بازدید 25000
۶

فروچاله‌های دشت های کبودرآهنگ همدان‎

کد خبر: ۷۶۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 14 January 2018

طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای همدان ۲۴ فروچاله در استان همدان ایجاد شده است. نخستین فروچاله در سال ۱۳۷۱ در منطقه همه‌کسی نهاوند اتفاق افتاد و آخرین فروچاله های ایجاد شده سال ۸۷ در روستای بابا همدان.

به گزارش مهر، بیشترین تعداد ایجاد فروچاله با ۱۳ مورد مربوط به دشت کبودراهنگ و روستاهای کِردآباد، نوآباد، بابان، آق تپه و خان آباد است. برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی تمامی دشت‌های استان همدان را ممنوعه و دشت کبودراهنگ را ممنوعه بحرانی کرده است. فروچاله ای در نوآباد با عمق ۶۰ متر عمیق ترین فروچاله منطقه است.

وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی در حال حاضر باعث تشدید افت سطح آب زیرزمینی و کسری حجم مخزن دشت‌ها شده به گونه‌ای که حدود ۳۰۶ محدوده از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی در وضعیت ممنوعیت توسعه بهره‌برداری قرار گرفته و سالیانه با حدود ۵ میلیارد مترمکعب کسری مخزن مواجه شده است.

در چنین شرایطی نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی شهید مفتح در همین دشت بحرانی با بیش از بیست حلقه چاه در حال فعالیت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۶
به سلامتی
اینا جزء مسائلی بوده که از خیلی وقت پیشا باید چاره ای اندیشیده میشده که نشده الان دیگه راهی نداره و نهایتا نابودمون میکنه درست مثل آلودگی هوا و ریزگرد ها
برداشت های بی رویه در ایران باعث نابودی ایران میشه اگر این روند رو جلوگیری نکنیم کمتر از ده سال دیگه چیزی از اب های زیر زمینی نمیمونه با این وضع خشکسالی ها
بیرحمانه داریم شیره زمین رومیمکیم ومیکشیمش بیرون
تاکی باشه نوبتش بشه وقهرش همه روبسوزونه تواین بیرحمی مردمان این دیار وبی تدبیری مسئولان
اینا که مال ده سال پیش هستش
البته نشست زمین ناشی از افت آبهای زیرزمینی، یک واقعیت است. اما به نظر می رسد گودال مشاهده شده در این تصاویر، بیشتر یک فروچاله انحلالی آهکی است که در مناطق آهکی زیاد مشاهده می شود. در این مناطق، همزمان با پدیدۀ انحلال در زیر زمین، آبرفتها و نهشته های روی آن در سطح زمین نشست پیدا می کند. فراموش نکنید پی این منطقه، آهکی است و همان منطقه ای است که غار آهکی علیصدر هم در آن واقع شده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار