بازدید 13702
۷

آشنایی اندک با خودرو‌های هیبریدی، تعرفه آن‌ها را افزایش داد!

در حالی که خودروهای هیبریدی به عنوان یک راهکار جدی برای حل معضل آلودگی هوای کلان شهرها مطرح بودند به یکباره تعرفه این نوع خودروها چند برابر شد. سخنان سخنگوی بودجه نشان می داد که عدم اطلاع از کارکرد خودروهای هیبریدی باعث این تصمیم اشتباه شده است. در حالی که برخی این سخنان را به نوبخت نسبت می دادند، دفتر وی این موضوع را تکذیب نمود. چند شب پیش رئیس جمهور دوباره به همان تصورات اشتباه سخنگوی بودجه استناد کرد.
کد خبر: ۷۶۸۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴ 26 January 2018

آشنایی اندک با خودروهای هیبریدی، تعرفه آن ها را افزایش داد!در حالی که خودروهای هیبریدی به عنوان یک راهکار جدی برای حل معضل آلودگی هوای کلان شهرها مطرح بودند به یکباره تعرفه این نوع خودروها چند برابر شد. سخنان سخنگوی بودجه نشان می داد که عدم اطلاع از کارکرد خودروهای هیبریدی باعث این تصمیم اشتباه شده است. در حالی که برخی این سخنان را به نوبخت نسبت می دادند، دفتر وی این موضوع را تکذیب نمود. چند شب پیش رئیس جمهور دوباره به همان تصورات اشتباه سخنگوی بودجه استناد کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها حال و هوای کلان شهرهای کشور به لحاظ آلودگی هوا اصلاً مناسب نیست و همگان منتظر بودند که دولت جهت رفع این معضل اقداماتی را انجام دهد. یکی از راهکارهایی که بسیار می توانست به کاهش آلودگی هوا کمک کند، استفاده از خودروهای هیبریدی بود. خودروهای هیبریدی که به یکباره دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات آن ها را چند برابر افزایش دهد و این موضوع باعث تعجب همگان شد و حتی برخی از رسانه ها از آن به گل به خودی دولت تعبیر نمودند.

هنگامی که از نوبخت پرسیده شد که چرا دولت تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی را هم افزایش داده، در حالی که این خودرو‌ها می‌توانند موجب کاهش آلودگی هوا شوند؟، وی پاسخ این پرسش را به امیر باقری سخنگوی بودجه سپرد و باقری گفت: " خودرو‌های هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می ‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابراین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی ‌کنند". نوبخت نیز صحبت های باقری را این گونه ادامه داد که "آنچه در عمل می‌ تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود، خودرو‌های برقی هستند که تعرفه آن ‌ها صفر است، اما در این حالت پایین ماندن تعرفه آن ‌ها نسبت به سایر خودرو‌ها می ‌تواند موجب ایجاد رانت شود، از این رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آن ‌ها مانند بقیه خودرو‌ها گرفتیم".

این صحبت های امیر باقری سخنگوی بودجه نشان می داد که وی اطلاعات اشتباهی در مورد خودروهای هیبریدی داشته و مسئله را کاملاً برعکس متوجه شده است و این تصمیم دولت هم در مورد افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بر اساس همین اطلاعات اشتباه احتمالاً اتخاذ گردیده است. در واقع خودرو‌های هیبریدی بنزین می ‌سوزانند و در کنار آن، با برق هم کار می ‌کنند، اما برخلاف آنچه سخنگوی بودجه بیان نمود، در سرعت‌ های پایین و تا حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت، از برق استفاده می ‌کنند و در سرعت‌ های بالاتر از این است که شروع به سوزاندن بنزین و جبران کمبود‌های موتور برقی می‌ کنند. بنابراین در ترافیک ها که سرعت خودروها به بیش از 50 کیلومتر بر ساعت هم نمی رسد این نوع خودروها برق مصرف می کنند که سوختی پاک محسوب می شود.

بعد از این نشست خبری، برخی رسانه ها صحبت های امیر باقری در مورد خودروهای هیبریدی را به نوبخت نسبت دادند که دفتر نوبخت یک روز بعد این موضوع را تکذیب نمود و عنوان کرد اساسا دکتر نوبخت آن جملات را بیان نکرده است و لذا انتساب آن به وی تکذیب می شود!

درست 12 روز بعد از تکذیبیه دفتر نوبخت، رئیس جمهور روحانی در شبی که با مردم سخن می گفت، پیرامون این سئوال مجری که چرا تعرفه خودروهای هیبریدی را افزایش دادید گفت: مسئولان گفتند خودروهایی که به نام هیبریدی می‌آید، هیبریدی نیست و همان خودروی معمولی است؛ اگر هیبریدی واقعی باشد حتما تعرفه بسیار کمتری خواهد داشت چون به محیط زیست کمک می ‌کند.

این صحبت های رئیس جمهور نشان می داد که آن تصورات اشتباه در مورد خودروهای هیبریدی در بین مسئولین وجود داشته و احتمالاً همین اطلاعات اشتباه در مورد خودروهای هیبریدی تعرفه واردات آن ها را چندین برابر نموده است!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۷
چیزی که نوشتین نشون می ده که شما هم از سیستم کاری خودروهای هیبریدی چیزی نمی دونین! مسئله عدم استفاده از بنزین نیست... وگرنه برق لازم برای همون سرعت های پایین هم از بنزین تأمین می شه... مسئله اینجاست که موتور بنزینی این خودرو ها با سیکل اتکینسون (6 زمانه) و در در دور موتور ثابت کار می کنن در نتیجه بازده تولید انرژی از یک مقدار مشخص بنزین بیش تر می شه... به علاوه مثلاً پریوس یک سیستم بازیافت انرژی جنبشی داره که تو سرپایینی ها و هنگام ترمز گرفتن انرژی جنبشی رو تبدیل به برق می کنه و در باتری ذخیره می کنه. تنها دلیلی که من رو برای خرید پریوس نگران کرد و نخریدم این بود که باتریش باید 10 سال یکبار عوض بشه و موتور و سیستم برقش هم پیچیدس و تعمیرش گرون خواهد بود.
هیچ مرجعی متاسفانه ناظر تعیین این تعرفه های نیست چه هیبریدی چه بنزینی. به هر حال این خودروها هم از نظر مصرف بنزین و هم از جهت آلودگی و هم از کیفی قابل مقایسه با تولیدات داخل و چینی قابل مقایسه نیسند کجاست این مسئول حمایت از حقوق مصرف کننده به امید برداشته شدن سایه مالکیت دولتی از صنعت خودرو سازی داخلی
پس وای بر ما و که همچنین مهندسینی هنوز از عملکرد خودروهای هیبردی بی اطلاع هستند، این حرفا کدومه، بچه کلاس اولی هم با یک سرح کوتا تو نت متوجه میشه.خخخخخخ
برای خودم متعصفم
این دیگه فاجعه هست جای توجیه نداره. یعنی یک مشاور متخصص ندارند؟؟؟؟
بجاي نظارت كردن روي بازار خياله خودشونو با بالا بردن تعرفه راحت ميكنند!!!!يعني دولت اينقدر عاجزه كه از پسه ٥ تا دونه وارد كننده خودرو بر نمياد؟!!!!
میشه لطفا بگید چطور وقتی مصرف سوخت لکسوس‌ NX300h‌ داخل شهر حدود هفت و نیم تا هشت لیتر هست میتونه به کاهش آلودگی هوا کمک کنه؟ موضوع اینه که همه انواع خودروهای هیبریدی لزوما مصرف بنزین کم و آلوگی کمتری نسبت به خودروهای دیگه ندارند. ممکنه نسبت به بقیه مدلها از همون برند مصرف بنزین کمتری داشته باشند اما نسبت به سایر خودروهای کم مصرف برتری ندارند به همین دلیلی نداره که تعرفه اونا کمتر از خودروهای دیگه باشه. اما همه خودروهای هیبریدی ای که نیروی پیشرانه اساسا از موتور الکتریکی تامین بشه و موتور بنزینی تنها برای دینام و تولید برق و شارژ باتری به کار بره واقعا در کاهش آلودگی هوا تاثیر مثبت داره و باید تعرفه اونا نزدیک به صفر بشه
با تشکر از تابناک بابت پیگیری این موضوع
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل