بازدید 4920

توضیحات زنگنه درباره قراردادهای جدید نفتی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوعش از توضیحات زنگنه درباره قراردادهای جدید نفتی خبر داد.
کد خبر: ۷۶۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴ 16 January 2018

خانه ملت نوشت: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوعش از توضیحات زنگنه درباره قراردادهای جدید نفتی خبر داد.

اسدالله قره خانی در تشریح نشست امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نفت در نشست امروز کمیسیون انرژی حضور یافت و گزارشی درباره قراردادهای جدید نفتی در قالب IPC ارائه داد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زنگنه در نشست امروز گزارشی از مذاکرات با شرکت های مختلف به اعضای کمیسیون ارائه کرد، افزود: یکی از این قراردادها عملیاتی و اجرایی شده است و برخی از آنها در مراحل نهایی بوده و یا در حال طی کردن روند مذاکره است که براساس گزارش ارائه شده 21 قرارداد، در حال مذاکره است که با انعقاد این قراردادها ما تا سال 2030 باید 50 میلیارد دلار هزینه کنیم و تولید نفت کشور در حدود 2 میلیون بشکه از طریق این قراردادها و همچنین تولید میعانات گازی حدود یک میلیون بشکه خواهد بود.

به استثنای قرارداد حفاری مابقی قراردادهای توتال منعقد شده است
وی با اشاره به اینکه وزیر نفت توضیحاتی درباره پارس جنوبی به اعضای کمیسیون ارائه کرد، ادامه داد: پارس جنوبی دو مرحله که یکی شامل میدان مشترک گازی است و قرارداد آن با توتال منعقد شده است 934 میلیون دلار تاکنون با پیمانکاران که حدود 80 درصد پیمانکاران ایرانی هستند، عقد قرارداد شده که بیش از 60 درصد تجهیزات از سوی پیمانکاران ایرانی دریافت شده که فاینانس است.
قره خانی با بیان اینکه به استثنای قرارداد حفاری مابقی قراردادهای توتال منعقد شده است، اظهار داشت: در پارس جنوبی 4 فاز وجود دارد که فاز 13 و 14 و 23 و 24 هر کدام به اندازه دو فاز هستند که در مجموع 6 فاز می شود و چنانچه بخواهیم برای این فازها سرمایه گذاری کنیم، می توانیم ماهانه در حدود یک میلیارد دلار درآمد کسب کنیم.

85 درصد سرمایه ملی در 6 فاز معطل مانده است
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: پیمانکارانی همانند قراردگاه خاتم الانبیا (ص)، ایدرو، مقادیری که دریافت کرده اند، بیش از صورتحساب های تحویلی آنها است، مضافاً اینکه برخی از آنها حدود 75 تا 85 درصد پیشرفت کار داشته اند و اگر بر مبنای دریافتی های آنها باشد، نباید به آنها پرداختی داشته باشیم، اما اصل طرح باقی مانده است، لذا وزیر درخواست داشت که مجوزهای مختلف را اخذ کند و طرح های مختلف را به پایان برساند، چرا که این 6 طرح سالانه 12 میلیارد دلار می تواند درآمد نصیب کشور کند که با اتمام آنها می توان از محل عایدات آنها بازپرداخت ها صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه رویکرد وزارتخانه که اتمام این فازها است، بسیار رویکرد خوبی است، ادامه داد: 85 درصد سرمایه ملی در این فازها معطل مانده است و سبب شده که ما از درآمدها محروم شویم.

طی 3 سال آینده هیچ میدان مشترکی نباید وجود داشته باشد، که در آن سرمایه گذاری نشده باشد
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر نفت در این نشست تاکید کرد که ما نباید تنها متکی به سرمایه گذاری های خارجی باشیم، اظهار داشت: ما باید سرمایه گذاری های داخلی را مدنظر قرار دهیم که وزیر نفت حدود 30 طرح بالادستی را در این بخش تعریف کرد که با استفاده از شرکت ها و فاینانس داخلی این طرح ها به ثمر می رسد و مشوق هایی برای این طرح ها می توان در نظر گرفت که می تواند اسباب تولید را فراهم کند.
وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی درصدد است که منابع جدیدی را برای وزارت نفت آماده کند، افزود: طرحی به نام ایجاد خط اعتباری است و طرح دیگر که کمیسیون اعلام کرده دو فوریت آن را به صحن علنی مجلس می برد، در ایجاد درآمد، صادرات، پیشران اقتصادی، ایجاد اشتغال، رفع محرومیت از استان های جنوبی تاثیرگذار است که این اقدامات با فعال سازی طرح های وزارت نفت رخ می دهد.
قره خانی ادامه داد: مقرر شده به صورت مستمر جلساتی بین وزارت نفت و کمیسیون انرژی برگزار شود تا بتوان طی یکی دو سال آینده، میدان های مشترک را ساماندهی کرد و بنابر اظهارات وزیر نفت طی 3 سال آینده هیچ میدان مشترکی نباید وجود داشته باشد، که در آن سرمایه گذاری و فعالیت های اکتشاف و توسعه انجام نشده باشد.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ۱۴.۵ درصد از سهم درآمد فروش نفت به این وزارتخانه تعلق می‌گیرد که کمیسیون انرژی بر تعلق ۱۴.۵ درصد از سهم فروش گاز به وزارت نفت نیز پافشاری دارد؛ تا به این ترتیب بتوان مشکلات منابع مالی این وزارتخانه را بهتر و سریعتر حل کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی