بازدید 19871
پس لرزه‌های غرق شدن سانچی در کشورمان ـ بخش نخست؛

چرا تلاش داریم از دل یک حادثه خونبار، خصومت با یک کشور را پدید آوریم؟

چینی‌ها قصور کردند؛ این تفسیری است که در ساعات اخیر بارها در فضای مجازی منتشر شده تا غرق شدن سانچی و از دست رفتن جان گرانبهای پرسنل این نفتکش یک مقصر بیابد و مقصر، بی آنکه عملکردش بررسی شود و فرصت دفاع بیابد، آماج حملات وسیع شود.
کد خبر: ۷۶۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ 15 January 2018

چینی‌ها قصور کردند؛ این تفسیری است که در ساعات اخیر بار‌ها در فضای مجازی منتشر شده تا غرق شدن سانچی و از دست رفتن جان گرانبهای پرسنل این نفتکش یک مقصر بیابد و مقصر، بی آنکه عملکردش بررسی شود و فرصت دفاع بیابد، آماج حملات وسیع شود.

به گزارش «تابناک»؛ هنوز از غرق شدن نفتکش عظیم سانچی در آب‌های دریای شرق چین یک روز نگذشته، فضای مجازی در کشورمان پر شده از لعن و نفرین‌هایی که حواله چینی‌ها می‌شود، چون بسیاری از هموطنانمان بر این باورند که ایشان در این ماجرا مرتکب قصور شده‌اند؛ قصوری که اگر نبود، احتمالا خدمه مظلوم سانچی از مرگ رهایی می‌یافتند.

گزاره‌ای که برگفته از سخنان برخی مسئولان کشورمان است. مثل این ادعا که برخی از مسئولان بار‌ها بر آن تأکید داشتند و بار‌ها مطرحش کردند. امثال ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که چند روز پیش گفت: «ما اطمینان داریم که قدرت فناوری چین به حدی بالا هست که بتواند عملیات نجات را در شب نیز انجام دهد؛ بنابراین از آن‌ها خواسته‌ایم که عملیات مهار آتش را در شب نیز ادامه دهند.»

اظهار نظری که تلویحا حکایت از همکاری نکردن کامل چینی‌ها در این رویداد داشت. اینکه می‌گفتند چینی‌ها با فرارسیدن شب دست از کار می‌کشند و تلاش برای مهار آتش را تا صبح روز بعد متوقف می‌کنند؛ موضوعی که با اصول انسانی همخوانی ندارد و از این روی، حمله به چینی‌ها موجه به نظر می‌رسد، غافل از آنکه شاید ماجرا آن گونه که تصور می‌کنیم نباشد.

کافی است، اخبار تلاش ۹ روزه برای مهار حریق گسترده سانچی را پیگیری کنیم تا دریابیم که از زمان برخورد این نفتکش با کشتی فله‌بر چینی در آن سوی مرز‌های آبی تایوان (۱۶۰ مایلی شانگهای) تا ۹ روز بعد که نفتکش مشتعل به آب‌های ژاپن نزدیک شد و در ۱۹۵ مایلی سوکوزاکی غرق شد، نزدیک به ۱۵۱ مایل طی کرده است؛ چیزی حدود ۲۴۳ کیلومتر؛ مسیری طولانی که همراه با شناور‌های آتش‌خوار چینی و تلاش ایشان برای مهار آتش طی شده است.

به عبارت بهتر، شناور‌های چینی آنقدر بر کارشان مداومت داشتند که حتی دور شدن از کشورشان و نزدیک شدن به آب‌های ژاپن هم مانعشان نشد. این در حالی است که این دو کشور ارتباطات کاملا حسنه با یکدیگر ندارند، اما این حادثه چیزی نبود که برای مهار ابعادش، چینی‌ها یا ژاپنی‌ها محدودیتی قائل شوند. این را می‌شود از همکاری کامل ژاپنی‌ها با عملیات نجات سانچی دریافت؛ همکاری که از جانب کره‌ای‌ها نیز صورت گرفت و قطعا دلیلی بزرگتر از تعلق محموله سانچی به ایشان داشت، چون خسارات مالی این حادثه بر عهده شرکت‌های بیمه است و جبران خواهد شد.

چرا تلاش داریم از دل یک حادثه خونبار، خصومت با یک کشور را پدید آوریم؟

همه این توضیحات در حالی مطرح می‌شوند که ابهام در خصوص چرایی توقف فعالیت شناور‌های اطفای حریق چینی در شب رفع نشده است. ابهامی که می‌تواند بر مداومت ایشان بر کار اطفای حریق و همکاری شکل گرفته میان چند کشور برای نجات سانچی، سایه بیفکند و این پرسش را موجب شود که آیا نمی‌شد، سرنشینان این نفتکش را نجات داد؟ سرنشینانی که برخی مسئولان کشورمان از احتمال فرارشان با یکی از قایق‌های نجات خبر داده بودند و بعضی دیگر از مسئولان احتمال پناه گرفتنشان در اتاق امنی که در قسمت پاشنه کشتی قرار گرفته و امکان حیات در آن فراهم بوده را مطرح می‌کردند.

این ادعا‌ها در حالی مطرح می‌شد که برخی شواهد، برای همه آن‌هایی که از نزدیک دستی بر آتش داشتند و ابعاد حادثه را پیش روی خود می‌دیدند، هیچ امیدی برای نجات سرنشینان سانچی باقی نمی‌گذاشت، الا معجزه‌ای بزرگ؛ معجزه‌ای که برای تحقق آن می‌بایست چشم بر درجه حرارت سوزان و شعله‌های صد متری نفتکشِ سوزان می‌بستند و فراموش می‌کردند سه شناور آتش‌خوار با پاشش مدام و بی وقفه آب با دبی بسیار بالا بر حریق و استفاده از فوم اطفای حریق و هر ساز و کار دیگری که می‌دانستند و امکان اجرایش را داشتند، نتوانسته‌اند اندکی حریق سانچی را مهار کنند.

صحبت درباره آتشی بود که به جان محموله بسیار قابل اشتعال نفتکش افتاده بود؛ به جان ۱۳۶ هزار تن معیانات گازی که برخی از مردم مقدار خیلی کمی از آن را تحت عنوان ال‌پی‌جی در مخزن خودروهایشان می‌ریزند و چند صد کیلومتر با آن رانندگی می‌کنند. ماده سوختنی قابل قیاس با بنزین یا حتی برتر از آن در بلوک‌های مخازن سانچی جا گرفته بود و با گسترش آتش، هر از چندگاهی انفجاری مهیب و هولناک را موجب می‌شد که پیرو آن، هر چه اطفا پیش رفته بود، شکست می‌خورد و اوضاع وخیم‌تر از قبل می‌شد.

حریقی آنقدر وسیع و تجربه نشده که هر اقدام نامناسبی در مواجهه با آن می‌توانست مرگبار باشد و از این روی، امدادگران را مجاب می‌کرد، در مقابلش به شدت دست به عصا باشند. نگرانی از افزودن بر شمار جان باختگان حادثه و گسترش ابعاد انسانی ماجرا که ظاهرا آن چنان که باید و شاید به برخی از هموطنانمان منتقل نشده است، که اگر این گونه بود، به سادگی در باب قصور چینی‌ها داد سخن سر نمی‌دادیم.

قصوری که حتی ابعاد آن مشخص نیست و تنها از سخنان برخی مسئولان کشورمان نشأت گرفته است. قصوری از جنس پیدا نکردن سرنشینان مفقود شده سانچی و نجات ندادنشان از دل آتشی که به نفتکش عظیم الجثه افتاده بود. نفتکشی با طول ۲۷۴ متر که اگر قرار باشد، معادل یک ساختمان در نظرش بگیریم، طولش برابر با ارتفاع برجی ۹۱ طبقه است. برجی پنج شش برابر پلاسکو که اطفای حریقش در دل پایتخت و با عزم جزم همه مسئولان، یازده روز به طول انجامید و ماده سوختنی در آن جز پارچه و لباس نبود، در حالی که سانچی به حجم چند برابر پلاسکو، سوخت به شدت قابل اشتعال داشت.

اینجاست که حمله همه جانبه به چینی‌ها در پی این حادثه، به دور از هیچ منطقی به نظر می‌رسد و تعجب برانگیز است، به ویژه زمانی که به یاد آوریم در سایه تلاش پیوسته امدادگران چینی است که جعبه سیاه کشتی و پیکر دو تن از جان باختگان حادثه از کشتی سوزان بیرون کشیده شده است.؛ حملاتی که خاصیتی جز خصومت سازی ندارد و این بدترین چیزی است که می‌شود از حادثه مرگبار سانچی به دست آورد. مسیری که حتی ممکن است در رسیدگی به پرونده این تصادف و مشخص کردن مقصر نیز اثر سوء بگذارد که اگر این گونه شود، باید سراغ آن‌هایی برویم که می‌کوشند پیش از هر گونه کار کارشناسی و اعلام مقصر، برای این حادثه مقصر بتراشند!

 
تعداد بازدید : 1249
این فیلمی است که یک ملوان هندی از حریق سانچی در زمان کوتاهی بعد از وقوع تصادف آن با کشتی کریستال گرفته است. به شعله هایی که تمامی سطح 274 متری این نفتکش را در برگرفته و گاه زبانه هایش دست کمی از طول این کشتی عظیم ندارد توجه کنید تا ابعاد ماجرا بهتر دستتان بیاید. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۷۱
چطور شما بدون دلیل و مدرک به محض غرق شدن کشتی به آمریکایی ها تهمت می زنید ؟
مرگ بر چین
دنیای مجازی: دو ثانیه فکر و گذاشتن کامنت که خیلی مواقع دور از واقعیت است.
نوشته ی عالی بود
مثل همیشه گل کاشتی تابناک
اول به این نکته توجه کنیدکه چینیها اونقدر جنسهای بنجلشون روتوسط آقازاده ها وارد چرخه تولید واقتصاد ایران کردند که باعث بیکاری خیلیها و منبع درامدعده ای اندکی شدند ویه نفرت عمومی از اونها درکشور بوجودامده وازیادنبریم که هیچ یک از قطعنامه های سازمان ملل رو وتو نکردند وبرعکس بخاط منافع درامدی رای مثبت هم دادند پس مردم ایران با اینکارها دارن نشانه اعتراض ونفرتشون از چینیها رو به مقامات نشان میدن شاید تجدیدنظری درروابط با چین اتخاذبشه
اکثر اینهاییی که از این فاصله چند هزار کیلومتری درباره این واقعه اظهار نظر میکنن نه یکبار از نزدیک کشتی نفتکش دیدن ، نه تفاوت بین نفت خام و میعانات گازی رو میدونن، فقط به یمن این شبکه های اجتماعی یک سری تحلیل های فکاهی همچون حمله آمریکا به کشتی !!! و توهم توطئه و..در ذهن پروارندن و به اسم تحلیل به خورد خلق الله میدن به امید لایکی بیشتر....!؟فقط در ایران این چنین هستش که همه چیز ،تبدیل به یک جریان و بحران و واکنش و... میشود....افراط و تفریط در هر مسئله ای خودنمایی می نماید و جایی برای تعقل و منطقی فکر کردن و ارزیابی منصفانه وجود ندارد...باید سی پی یو ذهنمان رو فعال تر و بروز تر کنیم.
واقعاً باید به دیپلماسی آقای روحانی افتخار کرد که حتی روی احمدی نژاد رو هم سفید کرد. کسانی که پس از قطع ارتباط جیبوتی با ایران می گفتن دستاوردهای دیپلماتیک احمدی نژاد از بین رفت، باید پرسید نظرشون در مورد اینکه رئیس جمهور چین حتی یک پیام تسلیت هم برای ایران نفرستاده چی هست؟
واقعیت قضیه اینه که این حادثه در اثر خطای انسانی پیش اومده و در جایی و با سرعتی اتفاق افتاده که عملا کاری از کسی بر نمیومده.این بندگان خدا به احتمال خیلی خیلی زیاد طبق گفته اکثر مهندسا و کاپتانهای نفتکش در همون لحظات اولیه بر اثر موج انفجار، خلا ایجاد شده بر اثر انفجار، و گاز h2s این محموله فوت شدن.اینم حرف امروز نیست.خیلی ها همون اوایل بعد از اینکه فرضیه فرار با قایق نجات منتفی شد اینو میگفتن منتهی کسی جرات نداشت تو گروهها بزنه چون داستان میشد و ملت بهش میپریدن.در عوض کلی شایعه درست کردن.این کشتی حدود ۱۴۰ هزار تن کارگو کاندنسیت داشت که به شدت فرار و قابل اشتعاله و فلش پوینتش خیلی پایینه.اگه فرض کنیم هر کدوم از ۱۴ تا تانک کشتی ۱۰ هزار تن بار داشته(که البته تانکهای وسط کشتی چون تو parallel midle body هستن بزرگترن) در عرض چند ثانیه وقتی تانک پاره شده در معرض اکسیژن هوا و حرارت ناشی از پاره شدن دیواره کشتی قرار گرفته و مثل یک بمب عمل کرده.انفجار های اینجوری تا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر خلا ایجاد میکنه که این خلا باعث پاره شدن مویرگهای مغز و منفجر شدن بدن به سمت خارج میشه.اگه کسی از این انفجار جون سالم به در برده باشه بر اثر موج انفجار و گرمای هوای حاصله تمام مجاری تنفسیش از بین میره و از داخل میسوزه.
متاسفانه کاری نمیشد بکنن.منتهی چون جنازه ای نبود شاید اعلام نمیکردن.چون بلحاظ قانونی تا جسدی نباشه مرگی اتفاق نیافتاده.و دیگه اینکه ممکن بود بگن شما از کجا میدونید اینا مردن و چرا برای نجاتشون اقدام نمیکنید.
من کاپیتان کشتی هستم و به جرات میتونم بگم آتشخوارهای چینی بجز مواقعی که شاید از ترس انفجار دور شدن ؛ کارشون رو درست انجام دادن.
پاسخ ها
متخصص انفجار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
جناب کاپیتان، شاید فرمایشات شما راجع به علوم دریایی جای بحث نداشته باشد، ولی با توجه به تخصصی بودن بحث انفجار و ایجاد خلا و.... بهتر است در این زمینه با اختیاط اظهار نظر بفرمایید. انفجار مقوله پیچیده ای است و متخصص خود رو می طلبد که متاسفانه در کشور ما بسیار کم هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
آقای متخصص انفجار!!
از لحاظ دریانوردی گفته های کاپیتان درسته پس لطفا با استدلالهای بی ارزش، صحبتهای کارشناسی رو زیر سوال نبر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
این انفجار چجوریه که به کشتی چینی که به مرکز برخورد نزدیکتر بوده چند دقیقه اجازه میده برگردن عقب و سرنشینانشون رو نجات دهند ولی به سرنشینان ایرانی اجازه هیچ حرکتی رو نمیده. . منطقی نیست
چطوره میتونن برن تو کشتی و جعبه سیاه و بیارن ولی نمیتونن دنبال خدمه بگردن
گل گفتی تابناک. بخدا بعضی از مردم ایران گاهی به شدت آزار دهنده میشن. انسان ها قدیما نمیتونستن علت بارش باران رو درک کنن اون رو به خدای بارون نسبت میدادن. دانش بشر که بیشتر شد مکانیسم بارش باران رو رو یاد گرفتن. الانم مردم ما اگه تو زمینه ای دانش کمی دارن و چیزی با عقلشون جور در نیاد میبندنش به توطئه (همون خداهایی که قبلنا داشتیم جاشونو دادن به روسیه و امریکا و چین و دولت و غیره). یکی نیست بگه خواهر من برادر من بخدا در مورد چیزی که نمیدونی سکوت کنی و اظهار نظر نکنی هیچ کس هیچ گله ای نمیکنه ازت.

یه نفت کش با اون عظمت اتومبیل نیست که فرمونو بده چپ ماشین سریع بچرخه. برای تغییر جهتش چندین کیلومتر زمان نیاز داره. نه کسی هنوز جعبه سیاه رو دیده، نه اصلا میدونن اون حجم از آتش تو دریایی با عمق چند صد متر یعنی چی، نشستن بیرون گود میگن لنگش کن. پلاسکو کار دولت بود، زلزله کار روسیه، معدن کار امریکا، سانچی کار چین. بخدا کسی از ما نخواسته اظهار نظر کنیم. تو همه کشورهای دنیا سانحه هست زیادم هست. نمونه اش امریکا.

بعد جالبه شایعه ها رو چنان با باور به اینکه درسته پخش میکنن. یکی نیست بگه چند تا خبرگزاری معتبر دنیا آخه تا الان اظهار نظری داشتن؟ از کجا در میارین این شایعه ها رو؟

پلاسکو یازده روز طول کشید خاموش کردنش، سانچی هشت روز. بعد از چین گله میکنیم؟ ما اونجا بودیم دیدیم کم کاری شده یا نشده که میتوپیم به بقیه؟ کمی آدم باشیم. یه کم فکر کنیم.

مردم ما مردم خوبی نیستن. سالها هندونه زیر بغل مردممون گذاشتیم ولی یکی از بدترین ملل دنیاییم. نه مردم مهربونی هستیم که هوای همو داشته باشیم، پاش بیفته همچین زیرآب همو بزنیم. ولی به شدت تکانه ای عمل میکنیم. همون لحظه جو گیر میشیم. و انتظار داریم واسه نجات جون بقیه به عده دیگه جونشونو به خطر بندازن و حتی طلبکار هم میشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
درود بر شما، به شدت با شما موافقم به خصوص با پاراگراف آخرتون.

متاسفانه بخشی از مردمم داائم در حال غر زدن و طلبکاری از زمین و زمان هستند و نمیدانند اگر خودشان را درست کنند همه چیزشان درست میشود
شما چرا تلاش دارید که بگید هر کس هر سهل انگاری که کرد فقط باید بگیم مرگ بر آمریکا؟!
کشور دوست برادر و همسایه مسلمان چین داره حساب تجار را میبنده و شرکت های ایرانی دارایی هاشونو به نام کارمندان چینی میزنند فقط بر حسب اعتماد! شما اومدی از چین حمایت کنی!
چرا اینهمه سال خصومت با امریکا پدید اومده صداتون در نیومده خصومتی که همه میدونن چقدر زیان زده به ایران وایرانی وهر روزیم که بگذره این خصومت به ضررمون میشه
قضیه منهدم کردن کشتی چی بود
سوختن کامل کشتی باعث میشد که مواد سوختی وارد آبهاشون نشه و آلودگی کمتر بشه،از طرف دیگه چینی ها شب کار نمیکردند وخودتون گفتید که از چینی ها درخواست کردید شبها هم کار کنند.ما با هیچ ملتی خصومت نداریم حتی امریکا.ما با بعضی سیاستمدارها و دولتهای زورگو مشکل داریم.بیخودی جو نده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
فردی مثل شما، حتی با خودش و عقل خودش هم دشمنه
این نظر شماست و قابل احترام ولی نظر من اینه که چینی ها تلاش کردند که محموله تا جایی که امکان داره بسوزه تا در صورت غرق شدن آبهای نزدیک رو آلوده نکنه با توجه به جریانات آب و ... کشتی رو دور کردن
این نظریه ایه که جناح راست سالهاست به خورد مردم داده و الان متاسفانه تبدیل به فرهنگ شده : مشت آهنین, جدل, کلکل, دعوا, کوتاه نیامدن, یقه گرفتن و... همه این روحیات در مقابل عقلانیت, تعامل, زیرکی, مذاکره, و ... روحیاتی که ترویج میشوند برای زمان جنگ خوبه نه زمان صلح
چون همیشه عادت داریم گناه را به گردن دیگران بیاندازیم و وجدان خود را راحت کنیم
"....
اینجاست که حمله همه جانبه به چینی‌ها در پی این حادثه، به دور از هیچ منطقی به نظر می‌رسد و تعجب برانگیز است...."

به دور از هیچ منطقی؟؟؟؟؟ چین دولتی دارد که به هیچ موازین انسانی پایبند نیست کشوری که از سوسک و ملخ و چنین انسان و جنازه مردگان هم برای منافع خودش نمی گذرد فکر کرده اید جان ملوانان ما برایش ارزش داشت تا هزینه کند و آنها را نجات دهد؟ گذاشتند کشتی ایرانی بسوزد تا آبهای چین آلوده مواد نفتی نشود. جناب تابناک می شه بفرمایید به چه دلیلی کوتاهی چینی ها را توجیه می کنی؟؟؟؟؟؟؟؟ این حادثه دست کم باید به احضار سفیر چین در تهران می انجامید اما چی بگیم که بتونی منتشرش کنی؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
خدا عقل بده...
واقعا جانبداری از چینی ها که کشتی اونا هم به کشتی ما زد و عامل این فاجعه بود جای تاسف و نه تعجب داره. هرچی باشه چین کعبه آمال خیلی هاست و هرچی بر سرما بیاره مشکلی نیست. چون یه عده اینقدر منافع اونجا دارن و ماشالله تریبون که با متر زدن نفتکش راحت همه چیز را توجیه میکنند و یه عده هم برای هورا کشیدن هستن اما چند سوال از خودتون بپرسید، چین اگر جان هموطنان ما برایش مهم بود اجازه کمک بین المللی می داد و این کشور خودخواه باعث ضربه مهلک به ما شد تا تمرین آتش نشانی کند.
احسنت دقیقا درست میفرمائید، متاسفانه بخشی از مردم به واسطه فضای آلوده ای که برخی رسانه های مجازی به خصوص یک کانال تلگرامی ایجاد کرده، سر هر مسئله ای به دنبال دشمن تراشی و سیاسی کاری هستند و این نه تنها فایده ای ندارد بلکه کاملا به ضرر کشور تمام خواهد شد
چین و روسیه و انگلیس . خیانت کاران به این ملت هستند و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
آمریکا و عربستان و اسرائیل اونوقت چی هستند حتما دوست جون جونی از نظر شما
بابا ماستمالی نکنین ...این قضیه خیلی بو داره!! شدیدتر از این تحلیل های بخش بخش شما...
متاسفانه عده ای درکشور که باز هم متاسفانه تعدادشان زیاد است و اکثرشون هم حامی خبیث ترین کشور دنیا یعنی آمریکا هستند دائم به دنبال سیاسی کاری و عقده گشایی سیاسی هستند،

همین چین اگر نبود، زمان تحریمها از گرسنگی کشور فلج میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اوه اوه این چه داره خودشو فدا میکنه واسه چین کمونیست
همون آمریکا به دردتون میخوره که هواپیمای مسافربری رو میزنه و مدال میده و دم به ساعت در حال تحریم ایران هست، واقعا بی معرفت تر از مردم ایران ندیده ام که کشورهای دوست را دشمن خطاب میکنند و کشورهای دشمن را دوست !!!!!!!!!!!! بعد هم انتظار دارند که هر روز پیشرفت کنند
شما هم طرفدار چین شدی ... اگر آمریکا چنین کوتاهی کرده بود چکارها که نمیکردید .... فعلا نون خور چین شدین
به همون دلیلی که مسئولین از یک حادثه خونبار دشمن برای کشور ساخته است . مشکل مردم در تحلیل رفتار چینیهای نیست بلکه مسله مردم ایران این هست که چرا تحمل چنین رفتاری که در برابر چین و روسیه داره ، چرا این دیدگاه نسبت به آمریکا ندارد؟؟ مسلما نظر شخص من این هست که روابط هر کشوری در مزایا و معایب آن سنجیده شود و علت رابطه با هر کشور بر اساس مثبت بودن این هزینه فایده برای منافع ملی سنجیده شود. آیا تا الان هزینه فایده روابط خارجی خود با هر کشوری را منتشر کرده که مردم بر اساس آن قضاوت کنند؟؟؟ اصلا ایا چنین محاسباتی وجود دارد؟؟
تعلل در این زمینه کاملا مشخص است,چرا شما سعی میکنید کوتاهی و قصور محرز چینی ها را ماست مالی کتید؟!چرا نگران تیره گی روابط با کشورهای دیگر نیتستد؟!چرا نگران تیره گی روابط با عربستان و دیگر کشورهای اسلامی نیستین,شاید شماهم واردکننده اجناس بنجل چینی هستین,چین باید پاسخگوی کوتاهی محرز هود به افکار عمومی باشد
این اقایی که گفته من ناخدای کشتی هستم و علت را انفجار وگاز سمی وخلا وحرارت اعلام کرده یک جواب بدهد چرا این شرایط به کشتی فله بر اثر نکرده وکسی کشته نشده است.؟؟؟؟ انفجار به این بزرگی چرا تاثیری روی فله بر نداشته است.
چطور جعبه سیاه رو سریع پیدا کردند
قابل توجه طرفداران امریکا . نقشه تجزیه خاورمیانه و ایران روی میز سازمان جاسوسی امریکا سیا موجود است حتی روزنامه های نیویورک تایمز و ... هم این نقشه تجزیه خاورمیانه را بارها در روزنامه هاشون چاپ کردند دیگه خودتون می دانید چه خواب هایی برای ایران دیدند
موضوع این نیست که چینی ها کمک کردند یا نه موضوع علت برخوردکشتی فله بر چینی است. یعنی کاپیتان و خدمه کشتی فله بر چینی کور بودند یا خواب بودند در ساعت 8/30 شب که غول به این بزرگی را با آنهمه چراغ و علائم روی آب ندیدند و خوردند به آن .!!!!!!! آخه تو دنیای امروزکه حرکت ماشینها در شهرها را و حتی داخل خانه ها را با ماهواره های جاسوسی و غیر جاسوسی می بینند حرکت هواپیماها و کشتی ها که همه با ماهواره ها کنترل میشود و انسان میتواند از فضا حرکت مگسها را هم کنترل کند چطور کشتی چینی خود را به کشتی نفت کش غول پیکر زده یعنی پرسنل و کاپیتان هر دو کشتی خواب بودند و نمی دیدند آنهمه چراغها و علائم هشدار دهند رادیویی و راداری را آنهم در اقیانوس به این بزرگی خوردند به هم . !!! کدام عاقلی چنین چیزی را باور میکند ؟!!!!. چرا هیچ تماسی از سوی خدمه کشتی ایرانی با بیرون برقرار نشده و چرا چینیها اجازه نمیدهند جنازه ها اگر البته در کشتی باشند با کمک غواصان از کشتی خارج گردد. ؟؟؟؟ اصلا خبری از خدمه نبوده شاید قبل از حادثه عده ای وارد کشتی شده اند و عملیاتی انجام داده اند و سپس کشتی چینی را به نفت کش زده اند تا حادثه جلوه کند خدا چه میداند ؟؟؟ از ابن آدمهای شیطان صفت هر اقدامی میسر است . !!!!!!!!!
چند وقت پیش شخصی کامنت زیبایی گذاشته بود که تن به هر ذلتی می دهیم تا عزت داشته باشیم! حتی وابسته ترین کشورهای جهان اگر چینی ها همچو بلائی سر کشتی و عزیزانشان آورده بود طی این مدت چندین مرتبه سفیر چین رو فرا میخواند تا اعتراض کنندحتی در قبال کشتن سی ملوانان نیز نباید جواب گو باشد
تابناک ممنون که از بیان ابعاد مثبت و واقعی چیبیها و صحنه نبرد با آتش و انفجارهای پیاپی کشتی سانچی در اون فاصله قابل توجه از ساحل و بندر شانگهای چین ....
خلاصه بگم ، بنده یک فرمانده انواع کشتی های تجاری اقیانوس پیما با سی سال تجربه اقیانوس نوردی ، به این اقدامات و عملکرد چینی ها نمره قبولی خوبی میدم ....
دستشون درد نکنه ....
روح عزیزان از دست رفته ما هم شاد ....
خداوند به بازماندگان هم صبر عطا نماید ...
جهت اطلاع ، دریانوردی ماجراجویی محسوب میشه ...
یعنی هرکس جان و یا مالش رو دریا میفرسته ، ماجراجویی آگاهانه و ریسک از بین رفتنش در بلایای غیر عمدی در دریا رو آگاهانه انتخاب میکنه ولذا اگه اتفاقی اینجوری افتاد و جان و یا مالش از بین رفت دیگه نتنها نبایست از دیگران طلبکار باشه بلکه خسارت به دیگران رو هم بایست به نسبت سهمش جبران بکنه ...
ولی می بینم خیلیها بدون تخصص و صلاحیت لازم سخنوری میکنن و لایک و دبسلایک میکنند و روابط حسنه ما با چین رو هم به مخاطره میندازند .‌.‌ ‌‌
خداوند به ما ملت ایران انصاف عطا کنه ...انشاالله
ای سبیل.ای ابرقدرت شرق.ای چشم بادمی بنجل فروش....
چین و روسیه از نظر ملت مردود هستند حالا شما تا میتونی تعریف کن
آنهایکه جان شیرینشان را ازدست دادند همکاران ما بودند حتی نوشتن کلمات برای من سخت و با اشک همراه است ، تمام افسر های کشتی ها شامل فرمانده ، افسر اول، افسر دوم ، افسر سوم ، سر مهندس ، مهندس دوم ، مهندس سوم و مهندس چهارم و مهندس برق و مخابرات از افراد باسواد با تخصص بسیار بالا با تجربه بسیار با لا و جهان دیده هستند کشتی هم مثل یک شهر است هر انچه دریک وجود دارد در کشتی نیز وجود دارد و توسط این چند نفر اداره می شود ،همه آنها برای حوادث مختلف آموزش دیده اند و مدام تمرین می کنند اگر زنده بودند ده ها راه نجات برای خود و یا ارسال پیام پیدا می کردند ، ضمنآ اینجوری نیست که چرا همه چی در کشور ما اتفاق می افتد این اتقاقات همه جا می افتد ، کشورما یک دهکده نیست که ماشالله کشور بزرگیه ، متخصصینش در همه نقاط کره زمین هستند
برای شادی روحشان دعا می کنیم و برای بازماندگان تقاضای صبر
تابناک طرفدار چین بازم نگفتی چرا شبها عملیات متوقف شد ؟ چرا تونستن کارکنان خودشون با بالگرد و قایق نجات نجات بدن ؟ مگر گازهای سمی تا چند صد متر پخش نمی شه ( البته بگفته شما ) پس چرا کارکنان کشتی چینی که چسبیده بودن به کشتی ما مسموم نشدن؟ چرا اجازه مصاحبه با کارکنان کشتی چینی نمیدن
لطفا در تحلیلها صداقت داشته باشید
حالا چون چند وقتی نون تو چینه که نباید غیر منصفانه تحلیل کنید
مجبورتون کردن این مقاله رو کار کنید
خیلی تابلویید
پس از یک هفته انتشار اخبار ضد و نقیض از سرنوشت نفتکش ایرانی "سانچی" و ملوانان آن، بالاخره دولت چین اعلام کرد که این نفتکش منفجر شده و همه 32 ملوان آن غرق شده و یا سوخته اند. در خبری که چین منتشر کرد تاکید شده که شدت انفجار اولیه به حدی بود که امکان زنده ماندن افراد وجود نداشت و همه ملوانان و کارکنان کشتی در همان ساعات نخست حادثه به دلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی کشته شده اند. از میان ملوانان ایرانی این کشتی تنها یک ملوانان توانسته بود خود را به دریا پرت کند.

بدین ترتیب، بیش و پیش از آن که اعلام عزاداری و دلسوزی ها چاره ساز باشد، کشف علت انفجار برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی چاره ساز است.
با این تجهیزات پیشرفته کشتی چگونه است حتی یک نفر نتونست نجات یابد ، حتی یکنفر؟ در سال چقدر حادثه در اقصی نقاط روی می دهد سابقه ندارد کلیه خدمه و ملوانان بطور جمعی کشته شوند و یکنفر هم نجات پیدا نکنه اینجاست که شاعبه ایجاد می کند.
خود شماها (مطبوعات) با نقل قول این و ان عامل این شایعات هستید
سالها قبل ندای مردمی مرگ بر روسیه و مر بر چین در کشور طنین انداز شد و چه نیکو بود این ندا. اینها کمونیست هستند و جان انسانها برایشان ارزشی ندارد فقط به منافع حزب کمونیست فکر می کنند و جنایت
همه چیز مشکوکه، از بس هر اتفاقی را پیچوندن و سانسور و روتوش کردن هیچی را نمیشه باور کرد. کشتی با بیش از 100 متر طول و 23 متر ارتفاع چجوری تو دید شناور حمل غله نبوده که از برخورد جلوگیری بشه؟؟؟، سانچی شاید اونو ندیده باشه ولی چرا اون کشتی شانچی به این بزرگی را ندیده؟؟؟، بعد هم بین این همه کشتی که اونجا تردد میکنن صاف فقط باید به این کشتی برخورد کنه(اگه واقعا شناوری درکار بوده باشه و چیز دیگه ای نباشه)؟؟. چین یا هر کشور دیگه ای تو دنیای امروز تو روابطشون اقتصاد و پول حرف اول را میزنه؟؟؟، چرا تکاورای ارتش همون روزای اول اعزام نشدند؟، 4 روز از حادثه می گذشت بعد اعزام شدند؟ کارها و دستورهای چرا به روز چندم بعد از حادثه افتاد؟
كار كار انگليسي هاست
مطمئنا با حرفای من نوعی هیچ تغییری در روابط کشورها پدید نمیاد پس نگران نباشید
وقتی دولت چین فقط رفته جعبه سیاهو برداشته و هیچ کمکی نکرده...حتی اگه فرضیه برخورد دوتاکشتی رو تایید کنیم من هنوزم برا سواله چطور حتی کمک نکردن یه نفرو با خودشون ببرن؟!
چین همین الانم با ما دشمنه .گول نخورید خواهشا
احتمالا این مطلب سفارشی سفارت چین است که تابناک باید مبلغ خوبی دریافت کرده باشد که مسیولان کشور را بارها در این مطلب متهم به متهم کردن چین به کم کاری کرده است. اگر هم این مطلب را منتشر نکنی قابل درک است.
اما من 13 سال در چین زندگی میکنم و شاهد رفتار چینی ها با این قبیل حوادث خودشان هستم. یک روز بعد از حادثه اقدام جدی شروع کردند اما وقتی کشتی خودشان دربند دزدان دریایی بود پاشنه سفارت خارجه ما را درآوردند تا کمکشان کنیم. و یا اینکه بخاطر روابط نامناسبشان با ژاپن پیشنهاد ژاپن را برای کمک در سرد کردن کشتی رد کردند.
همانقدر که اظهار نظر بدون اطلاع در متهم کردن چین بد است دفاع بدون اطلاع تابناک هم از چین به قیمت متهم کردن مسولان داخلی بدتر.
این حادثه کاملا مشکوکه! چطور ممکنه دو کشتی به این بزرگی هم رو ندیده باشند! چرا خاموش بوده رادارهاشون؟!! به عمد خاموش کردند! اگر نه، کی خاموش کرده یا اختلال ایجاد کرده! اصلا این کشتی کجا میرفته؟!! و کشتی که زده بهش کجا غیب شده؟! کجاست اصلا! اگر واقعا زده باشه بهش خود اون کشتی هم از موج انفجار باید آتیش می گرفته نه اینکه واس خودش راحت بره چین پنهان بشه! و هزاران سوال دیگه!!!
چرا ازکشتی فله بر خبری نیست؟
اگر زمان انفنجار همه سرنشینان کشتی ایرانی کشته شدند چرا سرنشینان اون یکی سالم موندن.
با کلیت مطلب شما و بد بودن فرهنگمون در این باره بشدت موافقم اما چند نکته.
یکم اینکه واقعا برخورد دو کشتی با سرعت حدود بیست کیلومتر عجیبه هر چند در شرایط مخصوصا طوفانی ممکن هم هست
دوم اینکه اگر همان لحظات اول کشتی منفجر شده چرا کشتی چینی آسیبی ندیده؟ اگر انفجار با دور شدن کشتی چینی اتفاق افتاده چرا خدمه فرار نکردن؟
سوم اینکه قطعا خانوش کردن کشتی و باری در این حجم غیر ممکن بود و به غیر از موارد یک و دو مورد گنگ دیگری وجود ندارد
چینی ها دوست و برادر ما هستند و خیلی ایرانی ها را دوست دارند،ما هم آن ها را دوست داریم،چین مردانی همچون ایپ من و بروس لی را به دنیا داد تا مظهر مبارزه با آمریکای نازی باشند.
چو عضوی بدرد اورد روزگار دگر عضوها رانماند قرار . بعنوان یک هموطن از این حادثه بسیار متاثر شدم. حادثه بسیار ناراحت کننده ای بود خصوصا وداع غریبانه ملوانان . تسلیت به بازماندگان ملوانان غیور وغریب وزحمتکش و بی ادعای هموطن
اتفاقاً اگه قرار باشه با فقط يك كشور خصومت داشته باشيم ، فقط چينه.
مردم رو به خاك سياه نشونده
سوال اينه
با توجه به سرعت كشتي ها كه زياد هم نيست
يعني پرسنل ايراني نفهميدن چي شد و بعد با موج انفجار مردن
اما پرسنل چيني همه زنده موندن!؟!
قضيه عجيب تر از اين حرفاست
من از نفتکش و کشتیرانی تو اقیانوس و اب های ازاد و خلاصه هر چیز فنی مربوط به این سر در نمیارم ، اما نظرات بعضی افراد جوری هست که انگار یک حداقل سررشته ای دارند . من چند تا ابهام برام ایجاد شده که فقط و فقط به علت تناقض این ابهام ها با خبر های رسمی ، ترجیح دادم فعلا خبر های غیر رسمی رو قبول کنم ، هر چی باشه با عقل بشتر جور در میاد .
این ویدئو که در پایان گذاشتین ، نوشتید یکی از خدمه کشتی کریستال گرفته ! سوال من اینه اگه کشتی کریستال همون کشتی است که برخورد کرده ، چرا خدمه اون تحت موج انفجاری که بعضی دوستان بهش اشاره کردن قرار نگرفته اند ؟ اگر شدت شعله ها و حجم اتش و اینها انقدر زیاد است ، چطور این کشتی تونسته انقدر سریع انقدر فاصله بگیره و همه چیز انقدر رو به راه باشه که خدمه ان بایستند و فیلمبرداری کنن ؟ اگر موج انفجار بوده برای هر دو کشتی بوده ، اگر ماده سوختی اون وسط بوده برای هر دو کشتی بوده .
نکته بعدی که خیلی اذیت میکنه منو و هیچ جوره با عقلم نمیخونخ اینه که توی قرن ۲۱ ، چطور دو تا کشتی با ابعاد چند صد متر به هم اصلا برخورد میکنند ؟؟ کشتی ای که بیش از ۲۰۰ متر طول داره ، از ۲-۳ کیلومتری به راحتی قابل دیدنه و با توجه به این ادعا که کشتی چینی به وسط اون خورده یعنی دماغه اون کشتی عمود بر طول کشتی سانچی بوده یعنی ۲۷۰ متر کشتی جلوش بوده و ندیده ؟ اصلا اگه دقت کنید من الان در مورد رادار حرف نمیزنم ، بحث رادار که وسط بیاد کلا این قضیه شبیه شوخی میشه اما من میگم حتی با چشم غیر مسلح ( که باز حدس میزنم روی کشتی ها دوربین هم قطعا هست ) این حادثه باید از چند کیلومتری رویت میشده !
واقعا فکر به مواردی مثل این دو تا که گفتم و خیلی موارد دیگه باعث میشه که این ادعای مطرح شده یک مقدار برای من عجیب باشه ، من نه دنبال دشمنی با چین و امریکا هستم نه کانال تلگرام برای لایک گیر اوردن دارم ، دوست دارم حقیقت رو بدونم
ضمن تاييدفرمايش افراددريانورد كه برازبين رفتن افراد درهمان دقايق اول تاكيدمى كنند،كافيه به اولين عكسهاى سانچى نگاه كنيدرنگبدنه براثرحرارت ور اومده وشيشه هاخردشدن براثرموج انفجار، حتى درقسمت پاشنه، متاسفانه ظاهرا تصادف درموقع تعويض شيفت پل فرماندهى انجام شده است ...
، منتهى دررابطه باقصورچينى هاخداييش يه سوزن به خودتون بزنيديه جوالدوز به ديگران، اگه اين اتفاق براى كشتى خارجى ياچينى درآبهاى ايران اتفاق مى افتد واقعا سازمان بنادر ودريانوردى ايران نصف اين كارهارو مى كرد؟
چندسال قبل يه خانواده مشهدى در فاصله ده كيلومترى بندرعباس سواريه اتوبوس دريايى بودن بنزين تموم كرد درياخراب بودتقاضاى كمك كردن شناورناجى اومدبه بدبختهاگفتن بپريدتوآب تا بگيرمتون وچندين نفرشون غرق شدندصداشون روهم درنياوردن، براى شناورى اتفاقى بيفته يه هليكوپترندارن برين دفترثبت وقايع درخواستهاى نجات وكمك رو نگاه كنيد دراكثرمواقع بجاى اعزام شناورناجى به شناورهاولنجهاى نزديك گفتن ببينيدمى تونيدكمك كنيد.
حدودده سال پيش اسكله شهردارى بندرعباس آتش سوزى شد همه قايقهاسوختند وشناور اطفا حريق نداشتن كه بتونه نزديك بشه!
تابناك بروببين سازمان بنادردرعمل چه امكاناتى داره؟ منظورم شركت نفت نيست
عقلانى ترين كارهم اين بود كه حريق كنترل بشه تا معيانات گازى بشوزن ودرعين حال كشتى منفجرنشه ودرهم نشكنه
چین بی اعتنا بود
کارتونی بود که یکی از شخصیت های آن چه ماجرا خوب پیش برود چه بد مرتب میگفت " من مخالفم" یکی از سایت های خبری که اتفاقا برعکس از غرب طلوع میکند ! نیز به همین سبک و سیاق عینک بدبینی را به چشم زده است و ببه عمد سعی دارد دنبال مقصر بگردد دولت نشد آمریکا ، آمریکا نشد چین و الی آخر
اقایون متخصص !!!
چرا خلای انفجار و گازهای سمی و شدت انفجار هیچ یک از چینی ها را نکشت
تازه چینی ها همه پریدن تو آب

چرا مسولان چینی اجازه مصاحبه با پرسنل کشتی چینی به مسولان ما ندادند!!!
بازیهای سیاسی در میان است
دوستان عزیز
لطفاَ مسائل را با هم قاطی نکنید. فقط یه سوال خود مسئولین ما چکار کردند؟ اصولاً چرا باید در دریایی آنچنان بزرگ دو کشتی غول پیکر به هم برخورد کنند مگر نه این است که با تکنولوژی امروزی می شود حتی یک گنجشک را هم رهگیری کرد چه برسد به نفت کش. شما مردم را روشن نکردید و به گسترش شایعات دامن زدید.
لا اقل یه ذره انصاف داشته باشید
موضع اول ،این چه بر خوردی بوده که هیچ آثاری از بر خورد بر بدنه کشتی سانچی وجود ندارد، و موضوع دوم اینکه کشتی فله بر چینی هم پش از تصادف مثل ملوانان سانچی همگی غیب شده اند و حتی هیچ تصویری هم ازش نیست ، اگر این یک تصادف بوده که نیست در همان وحله اول با توجه به حجم سنگین آتش حتما کشتی فله بر چینی هم دچار آتش سوزی میشده و قادر به فرار از محلکه نبوده . امید وارم این پیام را درج کنی تابی.
چون اون یک کشور امریکا نیست، یکی از رقبایش است!!!
مقصر این داستان یا تیم هدایت کشتی ایرانی است و یا چینی. پیدا کردن آن کار حضرت فیله. باید ببینیم مثلا در یک ساله گذشته ما چند سانحه دریایی داشتیم و اونها چندتا.و بعد بریم سراغ نتیجه نهایی کار. اصل قضیه یک طرف و بازیهای سیاسی اطراف دارای منافع خاص یکطرف. چینی ها با تمام دنیا کار میکنند ، چطور شد همه عالم خوابند و ما بیدار. یا للعجب. این حرکت ها در بستر اجتماع زشت است. چینی ها چند دفعه با وتوی قطعنامه های آمریکا و اذنابش علیه ایران جلوی فجایع را علیه ما گرفتند. البته که گربه برای رضای خدا موش نمیگیرد. اما آمریکا از زمان کودتای ۲۸ مرداد تا بحال
كى بود كى بود من نبودم ، هر كى كه بود مقصر اين ماجرا چون هميشه ، من نبودم٠
جالب بود ولی برخورد دو کشتی دلیل منطقی ندارهبحث چیز دیگه است
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی