بازدید 1996

آب‌ غزه غیرقابل شرب بوده و باعث نارسایی کلیه ساکنان شده است

مشاور اداره آب در غزه اعلام کرد، حدود ۹۷ درصد از آب‌های غزه به علت آلوده بودن به آب فاضلاب و یا شور بودن زیاد، غیرقابل شرب هستند و ساکنان غزه از بحران آب رنج می‌برند.
کد خبر: ۷۶۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 22 January 2018

مشاور اداره آب در غزه اعلام کرد، حدود ۹۷ درصد از آب‌های غزه به علت آلوده بودن به آب فاضلاب و یا شور بودن زیاد، غیرقابل شرب هستند و ساکنان غزه از بحران آب رنج می‌برند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، احمد یعقوبی، مشاور اداره آب غزه اظهار داشت که بیشتر مردم به علت بوی بد شیرهای آب از این آب‌ها استفاده نمی‌کنند بلکه آب مورد نیاز خود را به واسطه ابتکارعمل‌های شخصی برای شیرین سازی آب با فعال سازی ۱۳۶ ایستگاه شیرین‌سازی آب تهیه می‌کنند. اما این آب‌ها با قیمت شش برابر نسبت به قیمت اصلی آب فروخته می‌شوند.

یعقوبی این اظهارات را در یک کنفرانس خبری پیرامون بحران آب غزه که توسط شورای مردمی در موسسه مطالعات زیست محیطی "العربه" برگزار شد، مطرح کرد.

به گفته وی، وضعیت نامناسب آب باعث زیاده روی در پمپاژ آب‌های زیرزمینی در حوضه ساحلی شده که به طور کلی حدود دو میلیون شهروند به آن چشم دوخته‌اند.

او همچنین گفت: این زیاده روی در پمپاژ آب باعث کاهش شدید حجم آب‌های زیرزمینی و به دنبال آن باعث بیرون زدن آب دریا و افزایش درصد شوری آب‌های زیرزمینی شده است.

در نتیجه این آلودگی حدود ۹۰ درصد این آب‌ها شورتر از میزان استاندارد شوری آب اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت است.

علی‌رغم اینکه حدود ۷۰ درصد خانه‌های غزه از شبکه‌های فاضلاب برخوردارند اما به علت عدم رسیدگی و مراقبت میزان زیادی از آب فاضلاب وارد آب‌های زیرزمینی شده که در نتیجه آن نیترات (ترکیبات نیتروژن) افزایش یافته و باعث آلودگی شده است.

احمد یعقوبی اظهار کرد، به علت قطعی برق نمی‌توانیم تمام وقت از چاه‌ها استفاده کنیم و احیانا در روز چند ساعت این پمپ‌ها فعال هستند.

با نبود تعادل در میزان منابع آب موجود و درخواست روز افزون آن مشکلات مربوط به آب آشکار و باعث کمبود آب شده است.

ماجد محمد زرید، روزنامه‌نگار فلسطینی نیز تاکید کرد: مساحت نوار غزه کم و تعداد ساکنان آن بیش از دو میلیون نفر هستند که به امکانات مختلفی نیاز دارند و بحران‌ها بدتر شده و علاوه بر بحران آب شامل قطعی برق نیز می‌شود.

وی همچنین افزود: بحران آب در غزه به علت کمبود آب‌های زیرزمینی و باران بوده که باعث غیرقابل شرب شدن آب‌ها،‌ آلودگی و شوری آن در مقایسه با سال‌های گذشته شده است و ما در نوار غزه نیازمند پروژه‌های آبی هستیم.

اما ابراهیم محارب، جوان فلسطینی تاکید کرد، علاوه بر قطع شدن ۲۰ و ۲۱ ساعته آب در روز، بوی بد آب در این منطقه ناشی از کلر موجود در آن است.

او همچنین در تماس تلفنی با روزنامه "الوطن" گفت: علت اصلی نارسایی کلیه در نوار غزه به آب‌های آلوده بازمی‌گردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر