بازدید 7533
سخنی با متولیان منابع آب استان تهران؛

کاش به جای تهدید مردم و جیره بندی آب، شبکه های آبی را اصلاح کنید!

به رغم همه نگرانی ها، متولیان منابع آب استان تهران نمی توانند ضعف های مدیریتی و اشکالات زیرساختی شبکه های توزیع و پخش منابع آب استان تهران را در این شرایط دشوار نادیده بگیرند و پیکان انتقاد و تهدید خود را متوجه شهروندان کنند. آنها باید پاسخ بدهند در همه سال های گذشته چه اقدامات مؤثری برای رفع اشکلات زیرساختی حوزه مدیریتی خود انجام داده اند.
کد خبر: ۷۶۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹ 20 January 2018

کاش به جای تهدید مردم و جیره بندی آب، شبکه های آبی را اصلاح کنید!بر اثر کاهش شدید بارندگی در بسیاری از نقاط جغرافیایی کشور، از جمله استان تهران، وضعیت منابع آب شرب برای میلیون های شهروند ایرانی با چالش های فراوانی رو به رو شده و بیم آن می رود که در تابستان سال آینده، تأمین آب شرب در بسیاری از شهرهای کشور، از جمله تهران امکان پذیر نباشد؛ وضعیتی به شدت خطرناک که متولیان منابع آب استان تهران، ضمنی آن را تأیید می کنند.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی یک ماه از زمستان سال 96 گذشت که عدم بارش برف و باران قابل ذکر در این بازه زمانی، شرایط آبی کشور را با نگرانی های فراوانی رو به رو کرده است و در این میان استان و شهرستان تهران نیز با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون تن، شرایط بهتری نسبت به سایر مناطق جغرافیایی کشور ندارد؛ منطقه ای که به گفته بسیاری از کارشناسان با 66 درصد کاهش بارندگی روبه روست.

وقتی سخن از بحران آب و کاهش شدید بارندگی ها می شود، اشاره به آمار و ارقام موجود برای تشریح وضعیت خطرناک پیش روی کفایت نمی کند و آنچه در این میان مهم تر از مسائل دیگر است، همان تلاش برای مدیریت و ساماندهی منابع آب برای تأمین حداقل های مصرف شرب، کشاورزی و صنعت مناطق مختلف کشور است.

استان و شهرستان تهران نیز که بر اساس آمارهای موجود با 66 درصد کاهش بارندگی رو به رو بوده است و به رغم گذشت یک ماه از فصل زمستان، تنها 35 میلیمتر بارندگی را تجربه کرده است، شرایط به مراتب نگران کننده تری را در میان سایر نقاط کشور دارد که ضرورت تلاش برای مدیریت صحیح منابع این بخش از کشورمان را نشان می دهد.

بر اساس آمارهای موجود و در شرایط کنونی، حجم منابع آب ذخیره شده در پشت سدهای استان تهران از جمله لتیان، ماملو و نمرود که غالباً به مصرف شرب می رسد با کاهش حجمی معادل 16 میلیون متر مکعب رو به روست و انتظار برای جبران این کمبود در ماه های آینده نیز چندان واقعی به نظر نمی رسد.

بارش های مقطعی و کوتاه روز و هفته های اخیر نیز که در مقایسه با سال های گذشته میزان ناچیزی را شامل می شود، تا کنون نتوانسته کاستی های موجود در رابطه با کمبود منابع آب کلانشهر تهران را جبران کند.

در رابطه با مشکل تأمین آب شرب استان و شهرستان تهران، محمد رضا بختیاری که سمت مدیر عاملی آب منطقه ای استان را بر عهده دارد، روز گذشته به رسانه ها گفت: بر اساس آمار میزان بارندگی در تهران ۳۵ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد منفی است. همین مسأله وخیم بودن شرایط سدهای تهران را نشان می‌دهد.

بختیاری با بیان اینکه برفی که در تهران آمد، بسیار ناچیز بود و نمی‌تواند تأثیر چندانی بر میزان منابع داشته باشد، گفت: حجم مخازن سدهای استان تهران نسبت به سال گذشته ۱۶ میلیون مترمکعب منفی است.

به گفته وی، سال گذشته، میزان ارتفاع ذخیره برف در تهران ۱.۵ متر بود که متأسفانه امسال تقریبا ذخیره برفی صفر است و با توجه به اینکه سدهای تهران رژیم برفی دارند و عمدتاً تا تیرماه از ذخیره برفی استفاده می‌کنیم، این موضوع نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: لازم است در این شرایط مشترکان ۱۰ تا ۱۵ درصد مدیریت مصرف داشته باشند. از هم‌اکنون به فکر جیره‌بندی منابع آبی نیستیم؛ اما لازم است که مشترکان نکات لازم در مصرف آب را پیشه کار خود کنند، چون تنها از این طریق می‌توان تابستان را بدون مشکل در تأمین منابع آبی پشت سر گذاشت.

سخنان نگران کننده مدیر عامل آب منطقه ای استان تهران که تنها راه حل خروج از بحران موجود را مساعدت شهروندان عنوان می کند و تأکید دارد شهروندان تهرانی باید مصرف آب شرب خود را از هم اکنون 10 تا 15 درصد کاهش دهند تا وضعیت به جیره بندی آب نرسد، در حالی مطرح می شود که آمارهای متعددی در مورد وجود اشکالات اساسی در شبکه توزیع آب شرب شهر تهران وجود دارد.

برخی کارشناسان و مطالعات پژوهشی موجود نشان می دهد که در شرایط کنونی بیش از 30 درصد از منابع آب مصرفی شهروندان تهرانی در مسیر انتقال از مبدأ تا مصرف و در اثر فرسوده بودن شبکه توزیع آب هدر می رود؛ بنابراین، می توان مدعی شد اگر متولیان منابع آب تهران به جای تهدید شهروندان و ایجاد التهاب در جامعه مبنی بر امکان جیره بندی آب، به سمت اصلاح شبکه فرسوده توزیع آب بروند دو تا سه برابر میزانی که انتظار است شهروندان کاهش مصرف داشته باشند در بهبود وضعیت بحرانی کنونی مؤثر خواهند بود.

البته این مهم نافی لزوم تلاش شهروندان بر کاهش مصرف آب نیست و شرایط بحرانی کنونی این مهم را نیز به یک الزام تبدیل کرده است؛ اما به رغم همه نگرانی هایی که نمی توان آنها را نادیده گرفت، متولیان منابع آب استان تهران نمی توانند ضعف های مدیریتی و اشکالات زیرساختی شبکه های توزیع و پخش آب خود را در این شرایط دشوار نادیده گرفته و پیکان انتقاد و تهدید را متوجه شهروندان کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۴
انگار این کار توش پول نیس نمیرن سراغش
پولا جای دیگه میره برای اینا پول ندارن
راه حل برای مشکلات کشور رو الان پدربزرگ بی سواد منم میدونه ..... مشکل اینجاس اینا دنبال راه حل نیستن
یادمه 10 سال قبل مطلبی خوندم مبنی بر این که 30 درصد اب توزیع شده در شبکه شهری به دلیل فرسوده بودن هدر میره.......................... 10 سال قبلااااا !!!!!!!
اون وقت کی کشتی طلا بسازه؟
الان گفتن الویت فقط تقویت پیام رسان داخلیه تحت کنترل هستش برای مقابله با تلگرام باقی مسائل حاشیس
یه راه دیگه هم داره خانوما حجابشون رعایت کنن خدا بارون بده حله
طرحی که قبل از انقلاب مطرح شد باید در دستور کار قرار بگیرد.
پر کردن کویرهای مرکزی ایران از آب دریای عمان
کار اصلی یعنی مدیریت منابع اب و بالا بردن علم بهره وری از منابع محدود اب را نمیکنیم یا توان مدیریتی ان را نداریم ولی می خواهیم با کارهای تبلیغاتی جبران کنیم
این حرفا و از این قبیل راهکارها هیچ تاثیری در بالا بردن بهره وری ندارد...
در شبکه برق رسانی و گاز رسانی هم این مشکلات وجود دارد...
با سلام مردمو از بي آبي نترسونيد اونيکه در راس وزارت نيرو نشسته متخصص آبه نه بي آبي
هنوز باور نمی کنیم خشکسالی را...
مرگ گیاه نزدیک است...
همانطوریکه در تیترهای قبلی تان به درستی اشاره کردید که باند هزار فامیل در شرکت آب و فاضلاب استان تهران حکومت می کنند و از طرفی وظیفه توزیع واصلاح شبکه آب برعهده این شرکت است نه شرکت آب منطقه ای تهران که وظیفه اش تامین آب استان است.لذا با این مدیریت جزیره ای امکان بهبودی وجود ندارد.
به قرآن نجات ایران فقط یک راه دارد اینکه برخی مسئولین ضمن اعتراف به شکست کنار بروند و کار را به کاردان بسپارند. یک ایرانی وطن دوست عاقل که دنیا قبولش داشته باشد.
ایران ویران شده
تدبیر دولت = تهدید ملت
کاش به جای تهدید مردم و جیره بندی آب، شبکه های آبی را اصلاح کنید!
احسنت
تا وقتی افراد بی کفایت سرکار باشند وضع همینه. آمارو دیشب نگاه می کردم. فردوس تو خراسان جنوبی تا 36 سال دیگه کلا میشه بیابون و بارندگیش می شه صفر
صنعت آب توی ایران یکی از قدیمی ترین و کهنه ترین صنعت توی ایرانه. اونم با این همه تکنولوژی.
کاش بجای تهدید مردم
جلوی ابیاری چمن هارو از شهرداری بگیریم
تابستان و بهارم نداره
انقدری که اینها اب زیرزمینی رو هدر میدن به چیزهای بی بر مثل چمن و شمشاد
چرا حرف گوش نمیدن
روحانی برای توجیه ناکارآمدی وبی کفایتی دولتش دیواری کوتاهترازدیوار ملت نیافته بوجه های عظیم رادرعمل برای نهادهخا درنظر میگیرد وملت وعده سرخرمنی وپوچ میدهد 5سال است وعده بهبود وضعیت اقتصادی بازنشستگان راداده وضعیتشان بدترشده که بهترنشده در پرداخت حق.وقها بین مقامات وکارمندان وبازنشستگان نهایت بعدالتی وتبعیض را قایل شده 80درصد کارمندان وبازنشستگان زیرفشاراقتصادی کمرشان خم شده مقامات بادریافت حقوقهای نجومی به ریش ملت انقلاب کردهخ میخندند
ملت رو مسخره کردن
عمده مصرف در تهران متعلق است به دستگاههاي دولتي ، كه در آن نه آشپزي ميشود نه استحمام!؟!؟!؟
هيچ واكنشي هم بابت اين حجم مصرف صورت نميگيرد!؟
شبكه فاضلاب و تصفيه خانه ها تكميل نشده و اقدامي براي بازيافت آب مصرفي صورت نميگيرد كه هزينه آن در برابر ساخت سد، ناچيز است!؟
عدم توجه به تمركز جمعيتي در تهران كه يك ، چهارم جمعيت كشور را رد خود جا داده بيشك مشكلات اين منطقه را بيشتر ميكند
این دیگه غول مرحله اخره تابستون سال دیگه از زلزله و تورم و..تدبیر مسؤلین جون سالم بدر بردیم از تشنگی می میریم.
کاش به جای این همه مداخله در امور دیگران، و دایه مهربان تر از مادر بودن برای عالم و آدم، کمی به فکر خودمان بودیم. درست است که افغانی ها مشکل دارند، ولی سیستانی های خودمان بسیار نیازمندتر هستند، یمنی ها در مضیقه افتاده اند، اما در ایران خودمان هم کسانی را داریم که وضعیت بسیار ناراحت کننده ای دارند، سوری ها و عراقی ها هم بدبختی هایی دارند، که البته بیش از همه خودشان در ایجاد آنها مقصر هستند و نباید تاوان ان را مردم نیازمند کردستان، کهگیلویه و بویر احمد و کرمانشاه و دیگر ایرانیان بدهند، تعیین پایتخت برای فلسطینی ها هم گرهی از مشکلات ساکنان خراسان جنوبی یا کرمان نخواهد گشود. مشکل بی توجهی به شبکه های آبی نیست، مشکل اینجاست که مسائل دیگران آنقدر بزرگ شده است که بر فجایع پیش رویمان سایه افکنده و آنها را از دیدگان مسئولان پنهان کرده است.
دیگه ابی نمونده که بخوان اصلاحش کنن تو این سالها دو سوم اب ایران مصرف شده یا بهتر بگیم هدر رفته ،90 درصد اب هم صرف کشاورزی شده کشاورزی سنتی عقب مانده ی بدرد نخور ایران می تونست با توسعه روشهای ابیاری نوین قطب کشاورزی منطقه یا حتی جهان بشه حیف که از مسولین کسی دلش برای این مملکت نمیسوزه وعِرقی بهش نداره
مگه اینجا اروپاست که شما از مسئولین انتظار کارهای بزرگ که احتیاج به برنامه ریزی دارد را دارید
وضعیت آبی بسیار بسیار خطرناک بنظر میرسد.
ده سالپيش بايد فكر امروز را ميكردند حالاكه ويرانه اي شده بفكر مردم هستند
اصلاح شبکه هزینه داره ولی تهدید مزیت سوداوری داره باهمین بهانه دولت بودجه سال بعدوبا افزایش نرخ اب وجریمه تامین میکنه اقتصادی فکرکن به این میگن ازچیز کره گرفتن
با یک حساب سر انگشتی ،وزارت نیرو بیش هزار هزار میلیارد تومان فقط بابط ایجاد شبکهٔ‌فاضلاب از مردم پول اضافه گرفت ،و به بهانهٔ‌دفع فاضلاب ،دو برابر هزینهٔ‌مصرف آب از مردم پول دریافت میکند ،که با همین پولها میتوان همهٔ شبکه آب کشور را بازسازی ،وبهینه سازی نمود ،
اصلاح شبکه آب خودش یک مصرف بهینه و جلوگیری از اسراف هستش اگر از خودمان شروع نکنیم کسی به حرف ما گوش نخواهد داد، سالهاست به این مساله فکر میکردم، اضافه کنید آسیب پذیری شبکه ها(شریانهای حیاتی) در برابر زلزله، خدا پدرومادر بانی این خبر را خیر دهد، آفرین به این میگند رسانه درست
بورس آب در جنوب به کارشناسان پروسس و پایپینگ زمین و وام بدهید تا میلیارد ها متر مکعب آب دریا شیرین شود و توسط پایپ نت به سراسر کشور توزیع شود،مثل استرالیا آمریکا،انگلیس،اسپانیا حتی امارات و عربستان و.... تا کی میخواهید تو سر متخصصین این مملکت بزنید،بیش از نصف همکارای من الان تو کشور های اروپایی آقایی میکنن ،افرادی که هر چقدر خون جگر خوردند هیچ مسئول و بانک و.... یه پول سیاهم بهشون کمک نکرد،بجای صادر کردن مفت گاز ،در نیرو گاه های سیکل ترکیبی میتوان هم آب را شیرین کرد و هم با توسعه بورس انرژی و آب ،برق تولیدی و حتی آب مازاد تولیدی را (اگه دولت بزاره)صادر کرد،خوهشا انقدر هم تو سر اتحادیه ها و اصناف نزنید و اتاق بازرگانی رو به لات خونه تبدیل نکنید،برای خودتون گفتم ،خود دانید.
رئیس جمهورم به جای داد و هوار بره پرونده عضویت ایران تو تجارت جهانی رو حل کنه آخه بابا مگه کار شما سیاست نیست، به خدا اگرم ناتوانید تو هه مراحل ما خودمون کمکتون میکنیم.
تورو خدا آدمایی نمی تونن نیان ساز مخالف بزنن.بیاین تا بهتون بگم چه دیسیپلین هایی در مهندسی برای ساخت واحد نمک زدای اسمزی ،دیسالتینگ و چه کد ها و استاندارد هایی برای ساخت نیروگاه و ... و اقلام روتاری مورد نیازه ،بیان تا بهتون مدرک نشون بدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
دوست عزیز حرف های شما همه درست و بجا سات، مگر آنجا که می فرمایید حکومت از ما مردم کمک بگیرد، آقایان ما مردم را نمی بیننند شکاف ایجاد شده دیگر پرشدنی نیست.
ناشناس
| Netherlands |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
تمام مدیارای رده بالای ما سیاسی هستند و تمام مسائل رو سیاسی میبینند. تخصصی غیر از سیاست ندارند ولاغیر
کاش خودشون رو زیر سوال میبردن دو دهه با مدیرلن و وزرای نالایق در زمینه کشاورزی و جهاد و آب به اسم کشاورزی آب زیر زمینی را به باد دادن بدون سواد اینکه چه محصولی رو کجا وکی بکارن
تمام محدوده آبريز بالادست سد كرج و سد لتيان (مناطق جاجرود، لواسان، فشم) پر شده از ويلاهاى غير مجاز كه همه چاه غير مجاز هم حفر كرده اند! آيا در اين كشور قانون و مجرى قانونى نيست كه اين گونه حق عامه مردم را به يغما مى برند؟ چرا با كسانى كه اين كونه حق مردم را به سرقت ميبرند مماشات مى شود، ولى دست دزد احتمالاً نيازمند يك گوسفند را قطع مى كنند؟ اين است عدلى كه آقايان از آن دم مى زنند؟
کم آبی و در مواردی بی آبی و آلودگی های مکرر هوا زندگی را بر مردم تلخ کرده است. دولت فعلی و آینده گان باید این مشکلات را جدی و راهکارهای اساسی فراهم کنند. از دانشمندان زیست محیطی و اب شناسان بین الملی کمک بیگیرید. ابتکاروامثالهم اینکاره نیستند.جز پر کردن کیسه گشادشان.این مشکلات را جدیتر از تار موی زنان بگیرید.
موضوع اينه كه شركت آب منطقه اي فقط وظيفه تأمين آب را بر عهده داره و مسئوليت بهره برداري از شبكه توزيع بر عهده شركت هاي آب و فاضلاب استان و مناطق آبفاي زيرمجموعه آن هست. بنابراين از آنجاييكه هر سازمان و شركت ميگه وظيفه سازمان ديگر به من ربطي نداره، اين موضوع به جايي نخواهد رسيد.
مشكل ممكلت ما اينه كه مديريت يكپارچه و جامع نداريم.
آیا میدانستید پرت آب شهر تهران 52 درصد است . اگر لازم است تا پرت آب کلیه استانهای کشور را اعلام نمایم .
به عنوان یک کارمند وزارت نیرو اعلام میکنم شکی در بی تدبیری مسئولین حوزه آب وجود نداره ولیکن منابع آب کشور ما را کشاورزی سنتی و غیر اصولی داره به تاراج می بره
قوانین و اصول مدیریت منابع آب باید اصلاح شود و رفتار مصرف ملت هم باید کاملا اصلاح شود. ناجاریم با خشکسالی و کمبود آب سازگاری کنیم نه آنکه مبارزه کنیم.
بابا تمام مسولين از مردم ناراضي هستن وزرا هم ناراضين اين مردم كي ميخوان مراعات كن يه كم دقت كنيد ديگه اسباب نارضايتي مسولين نباشيد .
این نحوه برخورد با مشکل شبیه حل مشکل آلودگی هواست بجای چاره اندیشی برای خودرو های بی کیفیت داخلی سیستم حمل نقل عمومی با ایجاد طرح ترافیک و زوج و فرد کردن از این مشکل ایجاد درآمدزایی و فرصت ایجاد شد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر