بازدید 10824
گزارش تفریغ بودجه سال 95؛

تخلفات گسترده در حوزه نفت/ دولت 16 هزار میلیارد از پول نفت را پرداخت نکرده است/ اهداف قانون‌گذار در حوزه نفت محقق نشده است

تفریغ بودجه ارائه شده به مجلس، نشان می دهد، دولت بیش از 70 درصد درآمدهای خود را به جای سرمایه گذاری در اقتصاد کشور صرف هزینه های جاری کرده است. همچنین در برخی از موارد که نیاز به سرمایه گذاری بوده و دولت با فروش اوراق مشارکت باید در زمینه احداث زیرساخت ها سرمایه گذاری می کرد، هیچ اتفاقی رخ نداده و تنها چهار میلیارد تومان (4000.000.000) هزینه بررسی طرح کرده است.
کد خبر: ۷۶۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰ 25 January 2018

روز گذشته، گزارش تفریغ بودجه سال 95 توسط رئیس دیوان محاسبات کل کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. با اینکه بسیاری از پیش بینی های انجام شده در خصوص بودجه سال 95 و همچنین اعتبارات در نظر گرفته در خصوص کارهای اجرایی تحقق پیدا کرده و حتی در برخی زمینه ها نیز فراتر از انتظار عمل شده، مطابق معمول دولت های گذشته، تخلفاتی در برخی زمینه ها دیده می شود.

به گزارش «تابناک»؛ تفریغ بودجه ارائه شده به مجلس، نشان می دهد، دولت بیش از 70 درصد درآمدهای خود را به جای سرمایه گذاری در اقتصاد کشور صرف هزینه های جاری کرده است. همچنین در برخی موارد که نیاز به سرمایه گذاری بوده و دولت با فروش اوراق مشارکت باید در زمینه زیرساخت ها سرمایه گذاری می کرد، هیچ اتفاقی رخ نداده و تنها چهار میلیارد تومان (4000.000.000) هزینه بررسی طرح کرده است.

در زمینه وام ازدواج، یارانه‌ها، تسهیلات ارزی و ریالی، صندوق نوآوری و موارد دیگر نیز تخلفاتی داشته است، ولی مهمترین قسمت این تخلفات مربوط به حوزه نفت است که بیشترین درآمد دولت نیز از این بخش بوده است.

بنا به گزارش تفریغ بودجه، در سال 1395، مقدار نفت‌خام تولیدی معادل یک میلیارد و سیصد و هفتاد میلیون (1.370.000.000) بشکه و مقدار میعانات گازی تولیدی، معادل دویست و پانزده میلیون (215.000.000) بشکه بوده است.

از نفت‌خام تولیدی و موجودی ابتدای دوره، هفتصد و شصت و پنج میلیون (765.000.000) بشکه به ارزش سی و سه میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (33.880.000.000) دلار صادر و ششصد و نه میلیون (609.000.000) بشکه تحویل پالایشگاه‌‌ها شده است.

همچنین از میعانات گازی تولیدی و موجودی ابتدای دوره، دویست و چهار میلیون (204.000.000) بشکه به ارزش نه میلیارد و چهارصد میلیون (9.400.000.000) دلار صادر و هفتاد و دو میلیون (72.000.000) بشکه تحویل پالایشگاه‌‌ها و پتروشیمی‌‌ها و یا در بورس انرژی عرضه شده است.

مازاد وجوه حاصل از صادرات گاز طبیعی نسبت به واردات، بالغ بر ششصد و چهل میلیون (640.000.000) دلار است.

جدول شماره (10) میزان تولید، صادرات و فروش داخلی نفت‌خام و میعانات گازی مطابق بودجه اصلاحی شرکت ملی نفت ایران را نشان می‌‌دهد.

تخلفات گسترده در حوزه نفت/ دولت  16 هزار میلیارد از پول نفت را پرداخت نکرده است/ اهداف قانون‌گذار در حوزه نفت محقق نشده است

 * مغایرت میزان تولید و عرضه نفت‌خام حدود هفت میلیون (7.000.000) بشکه، نامشخص است.

ارزش ریالی تولید، صادرات و فروش داخلی نفت‌خام و میعانات گازی مطابق بودجه اصلاحی شرکت ملی نفت ایران به شرح جدول شماره (11) است.

تخلفات گسترده در حوزه نفت/ دولت  16 هزار میلیارد از پول نفت را پرداخت نکرده است/ اهداف قانون‌گذار در حوزه نفت محقق نشده است

مبلغ یازده هزار و چهارصد و هفتاد و نه میلیارد (11.479.000.000.000) تومان از منابع حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی توسط شرکت ملی گاز ایران تاكنون به حساب خزانه واریز نشده است.

همچنین مبلغ چهار هزار و چهارصد و هفتاد و نه ميليارد (4.479.000.000.000) تومان از وجوه واريزي توسط شركت‌هاي پتروشيمي بابت ارزش خوراك‎ دریافتی، توسط شرکت ملی نفت ایران تاكنون به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نشده است.

یعنی به عبارت دیگر، دولت حدود 16 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی را در خزانه نریخته و سرنوشت این پول هنوز مشخص نشده است.

همچنین شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، از مجموع ارزش نقدي خوراك دريافتي از شركت ملي نفت ايران، مبلغ هفت هزار و دویست و دو میلیارد (7.202.000.000.000) تومان بدهکار است.
شرکت‌های پتروشیمی، از مجموع ارزش نقدی خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت ایران، با احتساب وصولي‌هاي سال 1396 بابت مانده تسویه‌نشده ارزش خوراک دریافتی سال 1395، مبلغ دویست و شصت و شش میلیارد (266.000.000.000) تومان بدهکارند که به عبارت دیگر دولت 7468 میلیارد تومان همچنان به شرکت پلایش و پخش بدهکار است.

مطابق بند (د) تبصره (1) ماده واحده، وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف بوده نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت‌خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌ اقدام کند و منابع موردنیاز را از محل افزایش 5درصد به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل؛ بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین نماید.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، صرفاً مبلغ یک هزار و چهل و سه ميليارد (1.043.000.000.000) تومان از محل افزایش 5 درصد قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هواپيما جهت مصارف فوق‌الذكر به شركت‌هاي ذيربط اختصاص و پرداخت کرده و مبلغ سیصد و هفتاد ميليارد (370.000.000.000) تومان از عوارض وصول‌شده موضوع اين بند در محلي غير از مصارف موردنظر يعني هزينه‌هاي جاري شركت مصرف شده است.

به منظور سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي نفت و گاز با اولويت ميادين مشترك به وزارت نفت اجازه داده شده است كه پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) تومان اوراق مشاركت منتشر كند. علي‌رغم ضرورت توجه ويژه به توسعه و بهره‌برداری از ميادين مشترك نفت و گاز و صيانت از حقوق جمهوري اسلامي ايران، از اين ظرفيت قانوني استفاده و در نتيجه اهداف قانون‌گذار محقق نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۱
حوصله داری! کی با یک دو تومن درآمد می تونیم این ارقام را بخوانیم و تحلیل کنیم
نگید این حرفها را. فقط احمدی نژاد و دولت او بود که بد و اخ بود. دولت های قبل و بعدی از زمان مادها تا زمان ظهور هیچ کدام نه دزدی دارند، نه ریخت و پاش و نه فساد. باید احمدی نژاد را اعدام کرد تا اقتصاد و سیاست و فرهنگ و دین و مذهب مردم درست شود.
قطع به یقین تقصیر دولت احمدی نژاد بوده،وگرنه این دولت که مخلص،محترم،و هر ثانیه در حال خدمت به مردم بوده است.
18 میلیارد یعنی اختلاس شده بعد این دولت تازه میگن اختلاس شده الان میگن امانت بدرن
شانزده هزار ميليارد چي ؟ ريال، تومان، دلار يا يورو؟
احتمالا اين ارقام ان چنان نا قابل هستن كه نيازي به واحدً شمارش ندارن.
فساد مالي نفتي نميذاره تا مشكلات مردم حل شه
ی زمانی احمدی نژاد میخاست یارانه بدهد وزارت نیرو پول بنزین را نمیداد
داریم کم کم میفهیمم احمدی نژاد راست میگفت
جالبه دیگه نمیگن اختلاس میگن تخلف .انگار تو حساب کردن قیمت یه گونی سیب زمینی اشتباه شده
چه مبالغ کلانی واریز نشده ظاهرا گم شدن عمومیت داره
ببخشید ۷۰ درصد بودجه صرف هزینه های جاری شده ......یعنی دولت فقط به فکر مصرفی کردن کشوره
این اقتصاددانهایی که شدند مشاور رییس جمهور مثل دکتر نیلی و .... چیکار می کنند
ای داد بیداد:((((((
باز بندازید گردن احمدینژاد
از بچه های حراست شرکت نفت در وینیپگ کانادا برای خودش یک خانه و در ونکور یک خانه چندین میلیون دلاری برای پسرش و یک خانه چند میلیونی برای دخترش در تورنتو خریده است و یک داروخانه هم برای پسرش در وینی پگ خریده بود
بوی اختلاس دیگر داره میاد خدایا خودت به داد این مردم برس
مسئولین به برکت عدم وجود کوچکترین نظم و شفافیت مالی بودجه به ثروتهای نجومی رسیده اند . علی برکت الله
تابناك اين چه تيتر زدنيه
توي اين فضاي ملتهب جامعه كه پر از خبرها بده
گزارش رو دادن مبالغ پرداخت نشده و سازمانهايي كه پرداخت نكردن مشخصه ديگه ديوان محاسبات از اونا توضيح ميخواد و بعد مشخص ميشه مبالغ صرف چه كاري شده
ايا سر فصل هزينه اي داشته يا تخلف بوده
تازه اگه تخلف بوده ايا در جاي نامربوط هزينه شده
البته يه مسأله اي كه هست اينه كه چرا مجلس بررسي هاش يك سال به طول انجاميده و در سه ماه اول سال صحت مصرف بودجه ٩٥رو بررسي نكرده
خوب برای جبرانش از سپردهای بانکی مردم مالیات بگیرید تا کمبودها برطرف شود
وقتی خودشون برملا میکنند . یعنی ده یا صدها برابر بیشتر بوده
اگر کشور ما مثل کشور چین اقازادها که اختلاس میکنند و سرمایه را به سرقت میبرند اعدام میکردند کسی دگه جرائت اختلاس نداشت ولی متاسفانه تا حالا هیچ اقدامی نشده
خدایا چی میشه یه روز دست منم برسه البته آدم قانعی هستم زیاد نمیبرم در حد نیازها اولیه زندگیم یه خونه و یه ماشین و دو سه کیلو گوشت
وای بحال فرهنگمون که روز به روز در حال افول هست
خودم از خودم بدم میاد بخاطر حمایتهایی که بعضی وقتا کردم
وقتی در وزارت خونه ای دزدی میشه باید از ریشه خشکاندش یعنی میباید وزیر که سهله ریس جمهورو عزل کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار