بازدید 11454
گزارش تفریغ بودجه سال 95؛

کمک 1500 میلیاردی دولتی برای شرکت های زیان ده/ 153 شرکت دولتی در سال گذشته ورشکست شده اند/ تنها 25 درصد بودجه صرف سرمایه گذاری شده است

حدود 70 درصد از بودجه كل كشور به شركت‌هاي دولتي و وابسته به دولت اختصاص دارد و از آنجا كه بخش دولتی سهم عمده‌اي از اقتصاد را بر عهده دارد، عملكرد شركت‌هاي دولتي براي اقتصاد ايران مهم است، ولي با اين حال، شرايط اقتصادی نشان مي‌دهد در بخش شركت‌هاي دولتي با بحران مواجه هستيم که باعث ايجاد بدهي میلیاردی و هزينه‌هاي بدون بازده هنگفت در اين شركت‌هاست.
کد خبر: ۷۶۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴ 25 January 2018

بازدید از زندان، مطالبه مردم است و باید انجام شود/ اگر اصلاح طلب ها نمی توانند کاری کنند، باید از مردم عذرخواهی کنند/ وقتی مردم ببینند به نهادهای حاکمیتی بها داده نمی شود، خود وارد صحنه می شوندحدود 70 درصد از بودجه كل كشور به شركت‌هاي دولتي و وابسته به دولت اختصاص دارد و از آنجا كه بخش دولتی سهم عمده‌اي از اقتصاد را بر عهده دارد، عملكرد شركت‌هاي دولتي براي اقتصاد ايران مهم است، ولي با اين حال، شرايط اقتصادی نشان مي‌دهد در بخش شركت‌هاي دولتي با بحران مواجه هستيم که باعث ايجاد بدهي میلیاردی و هزينه‌هاي بدون بازده هنگفت در اين شركت‌هاست.

به گزارش «تابناک»؛ شايد رؤساي دولت‌ها و حتي وزرا حداقل در كلام خواستار شفافيت و رشد بهره‌وري در بخش دولت باشند؛ اما اگر برنامه‌اي براي اين منظور طراحي و اجرا نشود، نتيجه آن مي‌شود كه اصلاً مشخص نيست در شركت‌هاي دولتي و وابسته به دولت ـ كه 70 درصد بودجه كل كشور را در اختيار دارند ـ چه مي‌گذرد و در اين میان، شاهد حقوق‌ها، تسهيلات و رانت‌هاي نجومي مديران اين بخش‌ها هستيم.

بودجه شركت‌هاي دولتي تقريباً دو برابر بودجه عمومي كشور است. با اين حال، در شرايطي كه گفته مي‌شود، عمده اقتصاد ايران دولتي است، عملكرد اين شركت‌ها شفاف نيست و گزارش عملكردهاي آنها به مجامعي ختم مي‌شود كه وزرا اصلاً حوصله حضور در اين مجامع را ندارند و نمايندگان آنها هم كه در اين مجامع حضور مي‌يابند، ظرف نيم ساعت سر و ته مجمع را هم مي‌آورند.

اما نکته قابل تأمل در این میان، کمک دولت به شرکت های دولتی ورشکسته است، به گونه ای که سالانه مبالغ هنگفتی بابت این شرکت ها هزینه می شود، بدون اینکه حتی امید به بازگشت آنها باشد و شوربختانه تر اینکه هر ساله نیز بر شمار این شرکت ها افزوده می شود.

طبق لایحه بودجه سال 95 تا پایان سال گذشته، تنها 9 شرکت ورشکسته وجود داشت که دولت برای بازگرداندن این شرکت ها به چرخه اقتصاد کمک هایی به آنها می کرد؛ اما بر اساس تفریغ بودجه سال 95 که از سوی دیوان محاسبات کل کشور اعلام شده، 153 شرکت دیگری نیز به این شرکت ها اضافه شد.

كمك زيان پرداختی به شرکت‌های دولتی زیان‌‌ده

بر اساس گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال گذشته در پیوست شماره (3) قانون بودجه سال 1395 کل کشور، تعداد 9 شرکت دولتی تحت عنوان شرکت‌‌های زیان‌‌‌ده درج شده است. پیش‌‌بینی زیان شرکت‌‌های یادشده از محل منابع عمومی دولت، بالغ بر یک‌‌هزار و پانصد و چهل و دو میلیارد (1.542.000.000.000) تومان بوده که نهایتاً 7/99 درصد آن بابت کمک‌‌زیان به شرکت‌‌های موردنظر پرداخت شده است.

در عمل، 153 شرکت در سال 1395 علاوه بر شرکت‌‌های نامبرده زیان‌‌ده شده‌‌اند، لیکن از محل منابع عمومی دولت، مبلغ دویست و پانزده میلیارد (215.000.000.000) تومان کمک زیان به شرکت‌‌های «آب منطقه‌‌ای» و «آب و فاضلاب روستایی» استان‌‌ها پرداخت شده است.

گزارش موجود نشان می دهد که سیاست های اقتصادی دولت در بازگرداندن شرکت های زیان ده به چرخه اقتصاد کشور ناکارآمد بوده و یا اینکه موارد دیگری وجود دارد که مدیران این شرکت ها ترجیح می دهند، جزو شرکت های زیان ده به شمار آیند.

بودجه شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت

شاید یکی از دلایلی که باعث این ورشکستگی ها می شود، هزینه های جاری باشد که در این شرکت ها هزینه می شود. در سال گذشته و بنا به گزارش تفریغ بودجه سال 95 شرکت های دولتی تنها 25 درصد در بخش سرمایه ای و 75 درصد از کل بودجه خود را صرف هزینه های جاری کرده اند.

این گزاش نشان می دهد، در سال 95 از مبلغ ششصد و پنجاه و دو هزار و چهارصد و هفتاد و نه ميليارد (652.479.000.000.000) تومان منابع تحقق يافته شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت، حدود 75 درصد صرف مصارف جاري و 25 درصد در بخش سرمايه‌اي به مصرف رسيده است.

میزان کم سرمایه گذاری برای توسعه شرکت ها و همچنین بالا رفتن هزینه های جاری در شرکت های دولتی و هزینه های ریخت و پاش اضافی، باعث شده است، بسیاری از شرکت های دولت ورشکسته شوند و یا در مرز ورشکستگی کامل قرار گیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۰
تو ایران تقریبن همه شرکتها ورشکسته هستن، به امید خدا سال نود هفت بقیه اونایی که یه جور با بودجه دولتی سرپا هستن هم باقطع بودجه کارشون تموم میشه و کلن تمام دیگه...
سلام
با ایده ورشکستگی شرکتهای دولتی موافق نیستم به دلیل اینکه ان شرکت های واگذارشده هم دولتی بوده اند و اگر حالا سود ده هستند قبلا هم بوده اند ولی چون بودجه انها از شرکت مادر دریافت می شد سوددهی انها مشخص نبوده است و این شرکتها را که می بینید زیان ده هستند قبلا هم بوده اند و اگر واگذار نشده اند هم دلیل سودده نبودن انها بوده مگر نه انها را هم واگذار می کردنند و از طرفی وبتی خدماتی هستند چی انها را میخواهید واگذار کنید . بفرمایید شرکت خدماتی مگر می شود سود ده باشد . شما شرکت های مادر را برای نظارت بر شرکت های زیر مجموعه بنا نموده اید حالا با همان میزان نیرو فقط شده اند مصرف کننده چطور میخواهید انها سودده باشند انها که تولیدی نیستند که بخواهند سود داشته باشند شما کل شرکتهای سوده را واگذار کرده اید حالا دنبال در درامد می دوید .

سود در شرکتهای واگذلرشده است که هییت مدیره انها حداقل هر ماه دو میلیون در امد شرکت در جلسه را دارند و ۲۵۰ میلیون پاداش مجمع دارند . حال چیزی برای شرکتهای مادر نمانده است پس انها ضرر ده هستند چون از سیستم اصلی منفک نشده اند و در امد انها از دولت است . شما می توانید شرکت صنایع پتروشیمی را حذف کنید . می توانید شرکت مادر تخصصی شرکت گاز را حذف کنید . اشتباه در انجا است که امده اید بجای بدهی به صندوقها شرکتهای سوده ده را واگذار کردید در صورتیکه انها نباید کار اقتصادی انجام دهند وقتی به کار تجارت میرسند دیگر تمایلی به ادامه خدمت براساس شرح وظیفه خود برای ملت ندارد .
و....
پیشنهاد میشود تعرفه ها وحقوق وعوارض گمرکی کالاواجناس را بالا ببرید تا مردم بکلی توان خرید چه تولید ایرانی چه خارجی را نداشته باشندتولید ایرانی که به درد نمی خورد وبا گرانی اجناس هم قاچاق از اسکله های خصوصی توسط خودی ها وارد وکمر اقتصاد خورد میشود بعد تقصیر را گردن امریکاواسرائیل بیاندازید.
دولت خودش تمام پولهای بانک صادرات و تجارت را بالا کشیده ورشکسته کرده و پدر سهامداران این بانکها را درآورده .کی می خواهد حق سهامداران را برگرداند؟
وقتي انتخاب مديران بر اساس مدارك قلابي آقازادها باشد واقتصاد وسياست روسي باشد همين خواهد شد حالا كجا شو ديدي
این هم شد کشور داری؟
واین دور باطل مدام در همه دولتها انجام می شود صرفا جهت مدیر ورئیس ماندن اقا زاده ها و نزدیکان.
اگر قانونی باشد که زیان شرکتها از حقوق و مزایای مدیرعامل وهیئت مدیره و سایر مدیران
آن موسسه کسرخواهد شد آنگاه اکثر اینها سود ده می شوند
پول اصلی که دست دولت نیست. همینیم که هست اگه تزریق نکنه که چند ده هزار نفر از نون خوردن می افتند. شما اگر دلت میسوزه لطف کن یه مقاله سوزناک برای بازگرداندن سرمایه ملت از نهادها بنویس
تا مدیریت ها به شایستگان واگذار نشود این پول ها را در چاه ویل می ریزند!سالهاست در محیط های صنعتی این را تجربه کردیم.
اگر شرکتهای دولتی زیان ده هستند. چرا مدیران وکارکنان انها. حقوقهای دوبرابر بخش خصوصی. وپاداشهای دهها میلیونی میگیرند. ایا این تبعیض واتلاف بیت المال نیست؟!.؟
شرکت های دولتی حقوق نجومی بدن دولت ومجلسم ازبودجه فقیر فقرا بزنه وجهت جبران زیان انها ۱۵۰۰ میلیاردبودجه بده ...این دیگه خیلی بی انصافیه ....ای بابا
من خودم کارمند یکی ازاین شرکتهای زیان وه هستم اقایان هیچ نظا رتی براین شرکتها اعمال نمیسود هیت مدیره شرکت اصلانمیداند چندتاپرسنل مشقول کارند دزدی وکارشکنی که اصلا رول همیشگی است چون نمیخواهند این نون دونی دست بخش خصوصی بیفتد همه کاری میکنند
رئیس دیوان محاسبان کشور فاش کرده که در سال ۹۵ حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان درآمد شرکت‌های زیرمجموعه نفت ازجمله شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پخش و پالایشگاه ها به خزانه واریز نشده است.
عادل آذر، شرکت ملی گاز ایران را بی‌انضباط ‌ترین شرکت دولتی در سال ۹۵ خوانده و گفته که ۱۱هزار میلیارد تومان از واریزی‌های معوقه به خزانه، به این شرکت مربوط می‌‌شود.
اهم اطلاعاتی که او در تلویزیون ارائه کرد به این قرارند:
● در زمینه سهم صندوق توسعه ملی در بودجه سال ۹۵، یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار در آن سال به صندوق توسعه ملی واریز نشده است.
● دولت در فروش اوراق مشارکت برای توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه و استفاده از فاینانس‌ها از قانون بودجه سال ۹۵ انحراف داشته است.
● فقط ۹ صدم درصد از ۲۰۰ میلیارد دلار فاینانس استفاده شده است.
● ۱۲۸ میلیون دلار خالص گاز صادراتی و یک میلیارد و ۴۸ میلیون دلار فراورده‌های پالایشگاهی است که شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز آن را به صندوق توسعه ملی واریز نکرده‌اند.
● پای ثابت تخلفات از قانون بودجه؛ شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز است.
● ۷۵درصد بودجه شرکت‌های دولتی صرف هزینه‌های جاری آنها و بقیه صرف سرمایه گذاری می‌شود.
● طرح تحول سلامت ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
● سهم طرح تحول سلامت از هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ و چهار دهم درصد بوده است.
● در بودجه سال ۹۵ وابستگی به نفت بیشتر شد و ۵۷ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان تراز عملیاتی منفی بودجه ۹۵ است.
● بودجه ۹۵ از اقتصاد مقاومتی فاصله گرفت.

به تاکید عادل آذر، بانک مرکزی و بانک‌های دیگر برای فروش دارایی‌ها و اموال خودشان به قانون عمل نکرده‌اند و فروش اموال بانک‌ها صفر بوده است.
دولت بهتر نیست برای اخرین با ر ،دست از تاسیس وراهبری ومدیریت شرکتها وشرکت داری بردارد ،چون انها مرکز حیف ومیل دادن امکانات ودر عین حال بهترین مکان برای رانت ،اختلاسها می باشند وبخاط همین هم در حساب رشی های دقیق دارای بیلان منفی میشوند ،
اره کمک کنید اونوقت شرکت های خصوصی که بر اثر تحریم ها پولهایشان برای واردات تجهیزات اساسی از جمله پزشکی که سالها بلوکه شد و باعث بدبحتی و ورشکستگی انها شد با کمال تعجب مالیات های دوباره برایشان تعیین شده که یعنی قوز بالای قوز.بنده هم شاغل در یکی از همین شرکت ها بودم و یک سهم هم داشتم و بعد از این داستان ها و ورشکست شدن شرکت حالا امده اند سراغ بنده که چون دیگران را پیدا نمیکنیم و چون شما یک درصد سهم داشته اید باید تاوان بقیه را بدهید و فعلا حساب بانکی بنده بلوکه شده.جناب کرباسیان چون از قبل شما را مشناسم و اعمال مثبت شما را دیده ام از جنابعالی خواهش میکنم در هفدهم همین ماه به جلسه رسیدگی هیئت و دادگاه مالیاتی تشریف بیاورید تا از این ظلمی که به بنده و خانواده ام شده اطلاع پیدا کنید.
جالبه کارمندی که در حد میانی هم نیست میشه مدیر و اگر برداشت کلان کنه میگن حقوق نجومی و اگر اون مجموعه رو از بین ببره این دولت میاد زیانش رو میده.
تمام شرکتها باید خصوصی شوند حتی به شبه دولتی . نهادها واگذار نشود که دوباره برای گرفتن اعتبار دولت را تحت فشار قرار دهند . هر دولت بعدی هم که بعدا سرکار باشد با همین سازکار وارد شود.
کاربران محترم فکر کنید در یک شهری چند برادر باشند و همه این افراد فامیل در یک رده تولید هم فعالیت کنند چه اتفاقی میفتد . 1رقابتی وجود ندارد چون همه آنها نسبت خونی دارند .2اجازه فعالیت به دیگران نمیدهند 3 تمام تولید و توزیع بصورت را بدست میگرند 4خلاقیت و نوآوری از بین میرود .5کیفیت وجود ندارد . در چنین فضای صنعت رشد نمیکند مثل ایران خودرو و سایپا دولت دوسال پیش چقدر کمک مالی و وام به مردم بابت خرید خودرو به مردم داد ایا در کیفیت تغییری کرد ؟هوا آلوده تر شد .
شركتي كه زيان ده باشه بايد جمعش كرد نه كمك
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل