بازدید 2606

گرازش مرکز پژوهش‌ها درباره اجرای بودجه ۹۶

کد خبر: ۷۶۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 23 January 2018

 

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: براساس پیشنهاد دولت در بودجه ۹۶، در مجلس ۸ درصد منابع و مصارف را افزایش دادیم.

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی در جلسه علنی مجلس در ارزیابی از عملکرد ۸ ماهه بودجه ۹۶ اظهار کرد: همانطور که رییس دیوان محاسبات در صحبت‌های خود اشاره داشت، ۹۰۰۰ میلیارد تومان در طرح تحول سلامت و همین میزان در بحث هدفمندی یارانه‌ها دچار کسری هستیم و بودجه امسال هم که دومین بودجه مجلس دهم است، باید این موارد به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در بحث گزارش‌های بودجه‌ای باید بتوانیم به مردم بگوییم مسوولیت‌پذیری حاکمیت چقدر بوده است که پیش‌مقدمه این کار هم شفافیت در حسابرسی است و نظارت بیرونی و عمومی در بودجه‌هاست.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ادبیات مسوولیت پذیری سه نوع حسابرسی مالی، تطابقی و عملکردی داریم که آیا بودجه تصویب شده به هدف‌های مورد نظر دست یافته است یا خیر البته اخیرا حسابرسی اجتماعی هم در برخی کشورها انجام می‌شود که خود مردم و ذینفعان این کار را انجام می‌دهند.

جلالی افزود: به عنوان مثال در کشور هندوستان در بخش کشاورزی حسابرسی اجتماعی انجام می‌شود و کشاورزان تایید می‌کنند که بودجه به هدف رسیده است یا خیر، لذا باید این ۴ حسابرسی مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: عملکرد بودجه با اقتصاد کلان باید بر این اساس باشد که بودجه مصوب در تورم، ضریب جینی و رشد چه اثری داشته است و مالیات‌ها چقدر موفق بوده‌اند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ارتباط بودجه با شاخص‌های پایداری و ریسک مالی هم باید مورد توجه باشد. اگر بودجه را بستیم آیا به پایداری مالی آینده هم فکر کرده‌ایم. اینکه فقط اوراق مشارکت چاپ کنیم کافی است، ارتباط بودجه اجرا شده با چشم‌انداز میان مدت یا همان برنامه‌ها چگونه است؟

جلالی خاطرنشان کرد: مجلس در این سال‌ها تلاش کرده حسابرسی مالی را پیگیری کند. دیوان محاسبات هم وارد بحث حسابرسی تطابقی شده اما در بحث حسابرسی اجتماعی هنوز نتوانسته‌ایم گامی عملی برداریم.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال ۹۶ دولت در لایحه خود منابع و مصارف را ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داد اما در مجلس چه کرده‌ایم؟ ۸ درصد، این رقم را افزایش دادیم و به ۳۴۷ میلیارد تومان رساندیم. عملکرد ۹ ماهه نشان می‌دهد ۱۹۶ هزار میلیارد تومان محقق شده اما پیش‌بینی این است که تا آخر سال به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در پروژه‌های عمرانی هم ۲۹ هزار میلیارد تومان محقق شده اما آقای نوبخت می‌گویند ۳۷ هزار میلیارد تومان تحقق یافته است. چرا باید رقم‌ها را غیرواقعی بنویسیم.

جلالی تصریح کرد: براساس عملکرد بودجه، میزان اعتبارات عمرانی، ۲۹ هزار میلیارد تومان تحقق یافته که از این رقم ۲۳ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق تامین شده و ۶ هزار میلیارد تومان یعنی فقط ۱۰ درصد از نفت به عنوان سرمایه صرف سرمایه‌گذاری شده و این خیلی دردناک است که ما کالای سرمایه‌ای مثل نفت را می‌فروشیم اما فقط ۱۰ درصد استفاده می‌کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مورد هدفمندی یارانه‌ها هم در ۹ ماهه اول ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق اصلاح قیمت‌ها در اختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از جاهای دیگر تامین شده است.

جلالی در پایان با اشاره به تراز تملک دارایی‌های مالی نیز گفت: تراز عملیاتی ۸۰ هزار میلیارد تومان است در واقع هزینه جاری بیش از درآمدهای غیرنفتی می‌باشد و این کسری در همین حد باقی می‌ماند. البته در تملک دارایی‌ها ۱۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنیم که ۷۱ هزار میلیارد صرف طرح‌های عمرانی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان