تن گندم با بیت کوین» تا «کارت دعوت بانک‌های چینی به برخی از ایرانی‌ها»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس به کف کانال 99 هزار واحد سقوط کرد، تداوم سوددهی در سهام آسیایی، کاهش نسبی قیمت نفت، سوآپ نفتی ایران و عراق هفته آینده آغاز می‌شود، دلار آمریکا در بازار تهران بازهم گران شد، منابع یارانه نقدی به ۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، حرکت «تسه»‌ها زیر کف ۷۲ هزار تومانی و طلای جهانی از صعود بازماند را در بر دارد.

نخستین معامله حمل ۳ هزار تن گندم با بیت کوین

مؤسسه پرایم شیپینگ فاندیشن اعلام کرد، اولین قرارداد حمل بار پرداخت شده به بیت کوین ماه گذشته اجرا شد و یک کشتی باری متعلق به این شرکت روسی محموله گندمی را از روسیه به ترکیه حمل کرد. به گفته ایوان ویکولوف، مدیر شرکت، این محموله بخشی از معامله آزمایشی راه اندازی سیستم پرداخت بلاک چین شرکت پرایم شیپینگ فاندیشن برای حمل کالاهای فله بوده است. به گفته شرکت پرایم شیپینگ فاندیشن، این سیستم امکان پردازش سریع پرداخت ها تبدیل آن به ارزهای دیجیتالی و بالعکس را امکان پذیر می سازد. شرکت مذکور همچنین در حال برنامه ریزی برای ایجاد ارز دیجیتالی مخصوص به خود است. ویکولوف گفت: «ما در تلاشیم تا یک سیستم پرداخت فرامرزی ایجاد کنیم که آسانتر و سریعتر از سامانه ای است که اکنون در دسترس است. تا جایی که ما می دانیم، این اولین قرارداد حمل بار انجام شده با یک ارز دیجیتالی است.» به نقل از تسنیم، کشتی مورد استفاده در معامله شرکت روسی پرایم شیپینگ 3 هزار تن گندم روسی را به ترکیه حمل کرده است. هرچند این محموله چندان بزرگ نبوده، اما اجرای آن نشان دهنده پتانسیل ارزهای دیجیتال در بازار محصولات کشاورزی است. /بلومبرگ

شاخص کل بورس به کف کانال 99 هزار واحد سقوط کرد!

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه نهم بهمن ماه 96 با کاهش 368 واحدی معادل 0.37 درصد به رقم 99 هزار و 46 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری از دومین هفته بهمن ماه 96، روز قبل، شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 117 واحدی معادل 0.37 درصد به رقم 31 هزار و 642 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن، با افت 14 واحدی معادل 0.08 درصد، عدد 17 هزار و 497 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 10 واحدی معادل 0.08 درصد به رقم 13 هزار و 150 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.28 درصد همراه شد و 294 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 106 هزار و 362 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 335 واحد کاهش معادل 0.48 درصد به رقم 70 هزار و 280 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز قبل با 393 واحد کاهش معادل 0.19 درصد همراه بود و عدد 211 هزار و 311 واحد را به نمایش گذاشت. 

 از «اولین معامله حمل ۳ هزار تن گندم با بیت کوین» تا «کارت دعوت بانک‌های چینی به برخی از ایرانی‌ها»

تداوم سوددهی در سهام آسیایی

روز دوشنبه با انتشار انرژی‌بخش درآمدهای شرکت‌ها و رشد اقتصادی قدرتمند جهانی، سهام آسیایی همچنان به روند سود خود ادامه داد. در عین حال کاخ سفید به اقدامات غیرعادلانه تجاری خود در برابر رقبا ادامه می‌دهد و دلار برای رشد به مشکل برخورده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه خارج ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۲۶ درصد به ارزش خود افزود و به سوی ثبت دوازدهمین جلسه سوددهی متوالی خود حرکت کرد. در سال جدید، تا به این‌جا، این شاخص ۸ درصد رشد داشته است. با افت اندک ین نیکی ‌ژاپن ۰.۱ درصد بالا آمد. سنگین وزن این شاخص، تویوتا، ۰.۷۹ درصد در معاملات عصرگاهی رشد کرد. شاخص سهام کره‌جنوبی، کوسپی، با جهشی ۰.۹۷ درصدی رکوردزنی کرد. سنگین‌وزن این شاخص، سامسونگ الکترونیکس، پیش از اعلام سود ربع سالانه خود که قرار است در اواخر این هفته اعلام شود، ۰.۶۳ درصد بالا رفت. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ، که امسال تا به این‌جای کار بهترین عملکرد را در بین شاخص‌های بزرگ سهام به خود اختصاص داده است، در معاملات امروز تا ۵۰۰ واحد هم سقوط کرد اما در نهایت ۰.۰۴ درصد بالاتر بسته شد. این شاخص از ابتدای سال تا به حال ۱۱ درصد رشد کرده است. بازارهای اصلی چین اما روز گذشته را با فروش سهام به پایان بردند. کامپوزیت شانگ‌های ۰.۵۴ درصد افت کرد و کامپوزیت شن‌زن ۱.۳۹ درصد سقوط کرد. شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰ هم با سقوطی ۱.۱۶ درصدی روبه رو شد. /مهر

کاهش نسبی قیمت نفت به رغم احتمال افزایش تولید نفت در آمریکای جنوبی

روز دوشنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۱۹ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای حدودا ۷۰ دلار دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۵ سنتی بشکه ای ۶۵.۱۹ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به ۷۱.۲۸ و ۶۶.۶۶ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. به گفته ی تحلیلگران بازار نفت، علیرغم روند صعودی قیمت این محصول در هفته های اخیر، افزایش میزان تولید نفت در آمریکای جنوبی از افزایش چشمگیر قیمت آن جلوگیری کرده است. در این خصوص، گفته می شود که از اواسط سال ۲۰۱۶ تا اواسط ماه جاری میلادی آمریکا تولید نفت خود را ۱۷ درصد افزایش داده و به مجموع ۹.۸۸ میلیون بشکه در روز رسانده است. 

سوآپ نفتی ایران و عراق هفته آینده آغاز می‌شود

حمل نفت خام از میدان کرکوک به پالایشگاهی در کرمانشاه براساس توافق سوآپ نفتی که ماه گذشته بین دو کشور ایران و عراق منعقد شد صورت خواهد گرفت. ایران و عراق توافق کرده‌اند که روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت تولیدی از کرکوک را به ایران ارسال کنند و پس از فرآوری در جنوب عراق تحویل گیرند. جابر اللعیبی وزیر نفت عراق ماه گذشته اعلام کرده بود: عراق و ایران همچنین در نظر دارند که خط لوله‌ای را برای حمل نفت میدان کرکوک ایجاد کنند که در این صورت حمل با تانکرهای نفتی متوقف خواهد شد. این خط لوله می‌تواند جایگزین مسیر صادراتی کرکوک از مسیر ترکیه و مدیترانه باشد. به نقل از فارس، یک مقام دولتی عراق روز دوشنبه در بغداد اعلام کرد: افزایش میزان صادرات نفت عراق نه به واسطه افزایش تولید بلکه به دلیل نامشخص در کاهش مصرف این کشور بوده است و هنوز معلوم نیست که چرا مصرف در این کشور ناگهانی کاهش یافته است. وی گفت: میزان صادرات می‌تواند به دلیل برنامه صادرات نفت از عراق  به ایران که قرار است هفته آینده از میدان نفتی کرکوک آغاز شود بیشتر خواهد شد. قرار است این صادرات با استفاده از تانکرهای نفتی انجام شود.

دلار آمریکا در بازار تهران بازهم گران شد!

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 215 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 456 ریال فروخته شد. روز گذشته، دلار حتی از مرز ۴ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کرد ولی نتوانست بالای آن بماند. در ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، افت نرخ دلار را رقم زد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 289 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 56 هزار و 382 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار سومین روز هفته، 12 هزار و 477 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 19 ریال گران تر فروخته شد. 

منابع یارانه نقدی به ۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی برخی تبصره‌های لایحه بودجه سال 97، اظهار داشت: قرار شد در تبصره 14 که مربوط به پرداخت یارانه به خانوارها است رقم 23 هزار میلیارد تومان پیشنهادی دولت به 29 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و منابع آن از محل فروش بیشتر بنزین و مالیات ارزش افزوده بنزین تأمین شود. جبار کوچکی‌نژاد در مورد حجم انتشار اوراق اسلامی نیز گفت: دولت در لایحه حجم اوراق را 38 هزار و 500 میلیارد تومان پیشنهاد داد که در کمیسیون تلفیق به بیش از 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته بود بنابراین در جلسه امروز مجدداً رقم پیشنهادی دولت مبنا قرار گرفت. به گزارش فارس، طبق پیشنهاد دولت برای پرداخت 23 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها، باید حدود 30 میلیون تن از جمعیت فعلی یارانه‌بگیران حذف می‌شد که با نگرانی‌های نمایندگان مجلس این عدد به 29 هزار میلیارد تومان در حال حاضر افزایش یافت. در قانون بودجه سال 96 اعتبار یارانه نقدی خانوار 33 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

حرکت «تسه»‌ها زیر کف ۷۲ هزار تومانی در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 781 تومان معامله شدند. کاهش تقاضا در بهمن حمایت سطح 72 هزار تومانی از اوراق را شکست؛ اما در ماه‌های اخیر شاهد رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در آذر و رشد 5/ 13 درصدی در دی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. رشد سهم واحدهای کلنگی در کنار افزایش ورود نقدینگی با هدف سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را می‌توان عامل تشدید نوسانات بازار مسکن دانست. در دی میانگین قیمت نسبت به دی سال گذشته با رشد ۷/ ۱۶ درصدی همراه شد. اما کاهش شتاب نوسانات در دی نسبت به آذر می‌تواند مقطعی بودن این عامل را نشان دهد. رشد قیمت مسکن و افزایش اخیر قیمت نهاده‌های ساخت مسکن، می‌تواند با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن شود.

طلای جهانی از صعود بازماند

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز دوشنبه بازار سنگاپور، ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۳۴۸.۱۰ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۳۴۶.۵۰ دلار رسید. با این‌ همه طلا همچنان نزدیک به رکورد بالای هفته گذشته که دلار به پایین‌ترین حد در سه سال گذشته سقوط کرده بود، قرار دارد. به گفته رونالد لیونگ، مدیر معاملات در شرکت بازرگانی لی چیونگ گلد در هنگ‌کنگ، دلار آمریکا تلاش می‌کند مجددا صعود کند و این موضوع، قیمت طلا را تحت فشار منفی قرار داده است. به نقل از ایسنا، در حال حاضر خرید و فروش زیادی در بازار طلا وجود دارد. بر اساس گزارش رویترز، طلا در سپتامبر سال ۲۰۱۳ به پایین ۱۴۰۰ دلار سقوط کرد و از آن زمان نتوانسته به بالای این مرز صعود کند.

لزوم وضع مقررات جامع در خصوص بیت کوین در آینده نزدیک

به گفته ی مارکوس مولر، رئیس بخش سرمایه گذاری نهاد مدیریت دارایی دویچه ی آلمان، سرمایه گذاران در بیت کوین باید نسبت به موضوعاتی مانند نوسانات زیاد قیمتی، دستکاری در قیمت ها و از بین رفتن اطلاعات یا سرقت آن ها حساسیت زیادی داشته باشند. به نقل از Russia Today، این تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال معتقد است برای اینکه در آینده بتوانیم ارزهای مجازی را به عنوان دسته ای از عنوان کلی ''دارایی'' حساب کنیم، باید در طی زمان مقررات جدیدی در خصوص آن ها وضع شده و میزان امنیت استفاده از این ارزها و همچنین میزان شفافیت کارکرد آن ها افزایش یابد. جزئیات بیشتر

فراخوان بانک‌ چینی به برخی از ایرانی‌ها

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از گام جدید چینی ها برای بهبود روابط بانکی با ایران خبر داد و گفت: بانک ABC چین، فراخوان جدیدی برای آن دسته از ایرانی هایی داشته که حساب آنها طی ماه های گذشته مسدود شده بود، به نحوی که درخواست شده تا آنها با مراجعه به شعب بانکی، مجدد افتتاح حساب داشته باشند. وی افزود: سرکنسولگری ایران در شانگهای، رسما این موضوع را اعلام کرده است؛ اما به هر حال، این اقدام چین نشان از رفع سوءتفاهم ها دارد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. حریری تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران و چین نیز، فراخوانی به ایرانیان ساکن چین داشته تا هر یک از آنها که مشکل دارند اعلام کرده تا مسائل و مشکلات جمع بندی شده و برای تصمیم گیری در جهت رفع آن به سفارت و بانک مرکزی ارجاع داده شود. /مهر

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ای دلار گران شدنت بجایی نمیرسه جرات داری بازاز رو هیجانی بکن بعد ببین چه بلایی این رییس کل بانک مرکزی سرت میاره. تلاش کن جلو هیجانت رو بگیری. من گفتما!!
فکر کردی با کی طرفی؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان