بازدید 8988
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «راهکار کره جنوبی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی» تا «رکورد جدید برای طلای سیاه در بازار جهانی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار ایران نیم درصد صادرات چین را تشکیل می‌دهد، سقوط ارزش دلار پس از اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا، غول نفتی عربستان به لیست شدن در هنگ‌کنگ رضایت داد، رشد اندک دلار در کنار افت یورو و درهم، قیمت طلا پتانسیل افزایش تا سطح 1425 دلار را دارد، بانک مرکزی تورم را دو رقمی اعلام کرد، صادرات پسته آمریکایی از همتای ایرانی سبقت گرفت و توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 26 January 2018

از «راهکار کره جنوبی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی» تا «رکورد جدید برای طلای سیاه در بازار جهانی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار ایران نیم درصد صادرات چین را تشکیل می‌دهد، سقوط ارزش دلار پس از اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا، غول نفتی عربستان به لیست شدن در هنگ‌کنگ رضایت داد، رشد اندک دلار در کنار افت یورو و درهم، قیمت طلا پتانسیل افزایش تا سطح 1425 دلار را دارد، بانک مرکزی تورم را دو رقمی اعلام کرد، صادرات پسته آمریکایی از همتای ایرانی سبقت گرفت و توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب را در بر دارد.

 

راهکار کره جنوبی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی

یکی از مقامات دولت کره جنوبی اعلام کرد کارخانه‌های پتروشیمی تایوانی با شکستن نرخ کالاها به صنعت این کشور ضربه زده‌اند. وی همچنین اظهار داشته‌است که کمیسیون بازرگانی کره (KTC) پس از بررسی‌های جامع، پیشنهاد وضع تعرفه ۶.۸ درصدی ضد دامپینگ بر سازندگان فیلم پلی اتیلن ترفتالات (PET) در تایوان را داده‌است. فیلم PET یک ماده تولیدی در صنعت پتروشیمی است که به طور گسترده در تولید محصولاتی از جمله مواد بسته‌بندی، پنل‌های انرژی خورشیدی، نوار چسب و نمایشگرهای کریستال مایع مورد استفاده قرار می گیرد. KTC پیشنهاد کرده‌است که وزارت برنامه‌ریزی و اقتصاد کره جنوبی (MOSF) تعرفه‌های ضد دامپینگ لازم را علاوه بر تایوان، بر سازنده‌های فیلم PET در تایلند و امارات متحده نیز وضع کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از کره جنوبی، تعرفه‌های ضد دامپینگ این کشور برای کارخانه‌های تایلندی حدود ۴ درصد و برای کارخانه‌های اماراتی بین ۸ تا ۶۱ درصد خواهند بود. تایوان پس از ژاپن، چین و تایلند چهارمین فروشنده فیلم PET به کره جنوبی است، و از سال ۲۰۱۵ تا کنون به ترتیب معادل ۱۷ میلیون، ۱۸.۴ میلیون و ۲۱.۷ میلیون دلار  به این کشور فروش داشته ‌است. سهم تایوان از کل بازار این محصول در طول سه سال اخیر بیش از ۴ درصد بوده است. به نقل از مقاومتی نیوز، انتظار می‌رود که وضع تعرفه ضد دامپینگ، بر رقابت پذیری کارخانه‌های تایوانی تولید فیلم PET در بازار کره جنوبی اثری منفی بگذارد.

بازار ایران، نیم درصد صادرات چین را تشکیل می‌دهد

مجیدرضا حریری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و نایب‌رئیس اتاق ایران و چین معتقد است؛ «چین به دنیا دو هزار و 200 میلیارد دلار کالا می‌فروشد و ما کمتر از 13 میلیارد دلار کالا از این کشور خریداری می‌کنیم؛ یعنی بازار ما نیم درصد صادرات چین را تشکیل می‌دهد، بنابراین ما از این کشور خیلی زیاد هم خرید نمی‌کنیم. اگرچه چین شریک اول بازاری است که ما از آن واردات انجام می‌دهیم، اما شریک اول صادرات غیرنفتی ما هم به شمار می‌رود.» جزئیات بیشتر

سقوط ارزش دلار پس از اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا در اجلاس اقتصادی داووس

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفته است که دلار ضعیف برای ما ''خوب است زیرا به مبادلات تجاری و فرصت های (به وجود آمده در نتیجه ی آن) مربوط می شود''. در این خصوص، نهاد اندازه گیری کننده ی شاخص ارزش دلار در برابر ۶ ارز رقیب اعلام کرد که پس از سخنان وزیر خزانه داری آمریکا در اجلاس داووس شاخص دلار با افتی ۱ درصدی به ۸۹.۲۴۵ واحد کاهش یافته است و این اولین بار از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون است که چنین اتفاقی می افتد. این در حالی است که از سویی دیگر وزیر خزانه داری آمریکا اذعان کرده است که ''‌در بلند مدت، قدرت دلار نشانگر قدرت اقتصادی آمریکا خواهد بود و این ارز از جهت '' ذخیره'' بودن همچنان نخستین ارز دنیا باقی خواهد ماند''. در واکنش به سخنان وزیر خزانه داری آمریکا، میخاییل ماشچنکو یکی از تحلیلگران اقتصادی روسیه گفته است که ''‌دلار آمریکا در شرایطی آسیب پذیر قرار دارد و به دنبال هر موقعیتی است که بتواند خود را بازیابد. در چنین شرایطی، اظهارات اینچنینی (توسط وزیر خزانه داری آمریکا) تاثیری به شدت 'دردآور' بر ارزش دلار گذاشت''. 

غول نفتی عربستان به لیست شدن در هنگ‌کنگ رضایت داد

مدیر اجرایی ارشد بورس هنگ‌کنگ گفت: پتانسیل دستیابی به جامعه بزرگ سرمایه‌گذاران چین، سرانجام آرامکوی سعودی را بر آن داشت تا به لیست شدن در هنگ‌کنگ رضایت دهد؛ حتی با وجود این که ممکن است اولین ارائه عمومی سهام این غول نفتی، در این منطقه ویژه انجام نشود. چارلز لی به سی‌ان‌بی‌سی گفت: چنین توافقی در هنگ‌کنک با امکان دسترسی حال و آینده جامعه سرمایه‌گذاران چینی، برای عربستان سعودی، چین، هنگ‌کنگ و همه، شگفتی‌ساز خواهد بود. وی اضافه کرد: من هیچ دلیلی نمی‌بینم این اتفاق در اینجا انجام نشود؛ بلکه ممکن است فورا این اتفاق نیافتد؛ به این معنا که اولین ارائه عمومی سهام هم در این بورس نباشد، اما سهام این شرکت در این بورس لیست خواهد شد. هنگ‌کنگ در حال رقابت با بورس‌های نیویورک و لندن برای به دست آوردن امتیاز اولین ارائه عمومی سهام آرامکوی سعودی است که می‌تواند بزرگترین ارائه عمومی سهام در جهان باشد. به نقل از مهر، آرامکوی سعودی که ارزش آن حدود ۱ تا ۲ تریلیون دلار است، به دنبال ارائه عمومی ۵ درصد از سهام خود است.

رشد اندک دلار در کنار افت یورو و درهم در ایستگاه پایان هفته

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 19 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 410 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 71 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 56 هزار و 443 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 12 هزار و 554 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، به طور میانگین 52 ریال ارزان تر فروخته شد.

قیمت طلا پتانسیل افزایش تا سطح 1425 دلار را دارد

پیتر هاگ تحلیلگر ارشد کیتکو متالز در سخنانی گقت: طی ماه های اخیر شاهد شکل گیری یک الگوی جالب بین سیاست های فدرال رزرو آمریکا و قیمت جهانی طلا هستیم. بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: اگر به الگویی که از زمان نخستین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال 2015 میلادی شکل گرفته دقت کنیم به این مساله پی خواهیم برد که پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال 2015 قیمت طلا با رشد 150 دلاری روبرو شد و سپس با کاهش همراه شد. در دسامبر 2016 نیز زمانی که فدرال رزرو بار دیگر نرخ بهره را افزایش داد، قیمت طلا بار دیگر افزایش یافت و به بیش از 1365 دلار رسید. پیتر هاگ افزود: در سال 2017 میلادی درست پس از افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر قیمت طلا بار دیگر با افزایش روبرو شده است. این الگو نشان می دهد که قیمت طلا می تواند به زودی با شکستن سطح مقاومتی 1365 دلاری تا سطح 1425 دلار در هر اونس افزایش یابد. این تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که با توجه به افزایش فزاینده شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا، فدرال رزرو نخواهد توانست امسال نرخ بهره را 4 یا حتی 3 بار دیگر افزایش دهد. به نقل از سایت طلا، این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به اصلاح شاخص سهام طی ماه های آینده هشدار داده اند. به نظر می رسد افزایش شاخص سهام طی ماه های گذشته بیشتر حالت حباب گونه داشته است.

بانک مرکزی تورم را دو رقمی اعلام کرد

بر اساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به دی‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه در ۱۳۹۵، معادل ۱۰ درصد است. خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ به شرح زیر است:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در دی‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۱۱۲.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش یافت

 -شاخص مذکور در دی‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۹.۷ درصد افزایش داشته است.

 

توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب

رئيس مركز گشت هاي مشترك اداره كل تعزيرات حكومتي استان تهران گفت: علاوه بر عرضه تخم مرغ به قيمت هر شانه 12 هزار و 600 تومان در فروشگاه هاي زنجيره اي و ميدان هاي ميوه و تره بار اين كالا از شنبه هفته آينده در خرده فروشي ها هم با همين قيمت عرضه مي شود. بهمن حسن بيگي، افزود: با توجه به كمبود تخم مرغ و افزايش قيمت آن در هفته هاي اخير در كميته تنظيم بازار مقرر شد عرضه تخم مرغ با قيمت مصوب تقويت شود. وي گفت: تخم مرغ به ميزان كافي در سردخانه ها موجود است و همه واحدهاي عرضه كننده اعم از خرد و فروشگاه هاي زنجيره اي موظف اند تخم مرغ را به قيمت هر شانه 12 هزار و 600 تومان عرضه كنند و بيش از اين مبلغ تخلف است. حسن بيگي افزود: اين اقلام تخم مرغ بيشتر وارداتي است و اقلام داخلي هم به شبكه عرضه افزوده مي شود. وي در خصوص مشکل عرضه در خرده فروشی ها با قيمت مصوب گفت: دراین باره مشكل عرضه وجود داشت كه برطرف شده است و همه واحدهاي صنفي بايد تخم مرغ را به ازاي هر شانه 11 هزار و 800 تومان خريداري كنند و 12 هزار و 600 تومان به فروش برسانند. اين مسئول تعزيراتي افزود: برخي مترصدند از فرصت سوء استفاده كننده و تخم مرغ را بالاتر از قيمت مصوب به دست مصرف كنندگان برسانند و همه فروشندگان توجه كنند كه حتي اگر فاكتور معتبر هم داشته باشند نبايد بيش از 11هزار و 800 تومان هر كيلوگرم تخم مرغ را خريداري كنند. /شبکه خبر

صادرات پسته آمریکایی از همتای ایرانی سبقت گرفت!

آمارهای رسمی گویای آن است که در سال ۲۰۱۶ میلادی از نظر ارزش صادرات، پسته آمریکا صادراتی به مراتب بیشتر از ایران داشته است. در سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا به عنوان بزرگترین صادرکننده پسته دنیا شناخته شده و پس از آن ایران در رتبه دوم قرار می‌گیرد بدین ترتیب آمریکا با صادراتی به ارزش یک میلیارد و ۷۸ میلیون دلار در مجموع ۳۹ درصد از صادرات پسته دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که صادرات ما از نظر ارزش رتبه دوم را به خود اختصاص می‌دهد. ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۶۹ میلیون دلار صادرات پسته داشته و در مجموع ۲۴ درصد از صادرات جهانی این بخش را به خود اختصاص داده است. به نقل از ایسنا، این آمارها در حالی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ارزش صادرات پسته ایران معادل ۸۹۰ میلیون دلار و محصول آمریکا ارزشی حدود ۷۵۵ میلیون دلار بوده و به ترتیب سهم ایران و آمریکا از بازارهای جهانی این بخش ۳۵ و ۳۰ درصد بوده است.

۲۸ قرارداد جدید نفتی با شرکت‌های خارجی نهایی می‌شود

امیر زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در حاشیه کنفرانس توکیو در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد احتمالاً تعدادی از قراردادهای جدید با شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین نفت و گاز کشور را طی ۳ یا ۴ ماه آینده نهایی خواهد کرد. وی گفت: ایران حدود ۲۸ قرارداد را با شرکت‌های خارجی شامل ژاپن، چین، روسیه و اروپا مذاکره می‌کند و امیدوار است که ۱۰ توافق را برای پروژه‌های میادین تا مارس ۲۰۱۸ تکمیل کند اما برنامه در حال حاضر عقب‌تر از پیش‌بینی‌ها است. /فارس

رکورد جدید برای طلای سیاه در بازار جهانی

روز پنج شنبه، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۳۲ سنت (۰.۵ درصد) افزایش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۷۰.۸۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۰.۸ درصدی بشکه ای ۶۶.۱۴ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در اوایل روز گذشته، قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به ۷۱.۰۵ و ۶۶.۳۵ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. باید خاطر نشان گردد که از دلایل افزایش قیمت نفت در روز گذشته ادامه ی قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک و همپیمانان آن از جمله روسیه عنوان شده است. افزون بر این، دلیل دیگر افزایش قیمت نفت در روز جاری، کاهش ارزش دلار در بازار مبادلات ارزی است. بنا بر اطلاعات منتشر شده، ارزش دلار در برابر سایر ارزهای رقیب به پایین ترین حد خود از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده است. سقوط ارزش دلار باعث می گردد که سرمایه گذاران به جای بازار ارز در بازار کالاهای اساسی مانند نفت سرمایه گذاری کنند. همچنین، کاهش موجودی نفت آمریکا بر افزایش قیمت این محصول تاثیرگذار بوده است. برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در صورت وقوع هرگونه اختلال در عرضه ی نفت در بازارهای جهانی، قیمت این محصول می تواند حتی به ۷۵ دلار در هر بشکه هم برسد و بر نرخ تورم تاثیر بگذارد. از سویی دیگر، افزایش تولید نفت شل توسط آمریکا می تواند از افزایش بیشتر قیمت این محصول جلوگیری کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
جالبه همش میگین ارزش دلار تو بازارهای جهانی پایین اومده
پس با این حساب پول ایران تو سقوط آزاده
تا چند ماه دیگه میشیم ونزوئلای دوم
بیچاره مردم ایران
مسئولین هم که همه دوتابعیتی و دوپاسپورته هستند
دیگه تابی جون خودت حدس بزن چی میشه
افزایش قیمت نفت= افزایش قیمت مسکن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار