بازدید 8846
پیمانه اقتصادی؛

از «تراز مثبت ۲۱میلیارد دلاری حساب‌های جاری ایران» تا «ممنوعیتی که دودش به چشم نروژ رفت»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تنها 478 واحد دیگر تا 6 رقمی شدن شاخص بورس، افزایش نسبی قیمت نفت با کاهش ارزش دلار، دو روی سکه برای دلار آمریکا، آغاز پیش فروش سکه از 15 بهمن ماه، ایجاد بیت‌کوین فقط اتلاف انرژی است، داووس در پی نجات کره‌ی زمین از تغییرات آب و هوایی، ادامه نزول «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و نبرد بر سر شارژ برقی‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲ 27 January 2018

از «تراز مثبت ۲۱میلیارد دلاری حساب‌های جاری ایران» تا «ممنوعیتی که دودش به چشم نروژ رفت»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تنها 478 واحد دیگر تا 6 رقمی شدن شاخص بورس، افزایش نسبی قیمت نفت با کاهش ارزش دلار، دو روی سکه برای دلار آمریکا، آغاز پیش فروش سکه از 15 بهمن ماه، ایجاد بیت‌کوین فقط اتلاف انرژی است، داووس در پی نجات کره‌ی زمین از تغییرات آب و هوایی، ادامه نزول «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و نبرد بر سر شارژ برقی‌ها  را در بر دارد.

تراز حساب‌های جاری ایران مثبت21 میلیارد دلار شد

جدیدترین آمار منتشره از سوی صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد تراز حساب‌های جاری ایران در پایان سال 2017 به مثبت 21.6 میلیارد دلار رسیده است. تراز حساب‌های جاری ایران در این سال نسبت به سال پیش از آن 5.22 میلیارد دلار افزایش یافته است. در پایان سال 2016 تراز حساب‌های جاری ایران 16.38 میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش ایران بین 188 کشور جهان وضعیت بسیار خوبی از نظر تراز حساب‌های جاری خود دارد و بین 15 کشور نخست جهان از این نظر قرار گرفته است. تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2017 از 173 کشور جهان از جمله اتریش، عربستان، سوئد، امارات، کرواسی، فنلاند، فرانسه، آمریکا، انگلیس، ترکیه و کانادا بیشتر بوده است. آلمان با تراز جاری 295 میلیارد دلاری در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته است و ژاپن با 175 میلیارد دلار و چین با 162 میلیارد دلار به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. بر این اساس، 127 کشور جهان در سال 2017 تراز حساب جاری منفی داشته‌اند که در صدر آن‌ها آمریکا قرار گرفته است. تراز حساب‌های جاری آمریکا منفی 461 میلیارد دلار بوده است. انگلیس با تراز حساب جاری منفی 91 میلیارد دلاری در رتبه دوم و کانادا با منفی 55 میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. به نقل از تسنیم، صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده است تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2018 نیز 1.8 میلیارد دلار افزایش یابد و به 23.4 میلیارد دلار در این سال برسد.

تنها 478 واحد دیگر تا 6 رقمی شدن شاخص بورس

بورس تهران نخستین هفته کاری در بهمن ماه 96 را در حالی آغاز کرد که در هفته پایانی دی ماه 96، پربازده‌ترین هفته بورس با رشد 2.84 درصدی شاخص کل بورس را رقم زده بود. با این حال، نماگر بورس در هفته گذشته موفق شد با رشد 600 واحدی معادل 0.60 درصد به فاصله 478 واحدی کانال 100 هزار واحد برسد. همچنین بورس اوراق بهادار تهران این هفته پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. روز یکشنبه هفته جاری مراسم سالگرد پنجاهمین سال تأسیس بورس اوراق بهادار با حضور مسوولان سیاسی و اقتصادی کشور برای نیم قرن حضور بازار سرمایه در اقتصاد کشور برگزار خواهد شد. جزئیان بیشتر

از «تراز مثبت ۲۱میلیارد دلاری حساب‌های جاری ایران» تا «ممنوعیتی که دودش به چشم نروژ رفت»

افزایش نسبی بهای نفت با کاهش ارزش دلار

روز  جمعه، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۷ سنت افزایش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۷۰.۴۹ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۱۵ سنتی بشکه ای ۶۵.۶۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز پنجشنبه قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به ۷۱.۲۸ و ۶۶.۶۶ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش دلار در بازار مبادلات ارزی عنوان شده است. بنا بر اطلاعات منتشر شده، ارزش دلار در برابر سایر ارزهای رقیب به پایین ترین حد خود از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده است. به گفته ی کارستن فریچ یکی از تحلیلگران بانک کومرز '' تا زمانی که دلار حالت تدافعی به خود بگیرد، احتمال نمی رود که قیمت نفت کاهش یابد''. 

دو روی سکه برای دلار آمریکا؛ جدال‌ دلالان و بازیگران بانک مرکزی

عده‌ای اعتقاد دارند، قیمت دلار در اولین روز هفته جاری تغییر مسیر خواهد داد و افت بیشتری را تجربه نخواهد کرد، حال آنکه عده دیگری در انتظار کاهش بیشتر این ارز و حتی شکست مرز 4 هزار و 500 تومان هستند. هر دو دسته از معامله‌گران انتظارات خود را بر پایه برخی نشانه‌ها استوار کرده‌اند؛ گروهی باور دارند، نمودارهای فنی حمایت قوی محدوده 4 هزار و 530 تومان را نشان می‌دهد، حال آنکه کاهشی‌ها معتقدند دلار به‌ راحتی به زیر نقاط حمایتی پیشین نزول کرده و ادامه عرضه بازارساز زمینه را برای افت بیشتر قیمت فراهم خواهد کرد. جزئیات بیشتر

از «تراز مثبت ۲۱میلیارد دلاری حساب‌های جاری ایران» تا «ممنوعیتی که دودش به چشم نروژ رفت»

آغاز پیش فروش سکه از ۱۵ بهمن ماه 

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: پیش فروش سکه از ۱۵ بهمن ماه سال جاری و از طریق کلیه شعب بانک ملی در سراسر کشور انجام خواهد شد. رحیمی گفت: پیش فروش سکه با قیمت های پایین تر از قیمت بازار در موعد ثبت نام برای پیش خرید و در سررسیدهای سه، شش و نه ماهه و یک ساله خواهد بود و عموم مردم می توانند با مراجعه به کلیه شعب بانک ملی در سراسر کشور نسبت به واریز وجه و پیش خرید سکه به تعداد مورد نظر اقدام کنند. سکه های پیش فروش شده در زمان سررسید قابل تحویل خواهد بود ضمن اینکه خریداران در صورت عدم تمایل به دریافت سکه می توانند سکه های خریداری شده خود را نزد بانک به امانت نگه داشته و هنگام نیاز دریافت کنند ضمن اینکه سکه های پیش خرید شده قبل یا بعد از سررسید قابل واگذاری به سایر افراد نیز خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه محدودیتی در تعداد سکه های پیش خرید شده توسط افراد وجود نخواهد داشت افزود: با توجه به اینکه ذخایر شمش و سکه بانک مرکزی در حد کافی و قابل قبول است محدودیتی در فروش و عرضه سکه نداریم و به مقدار تقاضای مردم پیش فروش انجام خواهد شد.

ایجاد بیت‌کوین فقط اتلاف انرژی است 

رئیس صندوق بین المللی پول در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت: در صورتی‌ که تولید بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگار با این روند پیش رود، مقدار انرژی برای تولید آنها معادل انرژی مورد نیاز یک کشور بزرگ مانند آرژانتین در سال خواهد بود؛ این در حالی است که استخراج بیت کوین که در آن استفاده از رایانه ها تسریع و افزایش پیدا کرده، به نوعی به خشم انرژی تبدیل شده است. برآورد ما این است که اگر این روند در سال جاری میلادی ادامه پیدا کند، میزان مصرف انرژی برابر با مصرف برق در کشور آرژانتین خواهد بود. جزئیات بیشتر

داووس در پی نجات کره‌ی زمین از تغییرات آب و هوایی

بنابر گزارش های منتشره، یکی از اهداف اصلی اجلاس جهانی اقتصادی داووس تغییر ماهیت دادن غول های صنعتی ای آلوده کننده ی هوا و آب رودخانه ها به واحد های تجاری سازگار با محیط زیست است. کریستیانا فیگوئرس از مسئولین سابق بخش تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد در حاشیه ی نشست داووس گفته که برنامه های موجود برای ایجاد تغییر نامبرده می تواند یکی از ''بزرگترین موقعیت های تجاری ای باشد که تا کنون دیده ایم به شرطی که بتوانیم از ثمره ی آن در طول زمان استفاده کنیم''. وی افزود: اگر دیر کنیم، موقعیت (خوب فعلی) تبدیل به یک بار بر دوش جمعیت های آسیب پذیر می گردد. افزون بر این، بتراند پیکارد به عنوان اولین شخصی که دور دنیا به وسیله ی بالون با سوخت خورشیدی پرواز کرد گفته است که (ما در داووس) ''میخواهیم نشان دهیم که به اندازه ی کافی راهکار برای نصف کردن میزان انتشار گاز CO2 در اختیار داریم''. وی در ادامه اذعان کرده است که به اعتقاد وی راهکار مناسب راهکاری است که نه تنها با محیط زیست ارتباط دارد، بلکه باعث سودآوری، ایجاد شغل و رشد اقتصادی می شود و اراده ی سیاسی مایل به اجرای آن است. جزئیات بیشتر

نبرد بر سر شارژ برقی‌ها 

شرکت‌های خودروسازی آلمانی و فورد آمریکا امیدوارند با راه‌اندازی شبکه جایگاه‌های شارژ پرقدرت، استانداردها و پروتکل‌های شارژ خودروهای برقی خود را به شرکت خودروسازی تسلا بقبولانند. به گزارش رویترز، خودروسازان آلمانی در صورت موفقیت، تسلا را وادار خواهند کرد از استانداردها و پروتکل‌های شارژ خود دست بکشد و با سایرین هماهنگ شود. در حال‌ حاضر استاندارد و شیوه شارژ مجدد خودروهای برقی ساخت تسلا با خودروهای برقی ژاپنی و آلمانی متفاوت است و این نکته فروش مدل‌های برقی دیگر خودروسازان را با مشکلاتی مواجه کرده است. طرف بازنده در این رقابت ناچار خواهد شد که هزینه بازنگری در خط تولید و هماهنگ شدن با دیگران را تقبل کند. بانک یو‌بی‌اس سوئیس پیش‌بینی کرده است طی ۸ سال آینده بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار برای یکسان‌سازی استانداردهای شارژ خودروهای برقی در سراسر جهان صرف خواهد شد. /دنیای اقتصاد

ادامه نزول «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 65/ 0 درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شدند. پس از دو ماه نزولی «تسه»ها در آذر و دی، از ابتدای بهمن نیز شاهد تداوم روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. افت ۵/ ۰ درصدی بازدهی اوراق نسبت به ابتدای سال رقم خورد اما آمارها رشد ۵/ ۱۲ درصدی تعداد معاملات و رشد ۲/ ۸ درصدی قیمت مسکن در ۱۰ ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ارائه می‌دهد. افزایش تقاضای مسکن از سوی خانه‌‌اولی‌ها و تامین مالی با وام جایگزین صندوق یکم بانک مسکن یکی از دلایل کم‌نوسانی «تسه»هاست. علاوه بر این سیگنال‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری می‌تواند با تشدید نوسانات قیمتی، با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان (سهم ۳۳ درصدی مسکن در سبد خانوار متوسط) کاهش سهم تقاضای مصرفی در بازار مسکن را به دنبال داشته باشد.

ممنوعیتی که دودش به چشم نروژ رفت

در پی وضع قانون ممنوعیت واردات در کشور روسیه، بسیاری از کشورهای اروپایی بازار این کشور را از دست داده اند. در همین زمینه کشور نروژ نیز که تا پیش از این صادرات قابل توجهی در حوزه شیلات به این کشور داشته است، در این مدت میلیاردها دلار متضرر شده است. قانون ممنوعیت واردات محصولات غذایی و کشاورزی در کشور روسیه از سال ۲۰۱۴ میلادی و در پی تحریم های اقتصادی و مالی این کشور از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا اعمال شده است. تیموراز رامیشویلی، سفیر روسیه در کشور نروژ در این خصوص گفت: «از سال ۲۰۱۴ میلادی و درپی وضع تحریم های متقابل، روابط تجاری بین روسیه و نروژ کاهش یافته است. از آن زمان تا به حال از نظر اقتصادی، کشور نروژ به دلیل کاهش صادرات ماهی به روسیه میلیاردها دلار متضرر شده است.» به نقل از مقاومتی نیوز، سفیر روسیه در نروژ افزود: «کشور نروژ در این مدت تلاش کرده است بازارهای جدیدی برای صادرات ماهی و محصولات شیلاتی خود پیدا کند؛ اما در این زمینه ناموفق بوده است. کشور چین یکی از اهداف اصلی نروژ برای افزایش صادرات ماهی بوده است اما این کشور نیز نتوانسته است جایگزین روسیه برای صادرکنندگان نروژی باشد.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار