بازدید 2837

گفت‌وگوی فرهنگی نیازمند برخوردهای علمی است

کد خبر: ۷۶۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸ 13 January 2018

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: گفت‌وگوی فرهنگی نیازمند برخوردهای علمی است که در آن باید از حضور اساتید، مشارکت دانشجویان و پشتیبانی دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز بهره ببریم.

به گزارش ایسنا، منصور غلامی صبح امروز (شنبه، ۲۳ دی‌ماه) در نخستین اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی آسیا که با حضور ۷۰ نفر از شخصیت‌های فرهنگی و علمی از ایران و ۲۱ کشور آسیایی در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه آسیا نه تنها پهناورترین قاره جهان بلکه کهن‌ترین قاره در تمدن فرهنگ و علم و دانش نیز هست، اظهار کرد: تنوع فرهنگی و تکثر اقوام و فرهنگ‌ها در آسیا این قاره را از سایر قاره‌ها تمایز ساخته است.

وی خاطر نشان کرد: ما در قاره‌ای زندگی می‌کنیم که اشتراکات تمدنی، فرهنگی و تاریخی فراوانی در بین مردم کشورهای مختلف آن دیده می‌شود و آسیا از دیدگاه فرهنگی دارای مرز و حدی نیست. اشتراکات کشورهای آسیایی در زمینه‌های خط، زبان، دین، آداب و رسوم و... بسیار زیاد است و خاستگاه اصلی عرفان نیز از آسیا برخواسته و به شهرت جهانی رسیده است. ما اگر می‌خواهیم که به آرامش و آسایش و شکوه و عظمت برسیم باید از طریق فرهنگ در این مسیر حرکت کنیم. میراث فرهنگی بشری بسیار عظیم و غنی است و امانتی که به دست نسل امروز سپرده شده است را باید حفظ کنیم و بر این فرهنگ بیفزاییم.

وزیر علوم در ادامه خاطر نشان کرد: ادیان و تفکرات نجات بخش بشری در آسیا و مناطق آسیایی شکل گرفته اند و در شرایط فکری با توجه به وزن، جمعیت و اقتصادی که در آسیا وجود دارد این توان را داریم تا از گفت‌وگوهای فرهنگی پشتیبانی بیشتری کنیم و با توجه به اصالت‌هایی که در فرهنگ آسیایی و به خصوص نوع‌دوستی و بشردوستی که در این قاره وجود دارد می‌تواند سبب شود که ما با قدرت بیشتری به جلو حرکت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بدون احترام به فرهنگ‌های متفاوت و به خصوص به خرده‌فرهنگ‌ها چه در درون مرزها و چه در خارج از مرزها نمی‌توانیم در عرصه مسائل فرهنگی حرکتی رو به جلو داشته باشیم، بیان کرد: فرهنگ آسیایی همچون باغ گل است. هنر ما این است که این گل‌های باغ را که عطر و رنگ‌های مختلف دارند را به نحو احسن در کنار یکدیگر قرار بدهیم.

غلامی یادآور شد: حضور دانشجویان در گفت‌وگوهای فرهنگی می‌تواند ضمانت پیگیری این اجلاس باشد. رشد تکنولوژی‌های ارتباطی و مشارکت دادن اندیشمندان سایر شرکت‌ها نیز می‌تواند سبب شود که امکانات ارتباطی بیشتری در بین جوامع مختلف بوجود بیاید تا از این طریق بتوانیم به رشد و تعالی فرهنگ برسیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار