بازدید 3375

گسترش همکاری علمی ایران و پاکستان

کد خبر: ۷۶۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 17 January 2018

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران در دیدار با وزیر علوم و تحقیقات پاکستان با تشریح ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه ایران، ضرورت «برنامه‌ریزی جدی، دقیق و زمانمند» برای توسعه همکاری‌های علمی مشترک میان تهران و اسلام آباد را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در این دیدار با استقبال از پیشنهاد دکتر «رانا تنویر حسین» برای استفاده از توانمندی، تجربیات و دانش ایران در زمینه ایجاد پارک‌های علم و فناوری در پاکستان، اظهار کرد: قطعاً جمهوری اسلامی ایران از این پیشنهاد و طرح‌های مشابهی که می‌تواند به ارتقای روابط و همکاری‌های علمی و فناورانه میان دو کشور منجر شود، استقبال می‌کند و تمام ظرفیت خود را برای این هدف به کار می‌گیرد.

دکتر غلامی همچنین در این دیدار که در محل ساختمان وزارت علوم ایران برگزار شد، با اشاره به علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های علمی با کشور پاکستان گفت: همکاری‌های علمی بین دو کشور، می‌تواند به نفع همه کشورهای منطقه باشد و به حل مشکلات منطقه‌ای کمک کند.

وی با بیان اینکه «دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران توانمندی‌های علمی زیادی دارند و ما علاقه‌مندیم که پیشرفت‌های خود را با کشور پاکستان به اشتراک بگذاریم»، تصریح کرد: وزارت علوم جمهوری اسلامی از همکاری‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران و پاکستان حمایت می‌کند و در این زمینه کارگروهی با محوریت دانشگاه سیستان و بلوچستان تشکیل شده است.

دکتر غلامی افزود: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران و پاکستان می‌توانند از ظرفیت اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی استفاده کرده و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک تعریف کنند.

وزیر علوم تاکید کرد: کشورهای اسلامی، سازمان‌های بین المللی زیادی مانند «کامستک» و «آیسسکو» را در اختیار دارند که همکاری‌های علمی در قالب این سازمان‌ها می‌تواند جایگاه کشورهای اسلامی را در کل دنیا ارتقاء‌ دهد.

وی با اشاره به تشکیل جلسات کار‌شناسی ایران و پاکستان پیش از دیدار وزیران علوم دو کشور گفت: امیدوارم با فعالیت جدی، دقیق و برنامه‌ریزی شده کارگروه مشترک، برنامه تقویت همکاری‌های علمی دو کشور با جدیت دنبال شود.

در ادامه این دیدار، دکتر «رانا تنویر حسین»، وزیر تولیدات دفاعی، علوم و تحقیقات جمهوری اسلامی پاکستان نیز با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور پاکستان به شدت علاقه‌مند است که همکاری علمی با ایران را افزایش دهد.

وی با اشاره به وجود مرکز تعدادی از سازمان‌های بین المللی مانند «کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی» موسوم به «کامستک» در پاکستان گفت: کشورهای اسلامی باید ظرفیت‌های همکاری‌های مشترک بین خود را شناسایی کرده و آن ارتقا دهند.

دکتر «رانا تنویرحسین»، بیوتکنولوژی، انرژی و اقیانوس‌شناسی را از جمله زمینه‌های علمی عنوان کرد که ایران و پاکستان می‌توانند در این عرصه‌ها با همدیگر همکاری مشترک داشته باشند.

وی با اشاره به پیشرفت ایران در زمینه ایجاد پارک‌های علم و فناوری از دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران درخواست کرد که ایران تجربیات خود را در این خصوص در اختیار پاکستان قرار دهد که دکتر غلامی از پیشنهاد استقبال کرد.

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، دکتر بندانی، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان از طرف ایران و «آصف علی‌خان دُرانی» سفیر پاکستان و مقاماتی از وزارت علوم پاکستان در این دیدار حضور داشتند.

پیش از این دیدار نیز کارگروه مشترک همکاری‌های علمی دو کشور تشکیل شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی