بازدید 5272

افزایش نسبی قیمت نفت با کاهش ارزش دلار

روز جمعه قیمت نفت به طور نسبی افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه قیمت نفت نسبت به اوایل این روز کاهش یافته بود و به بشکه ای ۷۰.۴۲ دلار رسید. دلیل افزایش شدید قیمت نفت در روز جاری کاهش ارزش دلار عنوان شده است.
کد خبر: ۷۶۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ 26 January 2018

افزایش نسبی قیمت نفت با کاهش ارزش دلارروز جمعه قیمت نفت به طور نسبی افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه قیمت نفت نسبت به اوایل این روز کاهش یافته بود و به بشکه ای ۷۰.۴۲ دلار رسید. دلیل افزایش شدید قیمت نفت در روز جاری کاهش ارزش دلار عنوان شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۷ سنت افزایش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۷۰.۴۹ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۱۵ سنتی بشکه ای ۶۵.۶۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز پنجشنبه قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به ۷۱.۲۸ و ۶۶.۶۶ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد.

دلیل افزایش قیمت نفت در روز جاری، کاهش ارزش دلار در بازار مبادلات ارزی عنوان شده است. بنا بر اطلاعات منتشر شده، ارزش دلار در برابر سایر ارزهای رقیب به پایین ترین حد خود از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده است. به گفته ی کارستن فریچ یکی از تحلیلگران بانک کومرز '' تا زمانی که دلار حالت تدافعی به خود بگیرد، احتمال نمی رود که قیمت نفت کاهش یابد''. 

همچنین، باید خاطر نشان گردد که از آنجایی که مبادله ی نفت به دلار انجام می شود، نوسانات در ارزش دلار باعث تاثیرگذاری بر میزان تقاضای جهانی نفت خواهد شد. میزان تقاضای نفت به نوبه ی خود بر قیمت خرید نفت توسط کشورهایی که از سایر ارزها استفاده می کنند تاثیر می گذارد. افزون بر این، هرچه به اواخر فصل زمستان نزدیک می شویم میزان تقاضای جهانی نفت کاهش یافته و در نتیجه ی آن ظرفیت تولیدی پالایشگاه های نفت پایین می آید. 

علاوه بر آن، این نکته لازم به ذکر است که موجودی نفت آمریکا همچنان از میانگین ۵ ساله ی ذخایر این محصول (۴۲۰ میلیون بشکه) کمتر است. بنا بر آمار منتشر شده، در هفته ی گذشته تولید روزانه ی نفت در آمریکا ۹.۸۸ میلیون بشکه بوده است. از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون میزان تولید نفت توسط آمریکا بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته و به سطح تولید این محصول توسط عربستان سعودی نزدیک شده است. برخی تحلیلگران اقتصادی افزایش تولید نفت شل توسط آمریکا را مانعی در برابر افزایش قیمت نفت در نتیجه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک می دانند.

به طور کلی از دلایل افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر ادامه ی قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک و همپیمانان آن از جمله روسیه بوده است. در این رابطه، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار