بازدید 9987
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «دلیل گران شدن گوشی از زبان وزیر ارتباطات» تا «ایمن‌ترین خودروها از نگاه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تورم دی ماه ۸.۲ درصد شد، افت سنگین 596 واحدی شاخص کل بورس در ابتدای بهمن ماه، بانک مرکزی سکوتش را بشکند، گرانی ارزهای اروپایی تحت تاثیر جو روانی نوسانات دلار، سکه طرح قدیم ۵ هزار تومان گران شد، ضرر طلا از تقویت ارزش دلار آمریکا طی روزهای آینده، «فیچ» رتبه اعتبار مالی ترکیه را ثابت نگه داشت و احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۶۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹ 22 January 2018

از «دلیل گران شدن گوشی از زبان وزیر ارتباطات» تا «ایمن‌ترین خودروها از نگاه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تورم دی ماه ۸.۲ درصد شد، افت سنگین 596 واحدی شاخص کل بورس در ابتدای بهمن ماه، بانک مرکزی سکوتش را بشکند، گرانی ارزهای اروپایی تحت تاثیر جو روانی نوسانات دلار، سکه طرح قدیم ۵ هزار تومان گران شد، ضرر طلا از تقویت ارزش دلار آمریکا طی روزهای آینده، «فیچ» رتبه اعتبار مالی ترکیه را ثابت نگه داشت و احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک را در بر دارد.

 

دلیل گران شدن گوشی از زبان وزیر ارتباطات

محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح ثبت تلفن همراه اظهار کرد: برخی می‌گویند با اجرای این طرح قیمت تلفن همراه 25 درصد افزایش پیدا کرده است، اما این موضوع صحیح نیست و روزی که طرح را اجرا کردیم، دلار 3900 تومان بود و امروز بیش از 4500 تومان است. همچنین آن زمان ارز مبادله‌ای ارائه می‌شد، اما اکنون تنها ارز آزاد داده می‌شود، بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت داشته باشیم. وی با بیان این‌که طرح رجیستری را با قاطعیت پیش می‌بریم، افزود: اگر این طرح باعث افزایش درآمد واردکنندگان رسمی شده باشد، موفقیت را نشان می دهد، زیرا بدین معناست که کانال رسمی واردات گوشی رونق پیدا کرده است، اما این‌که سازمان تامین اجتماعی به حوزه واردات گوشی ورود کرده است به وزارت صمت ارتباط دارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مجراهای قانونی واردات گوشی، بیان کرد: هدف ما این است که برای واردات گوشی از مجرای قانونی انحصاری ایجاد نشود که افزایش قیمت بازار را در پی داشته باشد. وزارت صمت نیز اعلام کرده است برای صدور مجوز محدودیتی نداریم. آذری جهرمی با بیان این‌که یک ریال از هزینه رجیستری به وزارت ارتباطات نمی‌رود، گفت: طرح ثبت گوشی همراه حتی هزینه‌های مالی برای ما داشته است و ما از بعد مسئولیت‌پذیری نیز هزینه را پذیرفتیم ، البته این‌که هزینه‌های قاچاق به دولت برگردد در توسعه اقتصاد تاثیرگذار است.

تورم دی ماه ۸.۲ درصد شد

مرکز آمار در یک گزارش رسمی اعلام کرد: درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ٨,٢ درصد، مناطق شهری ٨.١ درصد و مناطق روستایی ٩.٢ درصد است که نسبت به همین اطلاع در آذر ماه  ١٣٩٦، برای کل کشور ٠.٢ و مناطق شهری ٠.٣ واحد درصد افزایش یافته است و برای مناطق روستایی بدون تغییر بوده است. جزئیات بیشتر

افت سنگین 596 واحدی شاخص کل بورس در ابتدای بهمن ماه

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه یکم بهمن ماه 96 با کاهش 596 واحدی معادل 0.60 درصد به رقم 98 هزار و 221 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام در جریان معاملات هفته گذشته با جهش 2738 واحدی، به یک قدمی کانال 99 هزار واحد رسیده بود ولی روز شنبه در آخرین روز کاری دی ماه، با افت 106 مواجه شد. تالار شیشه ای در دومین روز کاری از نخستین هفته بهمن ماه 96، همانند روز شنبه شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 190 واحدی معادل 0.60 درصد به رقم 31 هزار و 386 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 104 واحدی معادل 0.60 درصد، عدد 17 هزار و 342 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 79 واحدی معادل 0.60 درصد به رقم 13 هزار و 58 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.92 درصد همراه شد و 978 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 105 هزار و 714 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 674 واحد کاهش معادل 0.96 درصد به رقم 69 هزار و 873 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل با 50 واحد افزایش معادل 0.02 درصد همراه بود و عدد 208 هزار و 612 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان همانند روز شنبه، بیشترین تاثیر منفی را در قرمز شدن شاخص داشت.

 از «دلیل گران شدن گوشی از زبان وزیر ارتباطات» تا «ایمن‌ترین خودروها از نگاه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها»

احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک تا سال 2019

خالد الفلیح وزیر نفت عربستان سعودی در جریان کنفرانس خبری ای که روز یکشنبه پس از نشست مشترک وزیران نفت کشورهای عربستان، روسیه و کویت برگزار شد، اذعان کرده است که در صورت افزایش میزان موجودی نفت جهانی در سال ۲۰۱۸، نهاد اوپک و کشورهای همپیمان آن ممکن است قرارداد کاهش تولید نفت را تا سال ۲۰۱۹ تمدید کنند. این در حالی است که هنوز در خصوص کیفیت دقیق چگونگی ادامه ی همکاری ها در سال ۲۰۱۹ تصمیم گیری نشده است. انتظار می رود که اوپک و همپیمانان آن در نشستی که در ماه ژوئن سال جاری میلادی خواهند داشت در مورد ادامه ی همکاری ها تصمیم گیری کنند. الفلیح افزوده است که ممکن است ادامه ی کاهش تولید نفت توسط اوپک و اعضای همپیمان آن نیازمند قراردادی جدید و متفاوت از قرارداد فعلی اوپک باشد که به موجب آن قیمت نفت در ماه های اخیر افزایش یافته است.

کشوری که دومین تولید کننده بزرگ نفت جهان می‌شود

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین پیش بینی خود اعلام کرد که ایالات متحده در مسیر تبدیل شدن به دومین تولید کننده بزرگ نفت جهان و ربودن گوی سبقت از عربستان سعودی است و بعداز روسیه در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت. این نهاد بین المللی در گزارش خود آورده که این موضوع در سال جاری میلادی محقق خواهد شد. رشد بی امان تولید نفت آمریکا، ظرفیت تولید این کشور را به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رساند و عربستان را پشت سر می گذارد و در سال جاری میلادی رقیب روسیه خواهد شد. کشورهای عضو اوپک نسبت به توان بازار نفت شیل آمریکا به دنبال صادرات ماهانه آن به کشورهای جدید هشیار هستند. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که رشد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی فراتر از انتظارات رفت و صنعت شیل از کاهش هزینه ها سود برد و فعالیت حفاری خود را افزایش داد. همچنین رشد چشمگیر تولید نفت آمریکا و رونق تولید نفت در کانادا و برزیل منجر به روند نزولی صادرات نفت ونزوئلا و مکزیک در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد شد. قیمت فعلی نفت در سطحی است که می تواند منجر به افزایش قابل توجه تولید نفت آمریکا شود و بسیاری از فعالان نفتی بر این باور هستند که رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا بین ۶۱ تا ۶۵ دلار می تواند افزایش دکل های حفاری را در آمریکا به دنبال داشته باشد.

بانک مرکزی سکوتش را بشکند

میر محمد صادقی نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است نوسانات شدید نرخ ارز باعث شده که امکان پیش‌بینی از تجار گرفته شود و بانک مرکزی و دولت باید سکوت خود را در قبال نرخ ارز بشکنند و نرخ ارز را تثبیت کنند. وی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: وضعیت فعلی نرخ ارز  مطمئنا تاثیر نامطلوبی بر روی کالاهای ایرانی خواهد گذاشت. گرچه این افزایش نرخ ارز ممکن است باعث توسعه صادرات باشد، ولی مشروط به اینکه نرخ ارز تثبیت شود. سکوت دولت و مقامات بانک مرکزی هم در این زمینه خیلی ابهام برانگیز است.

گرانی ارزهای اروپایی تحت تاثیر جو روانی نوسانات دلار

روز گذشته در نخستین روز کاری بازار ارز در بهمن ماه 96، در پایان کار بازار، هر دلار آمریکا با رشد 706 ریال نسبت به روز شنبه، به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 229 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 645 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 55 هزار و 161 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در دومین روز هفته، 12 هزار و 364 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، به طور میانگین 131 ریال گران تر فروخته شد. و پوند با 225 تومان رشد به قیمت 6 هزار و 500 تومان رسید. نکته ای که حائز اهمیت است، گرانی یورو و پوند بود. در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود، علت افزایش ارزهای اروپایی بیشتر ناشی از جو روانی نوسانات دلار بود که معامله‌گران سایر ارزها را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌داد.

سکه طرح قدیم ۵ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار تهران قیمت سکه طرح قدیم ۵ هزار تومان افزایش یافت به نحوی که هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۲۱ تومان، طرح جدید یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۷۹ تومان، نیمه سکه ۷۳۶ هزار و ۳۵۸ تومان، ربع سکه ۴۳۶ هزار و ۶۱۹ تومان و سکه یک گرمی ۲۸۳ هزار و ۷۵۳ تومان معامله شد. /مهر

ضرر طلا از تقویت ارزش دلار آمریکا طی روزهای آینده

تحلیلگران اقتصادی در نظرسنجی جدید پیش بینی کردند که تقویت ارزش دلار آمریکا طی روزهای آینده به ضرر قیمت طلا خواهد بود. بر اساس این گزارش شرکت کنندگان در نظرسنجی پلاتز پیش بینی کردند که قیمت طلا در روزهای آینده بین 1300 تا 1305 دلار در نوسان خواهد بود. این رقم در نظرسنجی 5 ژانویه 1310 تا 1320 دلار اعلام شده بود. قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات بازار لندن در سال 2017 میلادی به 1296 دلار رسیده بود. این رقم در روزهای نخست سال 2018 میلادی به 1312 دلار رسید و تا لحظات پایانی مبادلات روز جمعه به 1335 دلار رسیده است.

بیت کوین نفتی هم به بازار آمد!

ماه گذشته اعلام شد که قرار است نوعی جدید از ارزهای مجازی روانه ی بازار ارزهای دیجیتال شود که پشتوانه ی آن نفت باشد. نام این ارز مجازی  OilCoin یا ''سکه نفت'' و هر واحد از آن معادل یک بشکه نفت است. در این رابطه، الکساندر کاتب یکی از تحلیلگران بازارهای مالی با تاکید بر اینکه پشتوانه ی سکه نفت ''موجودی فیزیکی ''نفت است عنوان کرده که ''سکه نفت به عنوان نوعی ابزار مالی در بازار تلاش خواهد کرد که از نوسان قیمت ها در بازار نفت پیروی کرده و همانند قراردادهای آتی این محصول عمل کند''. کاتب افزوده است که نحوه ی عملکرد ''سکه نفت'' بر خلاف بیت کوین و سایر ارزهای مجازی توسط قانون عرضه و تقاضا و همچنین هزینه های صدور هر واحد ارز مجازی تعیین نمی شود. جزئیات بیشتر

«فیچ» رتبه اعتبار مالی ترکیه را ثابت نگه داشت 

موسسه اعتبارسنجی «فیچ» با ثابت نگه داشتن درجه اعتبار مالی ترکیه در سطح «+BB» چشم انداز اعتباری ترکیه را نیز «پایدار» اعلام کرد. به نقل از وبسایت رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، در گزارش فیچ، وضعیت اعتبار مالی ترکیه متاثر از تقابل عواملی همچون نرخ تورم بالا، حساسیت‌های مربوط به تامین وام‌ خارجی و نوسانات مربوط به اقتصاد کلان با میزان بدهی عمومی پایین، ثبات مالی و رشد اقتصادی بالا عنوان شده است. همچنین در این گزارش با اشاره به نرخ رشد متوسط ۵.۶ درصدی ترکیه طی ۵ سال اخیر که بسیار بیشتر از نرخ رشد ۳.۵ درصدی در کشورهای مشابه است، سیاست‌های اقتصادی تشویقی دولت، بهبود مرحله ای بخش گردشگری و رشد اقتصادی قوی در کشورهایی که شریک تجاری ترکیه هستند نیز به عنوان عوامل تقویت کننده اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۷ معرفی شده اند. فیچ در گزارش خود پیش بینی کرده که رشد اقتصادی ترکیه پیش از برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۹ در نتیجه ارائه بسته های تشویقی جدید به نرخ ۴.۷ درصد برسد. جزئیات بیشتر

ایمن‌ترین خودروها از نگاه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها

موسسه معتبری به نام «بیمه ایمنی بزرگراه‌ها» (اچ‌اس‌ای‌آی) فهرست ایمن‌ترین خودروهای سال را اعلام کرد. در رده‌بندی سال ۲۰۱۸ این موسسه خودروهای شورولت ولت و هیوندایی النترا در بخش خودروهای کوچک بهترین جایگاه‌‌ها را از آن خود کردند. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، کیا سول، کیا فورته، مزدا ۳ و نسخه‌های مختلف سوبارو ایمپرزا در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. در رده خودروهای سایز متوسط نیز هوندا آکورد و هیوندایی سوناتا بالاترین رتبه را کسب کردند. کیا اوپتیما و نیسان آلتیما و ماکسیما جایگاه‌های بعدی را از آن خود کردند. در رده خودروهای لوکس آلفا رومئو جولیا پیش از آئودی ۳ و آئودی ۴ در جایگاه نخست قرار گرفت. بی‌ام‌و سری ۳ و لکسوس آی‌اس هم در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در میان شاسی‌بلندهای کوچک هوندا سی‌آر-وی از رقبا پیشی گرفت و پس از آن هیوندایی توسان و کیا اسپورتیج و مزدا سی‌ایکس در رده‌های بعدی قرار گرفتند. هوندا پایلوت در میان شاسی‌بلند‌های سایز متوسط ایمن‌ترین خودرو لقب گرفت و هیوندایی سانتافه، سانتافه اسپورت پیش از کیا سورنتو جایگاه‌های دوم و سوم را تصاحب کردند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
دلار بیش از هزار تومان افزایش داشته آنوقت می گویند تورم دی ماه ۸.۲ درصد شد ...
قیمتها در سوپرمارکتها 50درصد افزایش داشته قیمت خودرو 50درصد افزایش داشته ...
(وزارت صمت نیز اعلام کرده است)وزارت صمت کدوم وزارتخانه هست؟
گزارش ایمن ترین خودروها خیلی قدیمیه ، اون موقع هنوز ایران خوردرو مدل دنا و سایپا تولید پراید را شروع نکرده بوده ......
به احتمال زیاد محصولات ایران خدرو و سایپا هم رتبه بالایی رو گرفتن . البته از آخر - شاید هم
از نظر (اچ‌اس‌ای‌آی) محصولات ایرانی خودرو محصوب نشوند.
از یکسال پیش رییس اتاق بازرگانی گفته بود باتوجه به نرخ تورم قیمت واقعی دلار5000 تومان است (البته قیمت آنموقع الان قطعا بالاتره ) واعتراض کرده بود که چرا دولت تلاش میکند قیمت رامصنوعی پایین نگه دارد وعوارض چنین کاری ضربه به تولیدات داخلی و عدم صرفه صادرات و افزایش میزان واردات خواهد بود
پس افزایش های اخیر اصلاغیرطبیعینیست و نرخ دلار متناسب با تورم درمسیر واقعی شدن است
همیشه به این موقع از سال که میرسه تورم به طرز مهجزه واری تا 5 درصدم میاد پایین..حالا چطوری نمیدونم...ولی همین درصد محاسبه شده میشه پایه محاسبه حقوق کارگران سال آینده!!!
آقای روحانی ما گوشامون دراز نیست!
من یک خودرو تیبا خریدم...۳ بار در هنگام رانندگی به ناگهان خاموش شد که ۲بارش توی اتوبان صدر بود. خداروشکر به خیر گذشت. بعد از ۵۰۰۰ هزار کیلومتر شروع کرد به روغن ریزی و سنسور میل بادامکیش خراب شد. از روز اول که دیاگ میزدیم سنسور اکسیژن ارور میداد. ۱۰۰۰۰ هزار کیلومتر دیسک و ...تعویض شد. ۳ بار استپر رو عوض کردم تو ۱۴۰۰۰.
آقا این اشغال رو ۲۷ میلیون و ۷۰۰ با گارانتی طلایی خریدم که هیچ وقت به درد نخورد.
به کجا باید شکایت کنم؟ به چه کسی؟ اخه تولید میکنی حداقل قطعاتش کیفیت داشته باشه....این نوع تولید رو من بیسواد هم میتونم انجام بدم...یه چیزی بسازم ۲ برابر قیمت بفروشم....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان