بازدید 16353
پشت پرده رد کلیات لایحه بودجه غیر عملیاتی سال 97؛

به آشی که هیأت رئیسه و کمیسیون تلفیق پخته بودند «نه» گفتیم/به افزایش حامل های انرژی و حذف یارانه ها «نه» گفتیم

موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه از گروه های سیاسی خاصی نبودند. ترکیب آرا نیز بیانگر این است، بیشتر ایرادات اساسی به لایحه در صحبت های مخالفان کلیات لایحه به ساختار، منابع، موضوع هدفمندی، منابع صندوق توسعه، کاهش پروژه های عمرانی و محتوای بودجه بود.
کد خبر: ۷۶۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ 29 January 2018

زرنگی دولت برای پرداخت نکردن سهم 1.2 میلیارد دلار سهم صندوق توسعه/ صندوق توسعه 13.5 میلیارد دلار صرف حقوق و مزایا کرده استنوزدهم آذرماه سال جاری، لایحه بودجه سال 97 توسط حسن روحانی تقدیم مجلس و بر پایه آیین نامه داخلی مجلس در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق بودجه بررسی شد. این لایحه 27 دی ماه در کمیسیون تلفیق بودجه نهایی و بررسی کلیات آن روز یکشنبه در صحن علنی مجلس آغاز شد؛ اما این لایحه در همان آغاز کار با «نه» نمایندگان مجلس متوقف شده و به کمیسیون تلفیق بازگشت.

به گزارش «تابناک»؛ لایحه امسال از همان ابتدا تفاوت خود را با لوایح گذشته نشان داد. لایحه‌ای که دولت برخی اصلاحات اقتصادی را در آن جای داده، ‌با واکنش‌های زیادی مواجه و در مدت کوتاهی به یکی از پربحث ترین موضوعات در بین مردم تبدیل شد.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حذف یارانه سی میلیونی به ‌نفع فقرزدایی و مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی سه تبصره مهم لایحه بودجه97 بود که با وجود تأکید دولت بر تصویب این سه تبصره، غوغایی در بین گروه های سیاسی و حتی مردم عادی ایجاد و انتقادات زیادی را متوجه بودجه نویسان کرد.

با این حال در جریان بررسی بودجه، کمیسیون تلفیق یکی از این تبصره‌ها را دچار تغییر جدی کرد و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از لایحه کنار گذاشت، ولی با دو تبصره دیگر موافقت کرد.

شنیده‌ها از راهروی مجلس، حکایت از نوعی نگرانی و توافقات پشت پرده دولتی ها با اعضای هیأت رئیسه دارد، به گونه ای که نمایندگان شهرستان‌های کوچک این لایحه را توافقی نانوشته بین دولت و هیأت رئیسه برای افزایش قیمت حامل های انرژی در صحن علنی مجلس می دانند و بر این باورند، این تنها یک بازی است و با ارائه برخی پیشنهادها در زمان بررسی جزئیات، عده ای قصد دارند تا لایحه دولت را به بودجه برگردانند.

این در حالی است که نماینده شهرهای کوچک پس از ناآرامی در برخی شهرها، حساسیت بیشتری نسبت به مسائل معیشتی موکلان خود پیدا کرده‌اند؛ بنابراین، گویا شائبه اعمال قیمت‌های جدید برای بنزین و گازوئیل در کنار حذف یارانه بسیاری از یارانه‌بگیران، اصلی‌ترین دلیل مخالفت با کلیات لایحه بودجه بوده است. یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با همشهری صراحتا گفت: «ما به آشی که هیأت رئیسه و کمیسیون تلفیق پخته بود، نه گفتیم و هیچ زدوبند سیاسی در رد کلیات مطرح نبوده است.

علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با تابناک، در خصوص رد کلیات لایحه بودجه سال 97 در صحن علنی گفت: بر اساس ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق بودجه، باید گزارش جدید لایحه را اعلام کند و البته این اقدام نیز تنها برای یک بار می‌تواند انجام گیرد.

نماینده مردم ساری گفت: نمایندگان مخالف باید نقطه نظریات خود را در این زمان مقرر به کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد داده تا پس از بررسی گزارش جدید تنظیم و نهایی شود. البته باید توجه داشت آنچه در صحن علنی رد شد، لایحه بنا بر پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه بوده و نسبت به لایحه پیشنهادی دولت از تفاوت‌هایی برخوردار بود.

وی با بیان اینکه رد کلیات لایحه بودجه حق نمایندگان در صحن علنی است، افزود: لایحه بودجه سال 97 از شفافیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بود و مَدنظر همه قرار گرفت، به نوعی که همه به اسانی آن را نقد کردند و اظهارنظرهای خوبی هم در مورد لایحه مذکور انجام گرفته است.

این نماینده مجلس گفت: بحث ها در مورد حذف یارانه نقدی و افزایش قیمت حامل های انرژی، باعث نگرانی برخی از نمایندگان شهرستانی شده است، به گونه ای که در تنگنا بودن اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم، باعث شد تا نمایندگان به این لایحه رأی موافق ندهند و بار دیگر لایحه به کمیسیون تلفیق بازگشت.

یوسف نژاد با تأکید بر استقبال از نظریات و پیشنهادهای نمایندگان مجلس در خصوص لایحه بودجه سال 97، گفت: رد کلیات بودجه سال 97 در صحن علنی، نوعی فرصت تلقی می شود؛ بنابراین، برای بازنگری، بررسی مجدد لایحه، رسیدگی به نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت لایحه آمادگی لازم داریم.

این در حالی است که رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در این خصوص نظر دیگری دارد و می گوید: نمایندگان دیدگاه های مختلفی نسبت به برخی عملکردهای دولت داشتند؛ بخشی از آنان دیدگاه سیاسی دارند که در هر صورت موجب شد، رأی ندهند و کلیات لایحه بودجه رد شد؛ البته باید نقطه نظرات دوستان نماینده مجلس در کمیسیون تلفیق بررسی شود.

هرچند رئیس کمیسیون تلفیق اعتقاد دارد، برخی دلایل سیاسی نیز در رد این لایحه تأثیرگذار بوده، حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره رد کلیات لایحه بودجه توسط نمایندگان مجلس گفت: به نظر می رسد، ایرادات نمایندگان روی بودجه اعم از مواردی که در لایحه مطرح و یا موضوعاتی که در کمیسیون تلفیق بودجه لحاظ شده، در رد کلیات لایحه تأثیرگذار بود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش های دولت برای ارائه بموقع لایحه بودجه سال 97 گفت: از زحمات دولت و کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص تدوین و بررسی لایحه قدردانی می کنم؛ اما باید توجه داشت رد کلیات لایحه به طور متمرکز به دلیل لایحه دولت یا گزارش کمیسیون تلفیق ارتباط ندارد و حتی رد این لایحه نیز سیاسی نبود.

وی گفت: موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه از گروه های سیاسی خاصی نبودند و ترکیب آرا نیز بیانگر این است که بیشتر ایرادات اساسی به لایحه در صحبت های مخالفان کلیات لایحه به ساختار، منابع، موضوع هدفمندی، منابع صندوق توسعه، کاهش پروژه های عمرانی و محتوای بودجه بود.

محمد مهدی مفتح، دیگر نماینده مجلس در گفت‌و‌گویی راجع به رأی منفی نمایندگان مجلس به کلیات لایحه بودجه گفت: این نخستین بار است که کلیات لایحه بودجه از سوی نمایندگان مجلس رد می‌شود؛ البته همواره کلیات لایحه بودجه به مانند تمامی طرح‌ها و لوایح موافقان و مخالفان خاص خود را داشته است، ولی اتفاق امروز، اتفاق جدیدی بود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان خاطره‌ای از مجلس پنجم عنوان کرد: خاطرم هست دکتر روحانی در آن زمان به عنوان نایب رئیس مجلس، جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه را اداره می‌کرد که با توجه به فضای حاکم بر مجلس، استشمام می‌شد که کلیات لایحه بودجه رد شود. به همین دلیل رئیس جمهور فعلی تنفسی در اداره جلسه ایجاد کرد و جلسه غیرعلنی شد.

وی افزود: پس از آن نمایندگان با مذاکرات در جلسه غیرعلنی تصمیم بر آن گرفتند که به کلیات رأی مثبت دهند؛ اما امروز نمایندگان با رأی قاطعی به کلیات لایحه بودجه "نه" گفتند.

پیام رأی منفی نمایندگان را در سخنان مخالفان جست‌وجو کنید

وی در پاسخ به این که رأی منفی امروز نمایندگان مجلس چه پیامی دارد، گفت: باید برای جستجوی پیام رأی نمایندگان به سخنان مخالفان توجه کرد؛ البته تعداد مخالفانی که خواهان ایراد سخن بودند، بیشتر بود که برخی از این مخالفان به دلیل محدودیت‌ها و قرعه‌کشی انجام شده، نتوانستند نظریات کارشناسی خود را بیان کنند.

وی افزود: بهتر است کمیسیون تلفیق برای بررسی بهتر لایحه بودجه، محورهای مورد نظر نمایندگان را اخذ کند تا این محورها در اصلاح مجدد کلیات لایحه بودجه در نظر گرفته شود، زیرا این نظریات می‌تواند در خصوص یارانه‌ها و قیمت حامل‌های انرژی یا در خصوص ایثارگران باشد.

اما عزت الله یوسفیان ملا، با اشاره به رد گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه سال 97 در صحن علنی بیان داشت: این نخستین بار نبود که گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در صحن علنی رد شد.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخی مجلس شورای اسلامی، در خصوص پیامی مبنی بر رد شدن گزارش کمیسیون تلفیق بودجه از لایحه بودجه سال 97 برای دولت و مجلس گفت: با رد شدن این گزارش، نمی توان به قطعیت گفت که اصلاحات پذیرفته نشده است یا نمایندگان با لایحه دولت مخالف هستند، بلکه باید منتظر باشیم که کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه بدهد و اصلاحات لازم را اعمال کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۹
یارانه کارمند وحذف میکنید



بنزین ۱۰۰تومانی و۱۰۰۰ تومان کردید


اون وقت ۳۰۰هزار تومان به حقوقش زیاد میکنید وکلی منت میگذارید


درحالیکه همان پول یارانه بهش دادید



اضافه حقوق میشود یارانه حذف شده خودش
والله آنچه مربوط به من شهروند باسابقه 35 سال کارمندی میشه این هست که :بعد از اینهمه سال تلاش امثال بنده ؛اعضاء محترم کمیسیون تلفیق دریافتی بالای 5میلیون را از دریافت اضافه حقوق که بر مبنای تورم لحاظ میشه منع کرده لذا من فکر می کنم ایشان درک درستی از کارمندی ندارند ونمی دونن اینهمه سال سابقه مستحق چنین رفتاری نمی باشد وانگیزه افراد دچار تزلزل میشه وهمچنین به بهانه فردی که پاداش سنوات یک میلیاردی گرفته ترمز پاداش سنوات را بی هدف وبدون هیچ منطقی استدلالی کشیده اند
تا این نماینده هایی که تا نوک بینی شون اون طرف تر را نمی بینند و فقط به فکر منافع شخصیشون انتخابات دور بعد هستند تو مجلسند این مملکت درست نمی شه
حذف بیش از سی میلیون از مردم و افزایش حامل های انرژی و ثابت ماندن یارانه نقدی میدونین چه فقر و فلاکتی رو برای اقشار ضعیف ایجاد میکنه خدا روشکر نمایندگان وضع معیشتی مردم رو درک کردن
دولت مردان محترم به جای اینکه با دست تو جیب مردم بردن هزینه ها رو پرداخت کنن بهتره که هزینه های غیر ضروری و مضر رو کاهش بدن.کم کردن پرسنل دولت و لاغر شدن دولت، منحل کردن نهاد ها و سازمان های بی خاصیت، مدیریت درست هزینه و جلوگیری از ریخت و پاش ها و اسراف ها در سازمان های دولتی و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
یعنی با کم کردن پرسنل دولت، نون اونا رو قطع کنند و بدهند به ما کارمندان باقی مانده بیشتر بخوریم!!
با این نه قاطع شما باید افرین گفت . ولی از طرف دیگر با این نه محکم شما دولت با کدام بودجه به ملت اری بگوید ؟
دست نماینده ها درد نکنه مگر اتفاق خاصی تو مملکت افتاده جنگی شده زمین رو آب برده چاه های نفتی آتش گرفتن و یا اینکه جمعیت هزار برابر شده که بخواد یه شبه پنجاه درصد سوخت رو گروون کن یا اینکه یارانه رو قطع کنن خب مرد حسابی مملکت رو تو سال97 مثل سال 96 اداره کنید
بعد از راهپیمایی بیست و دوم بهمن هم حامل‌های انرژی گرون میشه هم یارانه ها را قطع می کنند. همانطور تو خبر اومده توافق پشت پرده انجام شده و جالبه اینقدر روی گرون کردن حامل‌های انرژی و کم کردن یارانه تأکید میشه و فکر مشکلات و فشاری که روی مردم است نیستند .
اصلاح اقتصاد کشور، فدای میل به رای آوردن در انتخابات شد.
منافع شخصی نمایندگان یعنی احتیاج به رای مردم در سال آینده باعث مخالفت آنها با بودجه 97 شده است در حالی که دولت ارقام بودجه را بر اساس برنامه ششم تدوین کرده است
بایستی از افزایش حقوق اعضای هیات علمی و قضات و کارمندان جلوگیری کنند زیرا باعث افزایش هزینه جاری خواهد شد و افزایش هزینه جاری موجب فشار بر بازار و افزایش مالیات در این شرایط رکود خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
داداش میانگین یک استاد دانشگاه از 1500 دلار بیشت نیست و حقوق یک کارگر در دبی بیشتر از حقوق یک
استاد دانشگاه در ایرانه
سلام.طرح عدم افزایش هزینه حاملهای انرژی نفعش برای ملت ،کاهش نرخ افزایش قیمتهاست و ضررش افزایش یارانه پنهان برای صاحبان وسایل نقلیه و پردرآمدها و افزایش قاچاق سوخت وافزایش آلودگی هواو افزایش مسافرتهای غیر ضروری ودر نتیجه افزایش تلفات جاده ای و خسارتهای مالی آن هست.طرح بهتری که نمایندگان میتوانند بدهند اختصاص سهمیه ملی برای هر ایرانی (مثلا شامل گاز و بنزین و گازوییل و برق وآب)و واریز رایگان آن به کارت یارانه یا کارت سوخت (که قابل فروش و انتقال باشد)و متعاقبا عادلانه کردن قیمت آنها هست که منافع دارد و مضرات طرح اول را (به شرط عادلانه بودن سهمیه انرژی و قیمت آزاد شده )ندارد.
به عدم افزایش قیمت بنزین نه گفتید.مسئولیت قطع یارانه مردم را از خود دفع نمودید تا اصلاح گردد دولت به تشخیص خود اینکار را انجام دهد چون به رای مردم نیازی ندارد ولی شما دارید.
بدلائل سیاسی وباندی تاکنون قیمت حاملهای انرژی واقعی نشده روحانی درچهارسال اول بدلیل پایین نگهداشتن نرخ تورم اینکار را نکرد واکنون بعضی از نماینده ها مخالفت میکنند درهرصورت واقعی شدن قیمت حاملهای انرژی یعنی درآمد بیشتر دولت جلوگیری از اسراف وبهبود وضعیت محیط زیست ما کی میخواهیم ملی فکر کنیم امان از باند بازی خدا رحمت کند مرحوم هاشمی را که میگفت برای تعدیل اقتصادی ازآبرویم مایه گذاشتم
با نام خدا .

با سلام وتحیات .

آنچه که مسلم است این است که سوخت در ایران ارزان است .

بنزین نسبت به سایر کشورهای دیگر ارزان است . گاز هم به همین نحو . باید ارزش پول کشور بالا باشد . یعنی تومان در برابر دلار یا در برابر یورو .

ارزش پول ایران از کشور هندوستان که یک کشور گرسنه ای است در برابر روپیه هم تنزل کرده است .

مقام کشور ایران کجا و کشور هند کجا ؟

تعداد صفرهای پول ایران باید کم شود . کشور ترکیه در این کار بسیار بزرگ ، موفق شده است . ما از ترکیه هم عقب تر هستیم . ..............
درست است که افزایش حامل های انرژی و قطع یارانه ها به گروههای کم در امد صدمه میزند ولی این صدمات کوتاه مدت است ولی اگر این اقدامات انجام نشود روز بروز اوضاع بدتر میشود. و دامن نسلهای اینده را خواهد گرفت. بنظر میرسد یارانه فقط به افراد بسیار مستمند و در چند استان محروم داده شود و حامل های انرژی تا حدی افزایش یابد تا دولت بتواند برای رشد اقتصادی در جاهائی سرمایه گذاری کند
چرا درد دلها را نمی گذارید
من بخاطر بیکاری از روستا مهاجرت کردم چون مانند سایر روستائیان زمین برای کشاورزی و دام برای دامداری نداشنم اما الان دارد این بار هم بنام شهری نابودم می کنند و قرار است کسانی که زمین و دام داشتند و در روستا ماندند یارانه بگیرند و من آس و پاس دوباره مظلوم واقع بشم چرا ؟ وزرا و وکلا شما را به خدا کافیست با اعصاب ملت بازی نکنید .
اینا دلشون برای خودشان وانتخابات بعدی میسوزد نه برای مردم چون یارانه بگیران حذف نشوند و بنزین گران نشود کمبود بودجه را با تورم از جیب ملت بدبخت در می اورند اگر اینها جربزه داشتند بودجه میلیاردی نهادهایی که هیچ خروجی ندارند را حذف میکردند و از نهادهایی که بخش بزرگی از اقتصاد را در دست دارند مالیات میگرفتند
یارانه من اگه قطع بشه دیگر در این کشور نه در هیچ راهپیمائی شرکت می کنم نه میرم سر صندوق بلکه میشم یه ناراضی و این ناررضایتی رو حفظ می کنم چرا به زمینداران و دامدارن یارانه میدید و به من باصطلاح شهری نمیدین
به هزینه دولت اضافه و از در آمدش هم کسر کردید. لطفا نمایندگان محترم بفرمایند این کسری تراز از چه محلی قراره جبران بشه؟ اگر قراره از محل چاپ پول باشه این بک کلاهبرداری بزرگه
فکر میکنید شاه کار کردید!؟سالها فلاکت و گرفتاری حال با مثلا گرانه نشدن بنزین و قطع نکردن یارانه کمک به مردم میکنید؟!اتفاقا مردم دوست دارند بنزین ۲۰۰۰تومن بزنند و یارانه نگیرند اما بجاش کار داشته باشند،ارزش پولشون هر روز کم نشه،بجای سوریه و....در کشور سرمایه گذاری بشه،با دنیا آتش بس داده و تعامل کنید،و....هزاران کاری که نیاز بود و نکردید رو انجام بدید و هزاران کار اشتباه را ترک کنید!!؟البته که کسی را یارای شنیدن نیست!!!!
آقای روحانی شما فرمودید اونچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که مردم احتیاج به یارانه نداشته باشند شما دلار 3500ت کن بقیه پیشکش
سلام اگر یارانه قطع بشه و حقوق چند درصدی اضافه بشه با توجه به تورم موجود در بازار که از همین الان زمزمش داره میاد قدرت خرید مردم بسیار بد تر ازگذشته میشه در ضمن به به بهانه پرداخت یارانه خیلی از اقلام گران شد حالا میخواهند یارانه را قطع کنند!!!!!!!!!
نظر ناشناس 14:13 کاملأ درست است دولت فقط فکر ريخت وپاش خودش و کارمندها ى کم کارش هست که بهشون بد نگذره. حالا به هر قيمتى
چرا بافزایش 70 درصدی حقوق خود و حقوق مادام العمر " نه" نگفتید؟؟؟؟!!!!!!!!
......خودتان هستید.
این نمایندگان اگر ادعا دارند که نماینده واقعی ملت هستند بایستی عیار خودرا در تصویب بودجه مشخص کنند مثلا جلوی بودجه انتخاباتی که انجام نمیشود را بگیرند بودجه های فرهنگی بلا اثر تحت عنوان فلان موسسه را که ملت راضی نیست راحذف کنند بودجه صدا وسیما که هیچ اثر فرهنگی وملی ندارد را حذف کنند تا حد امکان صرفه جویی کنند وسعی کنند به سمت حقیقی کردن قیمت حاملهای انرژی بروند نمایندگان از محل حذف این بودجه های بلا اثر اعتباری جهت ساختن خانه های زلزله زدگان کرمانشاه که یکبار در زمان جنگ ویکبار در زلزله خانه وزندگیشان تخریب شده در نظر بگیرند تابی جون لطفا خط قرمز اضافه نفرمایید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر