بازدید 11336
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «گرانی دلار با افزایش نرخ حواله درهم» تا «رشد اقتصادی ۴.۵ درصد در نیمه نخست سال ۹۶»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پنجمین رشد پی در پی شاخص کل بورس، نزدیک شدن قیمت نفت به بالاترین حد خود در سه سال گذشته، عربستان با کمک ژاپن خودروی برقی تولید می‌کند، بازار خودروی ایران، مشکلات پژو سیتروئن در انگلستان و آمریکا را خنثی کرد و رشد قیمت 4 گروه مواد خوراکی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸ 17 January 2018

از «گرانی دلار با افزایش نرخ حواله درهم» تا «رشد اقتصادی ۴.۵ درصد در نیمه نخست سال ۹۶»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پنجمین رشد پی در پی شاخص کل بورس، نزدیک شدن قیمت نفت به بالاترین حد خود در سه سال گذشته، عربستان با کمک ژاپن خودروی برقی تولید می‌کند، بازار خودروی ایران، مشکلات پژو سیتروئن در انگلستان و آمریکا را خنثی کرد و رشد قیمت 4 گروه مواد خوراکی را در بر دارد.

پنجمین رشد پی در پی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه بیست و ششم دی ماه 96 با افزایش 652 واحدی معادل 0.67 درصد به رقم 98 هزار و 596 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری از هفته پایانی دی ماه 96، همانند سه روز قبل، شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 208 واحدی معادل 0.67 درصد به رقم 31 هزار و 510 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 2.77 واحدی معادل 0.02 درصد، عدد 17 هزار و 408 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 2.09 واحدی معادل 0.02 درصد به رقم 13 هزار و 118 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.74 درصد همراه شد و 784 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 106 هزار و 302 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 520 واحد افزایش معادل 0.74 درصد به رقم 70 هزار و 452 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 1090 واحد افزایش معادل 0.53 درصد همراه بود و عدد 207 هزار و 771 واحد را به نمایش گذاشت.  همچنین معامله‌گران بورس با کاهش حجم معاملات نسبت به روز دوشنبه، یک میلیارد و 5 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 75 هزار و 589 نوبت معامله و به ارزش 221 میلیارد و 113 میلیون تومان داد و ستد کردند.

 از «گرانی دلار با افزایش نرخ حواله درهم» تا «رشد اقتصادی ۴.۵ درصد در نیمه نخست سال ۹۶»

گرانی دلار با افزایش نرخ حواله درهم

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 219 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 43 هزار و 892 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 333 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 54 هزار و 105 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد چهارمین روز هفته، 12 هزار و 36 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 13 ریال گران تر فروخته شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز سه شنبه بیست و ششم دی ماه با ۴۸ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۵۵۹ ریال قیمت خورد. یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز افزایش دلار در روز سه‌شنبه شد، افزایش نرخ حواله درهم بود. در کنار این، معامله‌گران ارزی در روزهای اخیر با تحرکات خود سعی کردند قیمت دلار را دچار نوسان کنند و با افزایش مقطعی خریدها قیمت‌ها را جابه‌جا کنند. 

نزدیک شدن قیمت نفت به بالاترین حد خود در سه سال گذشته

روز گذشته، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۳۰ سنت کاهش یافت (۰.۴ درصد) واین نفت در بازار بشکه ای ۶۹.۹۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۱۷ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۶۴.۴۷ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز دوشنبه قیمت نفت برنت با رسیدن به ۷۰.۳۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، اوایل روز دوشنبه نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۴.۸۹ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از اواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون سابقه نداشته است.

عربستان با کمک ژاپن خودروی برقی تولید می‌کند

شرکت الکتریسیته سعودی که توسط دولت سعودی کنترل می‌شود با شرکت توکیو الکتریک پاور، نیسان موتور و تاکائوکا توکو قراردادی برای اولین پروژه پایلوت ساخت خودروی الکتریکی در بزرگترین صادرکننده نفت جهان، امضا کردند. عربستان سعودی به عنوان بخشی از هدف خود برای تنوع‌بخشی به اقتصاد فراتر از نفت، به دنبال توسعه صنعت خودروی خود است و برای این کار با شرکت تویوتا موتور ژاپن هم تیمی مطالعاتی تشکیل داده است.

بازار خودروی ایران، مشکلات پژو سیتروئن در انگلستان و آمریکا را خنثی کرد

سال گذشته، فروش جهانی گروه خودروسازی پی‌اس‌ای فرانسه (پژو سیتروئن) به لطف رشد قدرتمند فروش در ایران و آمریکای لاتین، مشکلات این شرکت در انگلستان و آمریکا را خنثی کرد و فروش، ۱۵ درصد جهش کرد. مالک برند پژو، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ میلادی، فروش جهانی این خودروساز ۳۶۳۲۳۰۰ خودرو شده است. این آمار، یک روز پس از این انجام شد که رقیب داخلی این شرکت، یعنی رنو، هم عملکرد قدرتمند مشابهی را اعلام کرد. سهام شرکت پژو، پس از اعلام این داده‌ها در ساعت۱۵:۳۴ به وقت تهران، ۱.۹ درصد جهش کرد. سال گذشته، با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی ایران به واسطه توافق هسته‌ای، پژو در این کشور ۴۴۴۶۰۰ خودرو فروخت. در مورد ایران، مقایسه سال به سالی وجود ندارد؛ اما فروش این شرکت در آمریکای لاتین، ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ جهش کرد. فروش در چین به شدت افت کرد؛ در حالی که پژو اعلام کرده است که در ماه‌های آخر، ۲۰۱۷ فروش چین پایدار شده بود. مدیر ارشد پژو، جان فیلیپه ایمپاراتو، به اف‌بی‌ام تی‌وی گفت که حالا نسبت به یک سال قبل، بسیار بیشتر به فروش چین اطمینان دارد. جزئیات بیشتر

تحریم بیت کوین توسط چین!

بر اساس گزارش های منتشره از جلسات برگزار شده توسط دولت چین، دولت این کشور با هدف کاهش خطرات موجود در بازار ارزهای مجازی به تلاش های خود جهت اعمال فشار بر این بازار ادامه خواهد داد. به گفته ی پان گنشنگ نایب رئیس ''بانک خلق چین''، مقامات ملی و محلی چین باید بسترهایی که در آن ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین مبادله می شود را مسدود کنند. وی افزود: مقامات تنظیم کننده ی مقررات باید ادامه ی فعالیت اشخاص و نهاد هایی را که ''بازار گردانی'' می کنند، گارانتی فراهم می کنند و به طور کلی خدمات مربوط به مبادله ی متمرکز ارزهای مجازی (از جمله خدمات مربوط به ''کیف پول برخط'') را انجام می دهند ممنوع کنند. جزئیات بیشتر

رشد قیمت چهار گروه مواد خوراکی

براساس خلاصه نتایج گزارش هفتگی بانک مرکزی، متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به بیست و دوم دی‌ماه، قیمت لبنیات ۱.۴ درصد، میوه‌های تازه ۲.۲ درصد، گوشت قرمز ۰.۱ درصد و چای ۰.۱ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. همچنین قیمت تخم مرغ ۹.۶ درصد، حبوب ۱.۳ درصد و گوشت مرغ ۱.۶ درصد کاهش داشت و قیمت برنج،  قند و شکر و روغن نباتی نیز در مدت زمان مشابه بدون تغییر و ثابت بوده است.

ادامه کم‌نوسانی اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 42 تومان معامله شدند. با وجود افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا سطح ۷۲ هزار تومانی در میانه دی، در ادامه رشد تدریجی تقاضا افزایش قیمت «تسه»ها تا سطح ۷۴ هزار تومانی (نزدیک میانگین آذر) را به دنبال داشت. با وجود این، همچنان جذابیت وام رقیب، صندوق یکم بانک مسکن با تامین مالی «خانه‌اولی»ها کم‌نوسانی «تسه»ها در بازه ۷۲ تا ۷۸ هزار تومانی از ابتدای مهر را رقم زده است. رشد ۵۰ درصدی معاملات مسکن تهران در آذر و آمار معاملات مسکن با افزایش سهم خانه‌‌های کلنگی، نشان از رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در مسکن دارد. امری که در کنار سیگنال‌ها از افزایش قیمت مسکن به دلیل رشد قیمت مصالح ساختمانی و همچنین رشد تدریجی تقاضای مصرفی مسکن می‌تواند نوسانات بازار مسکن را تشدید کند.

رشد اقتصادی ۴.۵ درصد در نیمه نخست سال ۹۶

براساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رشد اقتصادی کشور به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰ در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۶، به عدد ۴.۵ درصد رسید. به گزارش بانک مرکزی، بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حسابهای اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰ در شش ماهه اول سال ۱۳۹۶ به ۳۵۳۹.۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه شش ماهه اول سال ۱۳۹۵ به میزان ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۸
به نظر بنده حقیر عزت ملی یعنی داشتن اقتصاد قوی و پول ارزشمند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
نظر من و شما ارزش ندارد! بانک مرکزی و مسولین کار خودشان را میکنند
دلار شب عید 5000 تومان !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
شاید هم زودتر! یادته سیف میگفت از اواسط دی ماه دلار کاهشی میشود؟؟؟
دلار به 4300تومان رسید بازهم مدعیان دشمنی باآمریکا مرگ برآمریکا بگویند غافل ازآنکه ارزش پول ملی را تبدیل به بی ارزشترین پول جهان کرزدند
دلاربه بیش از 4هزارتومان رسید و نفت بشکه ای به نزدیک 70دلاررسید ولی متاسفانه کوچکترین تاثیری در ضعیت اسفناک اقتصادی آسیب پذیر وبازنشستگان بوجودنیامد وبدترهم شده
خوش به حال نوبخت وروحانی واعضای دولت که درپرتو فروش دلاربه بیش از 4300تومان وبالارفتن قیمت نفت قدرت خریدشان رابرخلاف 80درصد ملت ایران چند برابر کردند
پارسال که دولت با فروش بیشتر نفت رشد اقتصادیش رو بالا برد امسال با افزایش قیمت دلار
میگه تورم را تک رقمی کردم قیمت دلار از مرداد تا حالا 25 درصد رشد کرده یعنی توان خرید مردم 25 درصد کاهش داشته
واقعا متاسفم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل