بازدید 3355

ساختار فعلی قوا و اداره کشور مانع از تحقق توسعه متوازن کشور است

نماینده مردم زابل، زهک و نیمروز در مجلس شورای اسلامی ساختار فعلی قوای سه گانه و اداره کشور را مانع از به نتیجه رسیدن توسعه متوازن کشور می‌داند.
کد خبر: ۷۶۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹ 23 January 2018

 

احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ساختار فعلی قوای سه گانه و اداره کشور را مانع از به نتیجه رسیدن توسعه متوازن کشور می‌داند و اظهار داشت: وقتی در مجلس هشتم خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، فرمودند وظیفه اصلی مجلس هدایت درست دولت و نظارت بر پیمودن این راه درست توسط دولت است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی تصویب قوانین درست، شفاف، کارآمد و صریح بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، بیان کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید در چهارچوب قانون اساسی بتوانند دولت را به درستی هدایت کنند تا دولت راه توسعه را به درستی طی کند.

 

ساختار انتخابات مجلس مشکل دارد

وی ساختار انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارای مشکل می‌داند، افزود: بحث‌های قومیتی و تعصبات کورکورانه قومی و مذهبی در شهرستان‌ها و استان‌های مناطق محروم باعث می‌شود عمدتا مجالسی شکل بگیرد که فاقد توان تخصصی لازم برای هدایت درست دولت باشند و تا زمانی که این نقیصه برطرف نشود، مجلس نمی‌تواند نقش آفرینی صحیحی را در توسعه کشور داشته باشد و نیاز به اصلاح این وضعیت وجود دارد.

کیخا ادامه داد: در مجلس پیشنهاد برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی مطرح شد که یک گام رو به جلو بود ولی این طرح تصویب نشد.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه مجلس، دولت، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ورود پیدا کنند و در قالب سیاست های کلی نظام که به تایید مقام مظعم رهبری می‌رسد، ساختار انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کنند، گفت: ویژگی‌هایی برای نمایندگان از منظر تخصصی و ابعاد مختلف توسعه‌ای لازم است تا بتوانند کشور را به اهداف انقلاب و نظام برسانند.

کیخا ادامه داد: بایستی نمایندگانی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند که قابلیت انجام این کار را داشته باشند، تا چنین نمایندگانی به مجلس ره پیدا نکنند قوه مقننه کارآمد نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در نظام‌های حکومتی فعلی دنیا مجلس بر دولت نظارت دارد و به معنای واقعی این کار انجام نمی‌شود، افزود: در ابتدای مجلس هشتم وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان فرمودند دولت مثل کسی می‌ماند که روز عاشورا عَلَم و کُتَل را به دوش می‌کشد و بار سنگینی دارد، در این وضعیت مجلس باید زیر بغل این فرد را بگیرد و عرق جبین وی را خشک کند تا زمین نخورد، این رویکرد متفاوت از نظام‌هایی است که در دنیا شاهد آن‌ها هستیم.

کیخا با بیان اینکه در کشور اسلامی به این صورت نیست که از مدیران مچ گیری شود بلکه باید به دنبال حل مشکلات دولت بود، اظهار داشت: هیچ گاه دولت و مجلس این گونه همکاری نکرده‌اند، می‌توان گفت تاکنون نه در چارچوب فرامین رهبری عمل کرده‌ایم، نه مانند سایر کشورهای توسعه یافته عمل شده که با این شرایط باید چاره جویی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بعد از گذشت حدود نیم قرن از عمر انقلاب و نقاط ضعف و قوت مشخص شده و نخبگان جامعه به خصوص اعضای خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، روسای قوا و کمیسیون‌های مجلس و مرکز تحقیقات استراتژیک باید مسیری را تعیین کنند.

وی افزود: راهی که تاکنون آمده‌ایم جوابگو نبوده، اگر قرار است اصلاحاتی انجام شود باید پیشنهاد شود، طرح‌ها باید به تایید مقام معظم رهبری برسند تا اصلاحات انجام شود، زیرا ادامه این روند به نفع کشور نخواهد بود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنا به دلایلی، قومیت‌های خاصی در دولت‌ها نفوذ کردند و منابع به سمت مناطقی که این مدیران اهل آنجا هستند متمرکز شده است، گفت: این نگاه بخشی در مجلسی نیز وارد شده و نمایندگان کمتر، به صورت ملی فکر می‌کنند و از آنجایی که بیشتر باید پاسخگوی مردم محلی باشند، ترجیحات نمایندگان نیز محلی شده و این مسائل باید اصلاح شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار