بازدید 82412

۶ سوال مهم و کلیدی در مورد تصادف ۱۳۰ میلیون دلاری سانچی

اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده است.
کد خبر: ۷۶۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ 13 January 2018
به رغم آنکه از چند کشور برای مهار آن گرد هم آمده اند، هفت روز است که می‌سوزد؛ نکته‌ای که اگر آتش سوزی ده روزه پلاسکو نبود، می‌شد از بزرگ بودن کشتی دانستش، اما حالا به ابهام‌هایی گره خورده که معلوم نیست روزی پاسخ خواهند یافت یا خیر.

به گزارش «تابناک»، برخورد دو کشتی در دریا، خبری نیست که هر روز به گوش برسد؛ آن هم با تکنولوژی‌های امروزی که به کمکشان هواپیماها، قطارها، کامیون‌ها و حتی خودرو‌های سواری "خودران" شده اند، اما یک هفته پیش یک نمونه بزرگ آن رخ داد که نه تنها ابعادش وسیع است، که در آن پای یک کشتی با خدمه کاملا ایرانی در میان است که متاسفانه جان باختن یک تن از ایشان تایید شده و خبری از سایرین در دست نیست.
 

۱- مقصر کیست؟

در حالی که کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران در قسمت‌های انتهایی مسیر خود تا مقصد، یعنی کره جنوبی در حرکت بود، یک کشتی باری چینی از پهلو به آن کوبید تا حریق رخ داده و تراژدی با مفقود شدن ۳۲ خدمه ایرانی نفتکش متولد شود. حکایتی تلخ که نخستین سوال پیرامونش این است که کدام کشتی مقصر بود؟ سوالی مهم که اگر پاسخ داده شود، می‌شود سوالات بعدی را پیرامون این تصادف تلخ پرسید، اما ظاهرا قرار نیست به این زودی‌ها پاسخ بیابد. این را می‌شود از واکنش مسئولان کشورمان به این رویداد در روز‌های اخیر دریافت یا پاسخگویی ایشان در پرونده‌های مشابه را مرور کرد!
 

۲- ایرانی یا پانامایی؟
 
از جمله ابهامات بزرگی که با این رویداد تلخ برای عموم ایرانیان به وجود آمد، نام نفتکش دچار حریق شده و پرچم برافراشته بر فرازش بود که هیچ سنخیتی با کشورمان ندارد. کشتی‌ای که کمتر از ۱۰ سال سن دارد، اما «سانچی» پنجمین نامی است که بر آن نهاده شده است. فهرست بلندی از نام‌ها که مرورش ثابت می‌کند ارتباط این نفتکش با کشورمان چیست: «سامان»، «سپید»، «GARDENIA»، «SEAHORSE» و سانچی. همه این‌ها در حالی است که بر بدنه این کشتی هنوز نام سپید خودنمایی می‌کند تا چرایی این تغییر نام‌ها و چگونگی ارتباط این کشتی با کشورمان محل سوال باشد.
 

۳- دورزدن تحریم؟

این تغییر نام‌های متوالی در حالی رقم خورده که برخی مدیران از دشواری‌های حرکت نفتکش‌های ایرانی در شرایط تحریم و دور زدن تحریم‌ها با شیوه‌هایی مانند ثبت سپید با نام سانچی در پاناما سخن می‌گویند. ادعایی که اگر صحت داشته باشد، با تصادف سانچی به شکل کامل برملا شد و مشت کشورمان را در جهان باز کرد چراکه به رغم ثبت این نفتکش در زیرمجموعه شرکتی در پاناما و حرکت آن با نام غیرایرانی در آب‌های جهان با پرچم این کشور، تمامی ۳۲ خدمه این کشتی ایرانی بودند و بارش میعانات گازی بود که از سکو‌های دریایی عسلویه بارگیری شده بود و به محض بروز حادثه، واکنش کشورمان و اظهارنظر‌های بسیاری از مسئولان بلندپایه کشورمان را به دنبال داشت. بماند که همه تاریخچه این نفتکش و ارتباطش با کشورمان را می‌توان با یک سرچ ساده اینترنتی نیز دریافت!
 

۴- از دیمیتریس عبرت گرفتیم؟

نکته قابل تامل بعدی در خصوص ثبت این نفتکش در پاناما و تغییر نام آن به سانچی در حالی که خبری از اجاره و امثال آن نیست و ظاهر ماجرا به واگذاری این کشتی به پانامایی‌ها شباهت دارد، مرور برخی بلا‌هایی نازل شده بر ناوگان دریایی کشورمان در دوران تحریم است. یادآوری امثال پرونده دیمیتریس یونانی که نامش در ذهن ایرانیان به چندین فروند از کشتی‌های خریداری شده کشورمان در دوران تحریم که هرگز تحویل کشورمان نشدند، گره خورده است. پرونده‌ای که حتی با دستگیر شدن این تاجر یونانی در سفرش به کشورمان نیز رفع و رجوع نشد تا این سوال به وجود آید که آیا در پرونده کشتی سانچی، حق و حقوق کشورمان به شکل کامل حفظ شده و این موضوع تضمین شده است یا واگذاری کشتی ۷۰ میلیون دلاری کشورمان به پاناما، ریسک‌هایی داشته که ممکن است بر اثر این حادثه روی ناخوش‌شان بروز و نمود بیابد؟
 

۵- بحران ایرانی در حادثه جهانی؟

اما از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده است؛ اینکه آیا چینی‌ها هم مانند ما در بزرگ کردن حوادث و تبدیلشان به بحران، مهارت دارند یا اینکه خارج شدن حریق سانچی از کنترل، اتفاقی استثنایی است که از بد حادثه گریبان کشتی ایرانی را گرفته است؟ سوالی که می‌شود آن را این گونه کامل‌تر کرد و صرف نظر از ابعاد حادثه در آب‌های شرقی چین، این سوال را پرسید که آیا مسئولان کشورمان توانستند ابعاد حادثه را در کشورمان مدیریت کنند یا باز با پراکندگی اظهار نظر و پاسخ‌های نامناسب و سخنان نابجا، تنها در بحرانی‌تر کردن اوضاع نقش آفرینی کردند؟
 

۶- تکرارِ اتفاقی یا معنادار؟

اگرچه برخورد دریایی با این ابعاد اتفاقی بسیار نادر است که همه افراد آشنا با مسائل دریانوردی در جهان را شوک زده کرده و موجب شده در روز‌های اخیر مطالب فراوانی پیرامون آن در رسانه‌های مختلف جهان منتشر شود، اما اگر بدانیم این دومین حادثه برای ناوگان شرکت ملی نفتکش کشورمان در حدود یکسال اخیر است، اوضاع فرق خواهد کرد. در آگوست سال ۲۰۱۶ نیز یک سوپرنفتکش ایرانی نیز با یک کشتی کانتینری در تنگه سنگاپور برخورد کرد. برخوردی که خوش‌بختانه ابعاد جانی نیافت و به خسارت مالی محدود ماند، اما هرگز اعلام نشد مقصر در وقوعش که بوده و فرجامش چه شده است. برخوردی که در دنیای روی آب، بسیار غیرعادی است، حتما مقصر دارد و می‌بایست با پرداخت ضرر و زیان همراه شود، اما سکوت مسئولات شرکت ملی نفتکش ایران و در بالادست ایشان، مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری و وزارت رفاه در خصوص فرجام آن، چیزی است که مرورش این روز‌ها دردناک‌تر جلوه می‌کند؛ سکوتی که شبیه به لاپوشانی است و از این رو این سوال را به دنبال دارد که آیا حادثه سانچی، تکرارِ اتفاقی حادثه برای ناوگان شرکت ملی نفتکش است یا معنایی ناگفته در پس آن نهفته شده؟

فهرست سوالاتی که می‌توان تکمیل ترش کرد و به مواردی مانند عملکرد رسانه ملی در این حادثه و گفت‌وگو با خانواده افراد مفقود شده در حادثه، چرایی واکنش بسیار کند مسئولان به ماجرا و سفر نکردن به محل حادثه (مدیرعامل شرکت ملی نفکش روز گذشته راهی چین شد!)، مشخصات فنی نفتکش سانچی و تجهیز یا عدم تجهیز آن به سامانه‌های هشدار دهنده (به ویژه با توجه به تکرار حادثه در ناوگان نفتکش‌های کشورمان) و چندین و چند ابهام دیگر نیز پرداخت.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۵۵
در چند ماه گذشته این سومی مورد از تصادم غولهای دریایی با هم در منطقه اسیا شرقی است. دو مورد پیشین دو ناو فوق مجهز امریکایی بود که ظاهرا نتوانیستند دو کشتی غول پیکر را ببینند. این کشتی ها همگی دارای سیستم جی پی اس و رادارهای قوی و پیشرفته هستند که به راحتی می توانند کشتی های بزرگ دیگر که حداکثر سرعنی برابر 60 کیلومتر هستند از فاصله چند ده کیلومتری تشخیص دهند. در همین منطقه ما شاهد مفقود شدن چند هواپیمامالزی بودیم. به نظر می رسد این حوادث دریایی هم ادامه همان هواپیما مالزی است. قدرتی که می خواهد به دنیا بگوید که هنوز ابر قدرت است با ایجاد اختلال در سیستم ناوبری این کشتی ها مانند همان هواپیماهای مالزی موجب این حوادث می شود. ماجرا و جنگ سرنگون شدن چهار هواپیمای مالزی و المانی در یکسال با سرنگون شدن دو هواپیمای روسی در مصر و دریای سیاه پایان یافت. حالا باید ببینیم این جنگ کشتی ها چه زمانی پایان می یابدو چه تعداد بی گناه دیگر در این جنگ کثیف برای ابر قدرتی جان خود را از دست خواهند داد!
دوستان ممکن است به پرسند چه انگیزه ای برای این برخورد بوده؟ در چند روز گذشته کره جنوبی چند فروند کشتی که برای کره شمالی نفت می بردند تو قیف کرد و امریکا و کره جنوبی با استفاده از عکسهای جاسوسی هم اعلام کردند که نفتکش های روسی در دریا به نفتکش های کره شمالی نفت انتفال دادند. از انطرف هم چین بر خلاف میل روسیه در تحریم کامل کره شمالی به امریکا پیوسته .حالا کره جنوبی و امریکا و چین باید بدانند که توقیف نفتکشها و یا اعلام نقض تحریمها کره شمالی بوسیله روسیه برای کره جنوبی و امریکا و عدم توجه به نقش روسیه توسط چین بی هزینه نخواهد بود. روسیه کره شمالی را میراث بزرگ استالین و غنیمت پیروزی در جنگ جهانی دوم می داند و ان را به این راحتی و مجانی به به رقبای خود یعنی امریکا و چین و ژاپن واگذار نخواهد کرد.حالا این وسط مردم بیگناه از کشورهای دیگر قربانی شوند برای بانیان این جنگ قدربت متاسفانه زیاد مهم نیست! جالب است که هر سه حادثه هم مانند هواپیماها در تاریکی شب اتفاق افتادتا نقش کستی های مجاور که در واقع پایگاه زمینی برای این اختلالات و در واقع حک الکترونیک سیستمهای ناوبری این هواپیما ها و کشتی ها بوده پوشیده باقی بماند.
در همه 5 مورد هواپیمای مالزی و المانی و روسی در دریای سیاه و مصری از پاریس به قاهره( دو مورد نیز یک هواپیمای روسی در مصر و یک هواپیمای مالزی بر فراز اکراین به دلیل انفجار و موشک) و همجنین سه مورد تصادم غولهای دریایی همگی انها :

1-بسیار پیشرفته و جدید که از سیستم اتو پایلوت یا ناوبری دریایی و رادار خودکار بر خوردار بودند.

2-هیچ دلیل مشخصی برای سانحه اعلام نشده به غیر از احتمال خودکشی خلبانها!

3- هر هشت مورد در شب اتفاق افتاده و سیستم راداری انها به دلیل ناشناخته خاموش شده

4-شروع هر هشت مورد بر فراز دریا (المانی در ابهای ساحلی بارسلونا با برج پرواز قطع تماس کرده) بوده

5- تمام این حوادث در مسیرهای بسیار پر رفت وامد دریایی بوده که دلیل ان نیاز به یک پایگاه زمینی( یعنی یک کشتی باری) و در مجاورت این هواپیماها و کشتی ها برای اختلال در سیستم ناوبری و در کنترول گرفتن انها بوده و یافتن این کشتی باری در بین هزاران شناور موجود در منطقه تقریبا غیر ممکن است.

انسانهای بیگناه درگیر جنگ سرد کثیف و مخفی جدید ابرقدرتی شده اند
خودت جواب سوالات را دادی
چه توقعی از مسئولان داری؟
کلا با تمام جهان متفاوتیم
وقتی مسئولین خودمون اینقدر بیخیال هستن که بعد از یک هفته میخوان برم سراغ نفتکش دیگه چه توقعی داریم که چینی ها بیان برامون آتش خاموش کنن
و یا چطور یک کشتی فله بر چیزیش نشه و همه خدمه هم نجات پیدا کنن ولی نفتکش غول پیکر ما این بلا سرش بیاد و سرنشینان نگون بخت هم اینطور سرشون بیاد
الله اعلم
واقعا معلوم نیست در کشور عزیزمان چه خبر است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
معلوم است : بی کفایتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
مگر با برجام تحریم ها برداشته نشده؟ پس تغییر نام کشتی ها برای چیست؟ بالاخره تحریم هستیم یا نیستیم؟ همه هسته ای را دادیم که تحریم ها را بردارند. دم خروس را باور کنیم یا قسم...
به نظر بنده (بعنوان کارشناس دریایی) : اصولا کشتی های سوپر تانکر (ULCC/VLCC) در مقایسه با کشتی فله بر چینی (Bulk carrier) بسیار غول پیکر بوده و سرعت و مانور پذیری کمی دارند. از نظر قوانین دریانوردی، در کلیه شناورهای اقیانوس پیما لازم است نفراتی به منظور کنترل تردد شناورهای دیگر و جلوگیری از تصادم در پل فرماندهی شناور حضور دائم داشته باشند. باتوجه به اینکه شناور چینی از پهلو به شناور تانکر ایرانی برخورد داشته است عدم کنترل رادار شناور چینی محرز می باشد. از طرفی باید مشخص شود که دریانوردان ایرانی روی تانکر از چه زمانی متوجه مسیر تردد شناور فله بر چینی شده اند و آیا از طریق رادیو یا علائم دیگر به شناور چینی هشدار لازم را داده اند یا خیر. ضمنا آیا زمان کافی برای تغییر مسیر شناور تانکر را داشته اند یا خیر. اینها موضوعاتی است که از جعبه سیاه شناور قابل استخراج است.
فهمیدن کشتی مال ایران بوده هیچ اهمیتی ندادند. حالا اگه مشابه این اتفاق برای یک کشتی آمریکایی یا هر کشور دیگه رخ میداد اونوقت شاهد بودین در عرض دو دقیقه مهارش میکردن. طبیعیه. وقتی مسئولان این مملکت دلشون نمیسوزه از اجانب تو بلاد کفر چه انتظاری میشه داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نفت کش به جهنم ، 32 نفری که اونجا محبوس هستن مهم هستن که هر چه سریعتر نجات پیدا کنن
ظاهرا این دولت مگو هیچ چیزی را با مردم بیان نمیکند از مواد مورد توافق در برجام گرفته تا معاملات سری نفتی و حوادث اینچنینی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
آخه مردم نا محرم هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اون دولت بگم بگم مگه گفت كه اين بگه
آخه كي تا حالا تو اين مملكت جواب داده؟ واقعاً متأسفم براي اين مسئولين
اگر خصوصی سازی به معنای واقعی بود الان پاسخ سوئالات را هم می داشتید
پاسخ ها
سعید
| United States of America |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اون موقع بدتر بود. مثلاً علت حوادث رخ داده در پتروشیمی‌ها مشخص شد؟؟؟؟؟
کسی تو این منلکت به فکر پیشرفت و توسعه و کار کردن نیست
از کسایی که دوست دار تحریم هستند بپرسید که چرا
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
الان که برجام حونتون تحریم ها رو لغو کرده پس فکر بهانه ی دیگریی برای فرار از پلسخ گویی باشیذ.
مال بی صاحب،دل بی رحم
از جیب بابای مسئولان که نبوده که حالا نگران باشن.
تنها چیزی که مسئولان نگرانشن حقوق آخر ماهشونه
ای فریاد از خیانت خدایا خدایا خدایا ...........
بعد از یک هفته، تازه یادتون افتاد تیتر خبری برید؟!!!!!!
32 جوان ایرانی یک هفته است آنجا گرفتارند... در سالگرد پلاسکو، یکی دیگه رقم زده شد
خدایا ما چرا باید اینقدر درد بکشیم؟!!!
خسته مون کردن این مسئولین درجه یک
البته اگر خسارات احتمالی محیط زیستی که پس از این تصادف حادث شده هم اضافه کنید رقم 130 میلیون دلار چند برابر خواهد شد ولی قطعا خسارات جانی و زمان مورد نیاز آموزش بلند مدت مهندسان دریانوردی قابل جبران نیست متاسفانه
فعلا جان اون 32 نفر مهم ترین نکته هست!
بعد از حادثه پلاسکو و بعدش در زلزله پل ذهاب متوجه شدم که جان مردم ایران برای مسئولین هیچ ارزشی ندارد. اصلا برایشان مهم نیست که چند نفر دارند انجا جان میدهند و حتی ثانیه ها هم مهم است... چنان سرگرم بحث و جدل و مصاحبه می شوند انگار نمیدانند بحران یعنی چه؟ چشم انتظاری یعنی چه؟ اهمیت و ارزش جان انسانها چقدر است...
این دولت ید طولایی داره در حوادث کمیاب و انفعال طلبکارانه.(پلاسکو، آتش سوزی پتروشیمی ها، ریزش معدن، قطار تبریز مشهد، مدیریت بحران پس از زلزله و سیل و کلی بلای طبیعی دیگه و ...) فردا جهانگیری و روحانی مقصر رو از جناح مختلف( شهردار، پیمانکار، کارگر ساده، دلواپس و ...) سریعا معرفی میکنن و در صفوف مردم طلبکار شعار طلبکاری میدن.
این بار هم دودش به چشم بازنشستگان کشوری رفت؟ گویی بازنشسته ها بدبختیشان را پایانی نیست ؟‌مدیرانی که عاشق فقرند وهمهٔ تلاش خودرا میکنند تا به تعداد فقرا بیفزایند ،؟ ،،،
1- در مورد چگونگی تصادف تا VDR کشتی ها بازگشایی نشود و از مسیر ها و تغییر مسیر ها و مکالمات پل فرماندهی دو کشتی اطلاع پیدا نکنیم چیز زیادی نمیتوان گفت هر چند پس از اطلاع از دلایل وقوع این حادثه جای بحث زیادی وجود دارد که فعلا به آن نمیپردازم ولی خیلی مسایل دخیل خواهند بود.

2- در دریای مواج و بادهای منطقه شرایط بسیار سخت و مشکل است کافیست یکبار آنرا تجربه کنید.

3- تغییر نام کشتی و رجیستری کشتی از زمان تحریمها شروع شد و همچنین شرکتهای بزرگ به صورت هلدینگ اداره شد یعنی در دل یک شرکت بزرگ چندید شرکت کوچک با مدیریت های مختلف ایجاد شد مثلا برای نیروی انسانی شرکت های تامین نیرو - برای امور فنی شرکتهای مدیریت کشتی ایجاد گردید و برای پیدا نمودن بار شرکتهای بازرگانی

4- در درجه اول اهمییت نوع برخورد با این واقعه است در مورد پرسنل که آیا رویه امید دادن به خانواده ها درست است یا میبایست از روان شناسان برای آماده نمودن خانواده ها با هر پیشامدی استفاده کرد؟ شخصا آرزوی بروز معجزه ای در اینمورد دارم الهی

5- کشتی چینی پس از برخورد به درون بدنه تانکر وارد شد؟ خودش جدا شد؟ یا با حرکت معکوس از تانکر جدا شد؟ در اینگونه تصادمها برای جلوگیری از انفجار معمولا کشتیها را از هم جدا نمیکنند تا زمانی که خطر انفجار رفع شده باشد.

6- پرسنل کشتی چینی چگونه نجات یافتند ؟ با هلیکوپتر؟ با خود کشتی؟ چرا از آنها نمیپرسند که انفجار کی صورت پذیرفت؟ پرسنل سانچی فرصت خروج داشتند؟ مصاحبه با یکی از آنها میتواند در مورد پرسنل سانچی گره گشا باشد.یا شاید برای مسایل حقوقی و بیمه به آنها تذکر داده شده که با کسی صحبت نکنند.

7- چرا هیچ عکسی از کشتی چینی وجود ندارد؟
امیدوارم امیدوارم پرسنل سالم باشند درون قایق نجات یا حتی موتور خانه زیرا برای خدا معجزه کار سختی نیست.
تابناک خوبست از افراد متخصص در امر تجارت دریایی و همچنین آشنا به مقررات دریانوردی استفاده میفرمودید. اینکه کشتی در جایی ثبت شده باشد موجب سلب یا انتقال مالکیت آن نمیشود. دریانوردی تجارتی بین المللی است. حتی کشورهایی که راهی به دریا ندارند نیز کشتی میتوانند داشته باشند اما بهرحال برای ثبت آن باید یک بندر مادر معرفی کنند. . اما چرا ما که دارای بندر هستیم کشتی خودرا در بندر دیگری ثبت کرده ایم را باید از رییس جمهور پیشین که دایما در کوس دشمنی با دنیا بدون در نظر گرفتن تبعات آن میدمید پرسید.
بعد میگن مردم چرا اعتراض میکنن...مردم اغتشاش گر شدن...اینا عربی آمریکایی اسراییلی بورکینوفاسویی و بعضا مورد داشتیم مریخی بودن اغتشاش کردن!!!!
دولت هم که ماشالا همه چی رو دایورت کرده به ابرو بادو مه و خورشید و فلک تا بگه من نبودم ! دستم بود تقصیره آستینم بود!!!
تابناک ممنون از سوالات بجایی که مطرح کردید.
مشکل عمده در این خصوص درواقع تحریمهایی هست که به زعم معجزه قرن کاغذ پاره بودن و می خواست قطعنامه دان باهاشون پر کمه.
در خصوص کارشکنی چینیها که دیگه همه با این جماعت کاملا آشنا هستن.
و لاپوشانی مدیران نفتکش و صندوق هم همیشه بوده . اینکه چرا تا روز پنجم فقط به امید چینیها نشستن؟؟؟
دخالت در سیستم وپارازیت دادن نتیجه اش این اتفاقات نا خواسته است

وقتی علم در اختیار جاهلان باشد این اتفاق می افتد

عمر ما در جنگها و فسادها تمام شد خدا به نسل جدید خاورمیانه رحم کند


ما قدر یکدیگر را ندانستیم وبا هم جنگیدیم ودشمنان اسلام را به خود خنداندیم

وتصادف این کشتی هم مثل برجهای دوقلوی شیطان بزرگ مشکوکه
به نقل از وال ستریت ژورنال، گزارش‌ها حاکی از آن است که نفت‌کش سانچی ایران و کشتی باری چینی که هفته گذشته در آب‌های چین و در نزدیکی دهانه رود یانگ‌تسه با هم برخورد کردند چند ساعت پیش از حادثه سیستم مخابره سیگنال موقعیت مکانی‌شان به سیستم‌های رهگیری خطوط کشتیرانی متوقف بود.یکی از افرادی که در حال بررسی علت این سانحه است گفت: ما نمی‌دانیم که علت توقف مخابره سیگنال موقعیت مکانی چه بوده است.

وی ادامه داد: اینکه مخابره سیگنال موقعیت مکانی توسط خدمه کشتی و به عمد متوقف شده، یا اینکه دچار اختلال شده‌، و یا اینکه از دسترس خارج شده است مشخص نیست.

اگر دنیا خر قدرتی را که موجب سقوط هواپیما های مالزی شد می گرفت حالا و اینبار 30 نفر از هموطنان ما گرفتار نمی شدند.
یا حسین
چرا نپریدن توی آب تا با قایق نجاتشون بدن؟
اینطور که معلومه مشخصات رد گم کنی نفت کش سرنوشتی همانند دکلهای نفتی میداشته است .
دوست متوهمی که سه پست نامفهوم اول را گذاشته ای.
مهم این نیست که علت حادثه چیست و استکبار جهانی یا مزدوران داخلی یا حتی خانواده صدام در این تصادف نقش داشته اند. موضوع این است که وزارت خارجه حتی یک بیانیه هم نداده. و حتی یک تذکر یا اخطار به چین داده نشده که برای آلوده نشدن دریا اجازه بدهد نفتکش ایرانی تا آخرین قطره بسوزد.
اگر یک کشتی آلمانی اینگونه می شد آیا دولت چین جرات داشت چنین رفتاری بکند؟
شاید هم بابک زنجانی ها هنوز وجود دارند و دارند با نان دیگه نفت میبرند .... الله اعلم
شتر سواری دلا دلا نمی شود .
نمی شود که از مزایای زیستن در جامعه جهانی استفاده کرد ولی قوانین آن را رعایت نکرد.
اون 32 نفر هم خیلی وقته به رحمت خدا رفتن
اگه بشه پودر استخوانهایشان که تبدیل به خاکستر شده پیدا کنن خدا را باید شکر کنن!
در ادامه کامنت قبلی خودم اگر خدای نخواسته اینچنین آتشی در یکی از بنادر شمالی یا جنوبی ما اتفاق بیفتد ما تجهیزات لازم را داریم؟آمادگی لازم را داریم؟
چینی ها خاموش نمیکنن چون میخاهن نفت سوخت بشه تا از این طریق نفت وارد دریا و تخریب محیط زیست نشه و کار عقلایی هم می کنند.
با این وضعیت تکلیف بیمه کشتی چطور خواهد بود ؟
خدایی دلم با آقای روحانی میسوزه.. ما هم باید کمکش کنیم... با شرایط سختی روبه رو است...
از نظر این دولت مقصر برخورد این کشتی ها هم دولت های نهم و دهم هست
یه ذره کوتاه بیاین، آقای روحانی مانع استخدام من خیلی شد... ولی این دلیل نمیشه که من یک سره آیه یاس بخونم.. یه کم کوناه بیاین شرایط برای هممون سخته....لطفا به حرف رادیو فردا گوش ندین همه میدونیم مشکل هست. سو مدیریت هست.. باید کمک کنیم همگی....
انچه براي مسئولان داخلي و خازجي مهم نيست اثفاقا" جون همون 32 نفره .
شک ندارم کاره فتح الله گولنه
محموله کشتی هنگ کنگی متعلق به آمریکا بوده است.
متاسفانه برخى دوستان سناريونويسى وديدن توطئه درهمه چى رودوست دارند.تصادف دريايى اتفاق نادرى نيست بخصوص بارايج شدن جى پى اس، قبل ازجى پى اس يكى ازبزرگترين درگيرى افسران ناوبرمشخص كردن موقعيت كشتى بودبااستفاده ازاندازه گيرى ارتفاع ستاره ها درافق صبحگاهى وغروب، خورشيد، رادار، سيستمهاى دكاولورن و... باوجودجى پى اس ودقت بالا متاسفانه باكم شدن كاربخصوص درشب باعث عدم توجه كافى به اطراف وجلو مى گردد وكشتى هم كه درحالت اتوپايلوت است ، مثال شماهنگام رانندگى باخودرو دريك جاده پرپيچ خم كى هى بايددنده عوض كنيدوفرمان بچرخوانيدخوابتان نمى بردولى دريك اتوبان باخودرواتومات ودرحالت كروز كنترل كه خودش روى يك سرعت ثابت گاز راكنترل مى كند درنيمه شب احتمال خواب رفتنتان پشت فرمان چقدراست؟
متاسفانه در دريا جاده كه نيست، مثل هواپيماهاهم كه نمى توانند درارتفاعات مختلف واختصاص داده شده حركت كنندونكته ديگ اينكه مثل جاده كه تريلى هاحق تقدم دارن چون گنده ترن!! معمولا شناورهاى بزرگ سختشونه تغييرمسيربدن مگه مجبوربشن واكثراشناورهاى كوچك ازسرراه كنارمى رن، دركشتى هاى پيشرفته سيستم راداراگرتشخيص احتمال تصادف رو بده آلارم مى زنه ولى دردرياى مواج احتمال خطاهست ودرضمن اين تغييرمسيربايد ازچندكيلومترمانده به محل تصادف بايستى صورت گيرديك سوپرتانكرازموقعى كه بخواهدباايستدتاموقع توقف سه تا چهاركيلومتر طى مى كندوخودرو سوارى نيست ناسلامى ١٥٠ هزارتن وزن داره حتى اگه باسرعت يك كيلومتر به كشتى ديگه بخوره مثل حالت صحنه آهسته ورقهاى فولادى جرمى خورند ودرهم فرو مى روند، تانكرهاهمه الان دوجداره هستندولى براى تصادمهاى جزئى كارسازهستندمثل حدود١٢ سال پيش كه يه كشتى ايرانى زدبه يه تانكربنزين دربندرعباس منتهى چون تازه حركت كرده بودديواره بيرونى جرخوردوخم شدمنتهى ديواره داخلى مخزن ضربه نخوردوفاجعه اتفاق نيافتاد.
درضمن تحت پرچم يك كشوربودن به معنى تحت مالكيت درآمدن آن كشورنيست بلكه ثبت شده درآن كشوراست وخوب پاناماوبرخى جاهاچون قوانين آبكى وساده دارن مى رن اونجاثبت مى كنندكه راحترباشن.
دررابطه باعلت سوانح مگا اينهمه هواپيماتوايران سقوط كرد گزارش سانحه وعلتش مشخص شد؟
كه اين يكى بخوادمشخص بشه؟
درتصادفاتى كه ازروبرو نيستندمثل اين قاعدتا حق تقدم راه باشناورى كه درسمت راست هست مى باشد وشناورسمت چپ بايد راه بدهد.
درضمن ظاهرايه شركت خارجى هردوتاكشتى رو بيمه كرده بوده خيلى جالبه! چون معمولا بيمه خسارت روميده بعداگه طرف نقابل مقصرباشه مى ره اقدام ميكنه
متأسفانه مشکل کشور عزیز ما ایران و ملت مظلومش، بی صداقتی و عدم تناسب گفتار و عملکرد مسئولین و رسانه هاست در هرحادثه ای هرچه قدر چه جلوتر می رویم، حقایق روشن تر و بعضی ها رسواتر میشوند. عمق فاجعه وقتیست که تورم 100درصدی رابر سرسفره و بیکاری بالای 60درصد را در کف خیابانها و رفتار جوانها تجربه کنی و تورم نوبختی 8درصد باشد با رشد 8درصدی اقتصاد.در مورد کشتی حامل سوخت هم همینطور.شواهد و قرائن یه چیزی میگن و رسانه های ماچیز دیگری... احتمالاً طی چند روز اخیر تماسی از عزیزان محبوس در کشتی داشته ایم که در رسانه هایمان خبر از تلاش برای نجات آنهامیدهیم اما چرا بی صداقتی؟؟؟گفته شد کشتی ایرانی بوده در اجاره ی کره جنوبی پس چرا پرچم پاناما روش نصب شده؟؟؟خجالت میکشید که تحریمیم و آن را دور میزنیم؟؟مگر تحریم نعمت و فرصت نیست؟؟؟ نعمت را که باید با افتخار اعلام کرد و دورش نزد؟؟؟
تازه میگفتیم فیلم برداری و ازدحام مردم باعث جلوگیری امداد رسانی است ، این یعنی یک جای کمک رسانی یا تجهیزات کمک رسانی گیر داره
وقتی میخوای دولا دولا شتر سواری کنی باید پیه این مسائل را هم به تن بمالی
نقد خوبه ولی نه نقدی که یه غیر حرفه ای نا اگاه بنویسه باید با متخصص گشتیرانی یا یک فرد اگاه مشورت میکرد تا اونجایی که من میدونم خیلی کشور ها با فلگ پاناما یا کشورای مثل اون کشتیهاشونو ثبت میکنند ....
چراتماس بی سیمی با 32 نفربرقرارنمیشه. یعنی هیک امکان ارتباطی. رادیویی و بی سمی ممکن نبوده و نیست
حالم از پرچم امریکا که همه ی اینترنتا گرفته بهم میخوره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان