بازدید 2812
تقوی‌نژاد مطرح کرد

بررسی اخذ مالیات از خانه‌های خالی/ مردم به خوداظهاری عادت کنند

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ترجیح سازمان امور مالیاتی این است که تا ۸۵ درصد خوداظهاری مودیان را بپذیرد این را هم گفت که در حال حاضر مالیاتی از خانه‌های خالی اخذ نمی شود و باید بر اساس اطلاعات وزارت مسکن بررسی و تصمیم‌گیری در این زمینه صورت گیرد.
کد خبر: ۷۶۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 21 January 2018

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ترجیح سازمان امور مالیاتی این است که تا ۸۵ درصد خوداظهاری مودیان را بپذیرد این را هم گفت که در حال حاضر مالیاتی از خانه‌های خالی اخذ نمی شود و باید بر اساس اطلاعات وزارت مسکن بررسی و تصمیم‌گیری در این زمینه صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، سید کامل تقوی نژاد - رئیس سازمان امور مالیاتی کشور - که در برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود اظهار کرد: در حال حاضر سامانه ثبت نام مالیات  در ایران ۱۰۰ درصد الکترونیکی است و بالغ بر ۹۰ درصد اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیک دریافت می‌شود. همچنین سامانه مجوز و پرداخت الکترونیکی شده است و ما قابلیت این را داریم که کاغذ را از نظام مالیاتی حذف کنیم و این کار به زودی انجام خواهد شد با این کار اقدامات بزرگ نظام مالیاتی برای مردم روشن می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه املاک نیز به صورت آزمایشی در حال تنظیم است و تا پایان سال سراسری می شود و برنامه بعدی در زمینه املاک این است که در سال آینده به دفترخانه‌ها واگذار شود و مردم در این زمینه نیازی به مراجعه به مراکز مالیاتی نخواهند داشت.

تقوی‌نژاد گفت: در بحث نظارت بر ادارات مالیات به این مسیر رفتیم که سه روزه پاسخ ادارات ثبت داده شود و تلاش بر این بوده است که انتظار در ادارات مالیات تا حداقل ممکن کاهش یابد.

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره طرح جامع مالیاتی کشور  نیز  چنین توضیح داد: این طرح بزرگترین پروژه نرم‌افزاری در کشور است که ابتدا ۳۲ پروژه داشت و بخش بیشتر آن به بهره‌برداری رسیده است. در این بخش کارامدی نظام مالیاتی مد نظر است و نرم افزار این پروژه بومی شده و مشکلات برطرف شده است. هفته گذشته  وزیر اقتصاد از دستاوردهای طرح جامع رونمایی کرد.

وی ادامه داد: پاشنه آشیل نظام مالیاتی کشور تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی است که از سه ماه گذشته آغاز شده و در حال تکمیل است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه درباره وضعیت مالیات بر ارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده جایگزین دیگر مالیات‌ها شده است. در این بخش مالیات به حلقه آخر اصابت می کند و در اصل از تولید رد می شود و مصرف کننده مالیات را پرداخت می کند. در حال حاضر مالیات‌ها جمع شده و به نفع تولید و تولید کننده است و مانند گذشته آبشاری نیست. ‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده آزمایشی و ۵ سال است که در اختیار دولت است. با هزار ساعت کار در هیئت دولت لایحه‌ای تنظیم و به مجلس ارائه شد و در لایحه پیشنهادی اشکالات برطرف شده است و جرائم در این لایحه پیشنهادی به شدت کاهش یافته است. به طور مثال، فعالان اقتصادی که با دولت قرارداد دارند مالیات را از دستگاه‌های دولتی دریافت نمی‌کنند که این در لایحه جدید برطرف شده است.

تقوی نژاد در ادامه درباره اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلا هم چنین گفت: در لایحه پیشنهادی نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است، اما در کالاهایی مثل سیگار و سوخت بیشتر است. تنها کالایی که مالیات بر ارزش افزوده کمتر محاسبه شده طلاست که ۳ درصد در نظر گرفته شده است. در این بحث نشست های زیادی انجام شده و به زودی با نمایندگان بخش طلا گفت‌وگوهایی خواهیم داشت تا به چارچوب مشخصی برسیم.

او در ادامه گفت: دانشگاه تهران مطالعه ای انجام داد و اثر مالیات بر ارزش افزوده در تولید را بررسی کرد. این محقق گفت مالیات اثر کاهنده در تولید نداشته است و در واقع اگر مالیات برارزش افزوده به درستی اجرا شود هیچ‌گونه زیانی متوجه بخش تولید نخواهد بود.

وی افزود: درسال ۱۳۹۶ مالیات یک میلیون و ۲۰۰ واحد صنفی اینگونه اخذ شد که به مالیات سال ۱۳۹۳ فقط ۸ درصد اضافه شده است.

تقوی‌نژاد درباره مالیات خانه‌های خالی هم گفت: در سال ۱۳۹۳ تفکری در مجلس بود که چرا کسانی که در بخش تولید فعالیت می‌کنند مالیات بدهند، اما کسانی که در بخش مسکن فعالیت می‌کنند مالیات ندهند که این کار درستی بود و رونق خرید و فروش را به دنبال داشت، البته هنوز این مالیات دریافت نشده که باید بر اساس اطلاعات وزارت مسکن بررسی و تصمیم گیری شود.

 وی درباره بخش املاک و مستغلات نیز گفت: در وهله اول تصمیم بر این بود که ۱۵ روزه پاسخ مردم داده شود، اما این کار در حال حاضر در بیشتر ادارات مالیات سه روزه پاسخ ادارات ثبت داده می شود و تلاش بر این بوده است که به حداقل زمان ممکن کاهش یابد. آموزش های نرم افزاری داده شد و امیدواریم در سال ۱۳۹۷ این کار واگذار شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان