بازدید 20647
نظر یک سرمهندس کشتی درباره علت فرار نکردن دریانوردان سانچی؛

وجدان کاری اجازه فرار به دریانوردان سانچی نمی داد / خدمه باید می ماندند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند

شنیدن در مورد حال و هوای کشتی‌ از زبان دریانوردان از آن جهت مطلوب است که این افراد، آنچه را مسئولان و مقامات در مقام ذهن و تصور بر زبان می آورند، در مقام عمل تجربه کرده اند و سال هاست، بخش عمده ای از عمر و زندگی خود را در کشتی و روی آب می گذرانند.
کد خبر: ۷۶۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳ 16 January 2018

وجدان کاری اجازه فرار به دریانوردان سانچی نمی داد / خدمه باید می ماندند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند؟؟؟در میان همه پرسش هایی که در رابطه با چرایی وقوع حادثه تلخ برای نفتکش ایرانی سانچی و جان باختن خدمه آن مطرح می شود، سؤال در مورد علت ماندن خدمه در کشتی و فرار نکردن آنها از حادثه، یکی از مهم ترین سؤال های بی پاسخ این روزهاست؛ سؤالی که البته پاسخ های احتمالی فراوانی در مورد آن مطرح می شود.

به گزارش «تابناک»، دو روز از حادثه دردناک غرق شدن نفتکش ایرانی سانچی گذشت و این اتفاق تلخ، بار دیگر ملت بزرگ ایران و خانواده خدمه این کشتی بزرگ را عزادار کرد؛ اتفاقی که جبران خساراتش به ویژه در بخش نیروی انسانی جبران پذیر نیست و سال های سال در خاطر مکدر ایرانیان خواهد ماند.

شنیدن در مورد حال و هوای کشتی‌ از زبان دریانوردان از آن جهت مطلوب است که این افراد، آنچه را مسئولان و مقامات در مقام ذهن و تصور بر زبان می آورند، در مقام عمل تجربه کرده اند و سال هاست، بخش عمده ای از عمر و زندگی خود را در کشتی و روی آب می گذرانند.

ابراهیم رفیعی، سرمهندس برق کشتیرانی ایران در مورد علت وقوع سوانح دریایی و ابعاد خسارات این رویدادها به «تابناک» می‌گوید: برخورد دو کشتی در دریا به چهار دلیل متفاوت ممکن است، رخ بدهد که عبارتند از: اشتباه فردی افسران کشتی در بررسی دقیق دستگاه ها و یا مشاهده ناقص، نقص جزئی در برخی بخش های اصلی کشتی مثل از دست رفتن امکان کنترل کشتی، نقص کلی در کشتی مثل از کار افتادن ژنراتور و یا موتورهای اصلی کشتی و نیز شرایط نامساعد جوی که البته مورد آخر احتمال تأثیرگذاری اش بسیار کم است.

رفیعی که چند سالی نیز روی نفتکش های ایرانی مشغول به خدمت بوده، در ادامه در رابطه با چرایی وقوع حادثه سانچی می‌افزاید: صحبت در مورد چرایی وقوع این حادثه بسیار سخت است و تنها زمانی می توان دقیق در این رابطه سخن گفت که جعبه سیاه هر دو کشتی دقیق بررسی شوند. در این جعبه های سیاه، یک هارد 150 گیگی وجود دارد که تمام اطلاعات کشتی از جمله مکالمات تیم فرماندهی، سرعت باد، موقعیت مکانی، هشدارها و... را به ثبت رسانده و می توان بر اساس آن به اطلاعات دقیقی در این باره دست یافت.

وی با تأکید بر این که افکار عمومی اطلاعات دقیقی در مورد صنعت کشتیرانی و ماهیت فعالیت آن ندارند و این موجب می‌شود، ابهامات و شایعات زیادی مطرح شود و برخی از شایعات باورپذیر جلوه کند، می‌گوید: بر خلاف تصور عمومی که گفته می شود برخورد در میان کشتی ها کم و نادر است، اتفاقاً برخورد کشتی ها با یکدیگر یا با صخره بسیار زیاد است و تنها دلیل رسانه ای نشدن این تصادف ها حجم پایین خسارت هاست که در بیشتر موارد توسط بیمه ها پرداخت و سریع برطرف می شود.

رفیعی می‌افزاید: تصور کنید در همین تنگه هرمز در یک عرض کمتر از 30 مایلی بعضاً ده ها کشتی در حرکت هستند و تنها کافی است یکی از کشتی ها دچار نقص فنی در سیستم موتور اصلی شود و سرعتش کاهش یابد، به همین علت هر لحظه امکان دارد که کشتی پشت سر فرا رسیده و تصادف رخ بدهد.

این دریانورد جمهوری اسلامی ایران در مورد جزئیات احتمالی حادثه سانچی می‌گوید: آنچه من حدس می زنم و بسیاری از همکارانم نیز با من هم عقیده هستند، آن است که یک نقص جزئی در نفتکش سانچی باعث برخورد کشتی فله‌بر چینی به شکم راست سانچی شده است و این موضوع حریق کوچکی را ایجاد کرده است. از این بابت می‌گویم حریق کوچک که کشتی فله‌بر سی‌ف کریستال توانسته است به سرعت خود را از محل حادثه دور کند و خدمه آن کشتی نیز امکان فرار یافته اند.

وی در ادامه می‌افزاید: به نظر من دریانوردان کشتی سانچی در ابتدای امر تصور کرده اند که امکان خاموش کردن آتش و حل مشکل را دارند و با دستور کاپیتان و نیز تیم فرماندهی در کشتی باقی مانده اند تا مشکل پیش آمده را حل کنند، اما ناگهان انفجاری در یکی از مخازن رخ داده است و خدمه غافلگیر شده و امکان فرار یا نجات جان خود را از دست داده اند.

این دریانورد ایرانی در توضیح چرایی ماندن خدمه سانچی در کشتی می‌گوید: برای ما دریانوردان رها کردن میلیاردها دلار از سرمایه ملی در دریا و فرار از محل حادثه بسیار سخت است و با توجه پیگیری هایی که پس از این اقدام خواهد شد، تمام تلاشمان این است که نهایت تلاش خود را برای خروج از بحران و حل آن ادامه دهیم.

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود می‌گوید: به نظر من و بسیاری از همکارانم دریانوردان نفتکش سانچی در لحظات ابتدایی حادثه امکان پریدن در آب و یا فرار با قایق های نجات را داشتند، اما وجدان کاری به آنها چنین اجازه ای نداد؛ آنها در نفکش ماندند تا اجازه ندهند خسارت سنگینی به سرمایه های کشتی وارد شود، اما غافلگیر شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۷۴
تمام کشتی های بزرگ دارای دوربین هستند که تمام لحظه حرکت کشتی را ضبط میکنند دولت باید از چین درخواست فیلم دوربین مدار بسته کشتی را بکنه همه چیز مشخص خواهد شد و شایعات تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
- نقطه ای از نفتکش که کشتی چینی با آن برخورد کرده است حداقل ۵۰ تا ۸۰ متر از موتور خانه و خوابگاه نفتکش فاصله دارد.

2- محموله نفتکش،میعانات گازی پارس جنوبی است که حاوی گاز سمی هیدروژن سولفوره است، ممکن است گفته شود انتشار گاز باعث خفگی آنی همه خدمه نفتکش شده است. اگر بپذیریم که همه سیستمهای ایمنی نفتکش از کار افتاده باشند، می توان پذیرفت که همه خدمه دچار گازگرفتگی شده اند، اما همه نفتکش ها به نوعی طراحی و ساخته می شوند که اجازه ورود گاز به موتورخانه و خوابگاه داده نمی شود و به محض اینکه سنسورهای تشخیص گاز وجود گاز را در هوای ورودی تشخیص دهند کلیه دریچه ها و منافذ ورود هوا بسته می شوند.

3 - دستگاههای تنفسی هم به وفور در کشتی وجود دارد

4- کشتی دارای دو قایق نجات است که در دو طرف کشتی و در نزدیکترین فاصله به خوابگاه نصب شده اند که بدون نیاز به برق امکان به آب اندازی آنها وجود دارد. این قایق ها کاملا نفوذ ناپذیرند و می توانند از وسط آتش هم عبور کنند. علاوه بر این قایق ها،تعداد زیادی قایق باد شونده هم در جای جای کشتی نصب است که می توان آنها را به آب انداخت و خود را نجات داد.

5- ده ها جلیقه نجات هم در جای جای کشتی وجود دارند که می توان پوشید و خود را به آب انداخت. لذا مفقود شدن همه خدمه را نمی توان به سادگی باور کرد.

6- آیا خدمه قبل از تصادف Crash زنده بوده اند؟

7- آیا اصلا کسی در نفتکش بوده است؟

8- سیستم های ناوبری کشتی ها و رادارهای آنها وجود هر شی فلزی ثابت یا متحرک را از فاصله حداقل ۸۰ کیلومتری تشخیص می دهند. چگونه است که هیچیک از این دو کشتی غول پیکر وجود دیگری را متوجه نشده است

9- سرعت کشتی ها به ندرت به ۳۰ کیومتر در ساعت می رسد، آیا واقعا فرصتی برای تغییر مسیر نبوده است؟

10- مخازن کشتی به صورت جدا از هم هستند. چگونه است که کل محموله در حال سوختن است در حالی که فقط مخازن وسط کشتی دچار حادثه Incident شده اند؟
بسیار به واقعیت نزدیک است کار را از کاردان باید خواست
دلیل انفجار چه بوده؟این مهمه...
جناب کارشناس !!!!
میشه بفرمایید که چرا یک نفر از خدمه کشتی حتی یک تماس تلفنی با خونوادشون نگرفتن و ماجرا رو اطلاع ندادن؟؟؟؟ و چراهای دیگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
کی وقت تماس گرفتن پیدا کرده بودند؟؟؟!!!
خودتم مي دوني داري بیخود ميگي
شما از کجا به مکنونات فکری آنها پی بردید؟ تحقیق واقع بینانه باید صورت گیرد؛ اکنون وقت ارمانگرایی در زمینه کارمند های نمونه و داشتن رفتار شهروندی آنها نیست.
وزیر نفت کجا مونده وجدانه کاری نداره حتما چیزی هست که میترسه جواب گوی رسانه ها نیست.
خاموش کردن آتش مخزن میعانات گازی توسط پرسنل نفتکش !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
ایضا وجدان کاری در وضعیتی که هیچ کاری از دست کسی بر نمیاد و تنها حرکت معقول تخلیه کشتی است
عجب...
کشتی سانچی در همان دقایق ابتدایی به یک کوره ی آتش تبدیل شد و همه ی کارکنان پیش از یافتن فرصت فرار در آتش سوختند
سوال: آيا همه براي خاموش كردن آتش آمده بودند؟! كه اين دور از تصور است.
معمولا در كشتي افراد در جاهاي مختلف مشغول خدمت كردن هستند و همه يك جا نيستند. پس چطور همه در يك زمان جان خود را از دست داده اند؟!
روحشون شاد باشه . مشخصه فرصت فرار داشتن ولی تعصبشون بهشون اجازه نداده پست شون رو ترک کنن
این حرفها را بس کنید
کشتی سانچی وقتی امدادگران بهش رسیدن فقط وسطش داشته می سوخته و قسمت فرماندهی سالم سالم بوده این را در تصاویر میشه به وضوح دید
پس حداقل دو نفری که سوختن باید سالم می بودن و ظاهرا از قبل مرده بودن
کشتی چینی چرا محل حادثه رو ترک می کنه و با شرایطی که داشته که می تونسته به راهش ادامه بده چرا وا نیستاده تا کمک کنه ث
اینم در دریانوردی رسمه؟!!!!
نفری که تو آب افتاده مگه چند ساعت توی آب بوده که فوت شده
اگر قسمت فرمانده ای سالم بوده چرا درخواست کمک نشده
یعنی واقعا محموله ای که اینقدر خطرناک بوده فرمانده کشتی می گه برید خاموشش کنید و از هیچ جا کمک نمی خواد؟
چی را دارید مخفی می کنید
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
موادی که زدی ناخالصی داشته. توی آتیش سوری معمولی آتیش نسان با کلی تجهیزات می ره داحل بعد واسه این میگی چرا ملوانان چینی واینسادن کمک؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
اگر عکس های اولیه را نگاه کنی میبینی که حتی پشت کشتی هم سوخته انوقت چجوری میگی که قسمت فرماندهی سالم مونده؟خدایا کمی به ما فکر کردن رو یاد بده.
انشالله این یک دفعه رو با صداقت بررسی و رفع ابهام کنن مسؤلان امر.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
خيلي خوش خيالي عزيز
بله این احتمال خیلی بالاتره... برای همین در جنین مواقعی باید طیق پروتکلهای سفت و سخت اجازه نباید داشته باشن روی کشتی بمونن...
توهم نزن
اتفاقا نهایت سهل انگاری و بی فکری کاپیتان را میرساند
به احتمال قوی، خدمه ایرانی و به خصوص افسر مربوط به ناوبری کشتی، اشتباه مهلکی کرده اند و در مسیر کشتی چینی قرار گرفته اند، این را به این علت میگویم که متاسفانه وجدان کاری در جامعه به شدت پایین آمده و از آنطرف امور کشتی عظیمی مانند این نفتکش را به دست چند جوان داده اند در حالیکه حداقل پنجاه درصد نیروهایی که بر روی این کشتیهای عظیم فعالیت میکنند باید افراد کارکشته و حرفه ای باشند، نه چند جوان تازه کار. لطفا منتشر کنید، حقیقت تلخ است، بهتر است دست از توهم برداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
تو هم از اون ور بوم افتادی...یک نگاه به سن و سالشون بکنی متوجه میشی...
نه به اون اشتباه جزئی که میلیونها دلار را به آتش کشید، نه به ماندن در کشتی و در خطر دادن جانی که ارزشش غیرقابل محاسبه میباشد آنهم برای چند میلیون دلار !!!!!!!!!! خوب از اول اشتباه جزئی نمیکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
ای کاش خودت در اون موقعیت قرار میگرفتی.
هدف قرار گرفتن توسط اژدر, فرصت فرار نمیدهد. ماست مالی هم حدی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
قیلم زیاد نیگاه میکنی
وجدان کاری زمانی درست است که اشتباه جزئی !!!!!!!!!!!!!!!!!! رخ نمیداد، چطور به اشتباهی که باعث ازدست رفتن جان سی و دو نفر و برباد رفتن میلیونها دلار شد، میتوانید بگویید اشتباه جزئی، خجالت دارد واقعا
قهرمان سازیهای احساسی و همیشگی !!!!!!!!!!!!!!!!
با سلام .اول اینک در هر کشتی فقط یک مهندس برق داریم و بر اساس تجربه باسابقه (ارشد ) گفته میشود بنا بر این در کشتیهای اقیانوس پیما یک مهندس مکانیک ارشد ( با گذراندن دوره های متعدد و مهم) با سابقه داریم که سرمهندس گفته میشود و همه مهندسین دیگر از جمله مهندس برق چه با سابق زیاد یا کم زیر نظر سر مهندس موتورخانه کار میکند . بقیه موارد بیشترش را صحیح فرمودند ودر قضیه انفجار مخازن بایستی تصحیح شود که حتی در فیلم برخورد اولیه انفجارها شدید و پی در پی بوده که شیشه ها خرد شدند ( این شیشه ها استقامت تار فشار 5 بار را دارند) پس موج انفجارها انقدر زیاد بوده که توانست شیشه ها را بشکند و بعد ورود گاز سمی ( بیشتر از 30 ثانیه کار فرد تمام هست) سر دبیر محترم اکثر کسانی که با آنها مصاحبه میکنید متا سفانه اطلاعات ناقص میدهند که موجب برداشتهای ناصحیح در عموم مردم میگردد . اینو کسی خدمت شما عرض میکنه که حدودا 30 سال تجربه نفتکش ان هم کشتیهای پهن پیکر را دارد و 15 سال فرمانده دوم و کاپیتان بوده وتمام مسیر های خطرناک دریانوردی را پیمودم . هم وطنان عزیز فقط به توضیحات سخنگوی نفتکش که بالای 90 در صد صحیح میباشد باور داشته باشند تا انشالله جعبه سیاه بازخانی بشود ( سر دبیر محترم لطفا چاپش کنید )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
آقای کاپیتان باسابقه، میشه بگید اگر انفجار انقدر شدید بوده چرا کشتی چینی آسیب جدی ندیده و فقط جلوش مقداری غر شده ؟؟؟؟؟
یه فرمانده قدیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
با سلام به دوست ناشناس چون کشتی چینی از سر دماخه (جلو) که بیشترین مقاومت در برابر ضربه را داردچند ثانیه قبل از تصادف با تما سرعت به عقب موتور زده بود اما خیلی دیر بنابر این انفجار هایی که صورت میگرفت در حین اینکه هواکشهای سانچی در حال کار کردن بودند بیشتر گاز را به داخل ساختمان مسکونی میکشید و کشتی چینی که مو تور به عقب گرفته بود گازهایش به فضای باز متصاعد میشد و میسوخت و چند نفری که به آب افتادند هم فضای باز و اکسژن کافی به آنها میرسید .اما پرسنل سانچی در فضای داخل تعدای خواب واستراحت میکردند تعدادی در حا غذا خوردن وتعدادی در سالن تلویزیون مشغول تماشای فیلم و یا بازی فکری میشوند البته اینا بر اساس چیزی که تجربه کردم میباشد . حال تصور کنید در یک ان برخورد شدید -انفجارشدید -ورود گاز به داخل محوطه مسکونی و فقط 30 ثانیه فرصت ( 100% کار تمام است).
ناشناس 2
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
آقای فرمانده از نظرات منطقی تانکه باعث روشنگری است متشکریم
ولی یه سئوال
آیا یک فرمانده متخصص و با تجربه این اجازه را به خو و پرسنل مربوطه اش
می دهد که 100% به تجهیزات و دستگاههای الکترونیکی که قابل هک شدن یا اخلال و خرابی است اعتماد کرده و واقعیتهای عینی خارج از کشتی رصد نکند؟ و آن کشتی چینی را نبیند؟
چرا وزیر نفت خبری نیست ازش؟
همون لحظات اول همه ۳۲ نفر توی یه نقطه جمع نشده بودن که در اثر برخورد کشته بشن
اگر موج انفجار اون هایی رو که دورتر بودن کشته پس کشتی چینی هم همین اتفاق برای افرادش باید میوفتاد!
اگه افراد احساس مسئولیت کردن پس همون اول کشته نشدن!
پس قطعا با افزایش حریق به قسمت های دیگه کشتی میرفتن البته نه موتورخانه، چون هر آدم عاقلی میدونه هیچ چیزی جلوی انفجار این همه سوخت دوم نمیاره، پس فرار با قایق نجات بهترین کاره یا رفتن توی قسمت های دیگه عرشه که دورتره تا شاهد اوضاع باشن تا در صورت نیاز بتونن فرار کنن به اقیانوس.
چطور چینیا رفتن فقط جعبه سیاه رو برداشتن با خودشون بردن و کار دیگه ای نکردن؟
چرا ساعت ۸ شب اتفاق افتاده اما نه صبح چینیا اومدن برای کمک؟
چرا بعد از چند روز وزیر کار مسئول موضوع شد؟ چه عدم تفاهمی این وسط وجود داشته که با این تاخیر این اتفاق افتاده و کسی مسئول شده که تخصصی راجع به کشتی و دریا نداره؟
باز هم قهرمان سازی درحالیکه حقیقت چیز دیگریست
]چرا انقدر آسمون ریسمون میکنید و شایع میسازید، قضیه خیلی ساده است، پرسنل کشتی ایرانی اشتباه کردند، والسلام، حالا هم شدند قهرمان !!!!!!!!!!!
وزیر کار مسئول پرونده شد زیرا نفتکش متعلق به تأمین اجتماعی بود
وزارت نفت کمترین دخالت را داشت زیرا میعانات را فروخته و پولش را گرفته بود
وزارت راه تا اندازه ای درگیر بود چون سازمان بنادر زیر نظر وزارت راه است
اشپز کشتی چرا فرار نکرده.نکنه اونم وظیفه داشته اتش را خاموش کنه
میگن خدمه کشتی چینی پریدن تو اب پس چجوری اونا فرصت داشتند دنده عقب بگیرند!! اون یه نفر از ملوانان ما که پریده تو اب و چرا چینی ها وقتی خدمه خودشون را با هلیکوپتر نجات دادند نجاتش ندادند !!!
جعبه سیاه کشتی کجای اون قرار داشته و چطور تونستن وارد بشن و بیارنش.اون دو نفری که اجساشون پیدا شده کجا پیدا شدن؟
واي به حال مملكتي كه در همه امور به همه مردم كه اكثرا تخصص و اطلاع كافي از همه موضوعات ندارند اجازه اظهار نظر مي دهد.
اگه به عده ای از مردم 100 ليتر شير بهشون بدي و بگي اينو ماست بزن و تبديل به ماستش كن ميگن نمي تونيم و بلد نيستيم و احتمال داره شيره ببره و خراب بشه و حيف بشه ، در يك كلمه شير ماست كردن را تخصصي ميدونه ولي در هر امر مملكتي اظهار نظر مي كنه
بنظر انفجار آنقدر شديد بوده كه كسى وقت ارمانگرايى نداشت
اول همه میدونن خیلی دیر چینی ها اومدن زیرا کشتی روزای اول آتش کمی داشت به راحتی مشخصه توی فیلم ها دوما والا رفتن تو کشتی همه رو کشتن و در نتیجه همه ارتباط آنها از قبل قطع بوده بعدشم یه تصادف ساختگی و تمام ...............
ادم بعضی کامنهتا رو میخونه شرمنده میشه. کسایی که به این موضوع مشکوک هستند تا الان انفجار یه کپسول 11 کیلویی گاز رو ندیدند اونوقت میگند چرا خدمه بعد از انفجار فرار نکردند. انفجار اینقدر مهیب و سریع بوده که اصلا فرصت نکردند ببییند چی شده.
چرا بجاي آتشنشان و امدادگر تكاور با تفنگ فرستاديم؟؟ مگه با تفنگ ميشه آتيش خاموش كرد يا كسي رو از حريق نجات داد
تابناک بیش ازاین رواعصاب مردم راه نرو بگذارید مردم به حال خودشان نفله شوند، این قابل تحمل تراز، افاضات خائنانه شماست.
"از این حوادث زیاد اتفاق میفته، مثلا تنگه هرمز می دونید چه قدر شلوغه؟ خیلی! می دونید اگه یه کشتی خراب بشه چی میشه؟ خیلی بد میشه!"

آفرین، قانع شدم!
خیلی جالبه - همه کارشناس شدن و اظهار نظر میکنن
حالا موشک از کجا به کشتی خورده؟
احتمالا خودکشی کردن.!
لطفا واقع نگر باشید کشتی ایرانی در لحظه بر خورد سر گردان بوده شش ساعت قبل ارتباطش قطع بوده گاز هیدروژن سولفور باید اول خدمه کشتی فله بر رو می کشت چون فقط دو بار تنفس این گاز باعث مرگ میشه و خدمه چینی هم اطلاعی از وجود گاز خطرناک نداشتند پس باید اول اونا می مردن ولی خدمه ایرانی اگاهی از خطر ناکی محموله وهم تجهیزات مربوطه رو داشتن چون این گاز شوخی بردار نیست فقط یک کلام خدمه کشتی قبل برخورد یه بلایی سرشون اومده بود
همه چیز بسیار مشکوک است
شکی درش نیست که این طور بوده ماجرا .من حاضرم براش قسم بخورم
توجیه بی معنی و کودکانه...
این حرفا چیه...میعانات نفتی به حجم بالا اتش گرفته 30 نفر میخواستن خاموشش کنن؟!!!
یه چیزی بگید حداقل با عقل جور دربیاد
این دریانورد ایرانی در توضیح چرایی ماندن خدمه سانچی در کشتی می‌گوید: برای ما دریانوردان رها کردن میلیاردها دلار از سرمایه ملی در دریا و فرار از محل حادثه بسیار سخت است و با توجه پیگیری هایی که پس از این اقدام خواهد شد، تمام تلاشمان این است که نهایت تلاش خود را برای خروج از بحران و حل آن ادامه دهیم.
مسوولین گفتند خسارات 65 میلیون دلار بوده....همون کارشناس آقازاده بدون آزمون جذب شده ای.
وجدان كار چيزي كه مسولين ندارند .ولي طبقه كارمند .كارگر .وووووودارند
یک نگاهی به پیام هایی که با پرچم ایران و به اسم ناشناس بیندازیم متوجه میشویم که 90 درصد انها با یک متن و ادبیات نوشته شده.
چرا کسی سوال نمیکنه که این کشتی با این عظمت چرا فقط ۳۲ نفر نیرو داشته و توی ۲۴ ساعت سه شیفت ۸ ساعتی بودن و عملا با ۱۰ نفر نیرو هدایت میشده و از این ۱۰ نفر چند نفر خدماتی و اشپزخونه و ...بودن.چه اشکالی داره روی کشتی های بزرگ تعداد نیروی زیادی باشه تا امنیت هم بیشتر بشه
خدالعنت کندصداوسیماراکه باپخش سریال احمقانه لیسانسه ها داغ دل خانواده های جان باختگان راتازه کرند
تانكر و مخازن سوخت هر زمان آتش بگيريد امكان خاموش كردن وجود ندارد پرسنل تانكر سوخت بايد فرار ميكردند
یکی از ابهامات دیگر درباره حادثه نفتکش ایرانی، نجات کشتی برخورد کننده است. کشتی فله‌بر «سی‌اف کریستال» به نفتکش ایرانی برخورد کرد اما نه سرنشینان آن کشته شدند و نه کشتی غرق شد.

هادی حق شناس، معاون بنادر و کشتیرانی ایران درباره سالم بودن کشتی چینی گفت: «کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می‌پرند و به‌وسیله قایق و بالگرد نجات می‌یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.»

اما نکته ابهام آمیز این است که دولت چین اجازه سئوال از سرنشینان کشتی چینی درباره اتفاق شنبه شب را به ایرانی ها نداد. معاون بنادر و کشتیرانی ایران روز دوشنبه گفت:‌ نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند؛ در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.

یک ابهام دیگر ماجرای حادثه کشتی ایرانی خاموش بودن سیستم ناوبری آن ساعتها قبل از حادثه است. وال استریت جورنال در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و نوشته این غیر عادی است. بخصوص که به گفته مقام بنادر و کشتیرانی ایران، منطقه محل حادثه جزو نقطه کور راداری نبود.

فعلا مقام های ایران همه چیز را به بررسی جعبه سیاه نفتکش ایرانی منوط کرده اند؛ جعبه سیاهی که در دست طرف چینی است و شاید چند ماه بررسی آن طول بکشد.
به معاون وزیر راه و رئیس سازمان بنادر
پیشنهاد می شود
1.عندالزوم کشتی های نفتکش و تجاری اسکورت شوند
2.با همکاری سازمان جهانی کشتیرانی در اقیانوس ها و دریاها کشتی هایی ثابت در حکم مرکز هدایت تمام کشتی های در حال تردد مستقر شوند بویژه در مناطق حادثه خیز تا از وقوع حوادث جلوگیری شود (همانند دالان هوایی) همچنین در همین مناطق کشتی های ثابت امدادی مستقر شوند. با تشکر
اگر کارمندان و کارگران ما انقدر باوجدان و جان بر کف هستند چرا یه عده شان حقوق بخور نمیر دارن یه عده دیگرشان مهاجرت کردن کانادا؟
یکم. میلیون ها دلار یا میلیون ها دلار؟
دوم. در سال میلادی گذشته جمعا چند تصادف کشتی یا تانکر گزارش شده؟
سوم. سوال اصلی علت وقوع تصادف هست نه فرضیاتی در مورد اتفاقات یا انگیزه ها ی بعدی.
تابناک، با تمام احترامی که برای کارکنان دریایی و این مهندس برق کشتی قایل هستیم، علت این حادثه و اتفاقات احتمالی بعدی را از یک کاپیتان باید پرس و جو کنید تا به نتیجه فنی و درست تری برسید. معلوم است که ایشان در حال صحبت کردن از ایده آل های خود است.
کمی فقط صبر کنید
شایدعمدی وبرای دریافت بیمه باشه!
از فیلم اولیه انفجار که توسط چینی ها گرفتاه شده نشون میده کل کشتی عین کوره در حال سوختن بوده امکان داره همشون در جا سوخته باشن حتی کار به خفگی هم نرسیده چه برسه به فرار
ایران باید از دست چین به سازمان ملل شکایت کند بگوید تصادف کردن و فرار کردن
ذهن من بسیار درگیر این موضوع شده که چرا طرف چینی تو اون شرایط بسیار پرریسک که هر لحظه احتمال انفجار و غرق شدن کشتی وجود داشت، آدم‌ فرستاد تو سانچی که جعبه سیاهش رو بردارند. به قول جناب وزیر، برای همه‌ی کارشناسان چینی‌ و غیرچینی اظهرمن‌الشمس بوده که هیچ کدوم از خدمه بعد از ۷-۸ روز زنده نیستند. پس برای چی ریسک کردند و رفتند تو کشتی برای درآوردن جعبه سیاه؟! چرا جعبه سیاه رو طبق مقررات بین‌المللی به پاناما تحویل ندادند و نگهداشتند در چین که بعد با حضور طرف ایرانی و پانامایی بررسی بشه؟ احتمالاً جعبه‌ی سیاه حاوی اطلاعات ارزشمندی هست، و امیدوارم که یه روزی اطلاعاتش بدون تغییر به مردم منتقل بشه.
یک فیلم از همان شب هست که کارکنان کشتی کریستال دارن از آتش سوزی سانچی فیلم میگیرن تقریبا پنج کیلومتر فاصله دارن یکی میپرسه چه کشتیه و فیلم بردار میگه کشتی سانچیه . این یعنی اصلا کشتی چینی تصادف نکرده براشون تعجب داشت . تو یو تیوب هست .
اگه میگن کشتی چینی تصادف کرده چرا با کاپیتان و خدمه انها که شاهد بودن مصاحبه ای نیست .
با این حساب به نظر من تصادف نبوده و احتمال حمله به کشتی وجود داره . واینکه اعلام نمیشه به این دلیله که در صورت اعلام باید مقابله به مثل بشه که احتمالا صلاح در جنگ نبوده و و ضعیت بدتر از این میشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
دو سه بار دیگه همون فیلم رو نگاه کن و بده کسی برات ترجمه کنه.طرف داره میگه کشتی سانچیه که اتش گرفته و در ادامه میگه با سی اف کریستال برخورد داشته.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی