بازدید 4193
روجانی:

با کشورهایی که اختلاف‌نظر داریم هم گفت‌وگو کنیم

کد خبر: ۷۶۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 16 January 2018

سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور روسای جمهور و مجلس و روسا و هیئت‌های پارلمانی کشورهای اسلامی در محل هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

به گزارش ایسنا، کمیته‌های جانبی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از ابتدای این هفته جلسات خود را برگزار کرده اند و امروز به صورت رسمی سیزدهمین دوره برگزاری این نشست برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان با حضور در این نشست با تاکید بر اینکه "اسلام دین مردمسالاری و صلح و نه دین جنگ است"، از نمایندگان مردم مسلمان در مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی خواست همه تلاش خود را بر کمک به رهبران و مقامات سیاسی - حکومتی خود برای تقویت روحیه برادری و اتحاد توسعه محور در جهان اسلام بکار گیرند. وی تاکید کرد: مجالس اسلامی برادرانه و در مسیر اتحاد توسعه محور جهان اسلام تلاش کنند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز موضوع حقوق بشر اسلامی را یکی از محورهای مورد توجه در این کنفرانس عنوان و اظهار کرد: تاکنون بحث‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و ما بر این موضوع تاکید داریم که کشورهای اسلامی دارای مبانی قوی‌ای در زمینه حقوق بشر هستند.

در جریان برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ریاست این کنفرانس از کشور مالی به ایران منتقل شد و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ریاست این کنفرانس را برعهده گرفت.

همچنین نماینده سنگال به عنوان دبیرکل دوره‌ای اتحادیه بین‌المجالس اسلامی انتخاب شد.

رییس مجلس مالی که ریاست اجلاس دوازدهم این کنفرانس را برعهده داشت، به ارائه گزارشی از روند فعالیت این کنفرانس در طول یک سال گذشته پرداخت. وی با اشاره به چالش‌های پیش روی جهان اسلام در حال حاضر گفت: یکی از موضوعات مهم جهان اسلام در حال حاضر مبارزه با تروریسم است و باید در این زمینه اقدامات مناسب و جامعی از سوی کشورهای اسلامی صورت بگیرد.

همچنین پروفسور قلیچ دبیرکل سابق اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی اقدامات رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی فلسطین را محکوم کرد و گفت که باید رژیم صهیونیستی از گسترش شهرک‌نشینی دست بردارد.

خالد بن هلال بن ناصر المعولی رئیس مجلس عمان نیز با بیان اینکه در حال حاضر شاهد تهدیدهای روشنی علیه مقدسات اسلامی هستیم، افزود: ما در جهان اسلام در یک پیچ تاریخی بزرگی قرار داریم و این شرایط بر ما واجب می کند که همه در یک صف واحد باشیم و از یکدیگر پشتیبانی کنیم.

فضلی زون رئیس مجلس اندونزی نیز طی سخنانی در این کنفرانس با تاکید بر اینکه تفرقه بزرگترین چالش جهان اسلام و وحدت رمز موفقیت است، گفت: مجامع پارلمانی از آرمان قدس و فلسطین حمایت کنند.

سعید بوحجه رییس پارلمان الجزایر با تاکید بر اهمیت موضوع فلسطین برای کشورهای اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی باید هر چه سریع‌تر ادامه روند شهرک‌سازی در منطقه قدس را متوقف کند. وی افزود: باید به برادران فلسطینی‌مان برای تقویت آشتی ملی کمک و یاری کنیم.

در این مراسم همچنین نبیه بری رییس مجلس لبنان با بیان اینکه دولت‌های کشورهای اسلامی اقدام عملی در برابر تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس اتخاذ کنند، به توافقنامه هسته‌ای ایران و ۱+۵ اشاره کرد و گفت: هرگونه شکست این توافقنامه دامن‌گیر جهان خواهد شد و همه گروه‌های امضاکنندگان باید به آن پایبند باشند.

اسماعیل قهرمان رییس مجلس ترکیه با بیان اینکه اقدام اخیر آمریکا در مساله قدس را محکوم می‌کنیم، گفت:‌ سیاست خارجی ما مسائل بشر دوستانه را مدنظر دارد و در همین راستا سیاست آنکارا سیاست درهای باز برای مردم سوریه بود.

همچنین ایاز صادق رییس مجلس ملی پاکستان با تاکید بر اینکه قدس پایتخت دائمی فلسطین است، گفت که ما در این باره هیچ مصالحه‌ای نداریم. رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان نیز با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید در کنار هم قرار گیرند، گفت: اقدام آمریکا در مورد قدس از نظر تاریخی قابل قبول نیست.

آنکجانور بردیوا رییس مجلس ترکمنستان با تاکید بر لزوم توسعه روابط پارلمانی بین کشورهای اسلامی، گفت که همکاری‌های پارلمانی باعث تقویت دوستی بین کشورها می‌شود.

همچنین سیریانا کاسما رییس مجلس گینه بیسائو ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین، گفت: انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق تاکید کرد: کشورهای اسلامی نباید مسئله فلسطین را فراموش کنیم بلکه باید آن را در صدر اولویت خود قرار دهیم.

احمد بن عبدالله بن زید آل محمود با بیان اینکه اسرائیل از تمامی ابزار خود برای شکست مقاومت استفاده می‌کند، گفت: قطر از هیچ تلاشی برای حمایت از فلسطین در برابر اسرائیل دریغ نمی‌کند.

مراسم افتتاحیه و اولین روز سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با سخنرانی ۱۱ رییس مجلس به پایان رسید و در پایان نشست امروز کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی که در محل هتل اسپیناس پالاس در حال برگزاری است، پروفسور قلیچ دبیرکل سازمان اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی گفت که قرار است امروز اعضای شرکت‌کننده در این اجلاس با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران جلسه و دیدار داشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان