بازدید 26855
پشت پرده فروش زودهنگام بلیت‌ها به از ما بهتران؛

3600 صندلی سهم 80 میلیون مردم ایران از جشنواره فیلم فجر

بدون توجه به نیاز مردمی که بسیاری‌شان از شهرستان‌ها برای دیدن فیلم به تهران می‌آمدند، شمار صندلی‌ها به شش هزار صندلی تقلیل یافت... اگر جمعیت ایران را همان 80 میلیون در نظر گرفت، از هر 22 هزار تن؛ تنها یکی شانس حضور در جشنواره فجر را خواهد داشت... 40 درصد همین تعداد بلیت‌های محدود به ارگان‌ها و مهمانان رسیده است!
کد خبر: ۷۶۶۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ 21 January 2018

3600 صندلی سهم 80 میلیون مردم ایران از جشنواره فیلم فجرسی و ششمین جشنواره فیلم فجر با بلیت فروشی به شیوه عجیب همراه شده و همان گونه که حضور فیلم‌ها در این رویداد به حداقل ممکن کاهش یافته و بخش اعظمی از آثار مهم سینمای ایران از ویترین سینمای ایران حذف شده، بلیت فروشی نیز با شیوه‌ای خاص انجام شده و پیش از آنکه بلیت به دست مردم برسد، از ما بهتران سالن‌ها را پر کرده بودند، تا از هر 22 هزار ایرانی، تنها یکی شانس حضور در جشنواره فیلم فجر را داشته باشد و جشنواره فجر بیش از پیش از مردم فاصله بگیرد.

به گزارش «تابناک»؛ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با استقبال بسیار گسترده‌ای مواجه شد، به گونه‌ای که با وجود اختصاص شش هزار صندلی در سینماهای مردمی، با سانس‌های فوق العاده، مجموعاً بیست هزار صندلی در اختیار مردم قرار گرفت. با در نظر گرفتن این سطح از استقبال و عطش مردم، در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، شمار صندلی‌های اختصاص یافته به مردم، به 9هزار صندلی افزایش یافت و باز هم استقبال بسیار گسترده‌ای را شاهد بودیم و این نشان داد، ظرفیت ها باید افزایش یابد.

با این حال در جشنواره سی و ششم، بدون توجه به نیاز مردمی که بسیاری‌شان از شهرستان‌ها برای تماشای فیلم به تهران می‌آمدند ـ با توجه به اکران محدود و موردیِ فیلم‌های جشنواره فجر در شهرستان‌ها ـ شمار صندلی‌ها به شش هزار صندلی تقلیل یافت و از این تعداد نیز فقط 60 درصد صندلی‌ها به مردم اختصاص یافت؛ یعنی با توجه به مراجعه شهرستانی‌ها به تهران، سهم مردم ایران از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر فقط 3600 صندلی است و با این حساب اگر جمعیت ایران را همان 80 میلیون در نظر گرفت، از هر 22 هزار تن، فقط یکی شانس حضور در جشنواره فجر را خواهد داشت.

نتیجه این نوع اختصاص بلیت، پر شدنِ عمده 3600 صندلی در پانزده دقیقه نخست روز سی ام دی ماه بود و در شرایطی که ساعت 10 صبح روز گذشته، امکان خرید بلیت در سایت سینماتیکت به عنوان عرضه کننده فعال شده بود، در ساعت 10:15 دقیقه صندلی اغلب سالن‌ها پر شده بود و بسیاری از مردم پیش از مطالعه جدول نمایش و امکان نهایی کردن خریدشان، با پر شدن این سهمیه محدود مواجه شدند!

3600 صندلی سهم 80 میلیون مردم ایران از جشنواره فیلم فجر

 

اکنون پرسش این است که 40 درصد مابقی بلیت‌ها چه شد؟ روز گذشته، مدیر سایت سینماتیکت درباره ارایه سهمیه خاص به افراد برای پیش‌خرید بلیت‌های جشنواره ملی فیلم فجر ـ که منجر به پر شدن سریع برخی سانس ها شده است ـ گفت: «ظرفیت سالن ها چهار بخش است که ۴۰ درصد برای فروش مردمی به صورت خرید آنلاین، ۲۰ درصد گیشه، ۲۰ درصد برای نهادها، سازمان ها و ارگان ها و ۲۰ درصد هم برای مهمانان دبیرخانه، جشنواره و صاحبان آثار است که سینماداران هم در همین بخش سهمیه ای دارند.»

مدیر سایت سینماتیکت درباره ارایه کارت هایی از مبلغ ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان به برخی از افراد خاص و بازگشایی سایت زودتر از موعد مقرر برای آنها بیان کرد: «این کدهای ویژه برای مهمانان جشنواره در نظر گرفته شده بود که ما برای آنها زودتر و در ۲۸ دی ماه سایت را باز کردیم...» و به همین دلیل وقتی مردم روز سی ام دی وارد سایت ثبت بلیت شدند، بسیاری از ظرفیت‌های سینماها در همان بدو امر پر بود!

افشای پشت پرده ماجرا باعث شد سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در گفت و گویی که واپسین ساعات شب گذشته منتشر شد، تأکید کند: «15 درصد سهمیه بلیت‌ها برای سازمان‌ها و نهادها اختصاص داده شده است که طی روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه نمایندگان این تشکل‌ها، با مراجعه به پردیس سینمایی ملت محل پیش‌فروش بلیت‌ها، این سهمیه را برای کارمندان و پرسنل خود خریداری خواهند کرد.» اگر این وعده حقیقت داشته باشد و تحقق یابد، 900 بلیت دیگر به مردم تعلق خواهد گرفت که به واسطه قلت تعداد برای بیانش از درصد استفاده شد!

فضای باندبازی که در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر وجود داشت، باعث شد حیدریان دبیر دوره پیشین جشنواره فیلم فجر (سی و پنجم) مجبور به حذف برخی از چهره‌های باسابقه در دوره پیشین شود که برخی از اعتراضات نسبت به دوره گذشته بی‌تأثیر از غیبت آن اشخاص مسأله دار نبود. در دوره سی و چهارم جشنواره فیلم فجر، گروهی از سینماگران علاوه بر دعوتنامه و سهمیه رسمی، با دعوتنامه و سهمیه دیگری نیز مواجه شدند که از سوی یکی از مدیران دوره سی و چهارم ارائه شده بود. وقتی برخی از این کارگردان‌ها عنوان کردند که دعوتنامه دارند، آن مدیر تأکید کرده بود، این سهمیه ی «...» است و ربطی به جشنواره دارد! این اتفاقات باعث حذف شماری از مدیران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شده بود.

در عین حال به نظر می‌رسد اراده برای کوچک‌سازی جشنواره فیلم فجر حتی در زمینه شمار مردمی که به این رویداد ملی دسترسی دارند، جدی است. انتظار می‌رود، نهادهای نظارتی نظیر سازمان بازرسی کل کشور حضور پررنگی در جشنواره فیلم فجر داشته باشند و بر بخش‌های مالی و اداری این رویداد نظارت دقیقی کند. همچنین انتظار می‌رفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور قاطعی درباره پررنگ کردن سهم مردم در این رویداد که بیش از آنکه یک جشنواره باشد، حکم جشن انقلاب را دارد، صادر می‌کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
مردم دیگر به این بی مهری ها عادت کرده اند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
چاره ای ندارند. مردم مجبورند
همه چیز برای همین چند هزار نفره، توی یک جاهایی مثل جشنواره فقط این واقعیت تلخ دیده میشه
عجب آش شعله قلم کاری شد جشنواره
ظاهراً قراره یک جشنواره اخته بدون حضور مردم برگزار شه. این بود شعارهای دولت برای ارتقای فرهنگ؟ نصف فیلم های مهم برای اینکه جشنواره بی سروصدا برگزار شه بیرون گذاشته شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
فقط مدیران ارشاد صندلی شون به خطر نیافته، بقیه اش اهمیت نداره. وزیر ارشاد دو بار رفته با صنوف سینمایی دیدار کرده. چرا دو بار با هنرمندان هنرهای تسجمی گفت و گو نکرده؟ چون صدای اون هنرمندان هنرهای بلند نیست و برای میزهای آقایون خطرناک نیست
همه چیز توی مملکت اختصاصی سازی شده
چرا اسمش رو گذاشتند جشنواره؟ بذارند دورهمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
بهتره بذارند جشنواره مهمان های ارگان ها، خبرنگارها و تعدادی محدودی از مردم پردرآمد
دلار 4700 شد!
تبریک به سیف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
دقیقاً. مشکل ما اینه. ما پول نداریم بریم جشنواره. نشنیدم وزارت ارشاد بگه یک بلیت مجانی به اقشاری که توان مالی ندارند میدیم. فقرا باید برند بمیرند.
مگر در جشنواره های دیگر مثل کن به تعداد جمعیت آن کشور صندلی جشنواره وجود دارد که این تیتر را مزخرف را برای این مطلب انتخاب کرده اید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
چه بخشی از جشنواره شبیه جشنواره کنه که این بخشش رو مقایسه میکنید؟ مگر برای جشنواره کن یک پزشک عمومی رو به عنوان دبیر جشنواره انتخاب میکنند؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
کن؟ شوخی کردی دیگه؟ کن هیات انتخاب نداره، کمن کاخ جشنواره داره که ما نداریم، کن معتبرترین جشنواره جهانه و جنبه بین المللی داره، در حالی که جشنواره فجر یک جشنواره ملیه و اعتباری نداره. شما همین ترکیه یا دوبی برو بگو برنده سیرمغ جشنواره فجر شدم، ببین جواب سلامت رو میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
به قول علی دایی: اینجا ایرانه
جشنواره مردمی که اینجور برگزار بشه نیاز به تحریم داره. بنظرم هیت داوران درصدی از ارا جشنواره رو بهشون اختصاص بدن.
یه سوال دارم
چه فیلمایی مزخرفی نمایش داده میشه که سر و دست میشکنید براش؟؟
انگار سریع و خشن 10 که انقد حرف ازش میزنید

میشه یکی پیدا بشه مارو روشن کن توش چه خبره شاید ماهم باند بازی کردیم خریدیم
اصلا ناراحت نباشید با ندیدن فیلم ها هیچ چیز را از دست نمی دهید
سینما رفت
تمام شد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی