بازدید 20553
دستور رئیس‌جمهور یا تصمیم شورای عالی امینت ملی؛

چه کسی دکمه پایان فیلترینگ «تلگرام» را فشار داد؟!

اگر رئیس جمهور آنقدر قدرت دارد که تلگرام را رفع فیلتر کند، چرا از این قدرت برای عدم توقیف آن استفاده نکرد و پانزده روز فیلتر این پیام رسان ادامه داشت، اگر قدرت نداشت که مانع فیلتر شدنش شود، چگونه قدرت رفع فیلترینگ این پیام رسان را به دست آورد؟ چگونه است فیلترینگ بر عهده یک نهاد امنیتی گذاشته می شود، ولی رفع فیلتر به رئیس جمهور نسبت داده می شود؟ چه خبر است واقعا؟
کد خبر: ۷۶۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ 14 January 2018

تلگرام پس از پانزده روز، شب گذشته بی سر و صدا رفع فیلتر شد و مخاطبان این پیام رسان که گفته می شود شامل حدود 40 میلیون ایرانی می شوند، توانستند بدون بهره گیری از فیلترشکن و وی پی ان به تلگرام دسترسی پیدا کنند، اما اینکه چه کسی دستور رفع این رفع فیلتر را صادر کرده، از موضوعاتی است که در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از اعتراضات مردمی اخیر و برخی سوءاستفاده هایی که از اعتراضات مردم انجام شد، پیام رسان تلگرام به دلیل دارا بودن برخی کانال هایی که مردم را دعوت به خشونت می کرد و توجهی هم به هشدارهای مسئولان کشورمان برای انسداد این کانال ها نداشت، با تصمیم عالی ترین مرجع تصمیم گیر در حوزه امنیتی کشور یعنی شورای عالی امنیت ملی فیلتر شد.

چه کسی دکمه پایان فیلترینگ «تلگرام» را فشار داد؟!

یک نماینده مجلس و عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پیرامون چرایی فیلتر شدن تلگرام گفته بود: «عده ای از شرایط و ظرفیت تلگرام سوءاستفاده کردند و شرایط خشونت و اغتشاش را به وجود آوردند که بر همین مبنا، شورای عالی امنیت ملی تصمیم به فیلتر تلگرام گرفت.»

«رمضانعلی سبحانی فرد» که ریاست کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را هم بر عهده دارد، با بیان اینکه تصمیم گیری درباره فیلترینگ توسط دستگاه های تصمیم گیر بالاتر، از جمله شورای عالی امنیت ملی انجام شد، افزود: برای رفع فیلترینگ باید دید که تصمیمات شورای عالی امنیت ملی چه بوده و مبتنی بر تصمیمات، اگر زمینه فراهم باشد، رفع فیلتر تلگرام بررسی و در این زمینه تصمیم گیری شود. دستگاه های مختلف همانند شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی در شرایطی که مسائل این چنینی رخ می‌دهد، می‌توانند درباره فیلترینگ تصمیم بگیرند.

وی همچنین چندی پیش بابت اعمال محدودیت ها روی برخی شبکه‌های اجتماعی و متضرر شدن استارتاپها، از صدها هزار هموطنی که کسب‌وکارشان مبتنی بر این بسترهاست، عذرخواهی کرد اکنون پیام جدیدی در اینستاگرام منتشر کرده است.

از سوی دیگر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از ابتدای فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام بر موقتی بودن این اعمال محدودیت خبر داده بود، با تأکید بر اینکه تصمیم نداشتم در موضوعی که وزارت ارتباطات در تصمیم آن نقشی نداشت، اظهارنظری کنم، گفته بود: «در کشور اعتراضی شکل گرفت، اعتراض با موج‌سواری عده‌ای تبدیل به اغتشاش شد. در این اغتشاشات مردمی متضرر و اماکنی آسیب دیدند و متأسفانه خانواده‌هایی نیز داغدار شدند. شورای امنیت کشور که وزارت ارتباطات در آن عضو نیست، برای ایجاد آرامش تصمیم گرفت در کنار سایر اقدامات تأمینی و انتظامی، محدودیت های موقتی بر فضای مجازی اعمال کند.»

«محمد جواد آذری جهرمی» عنوان کرده بود، «طبیعی است که این اقدامات نارضایتی‌هایی را ایجاد کند، اما گیرندگان این تصمیم طبیعتا بین مزایا و معایب این تصمیم وزن‌سنجی کرده‌اند. عده‌ای دیگر اما اکنون به جای پرداختن به ریشه اعتراضات، اغتشاشات و حل آنها، بر انداختن همه تقصیرها بر گردن فضای مجازی و بازخوانی اشکالات توسعه فضای مجازی در کشور که بعضا وارد هم هست، تلاش کرده‌اند.»

همانطور که در سخنان وزیر ارتباطات، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان ملاحظه می کنیم، تصمیم گیری در خصوص فیلترینگ تگلرام توسط شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است؛ شورایی که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است و مقامات زیادی از مسئولان دولتی تا مقامات حاکمیتی در آن عضویت دارند. این شورا عالی ترین مرجع تصمیم گیری در موضوعات امنیتی کشور محسوب می شود.

البته اینکه فیلترینگ تلگرام مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده یا تصمیم موقتی در هیچ جایی مورد اشاره قرار نگرفته است؛ اما بر خلاف خبر مربوط به فیلترینگ تلگرام که به طور گسترده عنوان شد این تصمیم توسط شورای عالی امنیت ملی گرفته شده و دولت و رئیس جمهور در آن دخالتی نداشته اند، شب گذشته، تقریبا بیشتر رسانه های دولتی از رفع فیلتر تلگرام به دستور رئیس جمهور روحانی خبر دادند.

اگر رفع فیلتر تلگرام به دستور رئیس جمهور صورت گرفته است، در همان ابتدای کار دولت و رئیس جمهور برای جلوگیری از فیلترینگ تلگرام تلاش می کردند؛ چطور است که وقتی تصمیمی ممکن است منافع دولت را به خطر بیندازد، آن تصمیم بر عهده یک نهاد امنیتی گذاشته می شود، ولی زمانی که خبر رفع فیلتر اعلام می شود که به نفع دولت و رئیس جمهور می تواند باشد، آن را مستقیم به دستور «حسن روحانی» عنوان می کنند؟

این رویکرد دولت که می توان آن را نوعی رندی در بهره گیری از اتفاقات و حوادث روز خواند، قطعا در نهایت جامعه را به واکنش واخواهد داشت؛ واکنشی که می تواند پس زدن این گونه اقدامات و این گونه بهره برداری های شخصی و گروهی آن را قلمداد کرد. در این زمینه، بهترین رویکرد در پیش گرفتن صداقت است. اگر با مردم صادق باشیم، حرف و تصمیم را به خوبی خواهند پذیرفت.

الان وقت آن است که دولت صادقانه با مردم سخن بگوید، اینکه تصمیم گیری برای فیلتر تلگرام در شرایطی که برخی اعتراضات در کشور شکل گرفته و عده ای در صدد سوءاستفاده از شبکه های اجتماعی برای افزودن بر آتش اعتراضات هستند، امری پذیرفته است، به شرطی که دولت بگوید چرا و چه کسی چنین تصمیم گرفته و در نهایت چه کسی و چرا آن تصمیم قبلی را لغو می کند. حالا مردم منتظرند بدانند، تلگرام چرا رفع فیلتر شد و نحوه ادامه کار این پیام رسان چطور و چگونه خواهند بود؟ آیا مشاغل شکل گرفته از طریق این شبکه اجتماعی کار خود را با قوت ادامه دهند، یا ممکن است تغییراتی در سبک و سایق ادامه کار تلگرام صورت بگیرد؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۴
واقعا عنوان تیتر خودش تعجب آور است. معلوم است که رفع تلگرام پس از خاتمه ناآرامی ها میسر شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
فیس بوک هنوز بعد از ازتاآرمی های 88 فیلتره.....
رفع فیلتر تلگرام به همین راحتی هم میگید میسر نشده...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
نه بابا، فیلتر تلگرام، با دستور رییس شورایعالی امنیت ملی بوده، رفع فیلترش با رییس جمهور
ایندو اگه هم عقیده بشن، همه فیلترا بازمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این رویکرد دولت که می توان آن را نوعی رندی در بهره گیری از اتفاقات و حوادث روز خواند، قطعا در نهایت جامعه را به واکنش واخواهد داشت؛ واکنشی که می تواند پس زدن این گونه اقدامات و این گونه بهره برداری های شخصی و گروهی آن را قلمداد کرد. در این زمینه، بهترین رویکرد در پیش گرفتن صداقت است. اگر با مردم صادق باشیم، حرف و تصمیم را به خوبی خواهند پذیرفت
سیاست ایشون یکی به میخ و یکی به نعل زدنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
خاتمی خودش بود وبه دل می نشست ولی روحانی اینجوری نیست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
در جواب ناشناس 19:32 بگم که دیگه وقت گذر از خاتمی و اصلاحات هستش البته این به معنای رجوع به اصولگراها نیستش اگه اصلاحات نمره اش 10 هست نمره اصولگراها 0 هست. بنظرم مردم از انتخابات ریاست جمهوری 96 مطمئن بودند این دو جناح کاری براشون نمی کنند.
حاکمان و مسئولان بدانند و آگاه باشند :


با فیلتر و سانسور و ایجاد رعب و وحشت نمی توان مملکت را اداره کرد ...


در صورت مشاهده هرگونه خطا و بی عدالتی و گرانی بازهم موج پرخروش مردم به خیابان ها خواهند آمد ...
پاسخ ها
رها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
یعنی چی؟ یعنی الان همه چی حل شد؟ مردم اومدن موج پرخروش ایجاد کردن بی عدالتی و گرانی رفع شد، فیلتر همه که جمع شد الان ما همه خوشبختیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
رها جان درکت می کنم که چقدر این روز ها که تلگرام و اینستاگرام نداشتی آسیب دیدی و به روحیه حساست آسیب وارد شده برای آرامشت یه دمنوش گیاهی گل گاو زبان پیشنهاد می کنم که با نبات لیموی تازه بخوری
این از سادگی شماست که فکر می کنید تلگرام فیلتر شده بود.

حقیقت امر این بود که لنگر کشتی در خلیج فارس به کابل های سرورهای تلگرام گیر کرده و آنها را پاره کرده بود. منتها مسؤولین مخابراتی برای اینکه در معرض اتهام اهمال کاری و کند عملکرد در تعمیر کابل آسیب دیده قرار نگیرند، فیلتر تلگرام را بهانه کردند.
اگر هم میپرسید کابل در خلیج فارس چه ربطه به سرور تلگرام دارد باید عرض کنم که دفتر تلگرام به دوبی منتقل شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
آخر تئوری توطئه بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
هههه، تو چه قد خنده داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
یه چیز بی ربط
آقا عجب مردم عصبی داریم ما من فکر می کردم ایرانی ها طناز هستند و طنز رو درک می کنن بهم اثبات شد مردم همگی خشمگین و غمگین هستند و این خوب نیست
هر كس رفع فيلتر كرده كار درستي كرده و از ايشان سپاسگزارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
من بابت حقم از کسی سپاسگذاری نمی کنم
فبلتر تلگرام قبلا توسط ملت برداشته شده بود . مثل همه موارد دیگر توان مقابله نبود و شکست فیلیرینگ را با حفظ آبرو ختم به خیر کردید.
دنیای علم و تکنولوژی اجازه بازگشت به گذشته را نمیدهد
ما که بدون هیچ مشکلی به لطف فیلتر شکن ها استفاده می کردیم و می کنیم
روحانی مچکریم
عاقلانه ترین حرکتی بود که در چند سال اخیر شاهدش بودیم ، چون واقعا جلوی گردش آزاد اطلاعات رو نمیشه گرفت ، امیدوارم مسئولان در مورد دلسوزان در حصر هم از این جنس تصمیم گیری ها بکنن
روحانی مرد حرف است نه عمل. البته هر کس دیگه هم بیاد همینطوره. ایشان به دنبال شفافیت در کشور هستند. خوب از خودتان شروع کنید. حرف زدن که هنر نیست. مرد عمل باشید. مردم شما را دوست خواهند داشت اگر چه به ضرر خودتان تمام شود.
اینکه چه کسی تلگرام رو فیلتر کرد .. معلوم است رئیس جمهور . چه کسی رفع فیلتر کرد . باز رئیس جمهور .. وقتی از .اعتراضات بیکاری و بی پولی. عده ای سو استفاده می کنن و این تظاهرات . می کشانن سمت شعار های ضد نظام و سوزاندن . مسجد و پرچم .. و وقتی می بینی دامنه این گونه حرکات هم از همین کانال های تلگرامی نشئت می گیره .. غیر روحانی هرکس دیگری هم بود . تلگرام رو فیلتر می کرد ..
الان دیگه همه چیز ختم بخیر شد عوارض شد 220 بنزین هم افزایش حقوق نمایندگان 70% افزایش. تلگرام هم برگشت سرجاش اون کانال های اغتشاش گر هم هستند. یارانه هم که قطع میشه.تنها این وسط چند نفر خودکشی کردند
یاد مدرسه افتادم نمره خوب را می گرفتیم نمره بد را می دادند . !!
آقای رییس!! حیف هیچ کاره اید!!!
چی چیو روحانی مچکریم؟؟!
خوده روحانی رییس شورای امنیت ملیه! ینی فیلتره تلگرام به دستور خودش صادر شده یا دستورش امضای خودش پاشه! بعد اومد به ملت آدرس غلط داد! حالا با دستوره خودشم باز شده فقط این یکیو زد پا خودش!!!
اي آقا اين چه سوالي در اين مملكت دولت در سايه وجود داره وعمل ميكند ودولت در آفتاب فقط يك تداركچي بيش نيست اصلا كي بكيه هزار مليارد در آمد از فروش نفت چي شد كي خورد كي برد ؟؟؟
سلام اصلا اینها مهمه که چه کسی شروع کرد یا چه کسی تمام کرد مهم اینه که تمام سران و قوا دست به دست هم بدن و مردم رو از گرفتاریها و بیکاری و فقر و فساد نجات بدن و خودتون هم گول نزنید و برای خودتون تفسیر نکنید که ما نه فقر داریم نه بیکاری نه فساد یا از خوشی خبر ندارید یا اصلا داخل مردم نیستید اگر یه کم داخل مردم باشید می‌بینید که همه جا را فساد بیکاری فقر اختلاس گرفته مردم هم هر طور می‌خواهند صدای مظلومیتشون را به گوش شما برسانند یا نمی‌خواهید بشنوید به جای محکوم کردن یکدیگر و مقصر قلمداد کردن هم دیگر لطفا لطفا لطفا دست به دست یکدیگر بدهید و خارج از باند بازی به فکر مردم باشید وقتی در برابر حرف حق مردم گوش شنوایی نباشد معلومه مردم به هر طریقی شده بالاخره یا با تجمع یا راهپیمایی و شعار دادن میخواهند صدای خودشون رو به یه جایی برسونن خوب وقتی مسئولین بیخیال مردم میشن اینجاست که دشمن وارد میشه و اینجا شما هستید که زمینه حضور دشمن و منافق رو فراهم میکنید بعد هم بزن و بکوب مردم شروع میشه اگر همت مسئولین برای کمک به مردم نباشد باید منتظر بدتر از اینها هم بود مگر؟........
هرکس و هرجا تصمیم نهایی را گرفت و دستور داد، مشخص بود چه کسانی موافق این فیلترینگ و چه کسانی مخالف آن هستند.
وقتی ۹۰ درصد مردم از ماهواره استفاده می کنند اون هم بهتره ازاد اعلان بشه
من بگم کی دستور فیلتر تلگرام را داد و کدوم نهاد اجراش کرد خدا وکیلی تابناک جرات چاپش را نداری پس سوالی که جوابش معلومه را نپرس نه روحانی دستور داد و نه دستور لغو داد روش نفوذ به تلگرام فقط پیدا شد که اینم خودش تور امنیتیه برای فعالان تلگرام در همین حد بدونی کافیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
یا خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
پسر یا دختر، چی مصرف کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جانا سخن از زبان ما می گویی
چه عجب مثل سال های نه چندان دور، بالاخره یه تحلیل خوب گذاشتی تابی جون بابا مردیم از این همه فضای دروغ و ریا
احمق فرض کردن مردم شده عادت بعضی از آقایون
هم فیلتر موقتیش درست بود هم رفع فیلترش به جابود
کلا در شرایط خاص تصمیم خاص میگیرند ولی بنا نیست ان تصمیم همیشگی باشد
وقت یه نفر بیمار است در بیمارستان بستری میشود و تصمیم درستی است پس از بهبودی هم مرخص میشود و تصمیم درستی است بنا نیست یک بیمار به خاطر یک بیماری بهبود یافته در اخر عمر در بیمارستان بماند
تلگرام هم دقیقا همین طور بود و عده ای نمی خواستند اجازه دهند جامعه به شرایط طبیعی برگردد
تابناک معمولا نوعی حرکت میکرد که حالت تقریبا منصانه داشت. و سعی میکرد فراجناحی عمل کند چیزی که ما از یک رسانه انتظار داریم.
رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است. پی میتونه دستور رفع فیلتر بده.
حالا شما منطورتون اینه کار بدی کرده دستور رفع فیلتر داده یا کار بدی کرده با مانع فیلترینگ نشده؟؟؟
رییس جمهور منطقی ترین حرکت رو به نظر من انجام داده تو هر دوتا حالت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
آی کیو - منظور تابناک اینه که اگه هر دو کار رو خود رئیس جمهور کرده چرا حالا داره از رفع فیلترش بهره برداری سیاسی میکنه- افتاد؟؟؟
اگر رئیس جمهور آنقدر قدرت دارد که تلگرام را رفع فیلتر کند، چرا از این قدرت برای عدم توقیف آن استفاده نکرد و پانزده روز فیلتر این پیام رسان ادامه داشت؟
یعنی چی آخه این دیگر چه تیتری است؟
به نکته خوبی اشاره کردی داشتن صداقت، ولی همه دولتها،ارگانها و مسوولین باید صداقت داشته باشن، با صداقت حرف بزنن،با صداقت عمل کنن تصمیم رو بزارن به عهده مردم
مردم فشار دادن !
با ماندن در تلگرام و عدم استفاده از سایر پیام رسان ها !
صحیح ترین تصمیم را ریس جمهوری ،در هر دو حالت گرفته ،فیلتر برای رفع فتنه ،و بازگشایی بعد از رفع فتنه ؟ اینگونه عملکردن درست است ،،،
تابناک تنها سایتیه که بی طرفانه این چنین تحلیل های به جا و عمیق و دقیقی رو ارائه میده
ما ملت چقدر ساده و زود باوریم هر چی هم میکشیم از همینه ، بدون مطالعه و بررسی هر چی میشنویم قبول میکنیم .طبق قانون رییس جمهور رییس شورای امنیت ملی است و دبیر شورا هم با انتخاب شخص خودش تعیین میشود یعنی اینطور نیست که فیلتر کردن تلگرام بدون اطلاع و نظر موافق رییس جمهور بتونه انجام بشه !!
رفع فیلتر چیز خاصی نبود شرایط الان با شرایط گذشته فرق داره تکنولوژی پیشرفت کرده کسانی که فکر می کردند با فیلتر تلگرام ، مردم میلیونی به سروش و بیسفون کوچ می کردند هیچ درکی از افکار مردم نداشتند این مردم سالهاست صدا و سیما را تحریم کرده اند چه دلیلی دارد نسخه فضای مجازی صدا و سیما را طالب باشند؟ مخصوصا که عصویت در این شبکه ها همان و جیک و پیک زندگی فرد هم در دستان شخص های ثالث نامرئی همان !!! رفع فیلتر تلگرام هیچ ربطی به روحانی و دولت و ... نداشت چون اساسا فیلترش هم در اراده و اختیار دولت نبود رفع فیلتر فقط به این دلیل انجام شد که فیلترش هیچ تاثیری بر آن نداشت و اقلا 30 میلیون ایرانی یاد گرفتند فیلتر شکن نصب کنند و به راحتی وارد تلگرام شدند. همین قضیه ثابت کرد چقدر بین افکار مردم و مسئولین دیوار درست شده است و مسئولین کلا با افکار و خواست مردم بیگانه هستند.
واقعا چه خبر است ،
رییس جمهور ، منتخب ملت را چنین ضعیف می خواهند دم از جمهوری و مردم سالاری هم می زنیم
حالا که رفع فیلتر شد. اصلا ارزش تیتر زدن داره.
به مرگ بگیر تا به تب راضی بشن!!!
چقد آی کیوت پایینه تابناک- جناب رئیس جمهور کاراشونو کردن حالا دارن بهره برداری سیاسی شونو میکنن- توقع داشتی نکنن؟
حضرات روغن ریخته را نذر امام زاده کردند.
آخه نسخه غیرقابل فیلتر در شرف آمدنه،...
الکی بر مردم منت گذاشتن
نقش آدم خوبه را بازی میکنند.
من موافق فیلتر این پیام رسان هستم و به نظرم باید از مشابه داخلی استفاده کرد.یعنی باید مشابه داخلی ساخته شود
هر کس رفع فیلتر کرده دستش درد نکنه خدا کنه فیس بوک و یوتیوب رو هم رفع فیلتر کنه
رفع حصر با دستور رییس شورای عالی امنیت ملی حل نمیشه؟
رفع فیلتر توییترو یوتیوب و فیس بوک چی؟؟؟
اخه این چه مسخره بازی ایه
سیاست آقای روحانی گیج کردن همه ست نه راستیا نه چپیا میدونن بالاخره ایشون راستیه یا چپی.
هر کی رفع فیلتر کرد دستش درد نکنه. بی زحمت تویتر و یوتیوب رو هم رفع فیلتر کنه. میگن کار را که کرد: آنکه تمام کرد :))
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان