بازدید 9097
آیا نماینده مردم منشأ اخبار غیرواقعی شده یا واقعیت چیز دیگری‌ است؟!

تأملی بر اخبار ضد و نقیض پیرامون مرگ چند تن در مناطق زلزله زده کرمانشاه

در حالی که نماینده مجلس از جان باختن چند تن از زلزله زدگان به دلیل سرما خبر می‌دهد، فرماندار و برخی دیگر از مسئولان، این ماجرا را تکذیب می‌کنند؛ اتفاقی عجیب که جز پدید آوردن برخی ابهامات در اذهان عموم، نتیجه‌ای نداشته و ندارد.
کد خبر: ۷۶۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 25 January 2018
در حالی که نماینده مجلس از جان باختن چند تن از زلزله زدگان به دلیل سرما خبر می‌دهد، فرماندار و برخی دیگر از مسئولان، این ماجرا را تکذیب می‌کنند؛ اتفاقی عجیب که جز پدید آوردن برخی ابهامات در اذهان عموم، نتیجه‌ای نداشته و ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی پیش، خبری به نقل از شهاب نادری، نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی منتشر شد که حکایت از فوت چند تن در شب گذشته در مناطق زلزله زده داشت؛ خبری که در آن، علت فوت این افراد ـ بی آنکه شمار دقیقشان ذکر شود ـ سرمازدگی اعلام شده بود و از تریبون مجلس و در قالب تذکر این نماینده به مسئولان بیان می‌شد.

تذکری که در ادامه، انتقاد این نماینده به دولتمردان بابت رسیدگی نکردن به وضع زلزله زدگان و ضرورت ارائه کانکس یا پول خرید آن به مردم آمده بود و به سرعت با واکنش برخی مسئولان از جمله اکبر سنجابی، فرماندار سرپل ذهاب مواجه شد که این خبر را تکذیب کرد و گفت: «کمبود‌هایی در وضعیت رسیدگی به زلزله زدگان وجود دارد، ولی شرایط به گونه‌ای نیست که فردی در مناطق زلزله زده تاکنون بر اثر سرمازدگی فوت کرده باشد.»

وی در ادامه افزود: «تنها حوادثی که منجر به مرگ هموطنان‌مان در مناطق زلزله‌زده شده، سه مورد آتش‌سوزی در اسکان‌های اضطراری بود که منجر به فوت دو زن و یک مرد جوان شد.» توضیحاتی که مشابه آن را اکبر اکبری، فرماندار ثلاث باباجانی نیز بیان کرد: «در شهرستان ثلاث باباجانی و روستا‌های اطراف آن، تاکنون هیچ گونه خبری مبنی بر اینکه فردی بر اثر سرمازدگی در اسکان‌های اضطراری فوت کرده باشد، گزارش نشده است. به مردم زلزله زده این مناطق در حد کمک‌های انجام شده امکانات ارائه شده و وضعیت این افراد به لحاظ گرمایشی، به گونه‌ای نیست که منجر به مرگ کسی شود.»

پس از فرماندار ثلاث باباجی، آرش زره‌تن، فرماندار جوانرود، سومین فردی بود که به اظهارات نماینده عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه واکنش نشان داد و گفت: «شهرستان ما به دلیل شرایط اقلیمی دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است و اینکه مردم زلزله زده ما با وجود اسکان‌های اضطراری و وسایل گرمایشی دارای مشکلاتی باشند طبیعی بوده، ولی امدادرسانی به این مردم خوب پیش می‌رود و تاکنون هیچ گونه مورد فوتی در مناطق زلزله زده ما بر اثر سرمای هوا گزارش نشده است.»

تکذیب‌هایی که سلسله وار منتشر می‌شدند تا این گونه به نظر برسد که نماینده مجلس در نطق خود در صحن مجلس، خبری کذب بیان کرده است؛ اما این پایان راه نبود و کمی بعد خبر رسید که شب گذشته، یک دختربچه دو ساله بر اثر سرمازدگی در بیمارستان شهدای سرپل ذهاب جان به جان آفرین تسلیم کرده است.

اتفاقی که هرچند با ادعای نماینده اورامات کاملا همخوانی نداشت، به نوعی تکذیب مسئولان منطقه را کمرنگ می‌کرد و به شدت دردناک بود؛ خبری که این بار هم واکنش مسئولان به آن از جنس تکذیب بود؛ تکذیبی نیم‌دار که حکایت از مرگ این کودک دو ساله داشت، ولی دلیل آن را سرمازدگی نمی‌دانست.

رئیس بیمارستان شهدای سرپل ذهاب در این خصوص به ایسنا گفت: «این دختر بچه پس از یک هفته سرماخوردگی در شرایطی توسط والدین برای مداوا به بیمارستان سرپل ذهاب مراجعه کرد که به علت عفونت شدید و سرایت آن به دیگر نقاط بدن، هیچ گونه علائم حیاتی نداشت.» توضیحاتی که این گونه ادامه یافت: «سهل انگاری والدین علت اصلی مرگ این دختر بچه دو ساله است.»

اتفاقی دردناک که البته یکسویه روایت شده و معلوم نیست مورد تأیید خانواده این دختربچه درگذشته هم هست یا خیر! اما قطعا پایان بخش خبری که نماینده اورامانات از تریبون مجلس منتشر کرده نیست؛ این را می‌شود از واکنش‌های عمومی به این خبر و تکذیب آن در فضای مجازی دریافت که حکایت از پدید آمدن ابهاماتی فراوان در افکار عمومی در این خصوص دارد.

ابهاماتی که لازم است پاسخ داده شوند. به این صورت که اگر نماینده حرف کذبی را از تریبون رسمی بیان کرده، باید بابت این کار بازخواست شده و حتی مورد پیگرد قرار گیرد و اگر نه، افرادی که این خبر را تکذیب کرده‌اند، مورد پیگرد قرار گیرند. اتفاقی که البته چندان خوشایند نیست، اما ضروری به نظر می‌رسد و چه بسا رقم نخوردن آن، آفت‌هایی به مراتب بیشتر و شدیدتر به دنبال داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۶
البته این رویه طبیعی دولت تدبیر و امیده، بازخواست هر منتقدی تا دیگران حساب کار دستشون بیاد. کسانی که از نزدیک درگیر هستن بخوبی میدونن دولت ضعیف عمل کرده در این زلزله و عمال دولت(فرمانداران) طبیعتا جز تائید رئیس خود کاری نمیکنن. نکته جالب تائید هماهنگ و سلسله وار این فرمانداران هستش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
البته این عدم اعتماد به مردم و شفاف سازی و همچنین
عدم صداقت است.
ایران آباد و آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
از دستورات اسلامی به کل دور شده ایم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
متاسفانه امروز هر اتفاقی می افتد برادران و خواهران بدانید دشمن ازون سو استفاده می کند کلیپ می سازد و تضعیف می کند اسیر شایعه نشوید این روز ها آنفلونزا شایع است همه جا اپیدمی شده آنفلونزا حتی در آمرکا هم کودک می کشد روزانه چندین بار دست هایتان را با آب و صابون بشویید از مصرف مرغ های مشکوک اجتناب کنید موقع گرفتن آنفلونزا از کودکان و کهنسالان و بیماران دوری کنید محیط را ضد عفونی کنید حتی دستگیره در ها تا انشا الله این ویروس موذی بر ما غلبه نکند این ویروس همه تلفات می گیرد حتی در خانه های مرفه و در کشور های پیشرفته ضمنا آنفلونزا با پنیسلین و آنتی بیوتیک خوب نمی شود به پزشک مراجعه کنید بهداشت را رعایت کنید بچه های زیر 5 سال سالمندان بالای 60 و بیماران مزمن واکسن آنفلونزا بزنند
شاید به مرگ طبیعی از دنیا رفتن چرا زود قضاوت میکنید ممکن بود تو خونه خودشون هم بمیرن عمر دست خداست و زمانی براش تعین نشده به روحانی رای ندادم اما منصف باشیددوستان
کلا کار دولت شده تکذیب همه چیز و مقصر قرار دادن مردم
خداييش كانكس دار كردن همه زلزله زده ها چقدر هزينه داشته؟ يه مقايسه اي با ساير هزينه ها و ريخت و پاش ها و بودجه هاي بي حساب برخي بخش ها و اختلاص ها بكنيد
آخه چرا؟
دولت مقصر نیست زلزله نباید فصل سرما می آمد از این به بعد به بلایای طبیعی بگید فصل بهار و تابستان بیاد.؟!
اسم دختر بچه سارینا بود از آبادی ناوه فره، از سرما بهشتی شد طفل معصوم
تحقیقات نشون داد که بر اثر سرما نمرده .. معتاد بوده
پاسخ ها
علی علی یاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
یعنی هزار تا مثبت داره این نظر
شاید بهتره
| Germany |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
ملیت شونو عوض کنن (فلسطینی ، سوری ، لبنانی ) تا دل مسئولین بسوزه براشون ،
هر کس به دولت تدبیر و امید انتقاد کند با لبخند و مهربانی اعدام خواهد شد
روحانی در نمایش تلویزیونی با رضارشید پور مشکلات زلزله زدگان راحل نمودند وگفتند ازچند سال دیگر بافتهای قدیمی راخراب وساختمانهای محکم خواهیم ساخت
این دولت توانایی کار ندارد
بیاید ببینید غیر از مرگ ناشی از سرما و آتش سوزی چادرها آمار خودکشی چقدر بالاست. این مردم فراموش شدن
البته از مسئولین مورد نظر انتظاری غیر از تکذیب واقعیات وجود ندارد . همیشه وقتی چیزی علنی می شود که از کم کاری عده ای خبر می دهد اولین و بی درد سرترین راه مقابله با آن واقعیت ، تکذیب است.
دولت روحانی...
نفهمیدیم آخر آقای زیبا کلام با پولهایی که گرفت چی کار کرد
یه گزارش تهیه کنید از وضیت و هزینه هایی که مردم برای زلزله کرمانشاه پرداخت کردن
عکس کم کاری ها رو هم بزارید
لطفا
در دوره هر رییس جمهوری حداقل یک زلزله کوچک یا بزرگ داشتیم . جالبه که امدادرسانی و کمک در همه دولت ها به یک شکل بوده یعنی اشفته بازار . در کل هر دولتی هم که بیاد وضع همینه خلاص
کرمانشاه چه خبره چرا به مردم رسیدگی نمی شه پس کی قراره خانه های این افراد ساخته شود کی قراره به درد مردم اهواز و خوزستان برسید کی قراره به معیشت زندگی کارگران برسید بازنشستگان با حقوق پایین کودکان کار دستفروشان خیابان مترو
مشکل کم نیست
اگر جسم یخ زده را هم ببینند قبول نمی کنند می گویند به فریزر گذاشتید.
رخ نداده
رخ هم داده باشه تکذیب می کنیم
حالا همین امروز به یکباره سروکله اقای نوبخت و دارودسته اش در کرمانشاه پیدا شد. اگر چیزی نبود که به این سرعت برای جلوگیری از ایجاد جو در جامعه نمی دویدند.
کسی در چادرهای مجهز زلزله زده ها از سرما نمرده ...همه اش هفتاد و خرده ای روز گذشته چه توقعی دارید؟ اینها معتاد بودند خودکشی کردند.
متاسفانه تنها چیزی که برای این تکذیب کنندگان مهم نیست این است چه با بیماری عفونی باشد یا سرما زدگی یا سرما خوردگی به هر حال چند کودک بعد از زلزله در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی بر اثر سرما یا تشنج ناشی از بیماری و یا هر چیزی فوت کرده اند که می توان اسامی آنها را ذکر کرد.چرا به جای تکذیب توضیح نمی دهند این بچه ها بر اثر چی فوت کرده اند.بنده معتقدم حرفهای نماینده محترم صحیح است اما شیوه بیان نامناسب و متفاوتی داشته است.
با سلام.فارغ از تمام مشکلات زلزله زدگان وسختی های انها.متاسفانه یا خوشبختانه.در هفته ای که در حال گذر است.بویژه دیشب،در این زمستان هوا در سرپل وقصر وحتی کرمانشاه خیلی گرم هست وشب ها هم چند درجه ای بالای صفر.چطور ممکن است کسی ازسرما در گذشته باشد .؟؟!!ما عادت به یک کلاغ ،چهل کلاغ داریم.باز هم می گویم این به این معتی نیست،که هم استانی های زلزله زده عزیز من کیفشان کوک هست وهیچ مشکلی ندارند.
بعداز هفتاد روز هنوز کانکس ندارن.اوج‌ ناکارامدی مسولین
بودجه 97 رو نگاه کنید فقط با یک قلم که خرج آدم های بیکار در این مملکت شده می شد همه مناطق زلزله زده رو بازسازی کرد.
به نظر شما، با هزینه ساخت قرآن مطلا چند کانکس میشد تهیه کرد؟ مهم خواستن و مردم دوستیست که متاسفانه در بین مسئولین یافت نمیشود.
از طرف مسئولین:
مردم عزیز لطفا توقعات تان را کم کنید مگر نمیدانید که کشور اولویتهای مهمتری مثل ساخت قرآن مطلا، ساخت بیمارستان و مدرسه در کشورهای اسلامی، بازسازی سوریه، مبارزه با آمریکا و .... دارد؟؟؟
تابناک جان سانسور کن
تلخ تر از همه عدم اعتماد مردم به تمام ارگانها و نهاد هاي دولتيه.
چرا مردم به هيچ خبري كه از ناحيه يك نهاد دولتي باشه اعتماد نميكنند؟
مقصر مردمند يا ..؟
خدا را شکر که حداقل امنیت را داریم
هر كي ناراحت ميشه اين را نخونه . نحوه خدمات رساني كوتاهي اين دستگاه و اون دستگاه و پاس كاري مسئوليتها و تاييد و تكذيب درست ، ولي بذارين كنار .
تا ٣٠ سال قبل در همين كشور مردم بي سرپناه و جنگ زده حتي از اون ور مرز به ايران ( همين مناطق ) پناه مي آوردن ، مردم با آغوش باز پذيرا بودن . البته همه مورد اعتماد بودن و همت داشتن . خانه سر طاقچه نيست كه مردم همين الان دوباره صاحب خانه بشن . كانكس هم داره ساخته ميشه . بعضي در چادرن . اگه خانواده اي مريض ، كودك و سالخورده داره اگه كانكس گرفته يك بحثه ولي اگه نگرفته ، همسايه اش كه گرفته موظف به پناه دادن أعضاي آسيب پذير هست . اگه خانواده اي وإلر و بخاري نگرفته ( به مسئول فحش بديم دلمون خنك شه ) ولي سرپرست خانواده اي كه نتونه يك چراغ آلادين كهنه براي خانوادش جور كنه بايد ... . اگه بچه و يا فرد ديگه اي سرما بخوره بعد يك هفته بذارن اينقدر عنونت بالا بره ؟ ولله عجيبه و مخصوصا خطر تشنج را براي بچه ها را متوجه نباشه ( الان كه درمان و دارو در مراكز اصلي زلزله رايگان صورت ميگيره ) و اعضاي خانواده كاري نكنن جز إهمال و اهميت قائل نشدن نيست ( بچه ات مريض باشه اكه همه پدر مادرها منظر بشينن كه خونه دار شن يا دكتر نزديكشون باشه چي ميشد ولي با وجود پدر و مادر بي خيال و در هر مكان و هر زمان ممكنه هر اتفاقي بيفته )
آخرش حتما ما مردم يك إيرادي داريم كه مسئولمان اين هستن . باور كنيد شك نداشته باشيد .
یه جوری میگن سرما اینگار چه خبره تو وسط زمستان باران بارید اونجا یعنی دما زیر صفر نیست
اصلن نیازی به سرمایه گذاری دشمن نیست
آقای روحانی دوشاخه اینترنت رو از پریز بکش
عزرائیل هم قول مساعد داده که در یک شب نتانیاهوو و ترامپ و آل سعود رو به ته جهنم بفرسته
ولی ولی ولی
آقایان این سوء مدیریت شما همه چیز را نابود خواهد کرد
چون این همه درد این ملت را نمیخواهید ببینید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر