بازدید 4309

کاهش نسبی قیمت نفت علیرغم احتمال افزایش تولید نفت در آمریکای جنوبی

روز جمعه قیمت نفت به طور نسبی کاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز جمعه قیمت نفت نسبت به اوایل این روز کاهش یافته بود و به حدود بشکه ای ۷۰.۲۵ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت در روز جاری احتمال افزایش میزان تولید نفت در آمریکای شمالی عنوان شده است.
کد خبر: ۷۶۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵ 29 January 2018

کاهش نسبی قیمت نفت غلیرغم احتمال افزایش تولید نفت در آمریکای جنوبیروز جمعه قیمت نفت به طور نسبی کاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز جمعه قیمت نفت نسبت به اوایل این روز کاهش یافته بود و به حدود بشکه ای ۷۰.۲۵ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت در روز جاری احتمال افزایش میزان تولید نفت در آمریکای شمالی عنوان شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۱۹ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای حدودا ۷۰ دلار دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۵ سنتی بشکه ای ۶۵.۱۹ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به ۷۱.۲۸ و ۶۶.۶۶ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد.

به گفته ی تحلیلگران بازار نفت، علیرغم روند صعودی قیمت این محصول در هفته های اخیر، افزایش میزان تولید نفت در آمریکای جنوبی از افزایش چشمگیر قیمت آن جلوگیری کرده است. در این خصوص، گفته می شود که از اواسط سال ۲۰۱۶ تا اواسط ماه جاری میلادی آمریکا تولید نفت خود را ۱۷ درصد افزایش داده و به مجموع ۹.۸۸ میلیون بشکه در روز رسانده است. 

افزون بر این، انتظار می رود که میزان تولید نفت توسط آمریکا در هفته های آتی افزایش یابد. به گفته ی موسسه ی بیکر هیوز، در هفته ی گذشته آمریکا دکل های نفتی خود را ۱۲ عدد افزایش داد و به مجموع ۷۵۹ عدد رساند. همچنین، گفته می شود که تاسیسات نفتی فورت هیل آمریکا تولید نفت خود را به تا چند ماه دیگر به ۱۸۰۰۰۰ بشکه در روز خواهد رساند. لازم به ذکر است که در حال حاضر میزان تولید نفت توسط آمریکا به سطح تولید این محصول توسط عربستان نزدیک شده و به زودی مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز را خواهد گذراند. 

علاوه بر آن، با افزایش میزان سرمایه گذاری در بخش نفت شل کانادا، انتظار می رود که سطح تولید این محصول به زودی افزایش یابد. میزان کنونی تولید نفت شل توسط کانادا ۳۳۵،۰۰۰ بشکه در روز است. 

در پایان باید اشاره گردد که از دلایل افزایش قیمت نفت در هفته های اخیر، کاهش ارزش دلار در بازار مبادلات ارزی عنوان شده است. نوسانات در ارزش دلار باعث تاثیرگذاری بر میزان تقاضای جهانی نفت می شود و میزان تقاضای نفت به نوبه ی خود بر قیمت خرید نفت توسط کشورهایی که از سایر ارزها استفاده می کنند تاثیر می گذارد.

از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک بوده است. سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل