بازدید 11473
بررسی دو رسانه آمریکایی؛

اتخاذ دکترین ریگان توسط ترامپ برای مقابله با ایران، می تواند کارساز باشد؟

پایگاه آمریکایی«نشنال اینترست» در مطلبی به ترامپ توصیه کرده که با پیگیری دکترین ریگان در مقابل ایران، زمینه های «تغییر رژیم» و فروپاشی ایران را فراهم کند. پایگاه آمریکایی «آمریکن کنسرواتیو» در پاسخ به این مطلب نشنال اینترست نوشته است، شواهدی دال بر اینکه مردم ایران به حمایت ترامپ از خودشان باور داشته باشند، وجود ندارد و به طور کلی مقایسه آن با ریگان بی اساس و بیهوده است.
کد خبر: ۷۶۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹ 26 January 2018

در دهه 1980 رونالد ریگان جنگ سرد آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی را رهبری می کرد و یکی از عوامل عمده فروپاشی شوروی نیز دکترین ریگان بود. دکترینی که همزمان شد با اصلاحات گورباچف در شوروی.

به گزارش «تابناک»، در آن زمان، سیاست گورباچف در مورد به بحث گذاشتن موضوعات حساس و بیرون کشیدن پرونده‌های گذشته و دعوت همه برای افشاگری در مورد گذشته و ابراز نظریات مخالف که مسلما تضعیف اقتدار حکومت را درپی داشت، منجر به زنده شدن گرایش های قومی به مرکزگریزی شد که ده ها سال بود خبری از آن نبود. به زودی شورش های تجزیه طلبانه در لیتوانی و آذربایجان و اوکراین درگرفت و به التهاب بیشتر فضای سیاسی در مسکو کمک کرد و در نهایت منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.

بخش عمده ای از آشوب ها و گرایش های گریز از مرکز، ناشی از دکترین ریگان و حمایت آمریکا از گروه های جدایی طلب در شوروی بود.

حدود 26 سال پس از آن، اکنون برخی رسانه ها و مقامات آمریکایی بر این باورند که دونالد ترامپ، باید همان دکترین ریگان را در مقابل ایران اجرا کند.

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی«نشنال اینترست» در مطلبی به ترامپ توصیه کرده که با پیگیری دکترین ریگان در مقابل ایران، زمینه های «تغییر رژیم» و فروپاشی ایران را فراهم کند.

این وبگاه آمریکا نوشت: ترامپ در تظاهرات و ناآرامی های اخیر در ایران به مانند آنچه ریگان انجام داد، از معترضان حمایت کرد و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز خواستار تشکیل جلسه سورای امنیت برای حمایت از آشوب ها شد.

در این میان، شبکه های فارسی زبانی چون «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» نیز تلاش گسترده ای کردند تا سیاست های دولت آمریکا را پیش ببرند و در سطح گسترده ای بر آن بودند تا به تصاعدی شدن آشوب ها کمک کنند.

نشنال اینترست در ادامه مدعی شد، همان طور که معترضان در اتحاد جماهیر شوروی ریگان را یک متحد قابل اعتماد برای خود قلمداد کردند، حمایت های ترامپ از ناآرامی های ایران، برای مردم این کشور دلگرم کننده بود!

اتخاذ دکترین ریگان توسط ترامپ برای مقابله با ایران می تواند کارساز باشد؟

نشنال اینترست در نهایت افزود: ما به دکترین ریگان برای ایران نیاز داریم، به ویژه حمایت از کردها، آذری ها، بلوچ ها، اعراب و فارس های ضد رژیم برای ایجاد سیستم های جدید مبتنی بر خودگردانی یا ساختار سیاسی فدرال غیر متمرکز.

پایگاه آمریکایی «آمریکن کنسرواتیو» در پاسخ به این مطلب نشنال اینترست نوشته است، شواهدی دال بر اینکه مردم ایران به حمایت ترامپ از خودشان باور داشته باشند، وجود ندارد و به طور کلی مقایسه آن با ریگان بی اساس و بیهوده است.

مخالفین و معترضین در اتحاد جماهیر شوروی دلایلی برای پذیرش همدردی و حمایت های ریگان داشتند، ولی معترضان در ایران هیچ اعتمادی به ترامپ ندارند، چون او زمانی که رئیس جمهور آمریکا شده، به روش های مختلف به مردم ایران اهانت کرده و از ورود ایرانیان به آمریکا جلوگیری کرده و قصد دارد با لغو برجام، تحریم های جدیدی را علیه مردم این کشور اعمال کند.

این ها اقدامات کسی است که مدعی طرفداری از مردم ایران است. واقعیت اینکه ایرانیان علاقه ای به او ندارند، چون او اعمال خصمانه ای علیه مردم و دولت این کشور انجام داده است؛ بنابراین، مقایسه ترامپ و ریگان و لزوم پیروی رئیس جمهور فعلی آمریکا از دکترین ریگان غلط و بیهوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۳
هیچ عاملی قادر به تجزیه ایران نیست این رو با اطمینان بهتون می گم ،اما مهمترین تهدید برای نظام نه توطئه کشورهای غربی بلکه عملکرد بد مسئولین نظام است که می تواند انگیزه برای اتحاد ملت ایران اینبار علیه نظام باشد،من احساس کردم در جریان این اعتراضات احساسات گریز از مرکز --بجز در یک شهر بخصوص-- در سایر مناطق حتی مناطق کرد نشین و بلوچ نشین به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده بود. مثلا مطمئنم بجز در همان شهر بخصوص در سایر مناطق آذری نشین هیچ تمایلی برای تجزیه وجود ندارد حتی اگر احساسات قومیت گرایانه رواج داشته یاشد.
چندهفته قبل دردیدارپیروزی تراکتوراتفاقات بدی افتادومالیده شد برای هیجانات هفته قبل با نفت الان جریمه شدیم . یک نمونه کوچک - به کارهای ترامپ احتیاجی نیست .مغرضان داخلی خوب انجام وطیفه میکنند
باید واقع بین بود،چه بسا تلاش امریکا کارگر افتد!حاکمیت باید فاصله اش با مردم را کمتر کند،باید بجای بازی با کلمات مانند رای و مردم!!بصورت عملی و واقعی حضور احزاب را بپذیرد،باید آزادیهای فردی را برسمت بشناسد،اقتصاد رابه مردم و بخش خصوصی بسپارد،باید مسئولیت را به افراد منتخب مردم و دارای دانش و آگاهی بسپارد. در چنین صورتی دین مردم قوی،اخلاق و اقتصاد بهبود و تلاش دشمن بی اثر خواهد شد. امروز بزرگترین دشمن ایران مسئولین غیر منتخب است!!
اینا خودشون رو در عالم رامبو میبینن.
حاکمان ما اگر به حرف اکثریت مردم گوش بدهند و مردم را درک کنند ، نیازی به واهمه از دکترین های آمریکایی نیست

مردم ما انقلاب کردند ، آن رژیم را نخواستند ، اما مردم انتظار داشتند که صدای آنها در این انقلاب شنیده بشود

نه اینکه عده ای با اختلاس و دزدی و چپاول اموال مردم به ریش مردم بخندند یا اینکه قوه قضاییه با نابرابریها و نا عدالتیها و ... مبارزه درست نکنه و نیز دولتهایی که سر کار می آیند اجازه نداشته باشند که با دنیای اطراف تعامل داشته باشند اینها مشکلات مردم ماست
وقتی این چیزها مشاهده نمیشه و کشور بعد از 4 دهه همچنان در اقتصاد در جا میزند ،
خود زمینه برای فروپاشی رو آماده میکنیم
بهتره به جای اینکه فقها و علما به فکر محدود کردن بیشتر مردم و تکرار مکررات بیهوده قبل باشند به فکر اقتصاد کشور و راههای مجاز کردن رونق اقتصادی باشند . باز هم مردم به ایشان ایمان خواهند آورد

ما نیاز به حاکمان آگاه ، امین و فعال و با همت داریم . نه بیسواد و کوته نظر ،
ما برای آینده فرزندانمان هیچ امیدی نداریم ، وای به حال فرزندان ما
کاملا به ترامپ اطمینان داریم
این حرفا همش چرته
شناخت مردم ایران و عکس العمل این مردم در باره یه واقعه اصلا قابل پیش بینی نیست
اصولا ما مردم قابل پیش بینی نیستیم که کسی بخاد برامون فرمول بیپیچه
سال 57 هم انقلاب شد پس چرا خبری از این حرفا نبود
یعنی انقدر وضع کشور داغونه ک دشمن ما به فکر همچین استراتژی افتاده..یعنی ما تو چ وضعی هستیم ک پتانسیل فروپاشی(حالا تا هر حدی ن لزوما کامل) رو تو ما میبینن..انصافا مسئولین کجا سیر میکن..ایا ب فکر حل مشکلات و خروج از این وضعیت(اتش زیر خاکستر) هستن؟؟
مردم اگاه هستند و اوضاع کشورهای درگیر جنگ داخلی را به خوبی رسد می کنند بیشتر عصبانیت مردم بعد از وضع اقتصادی همین است که دچار چنان وضعی نشویم.
مردم نه به امریکا به هیچ کشوری خارجی اطمینان ندارند . چه اروپایی ..چه عربی ......هرکس باید حافظ منافع خود باشد چه انها چه ما ..........
چرا همه اعتراضات را آشوب مینامید و معترضان را آشوب طلب و آشغال و غس و خاشاک؟چطور وقتی تحریم ها را که نتیجه بی تدبیری شما بوده و هست،تحمل میکنند مردم شهید پرور و همیشه در صحنه و مسلمان و... هستند! ولی همینکه میخواهند از ناکارآمدی مسئولان صحبت کنند،میشوند آشوبگر؟
شماها که در ویلاهای مجلل و سوار بر خودروهای میلیاردی میشوید، هر روزی آقازاده ای پول این کشور را را به یغما میبرد و سه سوته هم فراریش میدهند!
ملت هشت سال برای شما جنگیدند،آوارگی کشیدند،جوانانشان را از دست دادند،تورم های کمر شکن را تحمل میکنند.و در جواب خیانت دیدند.
با ملت آشتی کنید تا ...
حد اقل در مورد گروگانگیری که تاثیر داشت
هر وقت آمریکا از کودتا و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران رسما عذرخواهی کرد و با عملکردش درصدد جبران برآمد، بعنوان یک ایرانی، صداقتش را قابل بررسی می دانم!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل