بازدید 9761
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «تاجران وال‌استریت به دنبال تاسیس بانک بیت‌کوینی» تا «نمره ضعیف خودروسازان چینی در داخلی‌سازی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش نسبی قیمت نفت با کاهش میزان واردات نفت خام توسط چین، افزایش قیمت طلا با سقوط ارزش دلار، صعود «تسه»ها پس از ۳ هفته، «هالک بانک» خودش جریمه آمریکا را می‌پردازد و سودجویی عده‌ای خاص در ذخیره‌سازی میوه شب عید را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 13 January 2018

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش نسبی قیمت نفت با کاهش میزان واردات نفت خام توسط چین، افزایش قیمت طلا با سقوط ارزش دلار، صعود «تسه»ها پس از ۳ هفته، «هالک بانک» خودش جریمه آمریکا را می‌پردازد  و سودجویی عده‌ای خاص در ذخیره‌سازی میوه شب عید را در بر دارد.

 

تاجران وال‌استریت به دنبال تاسیس بانک بیت‌کوینی

مایکل نوواگراتز، میلیاردر سرشناس از برنامه خود برای تاسیس یک بانک کاملا بازرگانی که به ارزهای رمزنگار و سرمایه گذاری بر پایه بلاک چین اختصاص خواهد یافت، خبرداد و گفت: هدف از ایجاد این بانک، قرار گرفتن آن در فهرست بورس کانادا است. این تاجر وال استریت، در حال افزایش عرضه اولیه سهام شرکت خود،  گلکسی دیجیتال به ۲۰۰ میلیون دلار است که این موضوع کمک به تاسیس خدمات بانکداری بازرگانی به ارز رمزنگار و بلاک چین می کند. در عین حال، شرکت دیجیتال گلکسی بر روی حوزه هایی مانند تجارت، سرمایه گذاری اصلی، مدیریت دارایی و مشاوره تمرکز خواهد کرد. منابع آگاه اعلام کردند که این اقدام «نوواگراتز» مانند فعالیت ارز رمزنگار بانک «گلمن ساچ» خواهد بود. قرار است این شرکت بطور عملی تمام تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری های ارز رمزنگار خود به بیت کوین را در قالب عرضه اولیه سهام یا سهام شرکت های استارت آپ دیجیتال خرج کند. در حال حاضر تاسیس بانک بازرگانی بزرگ ترین پروژه در بحبوحه تب ارز رمزنگار محسوب می شود. این سرمایه گذار میلیاردر پیش بینی کرده که قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۴۰ هزار دلار در هر واحد خواهد رسید و از آنجایی که اعتماد سرمایه گذاران به موسسات مالی از بعداز بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی کم شده است، در حال سرمایه گذاری بر روی ارزهای رمزنگار هستند. /مهر

کاهش نسبی قیمت نفت با کاهش میزان واردات نفت خام توسط چین

روز جمعه، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۲۹ سنت کاهش یافت (۰.۴ درصد) واین نفت در بازار بشکه ای ۶۸.۹۷ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۴۶ سنتی (۰.۷ درصد) بشکه ای ۶۳.۳۴ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل روز گذشته قیمت نفت برنت با رسیدن به ۷۰.۰۵ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، اوایل دیروز نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۴.۷۷ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از أواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون سابقه نداشته است.  تحلیلگران بازار نفت معتقدند که کاهش میزان تقاضای نفت از سوی چین بر قیمت ها تاثیر گذاشته است. در این خصوص، آمار منتشر شده از سوی اداره ی گمرک چین نشان می دهد که در ماه دسامبر سال گذشته ی میلادی میزان واردات نفت توسط این کشور با کاهش ۷.۹۷ میلیون بشکه در روز به مجموع ۳۳.۷ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ این کشور اقدام به واردات ۳۷.۰۷ میلیون تن نفت خام کرده بود. همچنین، لازم به ذکر است که چین با صادرات ۶.۱۷ میلیون تن محصولات نفتی در ماه دسامبر رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد.

افزایش قیمت طلا با سقوط ارزش دلار

قیمت طلا برای سومین جلسه متوالی کاری امروز به علت افت شدید ارزش دلار افزایش یافت و به بالاترین قیمت از ماه سپتامبر رسید. این فلز گران بها در مسیر ثبت پنجمین هفته متوالی افزایشی قرار دارد. هر اونس طلا با 8 دلار و 34 سنت افزایش 1330.78 دلار معامله شد که بالاترین رقم از ماه سپتامبر به شمار می رود. این فلز گران بها تاکنون در این هفته 0.7 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است و در آستانه ثبت طولانی‌ترین افزایش‌های هفتگی از 14 آوریل است. شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از 6 ارز بین‌المللی می سنجد به کمترین میزان از 20 سپتامبر سقوط کرده است. پس از اعلام بانک مرکزی اروپا مبنی بر احتمال پایان دادن به برنامه محرک 2.5 میلیارد یوریی‌اش در سال جاری میلادی، ارزش یورو در برابر دلار بالا رفت. تقویت ارزش یورو، بالقوه تقاضا برای طلا را بالا می‌برد زیرا قیمت طلا را برای سرمایه‌گذاران اروپایی ارزان‌تر می‌کند. به گفته وانگ تو، تحلیلگر فنی رویترز، انتظار می رود که قیمت طلا سطح مقاومتی 1329 دلار در هر اونس را بشکند که این امر احتمال افزایش بیشتر قیمت و شکستن سطح بعدی مقاومتی قیمت یعنی 1341 دلار را بیشتر می‌کند.

صعود «تسه»ها پس از ۳ هفته 

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94(تسه9412) پس از 3 هفته نزولی با رشد 4/ 0 درصدی همراه شدند. با وجود روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات در سطح 74 هزار تومانی در آذر، از ابتدای دی روند نزولی قیمت اوراق تشدید شد تا کف 71 هزار تومانی رقم خورد. اما در ادامه شناسایی کف و رشد تدریجی تقاضا «تسه»ها را از کف مزبور بازگرداند. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در سطح 73 هزار تومان قرار گرفته است. در بازار مسکن نیز در ماه‌های اخیر رشد تقاضا به خصوص از سوی «خانه‌اولی»ها در کنار به اعتقاد برخی کارشناسان رشد نسبی تقاضای سفته‌بازی، روند صعودی تعداد و قیمت معاملات مسکن را در ما‌ه‌های آبان و آذر تشدید کرد. موضوعی که واحدهای کوچک‌تر را در صدر معاملات قرار داد. همچنان رشد تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن علاوه بر تقاضای مصرفی می‌تواند نوسانات مسکن را تشدید کند.

سودجویی عده‌ای خاص در ذخیره‌سازی میوه شب عید

در حالی که معاون وزیر کشاورزی از آغاز ذخیره‌سازی میوه شب عید خبر داد، قائم مقام خانه کشاورز معتقد است که در این زمینه از بخش خصوصی و اتحادیه های تخصصی کمک گرفته نشده و رانت به وجود آمده است. عنایت‌الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز به ایسنا اضافه کرد: در حال حاضر هر نوع میوه ای که برای شب عید می خواهیم ذخیره سازی کنیم به علت رانت‌های که پشت این مسئله وجود دارد عده‌ای خاص از آن سود می‌برند که زیبنده نیست.در حالی که معاون وزیر کشاورزی از آغاز ذخیره‌سازی میوه شب عید خبر داد، قائم مقام خانه کشاورز معتقد است که در این زمینه از بخش خصوصی و اتحادیه های تخصصی کمک گرفته نشده و رانت به وجود آمده است. عنایت‌الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز به ایسنا اضافه کرد: در حال حاضر هر نوع میوه ای که برای شب عید می خواهیم ذخیره سازی کنیم به علت رانت‌های که پشت این مسئله وجود دارد عده‌ای خاص از آن سود می‌برند که زیبنده نیست.

«هالک بانک» خودش جریمه آمریکا را می‌پردازد

روزنامه حریت ترکیه نوشت مهمت سیمیک، معاون نخست وزیر ترکیه گفته است در صورتی که هیئت منصفه دادگاه در امریکا مدیر هالک بانک را به کمک به ایران برای دور زدن تحریم ها محکوم کند، هالک بانک، خودش هرگونه جریمه اعمالی از سوی آمریکا را پرداخت خواهد کرد. وی که مسئول خزانه داری ترکیه است به این روزنامه گفت: «درصورتی که هالک بانک جریمه شود، آن را پرداخت خواهد کرد. ما برای هالک بانک استقراض نخواهیم کرد.» به گزارش فارس، مهمت هاکان اتیلا، مدیر سابق هالک بانک ترکیه به اتهام نقض تحریم های ایران در آمریکا بازداشت و تحت محاکمه قرار دارد. وی به همراه 8 نفر دیگر متهم هستند که تحریم‌های ایران را نقض کرده‌اند که تنها وی و رضا ضراب، تاجر ایرانی- ترکیه ای در امریکا بازداشت شده اند. سلیمان اصلان، رئیس پیشین هالک‌بانک و ظفر کاغلایان، وزیر اقتصاد پیشین نیز در میان متهمان هستند.

نمره ضعیف خودروسازان چینی در داخلی‌سازی

نگاهی به آمار رسمی منتشر شده از داخلی‌سازی خودروهای چینی در کشور بیندازیم تا مشخص شود چشم بادامی‌ها طی حدودا یک دهه فعالیت جدی در ایران، چه کارنامه‌ای را در حوزه بومی‌سازی از خود به جا گذاشته‌اند. بنابر آماری که به‌نظر می‌رسد برای اولین بار منتشر شده، به جز یک مورد، سایر خودروهای چینی حاضر در کشور با داخلی‌سازی اندکی مونتاژ می‌شوند. بر این اساس، به جز دانگ فنگ که ۴۰ درصد داخلی‌سازی به نام آن ثبت شده، سایر خودروهای مونتاژی چینی در کشور تنها از ۲۰ درصد ساخت داخل برخوردارند. دانگ فنگ مدل اچ سی کراس که در ایران خودرو مونتاژ می‌شود، محصولی متعلق به شرکت دانگ فنگ چین است و آبی‌های جاده مخصوص از حدود دو سال و نیم پیش مونتاژ آن را آغاز کرده‌اند. هرچند دقیقا اعلام نشده این ۴۰ درصد داخلی‌سازی، چه قطعاتی را در برمی‌گیرد، با این حال پر واضح است که حدود ۱۴ درصد آن شامل رنگ و مونتاژ می‌شود. احتمالا بخشی از ۲۶ درصد باقیمانده را نیز قطعاتی مانند تایر، باتری و شاید صندلی تشکیل می‌دهند که جزو ساده‌ترین قطعات صنعت خودرو به حساب می‌آیند. اما ایران خودرویی‌ها به جز دانگ فنگ، یک محصول چینی دیگر به نام هایما را نیز در سایت خراسان خود مونتاژ می‌کنند، شاسی‌بلندی که تنها ۲۰ درصد ساخت داخل دارد. از ۱۴ درصد رنگ و مونتاژ که بگذریم، مشخص می‌شود هایما فقط ۶ درصد قطعه داخلی دارد و ۸۰ درصد باقیمانده از مسیر واردات تامین می‌شود. هایما البته جزو چینی‌های تازه وارد خودروسازی کشور به شمار می‌رود و باید منتظر ماند و دید در آینده به حجم داخلی‌سازی آن افزوده خواهد شد یا نه. /دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
در مورد اچ سی کراس دانگ فنگ اکثر قطعات ایرانی به نظر می رسد. موتور تی یو 5 پژو 206 از آن جمله است. شیشه ها و قطعات داشبورد هم ایرانی هستند. گیربکس این خودرو هم ساخت ژاپن است. در مجموع خودرویی است که مشکل تهیه قطعه ندارد و کیفیت آن به نسبت قیمت قابل قبول است. شاید ایراد عمده نفوذ صدا به داخل و برخی صداهای جزیی داشبورد باشد.
متاسفانه واردات 4چرخ از چین فقط خیانت به مردم بوده و هست و فقط دولتیها به انحصار سود بردند و میبرند.
ایران خودرو و سایپا را تعطیل کنید. این همه سرمایه گذاری در خودرو اگر در بخش های دیگر صنعت اتفاق افتاده بود، الان جزو کشورهای توسعه یافته بودیم. لزومی ندارد در خودروسازی مزیت پیدا کنیم. مزیت هم نمیتوانیم پیدا کنیم.
متاسفانه کرمان موتورهمان خودروچینی. راهم باتاخیرچندین ماهه تحویل میدهدمثلاجک s3 ثبت نام اول مردادراهنوزتحویل نداده وجوابی درستی هم نمی دهندمعلوم نیست کی تحویل بدهند6 ماه زمان کمی برای برنامه ریزی نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار