بازدید 6660
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر مالیه شدن مدیرالملک تا محاکمه یک شبكه بزرگ فساد مالي در دادگاه انقلاب

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.  
کد خبر: ۷۶۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 23 January 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

3 بهمن 1300، پس از انتصاب مشیرالدوله به سمت رییس الوزرایی، وی وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: سردار سپه وزیر جنگ،‌ حکیم ‌الملک وزیر امور خارجه،‌ مدیرالملک وزیر مالیه، سردار معظم خراسانی وزیر عدلیه، اعتلاءالسلطنه وزیر پست و تلگراف،‌ ادیب السلطنه وزیر فوائدعامه و نیرالملک وزیر معارف. همچنین در این روز، هيأتي به رياست سيد حسن تقي ‌زاده براي انعقاد قراردادهاي تجاري بين‌ ايران و اتحاد جماهير شوروي عازم مسكو شد.

3 بهمن 1307، با هدف مبارزه با فساد اداری از جمله اختلاس، ارتشا و پارتی ‌بازی که در ایران از قرن سیزدهم میلادی آغاز و در عهد قاجارها گسترش یافته و در ادارات دولتی به صورت یک امر عادی در آمده بود و از پیشرفت کار جلوگیری می‌ کرد، از چنین روزی سازمان قضایی ویژه و مختص تعقیب قضایی و مجازات مقامات و کارکنان سازمان‌ های عمومی (ادارات دولتی، شهرداری ‌ها و ...) به نام دیوان کیفر کارکنان دولت آغاز به کار کرد که در تاریخ ایران یک انقلاب اداری به شمار آورده شده است.

3 بهمن 1332، اولین جلسه مشاوره در امور نفت به ریاست عبدالله انتظام، دکتر فخرالدین شادمان وزیر اقتصاد ملی، نصرالله انتظام سفیر کبیر ایران در آمریکا و حاج محمدنمازی در کاخ وزارت امور خارجه تشکیل شد.

3 بهمن 1346، پنجمین چاه در خلیج‌فارس به نفت رسید.

3 بهمن 1357، امام خمینی (ره) در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی گفتند: در حکومت اسلامی دیکتاتوری وجود ندارد، اسلام هم آزادی خواهد داد و هم به اقتصاد توجه خواهد کرد و هم به سایر احتیاجات کشور.

3 بهمن 1374، اعضاي يك شبكه بزرگ فساد مالي و جاسوسي در دادگاه انقلاب محاكمه شدند. مغز متفكر و طراح اين شبكه فردي به نام هدايت الله زنده دل بود كه در زمان رژيم شاهنشاهي، نويسندگي و طراحي داستانهاي پليسي «جاني دالر» و دهها برنامه راديويي را بر عهده داشته است.

 

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل