بازدید 43407
با محکومیت نشریه مهاجم رخ داد؛

تأیید بی‌سند بودن اتهام غیراخلاقی به مانی حقیقی، اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی

با گذشت دو هفته از انتشار آن مطلب و پس از اوج‌گیری اعتراضات، مدیرمسئول نشریه یالثارات با انتشار یادداشتی صرفاً به جهت انتشار مطلب مذکور از باب رعایت حریم‌ شرم و حیا در جامعه عذرخواهی و ضمن اصرار بر این موضوع که مطلب مذکور درباره شخص خاصی نبوده، تأکید کرد، نباید هر واقعیتی را گفت و بدین ترتیب بر واقعی بودن آن ادعاها اصرار ورزید! اکنون این نشریه از همان ناحیه محکوم شده است.
کد خبر: ۷۶۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ 14 January 2018

اعلام نتیجه شکایت مانی حقیقی از نشریه یالثاراتنشریه یالثارات‌الحسین (ع) نتوانست اتهامات غیراخلاقی که به مانی حقیقی، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی نسبت داد، ثابت کند و در دادگاه مطبوعات محکوم شد؛ محکومیتی که به دنبال اعتراض گسترده سینماگران و حتی جریان‌های انقلابی نسبت به رویه‌ای بود که در پیش گرفته و اتهامات عجیبی که مطرح شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ یالثارات در شهریور و مهرماه 1395 با انتشار سلسله مطالبی درباره سینماگران و هنرمندان و انتساب یک لفظ درباره آنها بیش از پیش مورد نقد قرار گرفت؛ اما اوج این نقدها پس از آن بود که نشریه یالثارات در مطلبی، اتهامات عجیب اخلاقی و جنسی را متوجه ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی کرد. اغلب رسانه‌ها در ابتدا از انتشار واکنش‌ها به این مطلب برای دامن نزدن به ماجرا پرهیز کردند اما واکنش‌های وسیع در شبکه‌های اجتماعی و فضای عمومی که عمدتاً اعتراض آمیز بود و در ادامه، واکنش‌های رسمی سایر اقشار، منجر به تمرکز رسانه‌ای به این اتهامات شد.

در این مطلب، هرچند اسامی تا حدودی تغییر داده شده بود، آنچنان مشخصات دقیقی برای هر یک از این اشخاص ذکر شده که هر شخصی با اندک آگاهی فرهنگی و سینمایی به مضمون این متن پی می‌برد. شدت این اتهامات آنچنان بی‌سابقه و غیرقابل دفاع بود که در روزهای اخیر، حتی گروهی از روزنامه نگاران تحت عنوان روزنامه نگاران و فعالان موسوم به حامیان فرهنگی انقلاب نیز مطرح شده بود.

البته این نشریه به فعالیتش ادامه داد، تا شاهد واکنش شدید سینماگران مطرح کشورمان باشیم. در دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، ابراهیم حاتمی کیا، داود میرباقری، پیمان معادی، مانی حقیقی و مریلا زارعی، با تکیه بر ادبیاتی آتشین خواستار برخورد با این نشریه شدند. حاتمی کیا گفته بود: «متأسفم در کشوری زندگی می کنم که با اسم حسین و خون حسین (ع) این‌چنین بازی می شود... من کم نواخته نشدم از این مجله؛ از زمانی که یک برگ بیشتر نبود. یادم است نماز جمعه می‌رفتم و می‌دیدم ورقه‌هایی پخش می‌شود و می‌دیدم برگه برای یالثارات است که دارد مثلاً مرا افشا می‌کند که یک کار انحرافی انجام می‌دهم. این حرف شاید برای 20، 25 سال پیش است که حالا به اینجا رسیده‌اند. اگر (یالثارات) معذرت نخواهند یا جامعه اهل قلم واکنشی نشان ندهد به نظرم این بی غیرتی است!

در همین شرایط داود میرباقری، کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان نیز در این رابطه شدیدترین نقد را تا بدین جا مطرح کرده و گفته بود: «شرایطی که این نشریه به وجود آورده، شرم آور است. اگر حضرت اباعبدالله بود، امروز قیام می‌کرد که چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جرأتی کرده و هتاکی می‌کنند. ما توقع داریم که بزرگان و مسئولین ورود کنند. این نشریه دل همه ما را شکسته است. این جریان اگر ادامه پیدا کند، همه متضرر می‌شوند».

همان زمان ترانه علیدوستی با انتشار یادداشتی همراه با تصاویر کنارش مانی حقیقی و اصغر فرهادی تأکید کرد: «از شبی که برادرم از این دنیا رفت، تا روزی که دخترم به این دنیا آمد کنارم بوده اید. تا عمر دارم شما خانواده ی من، و عزیز منید. در فراز و در فرود. پس؛ بگذار آفتاب نیز برنیاید به خاطر فردایِ ما اگر، بر ماش منتی ست.»

با گذشت دو هفته از انتشار آن مطلب و پس از اوج‌گیری اعتراضات، مدیرمسئول نشریه یالثارات با انتشار یادداشتی صرفاً به جهت انتشار مطلب مذکور از باب رعایت حریم‌ شرم و حیا در جامعه عذرخواهی کرد و ضمن اصرار بر این موضوع که مطلب مذکور درباره شخص خاصی نبوده، تأکید کرد، نباید هر واقعیتی را گفت و بدین ترتیب بر واقعی بودن آن ادعاها اصرار ورزید!

در بخشی از این یادداشت آمده بود: «اینجانب به عنوان مسئول نشریه صریحاً اقرار دارم، اشتباه کرده‌ام در انتشار مقاله‌ای با عنوان «سونامی آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد» در صفحه ادب و هنر یالثارات مورخ 95/06/10. هر چند این اشتباه در خروج از کلی گویی و صرفاً منحصر در برخی جملات آن مقال بوده باشد. زیرا شأن ذاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بسی برتر و منزه‌تر از آن است که در فضای آن، نشریه‌ای از خط قرمز حیای نوشتاری-ولو اندک-عدول کند، هر چند انگیزه‌اش هشدار نسبت به ورطه عفونت بار زشتی فساد سر ریزه شده و نهی از منکر باشد. چه آنکه بیان هر واقعیتی، الزاماً مطابق حیا و شرم نیست.

نکته مهم در این میان، اما آنکه، لازمه این اقرار و اعتراف، بدهکاری و عذرخواهی به احدی جز دستگاه قضای نظام اسلامی نیست؛ زیرا مقاله موصوف هرگز متعرض هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نشده اما در عین حال هر کس گمان می‌کند در آن مقال تعرضی به وجهه و آبروی او روا شده، شرعاً و قانوناً مجاز به طرح شکایت و اقامه دعواست، اگر چه قصاص قبل از جنایت و هوچی‌گری محفلی و رسانه‌ای با اغراض خاص نه مفید است و نه مؤثر که در همه حال نکوهیده و جز دفع فاسد به افسد نیست.»

پس از اصرار این نشریه به طرح اتهامات خلاف اخلاق، مانی حقیقی خبر داد که او، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی که ظاهراً بدون ذکر و با اشاره‌ای توسط این نشریه به عنوان یک مثلث دارای روابط نامتعارف معرفی شده بودند، از این نشریه شکایت کرده‌اند. در نهایت اکنون جلسه رسیدگی به پرونده نشریه یالثارات‌الحسین (ع) در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

در این جلسه به اتهامات عبدالحمید محتشم، مدیر مسئول این نشریه با عناوین افترا و نشر مطالب خلاف واقع و نشر مطالب خلاف عفت عمومی و ایجاد اختلاف بین قشرهای جامعه با شکایت مانی حقیقی، بازیگر سینما رسیدگی شد که پس از پایان جلسه دادگاه، هیأت منصفه مطبوعات،‌ مدیر مسئول این نشریه را در هر سه اتهام مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف دانست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۵
مستحق چه تخفیفی دقیقا
پاسخ ها
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چرا اين نشريه دنبال موارد سطحي چرا دنبال چيزايي كه عميقا تو اسلام بهش تاكيد شده مثل ريا ربا رانتخواري پارتي بازي بي كفايتي مسئولين اختلاص و .....نيست؟
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
چنین نشریاتی بهتر ومهلکتر ضربه می زنند تا یک نشریه خارجی
مستحق تخفیف بودن به چه معناست و آیا باید مشروط به رضایت شاکیان نباشد ؟
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. در ضمن فساد در سینما به قدری واضح است که نیاز به خبرنگار و روزنامه ندارد، جالب اینکه ملت هم حمایت میکنند از این ها
پاسخ ها
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
به آبروی شماهم اینقدر راحت تهمت بزنن و آخرش بگن ببخشید اشتباه شد بازم اینطوری میگی؟ شما که در مورد فساد سینما اینهمه اطلاع داری چرا اسنادش رو رو نمیکنی.
ناشناس
| Netherlands |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
آره ما حمایت میکنیم . برید پی کارتون . خواهشاً اینو چاپ کن تابناک دلم خونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
من یک نفر از این ملتم و حمایتی از این ها نمی کنم. بنابراین از قول من نفرمایید که ملت هم حمایت می کنند...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
معصومه خانم شما درست میگی سینمای ایران فوق العاده پاکه . برو هنرپیشه بشو
واقعا به کجا رسیده ایم که زنی که همسر و پدر دارد در صفحه اینستاگرامش دو مرد نامحرم را حامی خود میداند، اوج روشنفکری و نابودی ارزشها. در همه زمینه ها از اقتصاد تا فرهنگ دچار فساد هستیم و هرشخصی هم که بر ضد این مفاسد صحبت میکند متهم به دگم بودن میشود، فرامین الهی فراموش شده و نتیجه اش شده انواع و اقسام بلا و مصیبت. لطفا منتشر کنید
پاسخ ها
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ميشه بگي كجا خدا فرمان داده چيزي رو كه به چشم نديدي جار بزني حضرت علي ديد رو نديد كرد. بعد از اونور اختلاص و تعرض به نابودي بيت المال رو ميبيني چيزي نميگي. اگه بلا و مصيبت از ارتباط زن و مرد به وجود ميومد الان اروپا با خاك يكسان بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
به شما ارتباطی داره؟ قیم نمی خواد طرف خودش داره
خداييش مستحق تخفيفش خيلي باحاله؟؟؟؟!!!!!!! ا
ي امام ما ، امام علي كجايي كه در روزگاري براي دعواي سر زره خود به نزد قاضي رفتي و قاضي حكم بر عليه تو داد بدون تخفيف؟؟!!!!!
دولت نبايد بگذارد كه نشريات و موسسات با نام مطهر ائمه فعاليت كنند.شأن امام حسين بسيار عزيزتر از اين است كه چندنفربه ظاهر حذب ا..ي تحت مجله اي به نام ايشان هر مطلبي كه دلش خواست را بنويسد.لطفا اسم مجله را عوض كنيد.اسم موسسات كلاهبردار را عوض كنيد.
مستحق تخفیف دانست!!!!!!!! یعنی چی؟
اغلب رسانه‌ها در ابتدا از انتشار واکنش‌ها به این مطلب برای عدم دامن زدن به ماجرا پرهیز کردند
از جمله خبرگزاری وزین تابناک
مطمئنم که این نشریه هیچ بویی از جریان انقلاب اسلامی نبرده و ندارد و هر چند وقت یکبار با تیتر کردن حاشیه زندگی هنرمندان افکار عمومی جامعه را منحرف کرده و ذهنیت مردم و هنرمندان را به جریان و تفکر ناب انقلاب بدبین می کند. این حرکتها از دوحالت خارج نیست:
1- یا دوستان بدفهمی هستند که ندانسته دارند تو پارادایم یه عده دیگه بازی می کنند
2- یا دشمنان واقعی جریان ناب انقلاب هستند که دانسته دارند چهره جریان حزب اللهی رو با این حرکاتشون خراب میکنند
نشریه ای که مفتش هم، خیلی گران است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بودجه میگیره برا این کارهای فرهنگی
مدیر مسئول این نشریه را در هر سه اتهام مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف دانست.مستحق تخفیف دانست.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!تخفیف دانست. مستحق تخفیف دانست.مستحق تخفیف دانست.مستحق تخفیف دانست.مستحق تخفیف دانست.مستحق تخفیف دانست.مستحق تخفیف دانست.مستحق تخفیف دانست.
خسته ایم ...
و باز هم مستحق تخفیف دانست ...
"....در هر سه اتهام مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف دانست." !!!
این یعنی اینکه:
برادرای یالثاراتی، هر کاری دوست دارید انجام هید
"هیأت منصفه مطبوعات،‌ مدیر مسئول این نشریه را در هر سه اتهام مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف دانست."


مستحق تخفیف دانست؟!!!!

از سال 76 که با نشریه یا لثارات آشنا شده ام بجز فحاشی و تهمت و افترا چیزی ندیده ام!
چرا مستحق تخفیف مگر آبروی کسی بردن جرم و گناه کبیره نیست؟محتشم کیه ؟چرا اینقدر نرمش ؟به خدا پناه میبریم از این همه گناه نابخشودنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
من نمیفهمم . جرمش محرض شده بعد تخفیف میده . مگه میدون میوه تره باره ؟؟؟!!!
اینکه مستحق تخفیف دانست جالبه! همین کارا رو کردند که این موجودات به خودشون اجازه چنین کارایی رو میدن. پس قذف چیه در اسلام؟ آیا این عمل نشریه مصداق بارز قذف نیست؟!!!
چراغ این نشریه رو باید برای همیشه خاموش کرد...

نویسندگان و دست اندرکارنش را هم برای همیشه ممنوع الفعالیت و ممنوع القلم کنند...

قوه قضائیه چرا در مقابل نشریه ای که بخاطر هتاکی های پی در پی اش بارها دادگاهی شده را از فعالیت همیشگی باز نمی دارد؟!!!


از وزارت ارشاد می خواهیم هر چه سریعتر مجوز فعالیت نشریه (یا لثارات) را باطل کند و از شکل گیری چنین نشریاتی پیشگیری کند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
داداش گلم از اونطرف بوم افتادی پایین
بنظرم شما یه سانسور چی هستی دوست عزیز
نباید تعطیل کردش ولی مجازات مناسب چاپ مطلبی با عذر خواهی واقعی در همین نشریه نه گنده لات بازی
بعدش جریمه نقدی سنگین
که اگه کسی خربزه خورد پای لرزش بشینه نه اینکه تعطیل کنی
یادت باشه دوست عزیز از دست این آقایون قلم رو بگیری کلاشینکف دست میگیرن
از شخص خاصی اسم نبرده چطور محکومش کردن مگه فساد سینما چیز غیر انکاریه خیلی از سینماگران هم به وجود فساد در سینما اعتراف کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
واقعا که. هر گناهی هم دارن به خودشون مربوطه. شما که دم از دینداری و اخلاق میزنید چطور اینقدر راحت با آبروی انسان ها بازی میکنید و تهمت و افترا می بندید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
به نظر شما اگر من فقط اسم شخص رو نیارم ولی همه مشخصات و مختصات رو دقیق بگویم حق دارم افترا ببندم؟ مثلا بگم کسی که فلان کامنت را گذاشته بدکاره است؟!
در هر سه اتهام مجرم تشخيص داد اما مستحق تخفيف دانست، شگفتا
خب بعد چی میشه ،حکم سنگینی براشون تو دادگاه صادر میشه ،مثلا هفته نامه( تیراز هفتگی ) رو دو روز ! توقیف می کنن و 10000تومن جریمه می کنن!!
اختلاف بین قشرهای جامعه از کجا ناشی شد؟
کار این نشریه کار زشتی بوده
اما نباید خودمان را گول بزنیم و همان طور که بزرگانی از سینما و عرصه بازیگری افشاگری کرده اند و همچنیان عکس و فیلم هایی که گاه و بیگاه منتشر می شود نشان از وضعیت رو به زوال سینما را نشان می دهد
اینها دچار دگرگیسی فرهنگی شده اند و با فرهنگ ایران بیگانه هستند
مجرم ولی مستحق تخفیف؟؟؟ همینه دیگه طرف رو به جرم قتل دستگیر میکنن بعد معلوم میشه چند فقره دزدی و آزار جنسی و عربده کشی و فرار از زندان هم داشته!!! خوب اونم لابد مستحق تخفیف بوده.
یک سوال :چرا نشریاتی مثل این اینقدر به تهمت زدن و به خیال خودشون آبرو بردن علاقه سادیستیک دارند؟
چرا مستحق تخفیف؟ بعد اون بدبختی که نون شب نداره بخوره اگر حرفی بزنه ول کن نیستین ...
این مجازات به خاطر تهمت به اینسادگی خیلی سنگینه
تا کی ظلم و جفا
خوب یادم هست که آبروی مومن حرمتش از هر چیزی بالاتر بود. ولی انجام هتاکی و بردن آبروی مومن مستحق تخفیف میشود. پناه بر خدا
تا مدرک وشاهدی نباشه نباید در مورد اینجور مسائل صحبت کرد ولی در کلا طبق گفته خود عوامل سینما متاسفانه فساد و گناه در این بخش بالاست
میشه به زبان فارسی بگید مستحق تخفیف یعنی چی؟؟
پاسخ ها
عماد
| Germany |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
در خور کاهش


البته علم حقوق هم مانند سایر علوم واژگان تخصصی خودش را دارد: "مستحق تخفیف" برگفته از قانون است.
فساد اصلی اختلاس هاست این روزنامه زرد بهتر است گناهکاران واقعی را افشا کند که خون مردم را در شیشه کرده اند.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این برادران زرد رنگ با اینکارشان اذهان مردم را از اختلاس و دزدی و ... منحرف میکنند
ضمن اظهار انزجار از تهمت به دیگران..هرچند که اصلا از این هفته نامه خوشم نمیاید اما این نشریه آزاده که حرفش رو بزنه و نقد کنه..
بزرگواران، هموطنان،عزیزان
1-فساد همه جورش(اخلاقی ، اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی،....) همه جا(محافل عمومی،خصوصی،دولتی،غیردولتی،...) در اشکال مختلف و اندازه های های مختلف هست .ساده انگاریه اگر فکر کنیم فقط مربوط به یک جای خاصه.
2-انصاف داشته باشید اگر نویسنده اید،اگر شنونده اید،اگر خواننده اید،اگر مدیرید،اگر بازیگرید،اگر قاضی هستید،اگر مدیر مسئولید،اگر کارگردانید، اگر منتقد هستید،اگر مخالفید ، اگر موافقید ، اگر ممتنع هستید واگر های بسیار زیاد دیگه.
چه جرمی بالاتر از با آبروی مردم بازی کردن ؟ مگر اسلام دین اخلاق و کرامات اخلاقی نیست ؟ باید با این فرد تهمت زننده به شدت برخورد شود .
بازیگران هم شورشو در آوردن
در کل من اقدام روزنامه یا لثارات رتا تقبیح می دانم
اگه واقعا حکم اسلام رو بخواهند اجراکنند حکمشون شلاقه !!ببینیم دستگاه قضا چه میکنه .
"مجرم شناخت" چون چاره ای نداشت

ولی در عین حال "مستحق تخفیف" دانست، تا بگه کماکان آزاد هستید تا هرچی خواستید بگید!

کاش این آزادی بیان رو همه داشتند...
جایی که عقاب پر بریزد از پشه ناکسی چه خیزد ....
مدیر مسئول این نشریه را در هر سه اتهام مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف دانست.
مستحق تخیف یعنی مشکلی تیست و برو برای خودت!!! یعنی تو عزیزی و حیفه اذیت بشی!!! یعنی تو خودی هستی و نگران نباش
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی