بازدید 31355
حکایت مسئولانی که مصدر شایعه‌سازی و بی اعتمادی هستند.

چه خبر از «قایق جدا شده» و «اتاق امن» سانچی؟!

اگرچه مسئولان از ابتدا تاکید داشتند که به دلایل مختلف احتمال زنده بودن سرنشینان سانچی (یا دست کم شماری از ایشان) وجود دارد، با غرق شدن این نفتکش به سرعت موضع خود را تغییر داده و از احتمالی سخن به میان آورند که طی هشت نه روز درباره آن کلامی بیان نکرده بودند.
کد خبر: ۷۶۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 20 January 2018
اگرچه مسئولان از ابتدا تاکید داشتند که به دلایل مختلف احتمال زنده بودن سرنشینان سانچی (یا دست کم شماری از ایشان) وجود دارد، با غرق شدن این نفتکش به سرعت موضع خود را تغییر داده و از احتمالی سخن به میان آورند که طی هشت نه روز درباره آن کلامی بیان نکرده بودند.

به گزارش «تابناک»، به فاصله یک هفته از غرق شدن نفتکش عظیم سانچی پس از چندین و چند روز پر التهاب و غمناک، مرور برخی اظهار نظر‌های مسئولان در خصوص این حادثه نکات تامل برانگیز زیادی نشان می‌دهد. نکاتی از جنس ابهامات بی پاسخ که برخی شان مصدر شکل گیری شایعات عجیب و غریبی شد.

از جمله این نکات که از همان ساعات ابتدایی انتشار خبر بیان شد، خبر جداشدن یکی از قایق‌های نجات سانچی بود که امید زنده ماندن خدمه این نفتکش از آن فاجعه را در دل‌ها کاشت. خبری که سیروس کیان‌ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش به رسانه‌ها داد تا موجب شود خانواده این دریانوردان هشت روز به شدت پرالتهاب داشته باشند و چشم انتظار شنیدن اخبار تکمیلی پیرامون آن باشند.

خبری که گوینده آن مدتی پیش از رفع تحریم‌های ناوگان دریایی کشورمان و «بازگشت پرچم جمهوری اسلامی ایران به عرشه نفتکش‌ها در پی برجام» خبر داده بود، اما این حادثه نشان می‌داد واقعیت ندارد؛ نفتکشی که در زیرمجموعه شرکتی در پاناما به ثبت رسیده و با پرچم این کشورِ آمریکای جنوبی در آب‌های جهان تردد می‌کردد و برخلاف ملیت اغلب کارکنانش، نامش ایرانی نبود.
 
چه خبر از «قایق جدا شده» و «اتاق امن» سانچی؟!

از انتشار خبر رها شدن یکی از قایق‌های نجات سانچی زمان زیادی نگذشته بود که این بار نوبت برخی نمایندگان مجلس رسید که این خبر را به نقل از منابع آگاهشان تکرار کنند. نمایندگانی مانند سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که سخنانش ساعاتی بعد از زبان ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکرار شد تا دیگر شکی باقی نماند که واقعی است و گره زدن امید به آن، اشتباه به نظر نرسد.

خبری به ظاهر موثق که وقتی در کنار اخبار دیگر قرار گرفت، باور‌هایی در اذهان عموم پدید آورد که هیچ تکذیبی قادر به زدودن آن از افکار عمومی نیست. مثل این باور که سانچی به مقصد کره شمالی در حرکت بوده و به این دلیل، مورد اصابت موشک قرار گرفته و سرنشینانش بی دریافت هیچ امدادی به سوی مرگ رهنمون شدند.

شایعه‌ای که اگرچه برخی از مردم می‌دانند هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد، اما بعضیتلاش دارند با کنار هم قرار دادن سخنان مسئولان، آن را کماکان زنده و واقعی نشان دهند و نتایج دلخواهِ خود را از بطنش استخراج کنند. شایعه‌ای که در قسمتی از آن به قایق نجات و احتمال زنده ماندن سرنشینان نفتکش پس از حادثه استناد شده و در بخشی دیگر، گلایه وزیر از چینی‌ها بابت توقف امدادرسانی و عملیات اطفای آتش در شب مستند قرار می‌گیرد.

استناداتی که شایعه سازان و طرفداران این شایعات بر اساس آن‌ها نتیجه می‌گیرند سرنشینان سانچی از حریقی که ارتفاع شعله هایش به چند صد متر می‌رسید جان به در برده بودند، اما در نهایت قصور چینی‌ها موجب شد جان ببازند. باوری که برخی دیگر از مسئولان به اشکال دیگر آن را تقویت می‌کنند؛ مثل آن دسته از مسئولانی که پس از تکمیل فاجعه و غرق شدن سانچی از ضرورت شکایت از چینی‌ها در مجامع بین المللی سخن به میان آورند.

این‌ها همه در حالی است که در روز‌های سوختن سانچی و در حالی که مسئولان کشورمان، به ویژه متولیان و مدیران شرکت ملی نفتکش ناتوانی شدید خود را در بازتاب واقعیت‌های حادثه و عملیات اطفای حریق این نفتکش در آب‌های دریای شرق چین به جهانیان ثابت می‌کردند، برخی دیگر از مسولان مرتبط و غیر مرتبط با شرکت نفتکش و مباحث کشتیرانی از وجود اتاقی امن در پاشنه کشتی خبر می‌دادند که امکان زنده ماندن در آن فراهم است و ممکن است خدمه سانچی در آن پناه گرفته باشند.
 
چه خبر از «قایق جدا شده» و «اتاق امن» سانچی؟!

اظهار نظری که برخی افراد آشنا با دریانوردی آن را عوام فریبانه می‌خوانند و چرایی فرار نکردن خدمه از کشتی سوزان (با قایق‌های نجات یا بهره بردن از لایف رفت و یا حتی با شیرجه زدن به دریا) و پناه بردن به چنین اتاقی را به استدلالی برای رد آن مطرح می‌کردند، اما از زبان برخی مسئولان مطرح شده بود و توانسته بود افکار عمومی را به امید گره زده و به سمتی نامعلوم هدایت نماید.

سخنانی که گویی گویندگانشان در یک چیز با هم توافق داشتند؛ اینکه این اظهارنظر‌ها حتی اگر سانچی غرق شود و سرنشینانش به تارخ گره بخورند، برایشان عقوبتی به دنبال نخواهد داشت و تعقیبی را متوجه ایشان خواهد کرد، که اگر این گونه بود، با این حجم از اخبار غیردقیق و اثبات نشده مواجه نبودیم. اخباری که بعضا گوینده شان از دفتر کارش در محل شرکت ملی نفتکش در یکی از مناطق شمالی تهران بیرون هم نزده بود، اما به سادگی از جداشدن یکی از قایق‌های نجات و احتمال زنده ماند سرنشینان به عموم خبر می‌داد!

اظهارنظر‌هایی هوایی و فضایی که می‌توان برخی از آن‌ها را ذیل «تشویش اذهان عمومی» دسته بندی کرد و خواستار رسیدگی قانونی و قضایی در خصوص شان شد، اما برای مطرح کنندگانش ذره‌ای نگرانی به دنبال نداشت. برای مدیرانی که حتی نکوشیدند و نمی‌کوشند توضیح دهند چه بر سر آن قایقی که می‌گفتند جدا شده آمده یا توضیح دهند که چرا برای یافتن پیکر‌های بی جان سرنشینانی که احتمال پناه گرفتنشان در آن اتاق امن را می‌دادند، تلاشی صورت نمی‌گیرد؟!

مسئولانی که وقتی سانچی غرق شد، خیلی عادی و ساده از حرف‌های امیدبخش خود برگشتند و گفتند که از ابتدا می‌دانستند شدت انفجار و حریق به قدری بوده که کسی نتواند از آن جان به در ببرد، اما این نظر و دیدگاهشان را با رسانه‌ها و مردم در جریان نگذاشتند تا مبادا امید برای یافتن این سرنشینان کمرنگ شود و مردم به ایشان متعرض شوند؛ گویی اگر این نظر را با عموم ایرانیان در میان می‌گذاشتند، امدادگران چینی در چندهزار کیلومتر آنسوتر از مرز‌های کشورمان دست از کار می‌کشیدند و سوختن سانچی را تا غرق شدنش نظاره می‌کردند!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۳
ممنون از تابناک
یقینا
می بینم روزی را که تابناک مرجع بسیاری از اخبار دنیا میشود
....غنیمت شمریمت صحبت
اقا دقیقا جای موشک ضد کشتیه
تنها راه این بود که بعد از خروج مواد قابل استعال ناخدای کشتی بعد توقف دستور حرکت به طرف دنده عقب انجام میگرفت تا تمام مواد قابل اشتعال از داخل اتاقک خالی شده و در مسیر حرکت پخش میگردید و دوم چرا کشتی چینی محل برخورد خیلی بالا هست در صورتی کشتی نفتی ارتفاع پایین هست ؟
بهرحال این قایق نجات را که بنده در سال 64در بندرعباس نیروی دریای سرباز بودم خیلی زیاد دیدم چه کشتی ایرانی یا خارجی تمام قایق های نجات از جنس فولادی هست . پس قایق ها که قابل اشتعال نبودند . کشتی چینی چرا کمک نکرد چرا با تماس به بچه های ایرانی کمک نکرد .
اینا کا مسئول نیستن.یه عده رفیقن که دورهم در حال نابودی کشوراند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
دقيقا 40 ساله به فكر خودشون هستن و مردم رو فراموش كردن هر از گاهي كه انتخابات هست ما مردم ميشيم ولي نعمت ولي بعدش هوم آشو همون كاسه
آقا دو چیز باید معلوم بشه در آن اقیانوس به آن بزرگی امکان جابجای کشتی مثل جاده ده متری که نیست خیلی سخت باشه . ودوم آیا برق بالای دکل های کشتی ایرانی یا چینی خاموش بوده . چرا جعبه سیاه کشتی چینی بازدید نشده ؟ مگر کشتی چینی کور بوده . همه کشتیها در شب مثل روز روشن هست. . برق اضطراری دارند .
به ناصرالدین شاه گفتند فلانی را می شناسی؟ گفت این پدر سوخته خیلی فحش میده ؛ حرمت فحش را از بین برده!
نه خبر اولی است و نه آخری، و ما مدتهاست، از ابتدای انقلاب، که عادت کرده ایم اخبار عجیب و غریب اینچنینی را بشنویم. مسئولان آنقدر حواسشان به بیرون و ملت های مظلوم دیگر بوده است که وقتی می خواهند با ملت خود صحبت کنند، واقعا نمی دانند طرفشان کیست و باید چگونه با وی سخن گفت. امروزه بازار شایعات درباره زدن کشتی با اژدر از فاصله 80 کیلومتری و بیشتر چنان رواج یافته سات که هیچکس حتی به خودش زحمت نمی دهد به این موضوع فکر کند که اژدر به زیر خط آبخور کشتی می خورد و نباید عرشه آن آتش بگیرد!!! و علت آن هم همین خبررسانی غیر مسئولانه مسئولان خدوم، خیلی خیلی خدوم!!! است. مگر زمان جنگ نبود که مردکی را در تلویزیون نشان دادند که ادعا می کرد پزشک صدام است و نوید مرگ چندروزه وی را داد و می گفت کفن کافورش آماده است و عنقریب است که چارچرخش برود هوا!!! این اخبار از آنها عجیب تر نیست. وقتی مسئولی بابت سخن و کردارش هیچ بلزخواستی نشود و حتی پاداش هم بگیرد، البته هرچه خواست می گوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
دوست خوبمكسي نگفته اژدر همه ميگن موشك ضد كشتي اگه بدونيد موشك ضد كشتي با ارتفاع 1 تا 2 متري
از سطح آب حركت ميكنه كه نشه رهگيريش كرد
این همه نوشتی که بگی ممکنه دروغ گفته شده باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!! بنده خدا ما ..................... حالا یک نفتکشم روش مگه اتفاق خاصی افتاده . ...
بنام خدا

تراژدی برجامچای؟

خوب است برای خودمان و دولت یادآوری کنیم که آقای روحانی در مرداد۹۲ :
دلار آزاد را حدود ۳۲۰۰ تومان
و سکه را حدود ۱میلیون تومان
تحویل گرفت
اما الان قیمتشان در ۳۰دی۹۶ شد
دلار: ۴۵۰۰
سکه: ۱میلیون و پانصد هزار تومان

لذا بهمین خاطر چندسال سوال مردم اینست که چرا برجام برای ایران و اقتصاد ما خاصیتی نداشته؟
البته وندی شرمن معاون کری مقصر را سواد تیم هسته ای اعلام کرد و گفت آنها معنای lift(تعلیق) را نمیدانستند و فکر کردند معنایش لغو و پایان تحریم است!
و آمریکا هم با همین استدلال، مکرر بعد برجام ایران را تحریم کرد.
اما الان با افشای نقش جاسوسها و از ۱۴ماه قبل نوشته شده بودن متن برجام در آمریکا مشخص شد مشکل ریشه ای تر و چیزی مشکوک به خیانت است که نگذاشته است متن برجام به نفع ایران نوشته شود و ایرانیان منفعتی از آن ببینند!
اکنون سوال مهمتر این است دلیل فرار به جلو و حمله وزارت خارجه به یک منتقد آنهم چند روز بعد از ادعای نقدپذیری رییس جمهور چیست؟
مگر خودشان جواز حتی نقد معصوم(ع) را صادر نکرده بودند؟
حال چرا بجای آمادگی برای پاسخگویی در محاکم قضایی و نیز دادگاه افکار عمومی، به آن منتقد و سایر منتقدان حمله میکنند؟
انتظار مردم این است که برجام هم مانند هولوکاست ممنوع النقد و عوامل محتمل خیانتکار هم مشمول مماشات نشوند.
آمین
شما خودتان هم عملا فقط لاپوشانی کرده اید
متاسفانه در شرکت ملی نفتکش مشکلات مدیریتی ناشی از حضور غیر متخصصین در راس امور که بعضا" بازنشسته از دیگر ارگانها هستند موج میزند و کسی بفکر نیست و با این روند احتمال وقوع فجایع دیگر مثل سانچی بسیار بالاست.
وقتی شما حرف رو درست درک نمیکنین و از قضایای مختلف
خبر ندارین یا دلیل خیلی کارهارو نمیفهمین واصلا نمیشه دلیلش رو برا همه جار زد اشکال از مسئولان نیست
تمام گفته های کارشناسان بر اساس احتمالاتی بود که ممکن بود اینگونه هم باشد ولی برخی افراد تاآگاه برخی اظهار نظر های غیر معقول داشتند نظیر محفظه ایمن که توسط یکی از نمایندگان مجلس مطرح شد و یا وجود تعداد زیادی کانتینر!!!!!! در کشتی که گفته شد کارکنان کشتی می توانند در کانتینرها پناه گرفته باشند در حالی که کشتی نفتکش حتی یک کانتینر هم نمیتواند حمل کند. اگه همان مسئولی که می فرمایید نباید چنین و چنان می گفت مسأله فوت نفرات کشتی در همان لحظات اولیه را مطرح میکرد خود شما دمار از روزگارش در می آوردید که چرا خانواده ها را مأیوس کرده ولی حالا اینگونه نظر میدهید. خب چنین اتفاق وحشتناکی با این شرایط برای اولین بار در دنیا رخ داده و مسلماً نمیشد هیچگونه اظهار نظر قطعی داد ( بدترین حادثه مشابه مربوط به کشتی اکسون والدز بود که 77 هزار تن نفت خام به دریا سرازیر شد و حادثه منجر به انفجار با محموله میعانات گازی برای اولین بار در دنیا بود ) یا اینکه میفرمایید فلان مسئول در شمال بود و نظر میداد مگر تمام مسئولان کشور باید میرفتند چین تا شما راضی باشی؟ خب کلی از مسئولان ارشد دریایی کشور به محل حادثه رفتند ولی شرایط بحرانی بود و گاز سمی در فضای اطراف کشتی پخش شده بود و کراراً انفجار رخ میداد با چه تکنولوژی می خواستی مهارش کنند؟ تلاش زیادی شد تا جان این عزیزان را نجات بدهند ولی نشد . چرا طوری مطرح میکنی که همه دوست داشتند هموطنان ما از بین بروند؟ و مغرضانه تر از همه نظرهایت این بود که نوشتی کشتی تحت پرچم پاناما بود و کشتی بر خلاف ملیت کارکنانش ایرانی نبود !!!! ( سطر بالای تصویر مدیرعامل نفتکش ) نیمی از کشتی های دنیا ثبت پاناما هستند چون هزینه های ثبت در این کشور بسیار ناچیز است چه فرقی میکرد که کشتی پرچم ایران باشد یا نباشد . مگه خبر نداری تحریم بودیم و هنوز شرایط به حالت عادی برنگشته و مجبور هستیم با پرچم مصلحتی تردد کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
درست بخون متن رو. نوشته "نام" کشتی ایرانی نبود نه مالکیتش!!!
رهبری بارها گفته اند که همه در اداره کشور مسئول هستند ...
حال چگونه است که مدیران ارشد کشور بدون رعایت ضوابط صلاحیت و شایستگی و صرفا به اتکای رابطه ، پستهای تخصصی و کلیدی کشور را تصرف میکنند و بی پروا فرافکنی می کنند و هیچ پاسخگویی هم ندارند و هیچ بازخواست و تعقیب قضایی هم علیه شان انجام نمی شود ...؟؟؟؟؟
بدیهی است ، عاقبت این رویه غلط و زیانبار و تناقض بین گفتار و رفتار ، چیزی جز خسارات هنگفت حیثیتی و اقتصادی به کشور و سلب اعتماد آهاد جامعه از امور کشور نمی باشد .‌‌‌‌‌‌...
این امری است که دستگاه قضا میبایست به سرعت و با همین مورد سانچی وارد عمل شود و اصلاح بنیادین در اذهان ودیران
برجام دقیقاً برای ما چی داشت؟ میشه یکی توضیح بده؟
مر.. بر چین
بنده نه کشتی شناسم نه ملوان و کاپیتان، در عکس ها هم کاملا واضح است سه چهارم از کشتی از آتش سوزی در امان بوده و به مرور دچار حریق شده است. من نمی فهمم، عزیزان دریانورد ما چگونه است که همه شان در آن یک چهارم که آتش گرفته یا منفجر شده قرارداشته اند؟!! خوب، اگر نداشته اند، چرا با قایق نجات نرفته اند؟! چرا خود را به آب نیانداخته اند؟! آیا از بیم بازخواست های شرکت ملی نفت ایران بوده است که مرگ را استقبال نموده اند؟!
والا من هر چی این عکسو نگاه میکنم میبینم تقریبا 90 درصده کشتی سالمه و امکان نداره همه خدمه همون لحظه اول مرده باشن! چی شد چه اتفاقی افتاد که بعد 8 روز کل کشتی منفجر شد و سوخت فقط از فیلمای هالیوودی بر میاد!!!
از آنجایی که اظهار نظر در کشورما هیچ هزینه ای ندارد، بخاطر همین هم ماشاا.. همه کارشناس هستند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی